Compacte buizenversterker CTA 4.0

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Willy_61 »

Dan volgt de versterkerprint.

We gebruiken het schema van pagina 5.
Daar staan er 2 afgedrukt, het één met APL (Auto Power Level) en het ander zonder. Het al dan niet gebruiken van de APL heeft enkel invloed op de gebruikte ingangsprint (+ een APL-printje met de duo-leds, zie ook hier) en totaal niet op de versterkerprint.
Ook staat daar een Chinese 4k4 UGT getekend, we gaan echter voor de 5k/30W die vlgs. Michiels simulatie betere prestaties geeft.
De specificaties van de UGT vind je ook op pagina 5.

Ik ga straks van start met het ontwerp van die print, als er dus nog nuttige opmerkingen zijn, hoor ik die liefst zo snel mogelijk.
Het schema is t/m de fazedraaier al meermaals toegepast in vorige versterkers, dus daar verwacht ik niet echt problemen.

Het enige nieuwe is nu de PP-eindtrap waarin 4 i.p.v. 2 eindbuizen zijn verwerkt, dat zal dus de meeste aandacht vergen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

Misschien een stomme gedachte maar is een goed fout signalering met LEDs vwb verschillen in russtroom buizen een mogelijkheid indien noodzakelijk Door meer buizen en paralel schak. En oost europees kwaliteit, Is de kans groter dat er een pcl na een paar weken het laat afweten en Wat gaat er dan fout ? Magnetisatie ugt ( geen flauw idee maar ik las het ergens )
Of in beste geval staat een buis het werk van twee te doen , indien dat allen ongefundeerd is hoor ik het graag.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Willy_61 »

Betreffende de kwaliteit van die buizen bij Conrad heb ik er nog geen enkele slechte gehad of één die kapot ging.
Een bewaking van de russtromen zou mooi zijn maar maakt het ontwerp van de print nodeloos zoveel te ingewikkelder, daar begin ik niet aan.
Ik heb zo al schema's gezien, o.a. bij TurnerAudio.
Maar dat gaat me veel te ver.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

Willy_61 schreef:
Betreffende de kwaliteit van die buizen bij Conrad heb ik er nog geen enkele slechte gehad of één die kapot ging.
Een bewaking van de russtromen zou mooi zijn maar maakt het ontwerp van de print nodeloos zoveel te ingewikkelder, daar begin ik niet aan.
Ik heb zo al schema's gezien, o.a. bij TurnerAudio.
Maar dat gaat me veel te ver.
Ok Willy snap ik
ik dacht aan een Rode led over een weerstand gaat hij aan is het fout
Maar is mschien te ver gezocht
Overigens heb ik op Kortegolf bijna alleen maar buizenversterkers gebouwd met buizen paralel zonder problemen
De kleinste had 4 pl519 paralel de grootste 2x3-500 en 2xQB4-1100= 2000 Watt !
Toen zag ik de waanzin in van go bigger go better
:-s
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Ah!buis »

Willy_61 schreef:
Een bewaking van de russtromen zou mooi zijn maar maakt het ontwerp van de print nodeloos zoveel te ingewikkelder, daar begin ik niet aan.
Ik heb zo al schema's gezien, o.a. bij TurnerAudio.
Maar dat gaat me veel te ver.
Je kunt altijd later iets op de ruststroom meetpennen prikken :idea:
Bert61 schreef:
Overigens heb ik op Kortegolf bijna alleen maar buizenversterkers gebouwd met buizen paralel zonder problemen
De kleinste had 4 pl519 paralel de grootste 2x3-500 en 2xQB4-1100= 2000 Watt !
Toen zag ik de waanzin in van go bigger go better :-s
Heeft je rug je zeker verteld ? :(
Parallel bij zenden in klasse C lijkt me niet zo'n probleem, meer aan/uit dan analoog.
Bij een vorig ontwerp werd de gloeivoeding ook gebruikt voor het negatief.Waarom hier ook niet ? Scheelt een trafo.Zoiets dan,
CTA4-PS-05b.jpg
zit de gloei ook gelijk aan de massa.
In tekening versterker zitten de gloeidraden nog niet in serie.
Anne
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Willy_61 »

