Compacte buizenversterker CTA 4.0

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

mtb
Contacteer:

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door mtb »

Je hebt toch helemaal geen extra -24V nodig, de bias-spanning voor de pentodes is maar -9V5 en verder kan je ook 12V-relais' gebruiken.
Als je uitgaat van -15V, heb je wat meer spanningsruimte en zou je de buizen kunnen gloeien met elk een eigen stroombron van 0A3.
Zie voor stereo de https://www.conrad.nl/nl/mean-well-rs-5 ... 97305.html
Heb je de UGT's al besteld?, want je zou ook 1x4k4Ω/20W en 1x5kΩ/30W voor iets meer kunnen bestellen, dan weten we wat meer!
PimDriessen

Bericht door PimDriessen »

Bert61 schreef:
PimDriessen schreef:
Hoi Bert,
Wat is dat voor een fabrikant uit China voor trafo`s, kan je mij een link sturen.
Wat doe jij met je gloeispanning in je versterkers maak je daar gelijkspanning van of laat je het AC ?.
Groet,
Pim
Pim die takeaway is AlieExpress en ik krijg het niet voor elkaar dat te linken op Mn iPad
Om eerlijk te zijn wil ook het draadje van Willly en MTB niet verknallen
9194136D-3FC4-4F8F-B631-23B5811DD572.jpeg
Helpt dit anders een pb :D
Hoi Bert,
Een pb is geweldig.
Groet,
Pim
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

de link van die chinese UGT's staat in mijn vorige post, samen met alle andere links
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

mtb schreef:
Je hebt toch helemaal geen extra -24V nodig, de bias-spanning voor de pentodes is maar -9V5 en verder kan je ook 12V-relais' gebruiken.
Als je uitgaat van -15V, heb je wat meer spanningsruimte en zou je de buizen kunnen gloeien met elk een eigen stroombron van 0A3.
Zie voor stereo de https://www.conrad.nl/nl/mean-well-rs-5 ... 97305.html
Heb je de UGT's al besteld?, want je zou ook 1x4k4Ω/20W en 1x5kΩ/30W voor iets meer kunnen bestellen, dan weten we wat meer!
Ik had gekozen voor apart -24V omdat ik er wat terughoudend voor ben om een schakelende voeding in de signaalweg te brengen.
Maar eerlijk gezegd, ik heb nu al redelijk wat met SMPS gewerkt in versterkers -weliswaar enkel in de gloei- en nog nooit enig probleem mee ondervonden.
Hopelijk is Mean Well kwalitatief vergelijkbaar met TDK-Lambda, ze zien er in elk geval identiek uit: datasheet en afbeelding ;-) chinees zeker?
Ik zal morgen eens uittesten of met de LM317 en input 15V de stroom goed in te stellen is op 300mA met een PCL86. Deze manier zou elke buis wel optimaal laten gloeien. Hopelijk is het ook nog redelijk te integreren in een print.
Voor de UGT's neem ik in elk geval 2 dezelfde. Als er een kans bestaat dat de 20W mss net iets meer mag zijn is 30W een betere keuze. Als 20W absoluut het max. bereikbare is wordt het de 20W.

De UGT's zijn nog niet besteld. Ik bestel pas zodra de schema's en componenten vastliggen.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ik kan van de 20 Watt UGT geen maximale toelaatbare stroom per kanaal vinden
Dus die maar even overslaan
Voor die Chinees 4K4 30 Watt is 100 mA krap :think: :think: dacht ik zo
Ik wacht met mijn beslissing in ieder geval op antwoord van de vraag hier boven
Ter vergelijk Van hammond type 1645 30 Watt 5K 128 mA en de 1615 15 watt 5K =100 mA
Kan iemand hier antwoord op geven ?
Ik kan wel een 1645 5K uit mijn EL12 AmP schroeven MTB
Heeft dat zin ?
En wat zou ik moeten meten ? MTB ? :?:

Ik heb geen zin een 5 k en een 4 K te bestellen
Dat is wel leuk maar als de keuze dan bepaald is dan staat er 1 op de plank voor eeuwig
je zet geen 2 verschillende in de Amp
En daarna moet je er weer een bestellen en verz kosten zo 60€ indien geen douane kosten

