3 Speakers ..... hoe uit te komen op 8 Ohm?
Moderator: Beheerdersteam
3 Speakers ..... hoe uit te komen op 8 Ohm?
Hallo Lezers,
Ben bezig met een zelfbouwprojekt. In de kast wil ik om visuele redenen geen 2 maar 3 bas speakers (en 6 breedbanders).
Mijn vraag betreft de bas speakers. Ik kan kiezen uit 4 of 8 ohm maar of ik die nu parallel en/of in serie aansluit, met 3 stuks kom ik nooit uit op de gewenste 8 ohm. (met de 6 breedbanders kom ik wel makkelijk uit op 8 ohm maar 6 is dan ook een even getal)
Wat is de oplossing? Een simpel resistortje er tussen solderen zodat ik met 3 bas speakers + 1 resistor in serie/parallel dus wel 8 ohm kan behalen?
Mijn dank!
Ben bezig met een zelfbouwprojekt. In de kast wil ik om visuele redenen geen 2 maar 3 bas speakers (en 6 breedbanders).
Mijn vraag betreft de bas speakers. Ik kan kiezen uit 4 of 8 ohm maar of ik die nu parallel en/of in serie aansluit, met 3 stuks kom ik nooit uit op de gewenste 8 ohm. (met de 6 breedbanders kom ik wel makkelijk uit op 8 ohm maar 6 is dan ook een even getal)
Wat is de oplossing? Een simpel resistortje er tussen solderen zodat ik met 3 bas speakers + 1 resistor in serie/parallel dus wel 8 ohm kan behalen?
Mijn dank!
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: 3 Speakers ..... hoe uit te komen op 8 Ohm?
Als het uitsluitend om het visuele aspect gaat zet je er drie drivers in en sluit je er daarvan maar een of twee aan 
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: 3 Speakers ..... hoe uit te komen op 8 Ohm?
En waarom zou je precies op 8 willen uitkomen?
Re: 3 Speakers ..... hoe uit te komen op 8 Ohm?
Waar je met zes units ook niet op uitkomt volgens mij.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: 3 Speakers ..... hoe uit te komen op 8 Ohm?
(2 van 4 ohm parallel) in serie met (2 van 4 ohm parallel) in serie met (2 van 8 ohm parallel)

Re: 3 Speakers ..... hoe uit te komen op 8 Ohm?
Zo moeilijk is het toch niet? Gewoon een beetje crea-bea de boel aan elkaar knopen en klaar is Klara.
- Bijlagen
-
- Parallelllllll.bmp (431.75 KiB) 1227 keer bekeken
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: 3 Speakers ..... hoe uit te komen op 8 Ohm?
Mooi. Een vervangingsschema voor een driepolige unit. 
Re: 3 Speakers ..... hoe uit te komen op 8 Ohm?
Dank voor jullie reakties.
Ok, ik zal wat duidelijker zijn.
De versterker:
Power output: 70 watts per channel into 8Ω (stereo)
Surround output: 70W (front), 30W (rear)
Frequency response: 10Hz to 100kHz
Total harmonic distortion: 0.03%
Damping factor: 50
Input sensitivity: 2.5mV (MM), 200mV (line)
Weight: 17kg
In de kast komen 6 breedbandspeakers welke 4 of 8 ohm kunnen zijn. (Deze speakers zijn dus verkrijgbaar in een 4 ohms of 8 ohms uitvoering) Ik wil deze dus zo aansluiten dat ik op 8 ohm uitkom.
De 3 bas speakers welke ik in de kast wil hebben zijn ook verkrijgbaar in een 4 ohms of 8 ohms uitvoering maar ik kom dus nooit uit op 8 ohm.
De kast krijgt 2 uitgangen. Een voor de breedbanders, een voor de bassen. Deze ga ik aansluiten op een aktief scheidingsfilter.
Waaarom 3? Omdat ik een kast heb ontworpen waarbij 3 gewoon heel gaaf is om te zien. Ik wil er dus zeker geen 4.
Het gaat om de Dayton RS225 (4 of 8 ohm dus) en de Dayton RS100 (eveneens dus 4 of 8 ohm)
Is dat betere en voldoende informatie?
Ok, ik zal wat duidelijker zijn.
De versterker:
Power output: 70 watts per channel into 8Ω (stereo)
Surround output: 70W (front), 30W (rear)
Frequency response: 10Hz to 100kHz
Total harmonic distortion: 0.03%
Damping factor: 50
Input sensitivity: 2.5mV (MM), 200mV (line)
Weight: 17kg
In de kast komen 6 breedbandspeakers welke 4 of 8 ohm kunnen zijn. (Deze speakers zijn dus verkrijgbaar in een 4 ohms of 8 ohms uitvoering) Ik wil deze dus zo aansluiten dat ik op 8 ohm uitkom.