Anne schreef:
Bij een vorig ontwerp werd de gloeivoeding ook gebruikt voor het negatief.Waarom hier ook niet ? Scheelt een trafo.Zoiets dan,
Heb ik ook aan gedacht maar als je de ruststromen optelt: 8x30mA = 240mA heb je al teveel, laat staan als je naar 35mA rust zou willen gaan en nog enkele relais aanstuurt.
De SMPS kan 704mA leveren: 38W/54V, dus is er geen 100mA meer over.

Ik zal hier morgen of zo opnieuw de schema's publiceren, bij mij heb ik die aanpassingen al gedaan maar vermits dat de enige wijziging is wacht ik liever even voor wanneer er nog aanpassingen nodig zijn.

Nog 2 vraagjes: wat denk je van de dimensionering van de HS trafo: 230V bij 0,86A (200VA), 100VA had toch te weinig geweest denk ik?
Welke optelling maak jij om tot de gewenste HS-stroom te komen?

Ik weet dat ik met je antwoorden nu weer ga bijleren O:)
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

Anders ik wel 8)
300V 20 Volt in je irf max en 0,56 Amp uit je Trafo in DC op mijn houtjes touwtje berekening
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door mtb »

Met de LM317HV gaat het ook niet, er is maar 54-4x13=2V over voor de stroombron.
En de LM317HV heeft 1,7+1,25+0,3=3V3 nodig.
Zo zou het wel kunnen:
LDC4.PNG
Over R3 meet je de stroom, die je kan instellen met R2.
Maar parallel op een lagere spanning is toch beter, ik ben nog bezig met een stuurtrap met instelbare t.k., zodat je beter even kunt wachten.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

Met alles parralel kan je net zo goed ook 13x4,5=60 windingen op die TME rinkern wikkelen gelijkrichten en die LM317
Scheelt een SMPS die je dan niet nodig hebt
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Ah!buis »

mtb schreef:
Met de LM317HV gaat het ook niet, er is maar 54-4x13=2V over voor de stroombron.
En de LM317HV heeft 1,7+1,25+0,3=3V3 nodig.
Ach wel nee, nog maar 's ,
317drop.JPG
317drop.JPG (40.22 KiB) 281 keer bekeken
Hoogstens 3V, kan best.Krijg je 12,75V/buis.En met opwarmen verbeterd de toestand nog.
@Willy, hoe kom je erbij dat de negatieve voeding de ruststroom zou moeten leveren ? :o
De belasting bestaat uit een viertal potmeters voor de roosterspanning eindbuizen, een paar relais en led's en de stroom voor de fasedraaier.Alles bijeen 50mA is waarschijnlijk al boven het werkelijk verbruik geschat.
Anne
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Willy_61 »

Ah!buis schreef:
mtb schreef:
Met de LM317HV gaat het ook niet, er is maar 54-4x13=2V over voor de stroombron.
En de LM317HV heeft 1,7+1,25+0,3=3V3 nodig.
Ach wel nee, nog maar 's , 317drop.JPG Hoogstens 3V, kan best.Krijg je 12,75V/buis.En met opwarmen verbeterd de toestand nog.
@Willy, hoe kom je erbij dat de negatieve voeding de ruststroom zou moeten leveren ? :o
De belasting bestaat uit een viertal potmeters voor de roosterspanning eindbuizen, een paar relais en led's en de stroom voor de fasedraaier.Alles bijeen 50mA is waarschijnlijk al boven het werkelijk verbruik geschat.
Anne
1. Mijn ervaring bij de CTA5.1 was dat 12,6V volstond voor 300mA. Maar ik doe morgen de test: heb 7 buizen PCL86, ik hang ze per 3 aan mijn "labvoeding", regel de stroom op 300mA en zie dan wel wat de spanning is per buis. Met 7 buizen krijg ik wel een goed gemiddelde.
2. "dat de negatieve voeding de ruststroom zou moeten leveren": omdat mijn kennis van buizen te beperkt is, ik knoei zo'n beetje in het rond met hetgeen ik bijleer en toevallig niet vergeet :oops: . Het enige wat ik vroeger -eind jaren 60- over buizen heb geleerd, heb ik hier nog in mijn notities en is niet veel meer dan 6 A4-tjes.
Maar goed, ik begrijp het volgende: gewoon de aanwezigheid van een negatieve voorspanning op het stuurrooster en de hoeveelheid daarvan bepalen dus de ruststroom tussen kathode en anode en die stroom komt dan van de HS. :oops:

