Speaker in Ikea EKET

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
dynamike
Berichten: 162
Lid geworden op: do 29 sep 2016, 17:49

Speaker in Ikea EKET

Bericht door dynamike »

Hey,

Enkele van jullie zullen DIT topic van mij herinneren waarin ik een sealed active bookshelf wilde bouwen en uiteindelijk weer bij een LXmini uit kwam en uiteindelijk nooit van de grond is gekomen. Niet geheel zonder reden want ik heb een half jaar geleden een nieuw setje identieke stereospeakers in huis gekregen, rollende en poepende weliswaar :wink:

Maar ik vind het nog steeds leuk om na denken en te plannen over een eerste speaker bouwen, maar intussen is het ook duidelijk geworden dat mijn audiofiele wensen een beetje over de boeg moeten. Een vriendinnetje van mijn oudste (3 jaar) drukte laatst een monitor van een stand, en sindsdien staan de speakers veilig een een plank. Mijn luisterplek is dus verschoven naar een plek met uitzicht op de kast waar nu de luidsprekers in staan, als echte 'bookshelfs'. Het klinkt niet zo mooi als dat het was, maar er is nog heel goed van te genieten, en komende jaren gaat het gewoon even zo zijn met kids die gaan leren kruipen, lopen, etc.

Luisterend zat ik naar de kast te kijken waar de speakers nu in staan. Het is een zelf gebouwde, open kast, speels opgebouwd uit verschillend gekleurde vierkante 35x35cm Ikea EKET blokjes, met zware massieve mahonie planken ertussen. De speakers staan op oorhoogte op een van de planken, en zijn net wat lager dan de EKET blokjes. Ik dacht opeens: hé, wat als zo'n EKET blokje nou eens de speaker wordt? Het zijn best stevige multiplex dingen, waar je goed in kunt schroeven. Wat extra verstijvingsplaten en baffletje erin. Volgens mij past de 2-weg Fusion amp er nog net in. Dat zou best snel kunnen gaan zou ik zeggen...
eket-dieptes-254x261.jpg
eket-dieptes-254x261.jpg (6.68 KiB) 1066 keer bekeken
Gekozen:
- Actief

Nog uit te zoeken:
- Ikea EKET kastje met 25 of 35cm diepte? Zo'n beetje 20 en 30L, waar nog redelijk wat volume vanaf moet voor plate, baffle, etc.
- Sealed of ported? Sealed heeft me altijd getrokken, maar dit is ongefundeerd.
- Drivers? Iets leuks tweedehands vinden waarschijnlijk. Tips zijn zeer welkom. Het liefst een 2weg setje dat het redelijk doet over het hele bereik. 30-40Hz zou fijn zijn!
- Plek drivers op vierkante baffle? Heeft het zin om met boxsim o.i.d. te gaan spelen om te kijken wat het effect hiervan is?

Hoop dat je jullie me een zetje in de goede richting kunnen geven.
Laatst gewijzigd door dynamike op ma 12 mar 2018, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Speaker in Ikea EKET

Bericht door ds23man »

Niet die van 35cm diep gebruiken, dan heb je een vierkante doos met gegarandeerd een leuke staande golf.
Gebruikersavatar
dynamike
Berichten: 162
Lid geworden op: do 29 sep 2016, 17:49

Re: Speaker in Ikea EKET

Bericht door dynamike »

ds23man schreef:
Niet die van 35cm diep gebruiken, dan heb je een vierkante doos met gegarandeerd een leuke staande golf.
Thanks, goed aandachtspunt idd bij een vierkante behuizing. Ik denk wel dat met een compartiment voor de plate achterin en de baffle voorin het vierkante er snel vanaf is van binnen.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Speaker in Ikea EKET

Bericht door richard »

Misschien de Guru als inspiratie:
Afbeelding
Ik meen ergens gelezen te hebben dat hier units van Visaton in zijn gebruikt.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Speaker in Ikea EKET

Bericht door ds23man »

Zag trouwens dat de achterwand van die dingen een plaatje hardboard zijn....

Kun je beter gelijk iets zelf gaan bouwen.
Gebruikersavatar
Motorfret
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 23:04
Locatie: omg. nijmegen

Re: Speaker in Ikea EKET

Bericht door Motorfret »

De xenos heeft ook mooie kastjes waar alleen een frontje in hoeft
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Speaker in Ikea EKET

Bericht door beijert »

Ik zou gewoon alleen de maatvoering van de eket aanhouden en wat degelijks bouwen.
Gebruikersavatar
dynamike
Berichten: 162
Lid geworden op: do 29 sep 2016, 17:49

Re: Speaker in Ikea EKET

Bericht door dynamike »

Bedankt voor het meedenken guys. Ik wil de EKET puur als esthetische schil houden. Het multiplex leent zich prima om aan de binnenzijde wat extra structurele lagen in te bouwen zodat er een degelijke box ontstaat. Het hardboard achterkantje wordt uiteraard ook vervangen door iets beters. Even opgemeten dat een 2-kanaals Fusion plate er precies in past, dus 2 weg lijkt me een mooi uitgangspunt.

Gisteren een beetje zitten browsen door Seas drivers, om ergens te beginnen. Ik zie al je met 2 weg goed moet letten op voldoende overlap voor een cross-over, als je zo laag (30-40Hz) wil als ik eerder aangaf. En voor zo laag lijk je toch wel wat meer volume nodig te hebben dan wat ik over kan houden in de EKET van 25cm diep.

Ik zal eens in CAD uitzoeken wat een haalbaar bruikbaar volume is incl plate en baffle. Dat maakt drivers kiezen iets gemakkelijker denk ik.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Speaker in Ikea EKET

Bericht door richard »

Weet je zeker dat die dingen van multiplex zijn? Ikea is toch meestal karton, board en MDF. En een kek stukje folie.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Speaker in Ikea EKET

Bericht door ds23man »

Volgens Ikea is het spaanplaat.
Gebruikersavatar
dynamike
Berichten: 162
Lid geworden op: do 29 sep 2016, 17:49

Re: Speaker in Ikea EKET

Bericht door dynamike »

Ik heb nu 7 EKET blokken in de open kast verwerkt. Op de verstek kanten zit nog een strook geen gekleurde folie. Dat zie je alleen tijdens montage. Daar zie je duidelijk een gelaagde, multiplex achtige structuur. De plankjes zijn relatief zwaar en niet hol. Voordat ik mijn kast met alles erop en eraan toevertrouwde aan deze blokken heb ik een enkel blok eerst enkele dagen flink belast door 60kg mahonie erop te leggen, want ik had ook mijn twijfels. Uiteindelijk erg tevreden met de kwaliteit van deze kastjes, vandaar dat ik er wel meer mee wil, het zij puur als buitenste schil zodat het esthetisch goed matched in de kast.
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Speaker in Ikea EKET

Bericht door Thomox »

ikea zegt:

Productomschrijving
Lijst: triplex, spaanplaat, papier, hardboard, folie, ABS (kunststof)
Achterwand: hardboard, folie, folie
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Speaker in Ikea EKET

Bericht door wouter »

Er bestaan cubistische ontwerpen...
Bijlagen
Screenshot_2018-03-14-13-18-38.png
Gebruikersavatar
dynamike
Berichten: 162
Lid geworden op: do 29 sep 2016, 17:49

Re: Speaker in Ikea EKET

Bericht door dynamike »

Wow wouter! Wat een heerlijke motivator, dat Cube 8.4 ontwerp. Dit is wat ik voor me zag en blijkbaar kan het ook nog redelijk klinken. Toeval is dat hij echt precies even groot is als een EKET, namelijk 35x35x35cm.

Jammer dat er niet heel veel specs bij staan. Maar een 8 inch woofer met Fres 35Hz in basreflex moet goed laag kunnen. Samen met een 4 inch fullrange is ook best een goed idee, en geeft veel vrijheid qua crossover. Die 4 inch lijkt in een schuin sealed stukje te zitten in de tekening.

Met de specs van de driver, het volume van het bassreflex gedeelte en de afmetingen van de poort, kunnen we toch berekenen hoe laag hij gaat?
Gebruikersavatar
dynamike
Berichten: 162
Lid geworden op: do 29 sep 2016, 17:49

Re: Speaker in Ikea EKET

Bericht door dynamike »

Vandaag een leerzaam Excelletje gemaakt. Ik heb de nodige specs van alle Seas Prestige woofers erin gezet, en bereken voor elke woofer de Efficiency Bandwidth Product als indicatie of hij geschikt is voor sealed of ported, en bereken daarachter ook het ideale volume om op een Q van 0,7 uit te komen, en wat dan de bijbehorende laagste frequentie is. Zo zie je best wel mooi welke specs waarop invloed hebben en de globale trend. Opvallend is dat de Seas woofer die in de LXmini zit wel echt een apart ding is: een 5 incher die tot bijna 50hz gaat in een 14L sealed box met q van 0,7. Er is geen andere die daarbij in de buurt komt. Ik wil er nog wat andere merkjes bij zetten om meer te vergelijken, en wellicht uploaden hier.

Dan een vraagje. Ik wilde hetzelfde doen voor fullrange drivers, maar sommige drivers hebben zelf al een totale q van meer dan 0,7. Dan stikken de formules erin en kun je geen box volumes berekenen. Hoe moet je dat dan wel doen? Die LXmini fullrange driver bijvoorbeeld heeft een q van 0,91 en een Vas van 1L. Op de specsheet staat dat hij is gemeten in een 2,5L closed box. Maar alle Seas drivers worden gemeten in een closed box zag ik. Dus dat zegt niet zoveel over wat optimaal is, aangezien sommige drivers het toch beter doen in een BR kast.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”