De 3 bas speakers welke ik in de kast wil hebben zijn ook verkrijgbaar in een 4 ohms of 8 ohms uitvoering maar ik kom dus nooit uit op 8 ohm.
De kast krijgt 2 uitgangen. Een voor de breedbanders, een voor de bassen. Deze ga ik aansluiten op een aktief scheidingsfilter.
Waaarom 3? Omdat ik een kast heb ontworpen waarbij 3 gewoon heel gaaf is om te zien. Ik wil er dus zeker geen 4.
Het gaat om de Dayton RS225 (4 of 8 ohm dus) en de Dayton RS100 (eveneens dus 4 of 8 ohm)
Is dat betere en voldoende informatie?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: 3 Speakers ..... hoe uit te komen op 8 Ohm?
En de versterker lust echt geen 4ohm?
Als dat zo is, 3 woofers van 4ohm in serie en de breedbanders de 8ohm en dan per 2 parallel en die 3 paartjes in serie. Dan zit je in elk geval veilig.
Als dat zo is, 3 woofers van 4ohm in serie en de breedbanders de 8ohm en dan per 2 parallel en die 3 paartjes in serie. Dan zit je in elk geval veilig.
Re: 3 Speakers ..... hoe uit te komen op 8 Ohm?
2*8 ohm parallel in serie met een 4 ohm woofer levert je 8 ohm op maar of dat klankmatig ook het gewenste resultaat op levert.
Het gaat om een Sony AV versterker?
Het gaat om een Sony AV versterker?
Re: 3 Speakers ..... hoe uit te komen op 8 Ohm?
Goeiehelp Beijert ....... hoe kun jij dat weten???
Het is inderdaad een Sony, een TA-AV670.
Het is inderdaad een Sony, een TA-AV670.
Re: 3 Speakers ..... hoe uit te komen op 8 Ohm?
Google?Sofa schreef:Goeiehelp Beijert ....... hoe kun jij dat weten???
Het is inderdaad een Sony, een TA-AV670.
Re: 3 Speakers ..... hoe uit te komen op 8 Ohm?
Dit is de manual, je hoeft niet verder te klikken, alleen 10 cm naar beneden scrollen.
https://servicemanuals.us/sony/audio/ta ... 70g-1.html
https://servicemanuals.us/sony/audio/ta ... 70g-1.html
Re: 3 Speakers ..... hoe uit te komen op 8 Ohm?
Beijert schreef:
''2*8 ohm parallel in serie met een 4 ohm woofer levert je 8 ohm op''
Natuurlijk ja! Hoera!
''maar of dat klankmatig ook het gewenste resultaat op levert.''
Oh ....
Dus geen 'hoera'?
Of is dat een beetje zoals de 'nieuwe' auto? Je hebt een auto gekocht, allemaal perfekt maar een van de 4 banden blijkt een ander merk te zijn. Mag niet, kan niet maar als je niet had gekeken had je het nooit geweten!
''2*8 ohm parallel in serie met een 4 ohm woofer levert je 8 ohm op''
Natuurlijk ja! Hoera!
''maar of dat klankmatig ook het gewenste resultaat op levert.''
Oh ....
Dus geen 'hoera'?
Of is dat een beetje zoals de 'nieuwe' auto? Je hebt een auto gekocht, allemaal perfekt maar een van de 4 banden blijkt een ander merk te zijn. Mag niet, kan niet maar als je niet had gekeken had je het nooit geweten!
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: 3 Speakers ..... hoe uit te komen op 8 Ohm?
Nou, de totale belastbaarheid is niet hoger dan die van 4 ohm unit die in serie staat met die 2 parallelle units. In die ene unit wordt de helft van het vermogen verstookt en in elk van die parallelle units een kwart. Dat is een redelijk ongelijke verdeling. Dit zal met 3 units in een kast geen optimale weergave tot gevolg hebben.
Re: 3 Speakers ..... hoe uit te komen op 8 Ohm?
Dat klopt inderdaad ja en is dus een reden om het zo niet te doen.
Maar hoe dan wel?
6 breedbands en 3 basjes, hoe deze met elkaar te verbinden?
Maar hoe dan wel?
6 breedbands en 3 basjes, hoe deze met elkaar te verbinden?
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: 3 Speakers ..... hoe uit te komen op 8 Ohm?