In dat geval wordt de 24V-trafo idd overbodig. De aanpassing in de voeding volgt zodra ik morgen mijn gloeitest heb uitgevoerd.
mtb schreef:
ik ben nog bezig met een stuurtrap met instelbare t.k., zodat je beter even kunt wachten.
Ik kijk uit naar je aanpassingen, hopelijk niet te lang want eenmaal de lente ooit begint ist voor mij gedaan met sleutelen hier :think:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

Ik sleutel gewoon door Moet wel mijn zegeningen tellen :D
Bj het kijken naar de ugt op Alie zag ik dat 5K er niet is wel 5K5
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Willy_61 »

2pcs 20w 30w 40w Push-Pull Tube amplifier's Output Transformers For 6P1 EL84 6L6 EL34 KT88 KT66

4.4k, 5k or 6.6k ohm or others Primary Impedance to choose

Bert binnen 6 dagen bestellen, dan gaat er 10% af!
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

Willy_61 schreef:
Kan deze UGT dienen voor 4x PCL86, Raa is 5K met UL en 4/8 ohm sec.
:-k jij hebt een andere alie als ik zeker
Die 5K kan ik daar niet selecteren alleen 20 30 40 watt 2pcs
Ga ik naar een andere ad dan kan ik wel 5K selecteren maar alleen 40 watt en geen 10% korting :think:

Ik heb contact gehad met de store en ik moest met :
contact seller :
En daar aangeven dat ik 5k wil
Hebb daar verteld dat ik 5 dagen wacht tot de discount van 10%
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Willy_61 »

Bert, ik ga zeker niet voor een Toroidy in deze versterker maar voor deze.
in de specificaties staat dat je hun een email moet sturen met opgave van de primaire impedantie:

4.4k, 5k or 6.6k ohm or others Primary Impedance to choose, so you must leave us a message to indicate your impedance choice, Thanks

Je moet een account hebben bij AliExpress om een bericht te kunnen sturen naar de verkoper, als je klikt op "Contact Now" kom je op een pagina waar je eerst moet inloggen en dan wordt je doorgestuurd naar een pagina waar je een boodschap kan achterlaten voor de verkoper.
AliExpress.jpg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

Willy_61 schreef:
Bert, ik ga zeker niet voor een Toroidy in deze versterker maar voor deze.
in de specificaties staat dat je hun een email moet sturen met opgave van de primaire impedantie:

4.4k, 5k or 6.6k ohm or others Primary Impedance to choose, so you must leave us a message to indicate your impedance choice, Thanks

Je moet een account hebben bij AliExpress om een bericht te kunnen sturen naar de verkoper, als je klikt op "Contact Now" kom je op een pagina waar je eerst moet inloggen en dan wordt je doorgestuurd naar een pagina waar je een boodschap kan achterlaten voor de verkoper.

AliExpress.jpg
Hoi Willy
Excuus als ik hier een misverstand heb veroorzaakt :-s Maar ben me niet bewust hier van :!:
Torroidy doe ik ook niet , ga geen 426 zlotty of wel ruim 100€ neer tellen voor 1 trafo
Waar staat dat ?

