Compacte buizenversterker CTA 4.0

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door mtb »

Met vier buizen kom je op 25W in 5kΩ bij 5%(-26dB) vervorming:
CTA4.PNG
Ik heb het schema vereenvoudigd door de PP-sturingen samen te voegen, dus C1/2 zijn in feite 2x100nF condensatoren parallel en R7/8 2x470kΩ.
R5/6 zijn de uitgangsimpedanties van de triode fase-draaier.
Gebruikt zijn de de gegevens van de Poolse TTG, met vrijwel geen primaire ohmse verliezen.
De voeding levert 55W2 en in de buizen gaat 29W (minder dan in rust, vanwege de hoge uitsturing!) verloren, zodat er maar 1W2 overige verliezen zijn.
De bandbreedte bedraagt ca. 8Hz-50kHz @-1dB.
Ik ben benieuwd naar de ELA-T20, want deze UGT is teveel van het goede.
Ik weet dat je ook met een EL34-versterker bezig bent en kwam deze tegen: https://www.hifi.nl/artikel/26527/Taga- ... uiken.html
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Willy_61 »

Mooie versterker die Taga-Harmony... en voor een redelijke prijs! Wel wordt je telkens op je beperkingen gedrukt als je zulke mooie versterkers ziet, zo kan je ze nooit zelf maken :-(

Heb je mijn vorige post gelezen, betreffende kwaliteits-UGT's van "AlieExpress" voor een heel redelijke prijs? Daar heb ik de keuze tussen Raa = 4k4 of 5k of ... en vermogen 20-30 of 40W, maar 20W lijkt me voldoende.
De T20, daar begin ik niet meer aan, mijn laatste versterker met PCL86 mag goedkoop maar moet ook goed zijn en wat minstens even belangrijk is: het uithouden bij een HS van 300V :-)
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

Willy_61 schreef:
Mooie versterker die Taga-Harmony... en voor een redelijke prijs! Wel wordt je telkens op je beperkingen gedrukt als je zulke mooie versterkers ziet, zo kan je ze nooit zelf maken :-(
-)
Dat gevoel had ik er ook bij
Het enige waar wij onderscheid in maken is , dat er geen twee versterkers het zelfde zijn
Maar jou werk mag gezien worden
:goedzo:
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door mtb »

Die Chinese UGT's zien er goed uit (hoge Lp en bandbreedte) en 4k4Ω of 5kΩ 20/30W komt aardig overeen met het maximaal haalbare van de CTA4.
Maar het kan ook voor €14 per UGT, zonder verzend/douane-kosten:
CTA4-T20.PNG
Ik heb het model geschat met de opgegeven bandbreedte van 40Hz-17kHz (@-3dB?), wat overigens genoeg is voor normale muziek, zie http://www.luidsprekers.org/Meetservice/
Zie viewtopic.php?f=7&t=19958 hoe je de parameters bepaalt.
Met de gebruikelijke buizentegenkoppeling van ca. 3x (-10dB) wordt de bandbreedte ook 3x groter: ca. 14Hz-50kHz.
Het maximale vermogen in Raa is 22W bij 5% vervorming en 400Vtop, dus dat is goed.
Laatst gewijzigd door mtb op wo 14 mar 2018, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Willy_61 »

Is de 300V dan niet teveel voor de T20? Lees nog eens de reactie van Anne op de 1ste pagina bijna onderaan.
Ik wil best een testprint met de T20 maken maar dan wil ik wel een redelijke kans op slagen hebben en als ik de eerste pagina doorneem heb ik daar de grootste twijfels over. De kans op slagen moet groot genoeg en betrouwbaar zijn op langere termijn.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Ah!buis »

Voor muziek zal die T20 best voldoen, wanneer komt er 50Hz en lager vollenbak in voor O:)
Met tegenkoppeling kun je de frequentiesband wel vergroten, maar niet op hoog niveau.
Boven de mogelijkheden van de trafo valt de tegenkoppeling zo goed als weg, komt niks bij.Maar wel meer ingangssignaal, niet gehindert door tegenkoppeling gaat de eindtrap met die extra sturing zwaar de mist in.Ofwel de tegenkoppeling vergroot niet de vermogensbandbreedte.
Anne
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Willy_61 »

Het lijkt me dan heel aantrekkelijk om een "mono eindtrap testprint" te maken met de T20 bij op de print.
Eerlijk gezegd is de CTA5.1 tot nu toe de knapste buizenversterker die ik al gebouwd heb, die in niets (behalve vermogen) moet onderdoen in vergelijking met mijn EL84- of EL34-versterkers.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Willy_61 »

even nog de meetgegevens van de T20:
UGT's.jpg
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door mtb »