Waarom 8 ohm precies? Hoe ga je filteren? 3 units is natuurlijk een ramp om aan elkaar te knopen. Het beste is 3 parallel, maar dan heb je wel een versterker nodig die met 2,5 ohm belast kan worden of je moet 16 ohm units nemen.
Allemaal heel ongebruikelijke maatregelen, maar helaas noodzakelijk als je een ongebruikelijke opzet nastreeft.
Allemaal heel ongebruikelijke maatregelen, maar helaas noodzakelijk als je een ongebruikelijke opzet nastreeft.
Re: 3 Speakers ..... hoe uit te komen op 8 Ohm?
Waarom 8 ohm? Omdat de versterker dat opgeeft en het een veilige waarde is.
16 ohm gaat niet, deze speakers zijn te koop als 4 of 8 ohm.
Filteren: aktief, extern. Verschillende leden hebben de Behringer crossover aanbevolen.
In ieder geval, er zijn wat online calculators https://geoffthegreygeek.com/calculator ... -parallel/ waar je de waardes kunt berekenen in serie of parallel of een combinatie daarvan en wat je ook doet, de ene speaker krijgt veel meer toebedeelt dan de andere en 'pappeleo' geeft terecht aan dat dat niet is aan te bevelen.
Daarom dacht ik in eerste instantie dan ook om een weerstand in te lassen om dus de 6 breedbanders op 8 ohm te krijgen èn de 3 bassen ook.
Ik voeg er nog iets aan toe. Ik ben begonnen met een ontwerp welke ik hier gevonden heb, een hoge zuil met 25 Visaton breedbanders. Ik heb een model gemaakt en ben uiteindelijk uitgekomen op een hoge doch zeer smalle toren waar op 3 plaatsen een circelvormige 'uitpuiling' in zit om de basspeakers te monteren. De '25' is overigens ook een ontwerp waar alles serie/parallel is gemonteerd en DUS krijgen vele speakers dan ook slechts de helft vermogen tov de anderen. Dat blijkt geluidtechnisch geen probleem te zijn want de '25' schijnt erg mooi te klinken. Niettemin lijkt het me inderdaad zonde als de helft van de speakers maar voor de helft meedoen.
16 ohm gaat niet, deze speakers zijn te koop als 4 of 8 ohm.
Filteren: aktief, extern. Verschillende leden hebben de Behringer crossover aanbevolen.
In ieder geval, er zijn wat online calculators https://geoffthegreygeek.com/calculator ... -parallel/ waar je de waardes kunt berekenen in serie of parallel of een combinatie daarvan en wat je ook doet, de ene speaker krijgt veel meer toebedeelt dan de andere en 'pappeleo' geeft terecht aan dat dat niet is aan te bevelen.
Daarom dacht ik in eerste instantie dan ook om een weerstand in te lassen om dus de 6 breedbanders op 8 ohm te krijgen èn de 3 bassen ook.
Ik voeg er nog iets aan toe. Ik ben begonnen met een ontwerp welke ik hier gevonden heb, een hoge zuil met 25 Visaton breedbanders. Ik heb een model gemaakt en ben uiteindelijk uitgekomen op een hoge doch zeer smalle toren waar op 3 plaatsen een circelvormige 'uitpuiling' in zit om de basspeakers te monteren. De '25' is overigens ook een ontwerp waar alles serie/parallel is gemonteerd en DUS krijgen vele speakers dan ook slechts de helft vermogen tov de anderen. Dat blijkt geluidtechnisch geen probleem te zijn want de '25' schijnt erg mooi te klinken. Niettemin lijkt het me inderdaad zonde als de helft van de speakers maar voor de helft meedoen.
Laatst gewijzigd door Sofa op zo 04 mar 2018, 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: 3 Speakers ..... hoe uit te komen op 8 Ohm?
Dat kan inderdaad. Dan zet je 2 units van 8 ohm parallel. Een unit van 8 ohm parallel met een weerstand van 8 ohm en die twee combi's weer in serie. De resultante is dan 8 ohm.Sofa schreef:Daarom dacht ik in eerste instantie dan ook om een weerstand in te lassen om dus de 6 breedbanders op 8 ohm te krijgen èn de 3 bassen ook.
Je rendement gaat wel omlaag, want je verstookt een kwart van je vermogen in die weerstand. Die moet dan ook wel van een kaliber zijn dat ie dat kan dissiperen. Dit werk: Weegt dat visuele aspect echt zo zwaar dat je zo'n akoestisch ongunstige opzet wilt?
Re: 3 Speakers ..... hoe uit te komen op 8 Ohm?