Als het door 2-3 gedeeld wordt vooruit dan doe ik er wel aan mee voor de wetenschap :D

Ik zou graag willen weten of het zin heeft om een Duurdere trafo van AE te gebruiken welke 10 hz tot 100 khz +/-1dB
Als de versterker niet lager dan 20 hz gaat en niet hoger dan 50Khz
Of heb ik dat gesimuleerde stuk verkeerd begrepen !
Wellicht dat er overheen gelezen is Maar had het al eerder gevraagd !
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

mtb schreef:
Ik had niet direct door dat het voorstel om 2 verschillende UGT's ook sloeg op Raa (4k4 resp. 5k). 1 van elk bestellen gaat niet: de UGT's worden verkocht per paar, het prijsverschil is niet zo groot: 9,27€.
Ik denk dat we dan best de versie 5k/30W bestellen, afgaande op de simulatie bovenaan de vorige pagina.

Bert, voor de 30W staat idd max. 100mA opgegeven bij B= +300V, dat lijkt me correct. De Hammond' s staan er om bekend dat ze een pak meer kunnen dissiperen dan wat opgegeven is, de prijs ligt daardoor ook altijd zo hoog denk ik.

Michiel, wil jij beslissen?
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Willy_61 schreef:
mtb schreef:
Ik had niet direct door dat het voorstel om 2 verschillende UGT's ook sloeg op Raa (4k4 resp. 5k). 1 van elk bestellen gaat niet: de UGT's worden verkocht per paar, het prijsverschil is niet zo groot: 9,27€.
Ik denk dat we dan best de versie 5k/30W bestellen, afgaande op de simulatie bovenaan de vorige pagina.

Bert, voor de 30W staat idd max. 100mA opgegeven bij B= +300V, dat lijkt me correct. De Hammond' s staan er om bekend dat ze een pak meer kunnen dissiperen dan wat opgegeven is, de prijs ligt daardoor ook altijd zo hoog denk ik.

Michiel, wil jij beslissen?

Ik zou graag willen weten of het zin heeft om een Duurdere trafo van AE te gebruiken welke 10 hz tot 100 khz +/-1dB

Wat beperkt in de versterker CTA4 de bandbreedte Michiel
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Ik heb de opmerkingen omtrent de voeding grondig bestudeerd, zowel naar praktische beslommeringen als naar kwaliteit.
Nu, het voorstel van Michiel, betreffende de gloeisturing, is correct in de zin van elke buis 300mA stroom te geven. Om dat individueel te gaan doen is praktisch gezien erover. Als je de gloei van elke buis apart moet gaan instellen, is dat een heel gedoe, zowel voor de layouter van een enkelzijdige print als voor diegene die werkt met een hard-wired chassis.

De oplossing is dezelfde werkwijze toepassen als in mijn CTA5, nl. van elk kanaal de gloei van de buizen in serie zetten en met een LM317 instellen op 300mA. Dit kan hier m.b.v. een 38W Mean Well RS-35-48, ingesteld op 54V.
PS-02.jpg
Bij het versterkerschema wijzigt de gloeisturing dan als volgt:
AMP-AB-01.1.jpg
AMP-AB-01.1.jpg (20.76 KiB) 268 keer bekeken
De globaal 10€ aan onderdelen kostende -24V blijft ongewijzigd.
De ringkern van de HS heb ik vervangen door de 200VA-trafo.
Bert61 schreef:

Volgens mij wordt in een buizenversterker de frequentie-bandbreedte zuiver bepaald door de toegepaste UGT in combinatie met de aanwezige tegenkoppeling.
Mijn persoonlijke opinie is dat alles wat buiten de 30Hz-25kHz ligt, niet waarneembaar is maar wel mooi staat in de specificaties ;-)

