Maar is hij "out of te box" ook nog te pruimen, of is modificatie echt noodzakelijk?
ES9038Q2M dac streamertje
Moderator: Beheerdersteam
Re: ES9038Q2M dac streamertje
Je maakt er wel een erg mooie beschrijving van.
Maar is hij "out of te box" ook nog te pruimen, of is modificatie echt noodzakelijk?
Out of the box oke.
Niet summum,ongeveer iets beter dan de hifiberry dac,meer detail,maar nog een beetje vlak.
Eens kijken wat er meer uit te peuteren valt.
Niet summum,ongeveer iets beter dan de hifiberry dac,meer detail,maar nog een beetje vlak.
Eens kijken wat er meer uit te peuteren valt.
Het analoge voedings printje gefabriekt,postzegel formaat
De elco die de dac chip van voeding voorziet , was 220uF Pet nu 270uF Oscon er in gezet.
Afgezien van de analoge voeding is de rest digitaal en daar past een Oscon bij (dat paarse ding).
De elco die de dac chip van voeding voorziet , was 220uF Pet nu 270uF Oscon er in gezet.
Afgezien van de analoge voeding is de rest digitaal en daar past een Oscon bij (dat paarse ding).
Printje geboord.
Dan maar even in elkaar bakken
Begin eerst met de doorvoer pootjes,dan even passen en de rest er op.
Voor de elco,s kies ik 47uF Elna Silmic gebypassed met Visay/Ero 1837 100nF film condensatoren.
Bij mijn AD1865 dac,s gaf de 1837 condensator bypass hoorbaar meer rust en detail in het beeld,hier ook maar proberen dacht ik
2 spoeltjes toegevoegd van 220uH voordat de spanning naar de elco,s gaat , de aansluitingen voor de Salas 3,3v er op en klaar is Kees
Dan maar even in elkaar bakken
Begin eerst met de doorvoer pootjes,dan even passen en de rest er op.
Voor de elco,s kies ik 47uF Elna Silmic gebypassed met Visay/Ero 1837 100nF film condensatoren.
Bij mijn AD1865 dac,s gaf de 1837 condensator bypass hoorbaar meer rust en detail in het beeld,hier ook maar proberen dacht ik
2 spoeltjes toegevoegd van 220uH voordat de spanning naar de elco,s gaat , de aansluitingen voor de Salas 3,3v er op en klaar is Kees
Laatst gewijzigd door democles op di 20 mar 2018, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Vroeger had je brood, en dat noemde men/had men dwars gebakken, dus lekkerder.
Volgens mij is het hier ook het geval.

Volgens mij is het hier ook het geval.
Even een overtollige energie slurper geëlimineerd.
De Optische ingang gebruik ik niet,dus de verbinding met de 3,3V lijn verbroken door er een ferriet tussenuit te solderen.
De Optische ingang gebruik ik niet,dus de verbinding met de 3,3V lijn verbroken door er een ferriet tussenuit te solderen.
Voordat ik die analoge voeding er in bak,nog even een bedenksel 
Wat zou ik nog willen proberen met de voedingen?
Klok voeding
Ja dat 100mHz kristalletje.
Her en der lees ik dat dat dingetje wel wat in de rest van de voedingen ,in dezelfde lijn, kan pompen wat niet gewenst is.
Oke, maken we een extra 3,3v voeding alleen voor dat ding
Wordt het wel echt micro met de aansluitingen om dit alles te isoleren van de rest
Uiteindelijk zou het wat schelen in de perceptie van Simbel en snare drum, in het hoog dus.
Maar goed wil ik dit, dan moet ik ergens een fatsoenlijke voedings aansluiting creëren
Gaan we zo verder of haken we af..............
En als het dan allemaal lukt met de voedingen,wat voor versterking zetten we dan achter de dac chip
Mogelijkheden,keuzes.........
Zo maar even een hersenspinsel
Wat zou ik nog willen proberen met de voedingen?
Klok voeding
Ja dat 100mHz kristalletje.
Her en der lees ik dat dat dingetje wel wat in de rest van de voedingen ,in dezelfde lijn, kan pompen wat niet gewenst is.
Oke, maken we een extra 3,3v voeding alleen voor dat ding
Wordt het wel echt micro met de aansluitingen om dit alles te isoleren van de rest
Uiteindelijk zou het wat schelen in de perceptie van Simbel en snare drum, in het hoog dus.
Maar goed wil ik dit, dan moet ik ergens een fatsoenlijke voedings aansluiting creëren
Gaan we zo verder of haken we af..............
En als het dan allemaal lukt met de voedingen,wat voor versterking zetten we dan achter de dac chip
Mogelijkheden,keuzes.........
Zo maar even een hersenspinsel
Pittig klusje.
Net bij die condensator, kun je er niet makkelijk bij, lijkt mij.
Het betere bak en braadwerk.

Net bij die condensator, kun je er niet makkelijk bij, lijkt mij.
Het betere bak en braadwerk.