Dat valt alweer mee, ik wist dat je 'm gemeten had, maar kon het zo gauw niet vinden:
CTA4-T20.PNG
De bandbreedte wordt zo 30Hz-30kHz (@-3dB) want Cip zal ook wel meevallen.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Willy_61 »

ok, dan volgt zodra er tijd voor is, een testprint voor 1 eindtrap op 300V, correct?
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door mtb »

Ik zie nu pas dat je maar 9Vsat gemeten hebt, in neem aan over 0-16Ω, dat is maar 5W!
Dat zou 18Veff moeten zijn voor 20W, primair staat er dan 274Veff (387Vtop) over 0-2W5.
Als het echt zo slecht is, kan je het beter vergeten!
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Willy_61 »

ik zal morgen proberen opnieuw te meten (eerst opnieuw puzzelen hoe het weer moest ;-) )
Ik veronderstel ook: over de volledige secundaire dus 0-16Ω
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Willy_61 »

Ik heb de metingen teruggevonden, ze zijn wel degelijk over de volledige secundaire gedaan en gelijktijdig had ik ook de ELA-100 opnieuw gemeten om te controleren dat mijn meetmethode hetzelfde resultaat gaf als jouw metingen:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view

Hier terug te vinden.
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door mtb »

Ik had het ook al gevonden (alweer twee jaar geleden!), ik zou Vsat voor de T20 op 12V houden in vergelijking met de 9V van de ELA-100V.
Meten met 50Hz is voor deze trafo'tjes op het randje, beter is 100Hz of hoger met een stevige 50W (20Veff in 8Ω) transistorversterker.
Je zou dan een scherpere Vsat moeten zien.
Ik zou overigens de CTA4 eerst met de Chinese UGT's (4k4Ω/20W lijkt me het beste) bouwen en als die goed werkt, vervangen voor de T20 en kijken of dat ook goed is, je hebt ze toch al. Als de T20 ook goed is, kan je die Chinezen wel ergens kwijt.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Willy_61 »

Ik was ook al van plan die chinezen te bestellen, dus de 20W met Raa = 4k4. Dat komt exact op 100€ incl. verzending, voor de 2, op voorwaarde dat er geen accijnzen extra bijkomen. [-o<
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

Goede middag allen
Jullie zijn al in een ver gevorderd stadium
Allen kan het schema niet terug vinden alleen de ..... meetopdracht simulatie
Is het zin vol om een UGT te plaatsen welke van 10 hz tot 100 kHz +/- 1dB gaat bij 20 Watt
Dat is Mn prijsopgave vraag geweest bij AE Willy Mtb
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Willy_61 »

g e d u l d

... busje komt zoooo ...
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Willy_61 »

Nu volgen de voorlopige schema's. Ik ben er zeker van dat er nog fouten in voorkomen maar dan hoor ik het wel.

In elk geval met deze schema's weten we opnieuw waarover we praten en we zullen hier op voortborduren.

Van de versterker zelf volgen er 2 schema's:
Het eerste met de chinese UGT's, inclusief APL (Audio Power Level met 2 duoleds, printje komt later nog wel) en powerled (ook duoled) waarvan de kleur aangeeft welke ingang staat geselecteerd.
Het 2de schema is met de Omnitronic ELA-T20 (100V luidspreker trafo) als UGT, bij wijze van test. Hier geen APL of powerled.

Tenslotte het voedingschema:
Bestaat uit een ringkern 100VA, voor de HS (met vertraging), een TDK-Lambda voor de gloei en tenslotte een aparte lijn van -24V voor de ruststromen en de relais. Als de -24V zou uitvallen valt de HS ook onmiddellijk af.
AMP-A-01.jpg
AMP-B-01.jpg
PS-01.jpg
weer studievoer :bakkie:

eerste foutje: op de inputsprint van het eerste schema staan RY 12WK als relais, dat moet zijn RY 24Wk
2de foutje: titel van de versterker-files duiden op UL+CFB, moet zijn: UL (geen CFB)
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

:kwijl:
Ik misboek de gegevens van de voedings trafo
Ik heb je gehoord over ringkern Welke Willy MTB ?
Reuze bedankt beide voor dit mooi stukje werk :dank:
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Willy_61 »

De Indel van de HS, ik heb jou toch de link doorgestuurd?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