Michiel of Anne, kunnen jullie dit bevestigen of anders uitleggen?
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Het zijn Lp, Lsp en Cip die de bandbreedte bepalen, zie http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=19958
En 30Hz tot 15kHz (FM-radio) is ruim voldoende voor normaal HiFi-geluid, zie ook http://www.luidsprekers.org/Meetservice/
Lager dan 40Hz gaat het toch niet bij normale muziek.
Dat met die LM317(HV) gaat niet goed, dat kan ie bij koude buizen niet hebben, en voor vier heb 4x13V3=53V2 nodig!,dus laat het maar zoals het was.
Met 5kΩ heb ik 25W gesimuleerd, dus die is beter, de 4k4Ω/20W lijkt het meest op de T20, zodat ik die eerst heb geadviseerd.
Wellicht leuk om te proberen is http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=25114
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Willy_61 schreef:
Ik heb de opmerkingen omtrent de voeding grondig bestudeerd, zowel naar praktische beslommeringen als naar kwaliteit.
Nu, het voorstel van Michiel, betreffende de gloeisturing, is correct in de zin van elke buis 300mA stroom te geven. Om dat individueel te gaan doen is praktisch gezien erover. Als je de gloei van elke buis apart moet gaan instellen, is dat een heel gedoe, zowel voor de layouter van een enkelzijdige print als voor diegene die werkt met een hard-wired chassis.

De oplossing is dezelfde werkwijze toepassen als in mijn CTA5, nl. van elk kanaal de gloei van de buizen in serie zetten en met een LM317 instellen op 300mA. Dit kan hier m.b.v. een 38W Mean Well RS-35-48, ingesteld op 54V.
PS-02.jpg
Bij het versterkerschema wijzigt de gloeisturing dan als volgt:
AMP-AB-01.1.jpg
De globaal 10€ aan onderdelen kostende -24V blijft ongewijzigd.
De ringkern van de HS heb ik vervangen door de 200VA-trafo.
Bert61 schreef:

Volgens mij wordt in een buizenversterker de frequentie-bandbreedte zuiver bepaald door de toegepaste UGT in combinatie met de aanwezige tegenkoppeling.
Mijn persoonlijke opinie is dat alles wat buiten de 30Hz-25kHz ligt, niet waarneembaar is maar wel mooi staat in de specificaties ;-)

Michiel of Anne, kunnen jullie dit bevestigen of anders uitleggen?

Waarom moet de gloeistroom zo nauwkeurig bewaakt worden Wat is de filofie ddarachter ?
In een TV zaten die jaaaren en de netspanning ging open neer als de wasmachine aan ging.

De Zin of Onzin van je UGT boven 35Kz ?
Al hoor je de 15 khz niet meer ( ik) Maar als het eruit gefilterd wordt merk ik dat wel
De boventonen er van hoor ik ook niet laatstaan 35 khz of zelfs 100 khz ultrasoon :D
Is dat door het intermoduleren van andere frequenties ? ik weet het niet
Frequentie bereik versterker
michiel merkte Dat op Hier
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

mtb schreef:
Dat met die LM317(HV) gaat niet goed, dat kan ie bij koude buizen niet hebben, en voor vier heb 4x13V3=53V2 nodig!,dus laat het maar zoals het was.
Gloei LM317.jpg
Het zelfde systeem heeft nog geen enkele keer gefaald in de CTA5.1, waarom zou dat hier dan niet gaan?
en voor vier heb 4x13V3=53V2 nodig!
De RS-35-48 geeft 54V en heeft dan nog een klein 200mA over van de 800. 13,3V is de max. spanning van de goei van PCL86, in de CTA5.1 heb ik voor 300mA niet meer dan 12,6V nodig.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Dus die buizen hebben misschien in TV,s een NTC in serie gehad
Je doorloopt dit nu misschien voor de 3de keer Hoop niet dat je het vervelend vind
Maar ik heb nog geen buizen versterker gebouwd of gezien met serie buizen en stroom begrenzing in de gloei .
Is dat misschien alleen met P buizen ?
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

E-buizen = 6,3V gestuurd.
P-buizen = 300mA stroomgestuurd, opgegeven spanningen zijn indicatief maar de stroom is het belangrijkst.
In TV stonden P-buizen in serie te gloeien op 300mA.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Willy_61 schreef:
E-buizen = 6,3V gestuurd.
P-buizen = 300mA stroomgestuurd, opgegeven spanningen zijn indicatief maar de stroom is het belangrijkst.
In TV stonden P-buizen in serie te gloeien op 300mA.
Ja doe je dat nu toch ook 2 buizen in serie of alle 8 je hoef dan toch geen stroom begrenzing in te bouwen :!: i
De begrenzing is toch gewoon de inwendige weerstand van je trafo of zoals hier bij jou nu de smps die in de stroom begrenzing gaat :!: Die buizen zullen toch ook een piek stroom in de gloeidraad mogen hebben Willy Wat is dat eigenlijk ?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Waar doen jullie zo moeilijk over :?
Willy wil de buizen in serie van stroom voorzien, nooit meer dan 300mA.
Wel een paar dingen op te letten.
Als de buizen koud zijn staat het grootste deel van de voedingsspanning over de LM317, moet de stab tegen die spanning (liefst de hele voedingsspanning) kunnen.
Het opwarmen duurt langer dan bij buizen op spanning, geen fikse stoot bij de start.
Tijdens het opwarmen kan ook de LM317 heet worden, goed koelen.
Anne
PimDriessen

Hoi Anne,
Kan je me uitleggen hoe dat in z`n werk gaat, lijkt me nuttig dat de gloeispanning langzaam op komt.
Hoe doe je dat, het schema hierboven zegt me niet zoveel, hoe past dat in een ontwerp ?.
Grot,
Pim
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ik vroeg mij af of dit noodzakelijk is Anne
De inschakelstroom gebeurde kennelijk in TV,s met een NTC las ik net
Er werd via via naar een document verwezen hoe die ntc te bepalen NTC bepalen
Moet je eerst registreren , Dat is om spam naar je pc te kunnen sturen :evil:
Verder kom ik nog niks te weten er over :-s
Edit
Toch iets gevonden
Ik vond dit schematje er voor met een LM317
Dat zou tussen de SMPS en 4 x 300 mA buizen 1,2 Amp is een vertraging van de stroom
Zal wel warm worden
8D9DB942-B7B0-4363-ADCA-99556B593815.png
En dit is te ingewikkeld voor mij
935856EA-ED42-4310-BF69-5A14BA65E169.jpeg
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Bert61 schreef:
Klopt Bert, bij een TV werd er de netspanning op gezet, geeft een flinke stroomstoot met koude gloeidraden zonder een NTC in serie.
De schakeling met de LM317 levert idd een gestabiliseerde spanning af die vertraagd opkomt.
Wat Willy doet is de gloeidraden van stroom voorzien kan er geen piek ontstaan, wel een spanningsdal zolang de gloeidraden koud zijn.Zo gaat 't vanzelf niet te snel.
Voor de LM317 als stroombron, had je al bij de Oddwatt (eindbuis kathodes).Vindt je ook terug bij de SE van Henkjan.
Anne
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Bert61 schreef:
Klopt Bert, bij een TV werd er de netspanning op gezet, geeft een flinke stroomstoot met koude gloeidraden zonder een NTC in serie.
De schakeling met de LM317 levert idd een gestabiliseerde spanning af die vertraagd opkomt.
Wat Willy doet is de gloeidraden van stroom voorzien kan er geen piek ontstaan, wel een spanningsdal zolang de gloeidraden koud zijn.Zo gaat 't vanzelf niet te snel.
Voor de LM317 als stroombron, had je al bij de Oddwatt (eindbuis kathodes).Vindt je ook terug bij de SE van Henkjan.
Anne
Dank je Anne van de LM317 als stroom in gloei was ik nog niet tegen gekomen
En HenkJan zijn SE had ik ook gezien met LM317 ik zeer gefocust op onderwerpen PP zonder transistoren !
Ik zoek altijd naar iets zonder , vroegah hadden ze die ook niet :!:
En toen ik er voor het eerst mee gng proberen mn vinger gebrand aan een BC103 hij deed zelf het dekseltje open
Dat was een stereo 2x1 watt ! Een eurokaart vol , ik denk uit elektuur
Het heeft het nooit gedaan , en had er zwaar de smoor in , kon aan niemand raad vragen , tegenwoordig you tube forum internet .
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Ik heb een goed artikel gevonden dat hopelijk voor iedereen uit de doeken doet hoe de LM317 helpt met de gloeisturing van de PCL86-buizen.

Ik maakte me nog zorgen over de hoge spanning, we sturen toch met max. 53V aan voor die 300mA, bij de CTA5.1 was dat 36V.
De max. in-uit spanning die over de LM317 mag staan is 40V!