OpgelostMaar goed wil ik dit, dan moet ik ergens een fatsoenlijke voedings aansluiting creëren
En die extra 3,3V voeding ook maar even geëtst
Het betere bak en braadwerk,zoals Hans al vermelde
De aansluiting voor de Klokvoeding zit er aan
Gelukkig geen dagelijks werk
De aansluiting voor de Klokvoeding zit er aan
Gelukkig geen dagelijks werk
Thanks.
Dan de voeding voor dit klokje in elkaar gezet en getest,,,HIJ DOET HET NIET,, geeft alleen max gelijkricht spanning van 13v
Had een ledje verkeerd om gesoldeerd
Nu werkt het
Het platform voor de analoge voedingsaansluitingen nu definitief er op gesoldeerd.
Plug and Play
Dan de voeding voor dit klokje in elkaar gezet en getest,,,HIJ DOET HET NIET,, geeft alleen max gelijkricht spanning van 13v
Had een ledje verkeerd om gesoldeerd
Nu werkt het
Het platform voor de analoge voedingsaansluitingen nu definitief er op gesoldeerd.
Plug and Play
De boel aangesloten en luisteren maar.
Klinkt nog een beetje pastic op de zang, niets nieuws voor iets vers van de pers.
Nog geen geluid wat je omver blaast,meer iets wat door een trechter loopt
Eerst maar een tijd laten spelen.
Klinkt nog een beetje pastic op de zang, niets nieuws voor iets vers van de pers.
Nog geen geluid wat je omver blaast,meer iets wat door een trechter loopt
Eerst maar een tijd laten spelen.
Hele middag geluisterd.
Het piercing hoog en dat plastic soundje op de zang van de ES chip is er wel uit,mist alleen nog wat body
Het piercing hoog en dat plastic soundje op de zang van de ES chip is er wel uit,mist alleen nog wat body
Op diyaudio werd vermeld dat de dac chip nogal wat ontkoppeling nodig heeft in de analoge voedingslijnen van de chip.
Dus met de 47uF die er nu in zitten red ik het niet.
Is meestal voldoende bij de meeste dac,s,hier dus niet.
Daarom dat elco platformpje er weer uit gesoldeerd en wat grover geschut besteld.
Wordt dus een nieuw platformpje ontwerpen
Dus met de 47uF die er nu in zitten red ik het niet.
Is meestal voldoende bij de meeste dac,s,hier dus niet.
Daarom dat elco platformpje er weer uit gesoldeerd en wat grover geschut besteld.
Wordt dus een nieuw platformpje ontwerpen
De man achter Allo,ja die van de prik op dacjes voor de Raspberrypi, zegt dat alles wat de analoge voeding nodig heeft is,,, heel,heel,heeeeel veel uF,,,, in de ontkoppeling van de analoge voedingslijnen.
Maar eens spieken bij zijn eigen nieuwe bouwsel met deze dac
0,33F in de voeding?
Wat die man van Allo kan kan ik ook,of in ieder geval proberen
Oke,nieuw bordje gefabriekt en er op gesoldeerd.
Dit zijn geen elco,s meer maar accu,s
Morgen proberen of het gemis aan ,BAS body, er nu wel is
Oorspronkelijk zaten er twee elco,s van 100uF in, de bas/het muziekbeeld, was toen ook al vrij dun.
Daarom met 180uF wat hoger gaan zitten.
Waarom polymeer elco,s?,,,vond het kleuren palet wel leuk en de afmetingen waren goed
Maar eens spieken bij zijn eigen nieuwe bouwsel met deze dac
0,33F in de voeding?
Wat die man van Allo kan kan ik ook,of in ieder geval proberen
Oke,nieuw bordje gefabriekt en er op gesoldeerd.
Dit zijn geen elco,s meer maar accu,s
Morgen proberen of het gemis aan ,BAS body, er nu wel is
Oorspronkelijk zaten er twee elco,s van 100uF in, de bas/het muziekbeeld, was toen ook al vrij dun.
Daarom met 180uF wat hoger gaan zitten.
Waarom polymeer elco,s?,,,vond het kleuren palet wel leuk en de afmetingen waren goed
Wel even de spanning er op gehad,om de Salas shunt,s te meten.
Zo te zien locked de dac,,het lampje gaat aan
Alle spanningen meten goed.
Als ik dan de spanning er af zet,blijven de LED,s op de analoge voedingen nog 5 min. volop nabranden op die supercap,s (accu,s)
Zo te zien locked de dac,,het lampje gaat aan
Alle spanningen meten goed.
Als ik dan de spanning er af zet,blijven de LED,s op de analoge voedingen nog 5 min. volop nabranden op die supercap,s (accu,s)
Zou kunnen,maar voordat ik dingen ga wisselen eerst maar kaal de sound wat oppoetsen
,met deze opamp moet het ook kunnen.
Ik heb het hier niet over het geluid een kleurtje geven,nee het geluidsbeeld moet eerst kloppen.
Zou ik nu de opamp wisselen,dan is mijn referentie ook weg.
Shit, na 20 min. branden de led,s nog,als dat maar goede gaat
Ik heb het hier niet over het geluid een kleurtje geven,nee het geluidsbeeld moet eerst kloppen.
Zou ik nu de opamp wisselen,dan is mijn referentie ook weg.
Shit, na 20 min. branden de led,s nog,als dat maar goede gaat