高 GAO OTL versterker
Moderator: Beheerdersteam
Re: 高 GAO OTL versterker
Vind (bij nader inzien) Anne’s optie van de plaatsing van weerstand R2 tussen de virtuele massa en de ‘gewone’ massa wel een goede. Hiermee wordt de ingangsimpedantie op simpele manier verhoogd, wat met sommige buizenvoorversterkers van voordeel kan zijn. Ook de kathodespanning kan wat lager worden.
Zou de plaatsing van de weerstand op deze manier bij een phonoversterker niet zo gauw toepassen i.v.m. de iets hogere ruis, maar dat speelt hier niet zo’n rol.
Heb wat gespeeld met de weerstandswaarden van R2,R3 en R4/5. Heb er op gelet dat de stromen en spanningen hetzelfde blijven als die bij het vorige schema, wat veranderd er wel :
- Stijging van de ingangsimpedantie van 22kOhm naar 26Kohm.
- Verlaging van de tegenkoppelingsweerstanden (R3 en R4/5) met ca. 20%.
De levert het volgende op:
Heb uiteraard niet alle weerstandswaarden in voorraad, dus snel een bestellinkje bij ‘Ome Dick’ , daarna een printje maken en meten..
Groet
Aat
N.B. In de uiteindelijke versterker worden alle voedingsspaninngen gestabiliseerd/gereguleerd.
Zou de plaatsing van de weerstand op deze manier bij een phonoversterker niet zo gauw toepassen i.v.m. de iets hogere ruis, maar dat speelt hier niet zo’n rol.
Heb wat gespeeld met de weerstandswaarden van R2,R3 en R4/5. Heb er op gelet dat de stromen en spanningen hetzelfde blijven als die bij het vorige schema, wat veranderd er wel :
- Stijging van de ingangsimpedantie van 22kOhm naar 26Kohm.
- Verlaging van de tegenkoppelingsweerstanden (R3 en R4/5) met ca. 20%.
De levert het volgende op:
Heb uiteraard niet alle weerstandswaarden in voorraad, dus snel een bestellinkje bij ‘Ome Dick’ , daarna een printje maken en meten..
Groet
Aat
N.B. In de uiteindelijke versterker worden alle voedingsspaninngen gestabiliseerd/gereguleerd.
Al een hele tijd kriebelde er wat
Er ontbreekt iets belangrijks
Maar even een groot gemis rechtgezet
Anne
Maar even een groot gemis rechtgezet
Anne
-
ds23man
- Ook commercieel actief
De kerstmarkten zijn wel heel vroeg dit jaar bij de bouwmarkten.....
Ben nog (zo af en toe..) aan het knutselen met de spanningsversterker, maar wil toch even uitkijken naar de definitieve print.
Voor de uitgang van de versterker heb ik een condensator nodig van 100uF of liefst iets meer.
Heb wat rondgekeken en kom dan uit op twee soorten C's :
1. Een polypropyleen DC link type van Panasonic dat ik met weinig moeite op de print kwijt kan.
500V DC, 110uF : 2. Een general purpose condensator van TDK/Epcos, die eigenlijk lijkt op een motor run C (Polypropyleen met olie)
330V AC, 100uF : Neig sterk naar de Panasonic i.v.m. een nettere bouw, maar weet eigenlijk niet of er nog nadelen aan zijn.
groet,
Aat
Voor de uitgang van de versterker heb ik een condensator nodig van 100uF of liefst iets meer.
Heb wat rondgekeken en kom dan uit op twee soorten C's :
1. Een polypropyleen DC link type van Panasonic dat ik met weinig moeite op de print kwijt kan.
500V DC, 110uF : 2. Een general purpose condensator van TDK/Epcos, die eigenlijk lijkt op een motor run C (Polypropyleen met olie)
330V AC, 100uF : Neig sterk naar de Panasonic i.v.m. een nettere bouw, maar weet eigenlijk niet of er nog nadelen aan zijn.
groet,
Aat
De epcos mag in ieder geval (wissel)stroom hebben, van die ander weet ik niet (ken ik niet).
Lijkt me niet echt nodig, twee elco's in serie tussen plus- en min-voeding en dan de trafo tussen versterker en elco-midden.Omdat de voeding voor AC een kortsluiting is (zou moeten zijn) staan de twee elco's, vanuit de trafo gezien, parallel.Zou 2 x 50µF volstaan.Stuk kleiner en vermoedelijk veel goedkoper.