De koude start van de gloeidraden zou dus even kritisch kunnen worden voor de LM317. De koude weerstand van een PCL86 is 7 ohm. Voor 4 koude buizen hebben we dus 4 x 7 = 28 ohm te vermeerderen met de 4,2 ohm van de LM317-stroombegrenzing. Die stroombegrenzing werkt dus ook bij de koude start, zodat over de belasting van de LM317 (28 + 4.2) x 0.3 = 9,66V valt. Als we dit in mindering brengen van de max. 53V behouden we nog 43.34V over de LM317 en dat is dus wel degelijk teveel.

Ik weet nog niet direct hou dit op te lossen, in het slechtste geval komen zoals oorspronkelijk alle buizen parallel te staan met een sturing van 12,6 à 13V.
Toevoeging van een NTC in serie, zoals vroeger gedaan werd, zou een oplossing kunnen zijn maar dan is de max. 54V van de SMPS veel te weinig.

update 8u50:
Opgelost door gebruik te maken van de LM317 HVT die niet 40V maar 60V max. in-out spanning verdraagt.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Willy_61 schreef:
Ik heb een goed artikel gevonden dat hopelijk voor iedereen uit de doeken doet hoe de LM317 helpt met de gloeisturing van de PCL86-buizen.

Ik maakte me nog zorgen over de hoge spanning, we sturen toch met max. 53V aan voor die 300mA, bij de CTA5.1 was dat 36V.

De koude start van de gloeidraden zou dus even kritisch kunnen worden voor de LM317. De koude weerstand van een PCL86 is 7 ohm. Voor 4 koude buizen hebben we dus 4 x 7 = 28 ohm te vermeerderen met de 4,2 ohm van de LM317-stroombegrenzing. Die stroombegrenzing werkt dus ook bij de koude start, zodat over de belasting van de LM317 (28 + 4.2) x 0.3 = 9,66V valt. Als we dit in mindering brengen van de max. 53V behouden we nog 43.34V over de LM317 en dat is dus wel degelijk teveel.

Ik weet nog niet direct hou dit op te lossen, in het slechtste geval komen zoals oorspronkelijk alle buizen parallel te staan met een sturing van 12,6 à 13V.
Toevoeging van een NTC in serie, zoals vroeger gedaan werd, zou een oplossing kunnen zijn maar dan is de max. 54V van de SMPS veel te weinig.

update 8u50:
Opgelost door gebruik te maken van de LM317 HVT die niet 40V maar 60V max. in-out spanning verdraagt.
Jij wilt dus een 48 volt voeding opregelen tot 53 volt en de stroom beperken met een lm337HV
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Een nominaal 48V SMPS die regelbaar is tussen 42 en 54V (staat letterlijk in het schema op de groene SMPS) .
De max. spanning nodig om de 300mA te bereiken voor de PCL86 is 13.3V, dat x4 buizen = 53.2V, maar waarschijnlijk is minder voldoende.
De LM317 HVT beperkt niet zomaar, die houdt de stroom constant op de ingestelde waarde van 300mA, ook als de buizen koud zijn.

De rest van het verhaal staat hierboven uitgelegd.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Willy_61 schreef:
Een nominaal 48V SMPS die regelbaar is tussen 42 en 54V (staat letterlijk in het schema op de groene SMPS) .
De max. spanning nodig om de 300mA te bereiken voor de PCL86 is 13.3V, dat x4 buizen = 53.2V, maar waarschijnlijk is minder voldoende.
Het verlies over de 317 bij 300mA is ong 1,8V,
317drop.JPG
317drop.JPG (39.54 KiB) 197 keer bekeken
Daarbij komt de spanning over de stroombepalende weerstand, 1,25V geeft 3,05V verlies, hou je 51V over.Is 12,75V/buis ~-4% niks mis mee :D
Anne
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Dan heb je aan de de RS25-48 genoeg 27 Watt 48 Volt 0.57Amp 20.64€
En een LM317HV Op een printje met Koelblok met wat grut in stroombron geschakeld
Ontwerp je daar een printje voor of ergens wat draad steuntjes en de lm tegen een stuk plaatwerk ?
PimDriessen

Bert61 schreef:
Willy_61 schreef:

update 8u50:
Jij wilt dus een 48 volt voeding opregelen tot 53 volt en de stroom beperken met een lm337HV
Dank je, heel nuttig.
Groet,
Pim
Plaats reactie