Willy_61 schreef:
De Indel van de HS, ik heb jou toch de link doorgestuurd?
:?: :?:
En nog meer zie ik :oops:
Volledig over het hoofd gezien :oops:
Ik heb van Willy te horen gekregen dat hij nog niet wist of de HS trafo 100 VA of 200VA moest worden
Even gerekend naar 100 VA is 100/230 = 436 mA AC naar delen door 1,4 geeft 310 mA DC wind mee
8x30 mA bias is 240mA de rest zal ook nog een 20mA lusten ? ? ? is 260 mA continu ! Dat is 81%
Plus de piekstromen ! In de eindbuizen
In een doos waar gloeilampen in zitten en ook een SMPS die warmte af geeft
Zijn hier redenen om aan te nemen dat dit goed gaat Anne MTB :?:
Ik heb maar rekening gehouden met een 200VA trafo
Kost incl verzenden iets van 36€
Ik zie dan wel een mogelijkheid om er die 13 volt wikkeling bij te winden voor de gloeidraden
Wil dat wel eerst proberen Willy Dan doe ik dat voor jou ook
Of je moet liever de SMPS er in houden
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Willy_61 »

Enkele links van onderdelen:

Buizen: 8 stuks PCL86= voor 36€ buizen (inclusief verzending omdat Conrad vanaf 35€ gratis verstuurt)!

Voor 18,7€ + 9,6€ verzending hebben we de 100VA voedingstrafo van 230V voor de 300V HS, dezelfde als die ik gebruik in mijn EL84-versterker. Daar levert die de HS van 300V constant af aan 4 eindbuizen, maar hier zitten we met 8 buizen, mogelijk moeten we de 200VA versie nemen, 31,4€ + 9,6€ verzending.

De gloei zal verzorgd worden door een TDK-Lambda LS-35-12 AC/DC (20,5€). Enkel nog een klein trafootje bij op de print (enkele euro's) om ongeveer -24V te leveren voor de roosterinstelling. Ik opteer voor deze oplossing enerzijds omwille van de prijs en betrouwbaarheid maar anderzijds ook omwille van de overstroombeveiliging.

UGT's:
- de Omnitronic ELA-T20 van Conrad 13€ (maar moet eerst getest worden, is twijfelachtig op dit kan lukken)
- de 2 chinezen = ca. 100€ voor het paar, inclusief verzending (mogelijk nog extra voor accijnzen).

Omschrijving:
"2pcs 20w 30w 40w Push-Pull Tube amplifier's Output Transformers For 6P1 EL84 6L6 EL34 KT88 KT66
4.4k, 5k or 6.6k ohm or others Primary Impedance to choose

Parameters:
Push-Pull Output power = 20wx2, 30wx2 or 40wx2 (B+=300V)
Match with: Push-Pull tube amplifier only, Not for single-ended tube amplifier!
Primary impedance: Raa =4.4k, 5Kohm or 6.6Kohm (or others)
EI 76x40(30w) Or EI 86x40(40w)
Iron steel: New Japanes Z11 0.35mm special for audio, magnetic flux 16000wb
Secondary Impedance: R2 = 0 - 4 - 8 ohm
Rate value for 2 tubes: Ip = 110mA so 55mA for one tube,
Max current: 30w is 100mA/chanel ; 40w is 150mA/Chanel
Frequence response: 20-55Khz + -1db
Efficacite N = 0.9
Inductance:> 120H
Size: LxWxH: 76x74x66(30w), 86x88x76(40w)
Net weight for a pair: 2.6kg(20W) - 3.2kg(30w) - 4.2kg(40w)"
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

Ik heb een prijs opgave gedaan met zelfde specifiekatie als de trafo,s uit China 78 € per stuk
Mains 200 vA met 12 v 4 Amp en 24 volt 1 amp 86€
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door PimDriessen »

Hoi Bert,
Wat is dat voor een fabrikant uit China voor trafo`s, kan je mij een link sturen.
Wat doe jij met je gloeispanning in je versterkers maak je daar gelijkspanning van of laat je het AC ?.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

PimDriessen schreef:
Hoi Bert,
Wat is dat voor een fabrikant uit China voor trafo`s, kan je mij een link sturen.
Wat doe jij met je gloeispanning in je versterkers maak je daar gelijkspanning van of laat je het AC ?.
Groet,
Pim
Pim die takeaway is AlieExpress en ik krijg het niet voor elkaar dat te linken op Mn iPad
Om eerlijk te zijn wil ook het draadje van Willly en MTB niet verknallen
9194136D-3FC4-4F8F-B631-23B5811DD572.jpeg
Helpt dit anders een pb :D
Plaats reactie