En ik heb een acount bij Alie
En wat ik schreef is correct geen Email zoals je schrijf , maar klik op : contact seller :
Dan is een soort Chat venster Daar geef je op wat je wilt :D
Dus ik heb dacht ik nergens iets geschreven dat ik die van torroidy neem
Wel dat ik 5 dagen wacht op de discount van 10%
8D1611BA-2ED4-497C-8A2F-29E1803725EC.jpeg
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Willy_61 »

In je bericht van 9:44 begin je met volgende tekst van mij aan te halen:
"Kan deze UGT dienen voor 4x PCL86, Raa is 5K met UL en 4/8 ohm sec" en onder UGT zit de link naar Toroidy. Daarom achtte ik het aangewezen om nog even duidelijk te stellen dat ik hier voor de Chinezen ben ;-)

Verder correct, ik wacht ook tot de 10% korting er is :-)
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door PimDriessen »

Hoi Willy/Bert,
Vergeet niet dat je invoerrechten betaald als het van buiten de EU komt.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

PimDriessen schreef:
Hoi Willy/Bert,
Vergeet niet dat je invoerrechten betaald als het van buiten de EU komt.
Groet,
Pim
Nee Pim dat zijn we ons bewust van er komt zo 40€ bij btw en de admin. kosten
Dus we moeten een beetje geluk hebben :D
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door mtb »

Willy_61 schreef:
1. Mijn ervaring bij de CTA5.1 was dat 12,6V volstond voor 300mA. Maar ik doe morgen de test: heb 7 buizen PCL86, ik hang ze per 3 aan mijn "labvoeding", regel de stroom op 300mA en zie dan wel wat de spanning is per buis. Met 7 buizen krijg ik wel een goed gemiddelde.
Een betere test is met één buis en LM317(HV) op 15V, je houdt dan ook 2V (of meer?) over.
Je kan nog 0V3 winnen door de meetweerstand van 1Ω op te nemen in de out-adjust weerstand.
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door mtb »

Bert vroeg me of 5K5Ω ook goed is, omdat dit de impedantie blijkt te zijn van de Chinese UGT's.
De 4k4Ω komt beter overeen met de opgave van Philips, maar die is 'maar' 20W en er zou toch meer haalbaar moeten zijn.
Je zou er een inkoopactie van kunnen maken, zodat je ze allemaal kunt bestellen, ik wil ook wel bijdragen.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Willy_61 »

nee hoor, dit is opgelost ondertussen, 't is wel degelijk 5k.

Hoe groter/zwaarder een levering vanuit China, des te groter de kans dat de douane de zaak onderzoekt en extra import aanrekent, daarom ben ik voorstander om de bestellingen individueel uit te voeren.
Laatst gewijzigd door Willy_61 op vr 23 mar 2018, 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Willy_61 »

mtb schreef:
Een betere test is met één buis en LM317(HV) op 15V, je houdt dan ook 2V (of meer?) over.
Vandaag is de test niet kunnen doorgaan wegens andere verplichtingen, het wordt misschien morgen voormiddag, anders zeker zondag.
Je kan nog 0V3 winnen door de meetweerstand van 1Ω op te nemen in de out-adjust weerstand.
Goed idee!
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

Willy_61 schreef:
mtb schreef:
Een betere test is met één buis en LM317(HV) op 15V, je houdt dan ook 2V (of meer?) over.
Vandaag is de test niet kunnen doorgaan wegens andere verplichtingen, het wordt misschien morgen voormiddag, anders zeker zondag.
Je kan nog 0V3 winnen door de meetweerstand van 1Ω op te nemen in de out-adjust weerstand.
Goed idee!
Ben het helemaal met je eens wat betreft de trafo,s Willy
OV3 :think:
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Willy_61 »

Gloei metingen.jpg
update betreft de weerstandwaarde, rood weergegeven
Laatst gewijzigd door Willy_61 op di 27 mar 2018, 10:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie