My first 3D printer ....
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
My first 3D printer ....
verzameltopic voor iedereen die vragen heeft over 3D printers
(dus niet over hoe te printen als je 'm eenmaal hebt, daarvoor is dit topic)
(dus niet over hoe te printen als je 'm eenmaal hebt, daarvoor is dit topic)
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: My first 3D printer ....
Mooi topic
ik probeer me wat in te lezen, er is erg veel aanbod in printers, in diverse prijsklassen. Wat veel gedaan wordt merk ik is een goedkopere printer van bv Aliexpress kopen, en deze zelf upgraden. Zoals een Anet A8 , Creality CR10, of nederlands fabrikaat Felix 3.1
Het kan ook een mogelijkheid zijn de knip te trekken en een printer te kopen die out of the box al heel goed is, zoals een Ultimaker.
Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben, er zijn forumleden die al printen: Met welke printer print je, en heb je een voorbeeldje van wat je geprint hebt? Kwaliteit bedoel ik dan voornamelijk. Op zich is er over de te gebruiken grondstof wel veel en duidelijke info te vinden, maar met name welke printer het een beetje leuk doet (met eventueel welke aanpassing) is toch minder info te vinden.
Het kan ook een mogelijkheid zijn de knip te trekken en een printer te kopen die out of the box al heel goed is, zoals een Ultimaker.
Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben, er zijn forumleden die al printen: Met welke printer print je, en heb je een voorbeeldje van wat je geprint hebt? Kwaliteit bedoel ik dan voornamelijk. Op zich is er over de te gebruiken grondstof wel veel en duidelijke info te vinden, maar met name welke printer het een beetje leuk doet (met eventueel welke aanpassing) is toch minder info te vinden.
Re: My first 3D printer ....
Het is misschien leuk om Vinculum ook hier in te betrekken, als hij het wil, die is er toen als eerste mee begonnen?
Of zou dat mogelijk commercieel worden.
Of zou dat mogelijk commercieel worden.
Re: My first 3D printer ....
Vergeet de Prusa i3 MK2 en MK3 printer ook niet.
Zal morgen eens kijken als ik wat fotootjes kan maken en hier plaatsen.
De printer die ik gebruik is een Zonestar Q802QSU, een aantal onderdelen die erop zitten zijn geprint met een Anet A8. Met de Zonestar heb ik onderdelen geprint voor de Hypercube Evolution (in aanbouw).Barry2001 schreef:Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben, er zijn forumleden die al printen: Met welke printer print je, en heb je een voorbeeldje van wat je geprint hebt? Kwaliteit bedoel ik dan voornamelijk. Op zich is er over de te gebruiken grondstof wel veel en duidelijke info te vinden, maar met name welke printer het een beetje leuk doet (met eventueel welke aanpassing) is toch minder info te vinden.
Zal morgen eens kijken als ik wat fotootjes kan maken en hier plaatsen.
Re: My first 3D printer ....
Barry2001 schreef:Mooi topicik probeer me wat in te lezen, er is erg veel aanbod in printers, in diverse prijsklassen. Wat veel gedaan wordt merk ik is een goedkopere printer van bv Aliexpress kopen, en deze zelf upgraden. Zoals een Anet A8 , Creality CR10, of nederlands fabrikaat Felix 3.1
Het kan ook een mogelijkheid zijn de knip te trekken en een printer te kopen die out of the box al heel goed is, zoals een Ultimaker.
Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben, er zijn forumleden die al printen: Met welke printer print je, en heb je een voorbeeldje van wat je geprint hebt? Kwaliteit bedoel ik dan voornamelijk. Op zich is er over de te gebruiken grondstof wel veel en duidelijke info te vinden, maar met name welke printer het een beetje leuk doet (met eventueel welke aanpassing) is toch minder info te vinden.
Ik heb recent een 'Geeetech Pruse I3 Pro B' besteld via Ali, die kwam geloof ik in je nixie-topic ter sprake.
was érg goedkoop. Ik meen 170 USD en verzending vanuit Duitsland.
Heeft wel een paar designfouten erin zitten: vooral de overbepaaldheid van de z-as: de draadeinden voor de aandrijving en de assen van de geleiding lopen parallel. De moeren en lagers zitten op dezelfde carrier. Dat betekent dat als er ook maar een kleine fout in de uitlijning van die twee optreedt, dat de boel dan gaat wringen en de uitlijning verstoort.
Dat was bij die Geeetech extreem. De draadeinden zijn gewoon erg krom. En dat zie je uiteindelijk terug in wat men op internet 'Z-wobble' of 'banding' noemt.
Voordeel van open-source 3D printing is dat de oplossing ook nabij is. Voor ieder probleem zijn er meerder oplossingen te vinden. Bron van info hiervoor is bijvoorbeeld Thingiverse.
ik heb uiteindelijk de M8 draadeinden vervangen door een paar nette T8 trapezium draadstangen. Die zijn gemaakt voor dit soort toepassingen. Daarnaast een paar uurtjes besteed aan het printen van een paar ontkoppelstukjes om de draadstang los te koppelen van de geleiding. Dat heeft het probleem grotendeels opgelost.
Verder is het een acryl frame. Dat zal ook voor de andere goedkopere printers het geval zijn. Dat vergt enig beleid bij het monteren. Nadeel is dat het gewoon niet heel stijf is. Ik vermoed dat ik dat nog een beetje terug zie in mijn printjes.
Tot slot, het zijn echt hobby en knutselprintertjes. Resultaat kan goed zijn, maar je moet bereid zijn om tijd te investeren in het optimaliseren van de print-parameters. Er zijn gewoon erg veel knoppen om aan te draaien, waarbij ik vermoed dat het bij de wat duurdere 'merk' printers allemaal wat beter beschreven is en meer plug-en-play.
Re: My first 3D printer ....
Hier is een goede review van starter printers: https://tweakers.net/reviews/5599/vier- ... nters.html . Bij het Fablab hier hadden wij goede resultaten met een Up! mini. Helaas ter ziele dus recente ervaringen mis ik.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: My first 3D printer ....
@hannesie: Pb.
@RobertJan: Zonestar zie ik, zit je ook in de Ali hoek, lijkt voor het geld ook niet verkeerd. Die Hypercube Evolution is echt een ander level, erg gaaf.
@daniel: bedankt voor je uitgebreide reactie. Geeetech Pruse I3 Pro B opgezocht, $ 170 inderdaad. Printbed is wel lekker groot, 20x20x18cm. Acryl frame zoals je zegt maar dat hebben alle printers in het goedkopere segment, en wat zaken die dus wel op te lossen zijn. Een overweging, ga je voor goedkoop en wat nodige tuning (wat ook best leuk kan zijn) of geef je wat meer uit aan een printer die out of the box al vrij goed is.
@John: Mooi verhaal op tweakers. De PrimaCreator P120 springt eruit, maar heeft wat mij betreft een te klein printbed van 12x12x12cm. Zou wel behuizingen willen kunnen printen, 20x20cm printbed wil je dan eigenlijk wel.
@RobertJan: Zonestar zie ik, zit je ook in de Ali hoek, lijkt voor het geld ook niet verkeerd. Die Hypercube Evolution is echt een ander level, erg gaaf.
@daniel: bedankt voor je uitgebreide reactie. Geeetech Pruse I3 Pro B opgezocht, $ 170 inderdaad. Printbed is wel lekker groot, 20x20x18cm. Acryl frame zoals je zegt maar dat hebben alle printers in het goedkopere segment, en wat zaken die dus wel op te lossen zijn. Een overweging, ga je voor goedkoop en wat nodige tuning (wat ook best leuk kan zijn) of geef je wat meer uit aan een printer die out of the box al vrij goed is.
@John: Mooi verhaal op tweakers. De PrimaCreator P120 springt eruit, maar heeft wat mij betreft een te klein printbed van 12x12x12cm. Zou wel behuizingen willen kunnen printen, 20x20cm printbed wil je dan eigenlijk wel.
Re: My first 3D printer ....
Wel oppassen voor verslavings veschijnselen als bezig gaat houden met 3D printen
Ik heb er inmiddels al 2 staan, maar dan wel zelfgebouwd, is goed te doen, alleen heb je een 3D printer nodig voor de onderdelen om er één te bouwen, hihi.
Ik kwam op het idee, omdat van mijn saeco koffiemachine de dubbele uitloop was afgebroken en deze niet meer leverbaar bleek te zijn.
Door toevallig een filmpje op youtube te zien besloot ik om dat ding na te bouwen, wat perfect gelukt is.
https://www.youtube.com/watch?v=vacwRanXQOw&t=268s
Daarna heb ik met dat ding een een Ultifaker gebouwd die echt fantastisch werkt.
Bart Venneker heeft ook een hele nieuwe online gezet om na te bouwen, misschien ook voor iemand hier een idee om mee te beginnen.
Dan natuurlijk wel even iemand vinden die de onderdelen print, of dat laten doen door een fablab.(wij zijn tenslotte een zelfbouw forum toch)
http://www.bartvenneker.nl/index.php?art=0017
De anet 8 ken ik ook inmiddels, dat ding is erg voordelig aan te schaffen via gearbest (losse onderdelen zijn duurder), wordt vanuit europa geleverd, dus geen problemen met duane en verzendkosten, de anet a6 is volgens mij inmiddels een verbeterde vervanger hiervan.
https://www.gearbest.com/Anet-_gear/
Hardy
Ik heb er inmiddels al 2 staan, maar dan wel zelfgebouwd, is goed te doen, alleen heb je een 3D printer nodig voor de onderdelen om er één te bouwen, hihi.
Ik kwam op het idee, omdat van mijn saeco koffiemachine de dubbele uitloop was afgebroken en deze niet meer leverbaar bleek te zijn.
Door toevallig een filmpje op youtube te zien besloot ik om dat ding na te bouwen, wat perfect gelukt is.
https://www.youtube.com/watch?v=vacwRanXQOw&t=268s
Daarna heb ik met dat ding een een Ultifaker gebouwd die echt fantastisch werkt.
Bart Venneker heeft ook een hele nieuwe online gezet om na te bouwen, misschien ook voor iemand hier een idee om mee te beginnen.
Dan natuurlijk wel even iemand vinden die de onderdelen print, of dat laten doen door een fablab.(wij zijn tenslotte een zelfbouw forum toch)
http://www.bartvenneker.nl/index.php?art=0017
De anet 8 ken ik ook inmiddels, dat ding is erg voordelig aan te schaffen via gearbest (losse onderdelen zijn duurder), wordt vanuit europa geleverd, dus geen problemen met duane en verzendkosten, de anet a6 is volgens mij inmiddels een verbeterde vervanger hiervan.
https://www.gearbest.com/Anet-_gear/
Hardy
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: My first 3D printer ....
Leuk verhaal zeg, youtube filmpje bekeken, gaan me de handen wel van jeuken! ook erg handig om een beetje gevoel te krijgen voor het geheel.
Zo'n Anet A6 is niet duur idd, een acryl frame zou me er dan van weerhouden, maar misschien valt dit in de praktijk wel mee. En verder is het allemaal ook wel te doen lijkt het. 4 opties dan: helemaal zelf bouwen, kit kopen, goedkopere bestaande printer verbeteren, of een plug&play met bijbehorend prijskaartje.
Zo'n Anet A6 is niet duur idd, een acryl frame zou me er dan van weerhouden, maar misschien valt dit in de praktijk wel mee. En verder is het allemaal ook wel te doen lijkt het. 4 opties dan: helemaal zelf bouwen, kit kopen, goedkopere bestaande printer verbeteren, of een plug&play met bijbehorend prijskaartje.
Re: My first 3D printer ....
http://builda3dprinter.euhannesie schreef:Het is misschien leuk om Vinculum ook hier in te betrekken, als hij het wil, die is er toen als eerste mee begonnen?
Of zou dat mogelijk commercieel worden.
Re: My first 3D printer ....
De heb je dusFR_Aad schreef:Ahhhh, daar heb ik dan overheen gelezen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: My first 3D printer ....
Heb de site en producten bekeken, is een Delta printer. 3 staanders waar vanuit motortjes de stand van de printkop bepalen. Voordeel is (denk ik) dat je er flink de hoogte mee in kunt, nadeel lijkt me dat het lastiger te programmeren is; als je de kop in X richting wil laten bewegen moet je iets met alle 3 de motoren doen. Interessant, als 1e printer denk ik nog even niet.
Een Creality CR10 als voorbeeld met een printbed dat in Y richting beweegt, en een printkop die in Z en X richting beweegt lijkt me als 1e printer wat meer geschikt, meer rechttoe - rechtaan.
Het is eerst zaak goed te orienteren, is zoveel te koop.
Een Creality CR10 als voorbeeld met een printbed dat in Y richting beweegt, en een printkop die in Z en X richting beweegt lijkt me als 1e printer wat meer geschikt, meer rechttoe - rechtaan.
Het is eerst zaak goed te orienteren, is zoveel te koop.
Re: My first 3D printer ....
Die CR-10 is inderdaad een veiliger en betere keus denk ik, zo'n delta schijn je nogal moeilijk geprogrammeerd te kunnen krijgen, maar is wel leuk om aan het werk te zien.
Wel even in de gaten houden dat de cr-10 in de z richting maar aan 1 kant wordt aangedreven, wat theoretisch in de toekomst voor problemen zou kunnen zorgen, wat natuurlijk altijd wel naderhand is te verbeteren, bij de CR-10s is die extra motor al wel aanwezig.
De printer heeft ook een mooi groot bereik, en heeft ook een beter print kwaliteit dan een delta wat ik begrepen heb..
Als je die volume niet nodig hebt zou alsnog voor zo'n goedkope anet8 kunnen gaan met een extra aluminium upgrade setje.
http://www.ratrig.com/am8-3d-printer-ex ... grade.html
https://www.youtube.com/watch?v=DzMIV_GRHiE
Wel even in de gaten houden dat de cr-10 in de z richting maar aan 1 kant wordt aangedreven, wat theoretisch in de toekomst voor problemen zou kunnen zorgen, wat natuurlijk altijd wel naderhand is te verbeteren, bij de CR-10s is die extra motor al wel aanwezig.
De printer heeft ook een mooi groot bereik, en heeft ook een beter print kwaliteit dan een delta wat ik begrepen heb..
Als je die volume niet nodig hebt zou alsnog voor zo'n goedkope anet8 kunnen gaan met een extra aluminium upgrade setje.
http://www.ratrig.com/am8-3d-printer-ex ... grade.html
https://www.youtube.com/watch?v=DzMIV_GRHiE
Re: My first 3D printer ....
Het nadeel van een in hoogte verschuivend bed is dat de calibratie moeilijker is en sneller uit de pas loopt. Ook als je wil overgaan op relatief zachte materialen als eten en keramiek krijg je problemen door het bewegen van het halfgare product. Het nadeel van een vast bed is dat het portaal ingewikkelder wordt. Zo zie je maar weer, het is rot of het deugt niet.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: My first 3D printer ....
@Hardy: ok, dat van de dubbele motor op de CR10-S wist ik niet, goede tip. Anet 8, dacht dat Anet 6 de opvolger is... Alu frame zal zeker bijdragen aan een betere stijfheid. 220 x 220 x 250mm printoppervlak lees ik, kleiner zou ik ook niet willen (CR-10 kan 300 x 300 x 400mm wat fors groter is) Vertikale ophanging ziet er wel degelijk uit bij die Anet, zo op het plaatje ziet íe er helemaal wat degelijker uit.
Op de plek waar ik nu werk staat een Ultimaker 2, vandaag wezen kijken, dat is het wel ja
is ook geen hobby meer he. Staat ook een Felix, NL fabrikaat, ook even gezien, zit je ook weer meer richting de profi hoek.