Anne
Lijkt me niet echt nodig, twee elco's in serie tussen plus- en min-voeding en dan de trafo tussen versterker en elco-midden.Omdat de voeding voor AC een kortsluiting is (zou moeten zijn) staan de twee elco's, vanuit de trafo gezien, parallel.Zou 2 x 50µF volstaan.Stuk kleiner en vermoedelijk veel goedkoper.
Anne
Pas op met die DC-link condensatoren. Ze zijn wel lekker klein maar mechanisch niet erg sterk en gevoelig voor mechanische druk. Er zit hele dunne folie in. Het moet toch uit de lengte of uit de breedte komen (of dikte in dit geval). Ze zijn bedoeld voor voedingsrails van PFC's. Zou voor jouw doel beslist voor die dikke Epcos, of vergelijkbaar, gaan. Zijn i.d.d. motorcondensatoren maar wel een stuk robuster en kwalitatief erg goed.
Het nut van die dikke C ontgaat me.Is toch bedoeld zoals hier ? Krijg je een asymetrisch gedrag,positief via de voeding met een flinke verbruik-puls en negatief naar massa, voeding buiten schot.
Met twee C's heb je dat zo niet.
Anne
Met twee C's heb je dat zo niet.
Anne
Het is een OTL Anne. Waarom jij er nu weer een UT in frommelt ontgaat mij dan weer
En nee, je wilt je speakers niet op 200V hebben staan met een paar dikke elco's erachter 
Trafo leek me wel 't meest aannemelijk.Aan zo'n uitgang moet niet iets (te) laagohmig hangen.En met een C van 100µ ziet dat er ook niet naar uit.Pjotr schreef:Het is een OTL Anne. Waarom jij er nu weer een UT in frommelt ontgaat mij dan weerEn nee, je wilt je speakers niet op 200V hebben staan met een paar dikke elco's erachter
Dus hoogohmige LS
Vandaar, trafo
Anne
Ga terug naar af, u ontvangt geen 200 guldenAh!buis schreef:Trafo leek me wel 't meest aannemelijk.Aan zo'n uitgang moet niet iets (te) laagohmig hangen.En met een C van 100µ ziet dat er ook niet naar uit.Pjotr schreef:Het is een OTL Anne. Waarom jij er nu weer een UT in frommelt ontgaat mij dan weerEn nee, je wilt je speakers niet op 200V hebben staan met een paar dikke elco's erachter
Dus hoogohmige LS, waar vindt je die
Of LS's in serie, niet veel demping meer over.
Vandaar, trafo![]()
Anne
De tijd van "af" is wel lang geleden, helemaal vegetenPjotr schreef:Ga terug naar af, u ontvangt geen 200 gulden
Maar zo lang geleden dat er nog guldens waren ook weer niet
Anne
Ja, die Aat houdt ons wel in spanning
Maar hij zet er nu weer de sokken, eh condensators in...! 
Na alle discussie een plaatje om het geheel duidelijker te maken.
Vind het alleen jammer dat ik niet echt een mogelijkheid zie voor een totale tegenkoppeling. (niet zonder er een verschilversterker ervoor te zetten, maar ik wilde het simpel houden.)
groet,
Aat
Vind het alleen jammer dat ik niet echt een mogelijkheid zie voor een totale tegenkoppeling. (niet zonder er een verschilversterker ervoor te zetten, maar ik wilde het simpel houden.)
groet,
Aat
Zo misschien ?
Anne
Gisteravond wist ik dat er nog wat te veranderen was, toch weer vergeten
Te druk met fratsen
Ledje erbij
Maar even aangepast.
Anne
Gisteravond wist ik dat er nog wat te veranderen was, toch weer vergeten
Te druk met fratsen
Maar even aangepast.
Ben de laatste week aan het "klungelen" geweest om het voorversterkingsgedeelte met CV2521 en E81L werkend te krijgen.
Helaas niet gelukt. Uiteindelijk na heel wat modificaties (en zelfs een nieuwe print, de 1e was na de veranderingen niet meer bruikbaar) klopten de statische stromen en spanningen behoorlijk goed met de vooraf berekende.
Met een ingangssignaal ging het goed tot zo'n 400Hz. Daarboven werd de versterking al snel minder en bij 1000/2000 Hz. maakte zich zelfs een zoemtoon (oscillatie) merkbaar. Nog wat geprobeerd met een extra stopweerstand, maar helaas geen soelaas...
Denk dat de te grote steilheid van de penthode i.s.m. met de hoge impedanties niet geschikt was voor deze schakeling.
Ik zal het hele gebeuren maar bijschrijven op het konto van electronika ervaring.
Enfin, dan maar terug naar de schakeling met de ECL113, die wel goed functioneerde.
Zal - gebruikmakend van de opgedane kennis - maar eens een uiteindelijke print gaan tekenen voor de totale eindversterker en voeding(en).
groet,
Aat
Helaas niet gelukt. Uiteindelijk na heel wat modificaties (en zelfs een nieuwe print, de 1e was na de veranderingen niet meer bruikbaar) klopten de statische stromen en spanningen behoorlijk goed met de vooraf berekende.
Met een ingangssignaal ging het goed tot zo'n 400Hz. Daarboven werd de versterking al snel minder en bij 1000/2000 Hz. maakte zich zelfs een zoemtoon (oscillatie) merkbaar. Nog wat geprobeerd met een extra stopweerstand, maar helaas geen soelaas...
Denk dat de te grote steilheid van de penthode i.s.m. met de hoge impedanties niet geschikt was voor deze schakeling.
Ik zal het hele gebeuren maar bijschrijven op het konto van electronika ervaring.
Enfin, dan maar terug naar de schakeling met de ECL113, die wel goed functioneerde.
Zal - gebruikmakend van de opgedane kennis - maar eens een uiteindelijke print gaan tekenen voor de totale eindversterker en voeding(en).
groet,
Aat
Jammer dat 't niet erg wil lukken.Ook wel eigenaardig.
Het grote verschil met de ECL is de stroombron en ook de collectorweerstand 390k en 150k.
De kleinere weerstand zou eerder meer hoog moeten geven.En de steilheid van de buizen is maar klein tov de transistor.En die is er in beide schakelingen (zei het met een andere stroom = steilheid).Er gebeuren hier rare dingen
Anne
Het grote verschil met de ECL is de stroombron en ook de collectorweerstand 390k en 150k.
De kleinere weerstand zou eerder meer hoog moeten geven.En de steilheid van de buizen is maar klein tov de transistor.En die is er in beide schakelingen (zei het met een andere stroom = steilheid).Er gebeuren hier rare dingen
Anne
Hi Anne,
Heb al van alles vervangen:
Een diode (led) toegevoegd aan de zeners, de zeners vervangen door een spanningsdeler, de weerstand van 100k bij het rooster van de triode vervangen door de oude waarde van 68k en op z'n oude plaats neergezet, (de spanning over de triode bleef hangen op 60! volt) ging daarna iets beter, de stroombron vervangen door een weerstand (en weer terug naar een stroombron) de spanning over de triode van 150-160 volt apart geregeld, nog een stopweerstand toegevoegd... en toen vond ik het welletjes!
(Het kan zijn dat ik nog iets vergeten ben, maar dit was een redelijke opsomming.
)
groet,
Aat
Heb al van alles vervangen:
Een diode (led) toegevoegd aan de zeners, de zeners vervangen door een spanningsdeler, de weerstand van 100k bij het rooster van de triode vervangen door de oude waarde van 68k en op z'n oude plaats neergezet, (de spanning over de triode bleef hangen op 60! volt) ging daarna iets beter, de stroombron vervangen door een weerstand (en weer terug naar een stroombron) de spanning over de triode van 150-160 volt apart geregeld, nog een stopweerstand toegevoegd... en toen vond ik het welletjes!
(Het kan zijn dat ik nog iets vergeten ben, maar dit was een redelijke opsomming.
groet,
Aat
Er zong er 's iemand;
Ik kan het niet meer volgen,
ik kan er niet meer bij
ik zie het niet meer zitten,
het hoeft niet meer voor mij
Het begin lijkt het er hier te passen, het vervolg laat ik voor rekening van de zanger
En nu maar hopen dat de ECL versie zich blijft gedragen
Anne
Ik kan het niet meer volgen,
ik kan er niet meer bij
ik zie het niet meer zitten,
het hoeft niet meer voor mij
Het begin lijkt het er hier te passen, het vervolg laat ik voor rekening van de zanger
En nu maar hopen dat de ECL versie zich blijft gedragen
Anne
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
Ik bouwde op, ik bouwde op, ik bouwde op en het bloed stond naar mijn kop. Het was de liefde. Het was de liefde voor de buis
Ik vind hem wel leuk....Henkjan schreef:Ik bouwde op, ik bouwde op, ik bouwde op en het bloed stond naar mijn kop. Het was de liefde. Het was de liefde voor de buis
Maar nu eerst afbreken (en dan iets anders opbouwen)
groet,
Aat