@John: Moet ergens vandaan komen. Zo voor het gevoel lijkt het printbed verschuiven minder stabiel inderdaad, toch zie je het wel veel..
keuzes, keuzes.. heb van Hardy het aanbod gekregen bij hem te komen kijken, we wonen bij elkaar in de buurt, ga ik zeker doen
Op de plek waar ik nu werk staat een Ultimaker 2, vandaag wezen kijken, dat is het wel ja
@John: Moet ergens vandaan komen. Zo voor het gevoel lijkt het printbed verschuiven minder stabiel inderdaad, toch zie je het wel veel..
keuzes, keuzes.. heb van Hardy het aanbod gekregen bij hem te komen kijken, we wonen bij elkaar in de buurt, ga ik zeker doen
Re: My first 3D printer ....
Hierbij even een overzicht van mijn UltiMaker kloon(UltiFaker) zoals ik het gedaan heb, met daarbij de kwaliteit die er inmiddels uit komt, zie de details in de vleugeltjes van de uil, heeft allemaal nog niks met audio te maken natuurlijk, maar is wel zelfbouw
, het hout en de aluminium profielen zijn gewoon van de praxis en alle witte onderdelen zijn zelf ontworpen en geprint met mijn eerste volledig zelfbouw houten printer,het aluminium bed heb ik gefreest met mijn (ook al zelfbouw) cnc frees maschine, het mechaniek en de electronica (arduino+rampsboard) komt allemaal van ebay (chinees), PLA filament van 123-3d.
.
.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: My first 3D printer ....
Man wat gaaf, echt het betere werk
wel handig dat je een printer standbye hebt om onderdelen te printen.
Indrukwekkend, complimenten!
Indrukwekkend, complimenten!
Re: My first 3D printer ....
Dank je Barry, Ik heb inmiddels al diverse nuttige onderdelen geprint, zelf kleine tandwieltjes voor in de H0 model treintjes van mijn zoon, lukt allemaal, maar nu nog dingen zien te verzinnen voor audio toepassing, ik zit al een tijdje over een elektrostatisch hoofdtelefoon na te denken en wil daar natuurlijk dan de schelpen en de band voor gaan ontwerpen en printen, maar ook houdertjes voor PCB's, om dan niet steeds meer met afstandbussen te hoeven werken, gewoon een raampje voor de betreffende print met aangeprinte bussen die je dan zo ergens in kunt schroeven.
Re: My first 3D printer ....
Krijg gelijk een idee voor een 2 inch breed bander voor de PC monitor die je aan de boven kant laat hangen/monteren/plakken/magneet etc... 
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: My first 3D printer ....
Gaat ook 's nachts gewoon door, de Kees3D .. Er komen dingen uit die er 3-4 weken over doen.. Niet omdat hij langzaam is maar omdat die dingen zo groot zijn.
En met het gemiddeld verbruik van 600W is het geen goedkope productiemethode..
Moeders wilde een paar paarden op de dampalen dus dan ontwerp en maak je daar een machientje voor..
Ik gebruik 'm af en toe nog voor proefmodelletjes. Functionele onderdelen maak ik uiteindelijk toch liever van metaal.
Kees
En met het gemiddeld verbruik van 600W is het geen goedkope productiemethode..
Moeders wilde een paar paarden op de dampalen dus dan ontwerp en maak je daar een machientje voor..
Ik gebruik 'm af en toe nog voor proefmodelletjes. Functionele onderdelen maak ik uiteindelijk toch liever van metaal.
Kees
Re: My first 3D printer ....
Wow kost je al snel meer dan 100 euro alleen al aan elektriciteit! 
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: My first 3D printer ....
deze kan best wel een fatsoenlijke maat werkstuk opleveren:
http://www.dx.com/p/jgaurora-a5-desktop ... 455?TC=EUR
jammer dat de verzenkosten bijna 50% toevoegen aan de prijs (en dan nog BTW etc)
http://www.dx.com/p/jgaurora-a5-desktop ... 455?TC=EUR
jammer dat de verzenkosten bijna 50% toevoegen aan de prijs (en dan nog BTW etc)
Re: My first 3D printer ....
Dit is de zelfde via gearbest, dus geen extra kosten meer, wordt allemaal door hun geregeld.
https://www.gearbest.com/3d-printers-3d ... 54909.html
https://www.gearbest.com/3d-printers-3d ... 54909.html