Wel .... dat is ook een van de redenen dat ik op dit forum ben. Om advies op te doen en iets te leren. Jouw vraag 'Weegt dat visuele aspect echt zo zwaar dat je zo'n akoestisch ongunstige opzet wilt?' zal ik dan ook maar beantwoorden met 'Eh, nee'.
Ik wil wel vasthouden aan de 3 bassen maar .... ik kan er toch ook 4 van maken op de volgende manier. Een ovale 'uitpuiling' onder in de zuil (met 2 bassen naast elkaar), daarboven een circel 'uitpuiling' met 1 bas (en daarboven dus de 6 breedbanders). Dit is mijn model. Maar dan als oplossing bas nummer 4 in de zijkant van de kast. De zuil is hoog en slechts 14 cm breed overigens. (inklusief 19 mm MDF)
Door alles p/s aan te sluiten kan ik dus 2 groepen krijgen van 8 ohm MAAR zoals lezers hierboven al hebben aangegeven, de helft daarvan krijgt slechts de helft van het vermogen wat anderen krijgen.
Of toch niet? Als ik in de laatste calculator op deze pagina https://geoffthegreygeek.com/calculator ... -parallel/ 4 speakers invoer van elk 8 ohm is het eindresultaat 8 ohm en elke speaker krijgt 25% van het vermogen.
Probleem opgelost?
Ik wil wel vasthouden aan de 3 bassen maar .... ik kan er toch ook 4 van maken op de volgende manier. Een ovale 'uitpuiling' onder in de zuil (met 2 bassen naast elkaar), daarboven een circel 'uitpuiling' met 1 bas (en daarboven dus de 6 breedbanders). Dit is mijn model. Maar dan als oplossing bas nummer 4 in de zijkant van de kast. De zuil is hoog en slechts 14 cm breed overigens. (inklusief 19 mm MDF)
Door alles p/s aan te sluiten kan ik dus 2 groepen krijgen van 8 ohm MAAR zoals lezers hierboven al hebben aangegeven, de helft daarvan krijgt slechts de helft van het vermogen wat anderen krijgen.
Of toch niet? Als ik in de laatste calculator op deze pagina https://geoffthegreygeek.com/calculator ... -parallel/ 4 speakers invoer van elk 8 ohm is het eindresultaat 8 ohm en elke speaker krijgt 25% van het vermogen.
Probleem opgelost?
Laatst gewijzigd door Sofa op zo 04 mar 2018, 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: 3 Speakers ..... hoe uit te komen op 8 Ohm?
Of het probleem is opgelost is afhankelijk van de freq waar deze woofers tot worden ingezet....
Re: 3 Speakers ..... hoe uit te komen op 8 Ohm?
Dan kan ik uitvogelen met het filter. Iets van 1000 Hz of zo.
In ieder geval, 4 speakers van elk 8 ohm op deze manier aansluiten (zie de link hierboven) zorgt voor 8 ohm èn 25% voor elke speaker. 3 bassen aan de voorkant en 1 aan de zijkant. Lijkt mij geweldig!
Een ieder die er verstand van heeft en mij een oen vindt, roept u maar!
Wat de 6 breedbanders aangaat; alle 6 invoeren met 4 ohm levert een eindresultaat op van 6 ohm. (alle 6 van 8 ohm komt uit op 12 ohm en is dus veel te hoog) Indien alle 6 speakers 6 ohm zijn krijgen ze ook allemaal hetzelfde vermogen.
Dan krijg je dus een groep van 6 breedbanders met als resultaat 6 ohm (Spl breedband is 87.5) en een groep van 4 bassen met als resultaat 8 ohm. (Spl bas is 89.1) Volgens mij mag je gezien de 6 ohm (minder weerstand) er bij de breedbands iets van 1.5 db bij optellen tov de 8 ohm basgroup en komen beide dus uit op 89. (Spl 89 en Spl 89.1 om precies te zijn) Lijkt mij een mooie balance.
Is dat te doen met zo'n Behringer? Ik bedoel een groep van 6 ohm en een ander van 8? (En dus ook met de versterker)
In ieder geval, 4 speakers van elk 8 ohm op deze manier aansluiten (zie de link hierboven) zorgt voor 8 ohm èn 25% voor elke speaker. 3 bassen aan de voorkant en 1 aan de zijkant. Lijkt mij geweldig!
Een ieder die er verstand van heeft en mij een oen vindt, roept u maar!
Wat de 6 breedbanders aangaat; alle 6 invoeren met 4 ohm levert een eindresultaat op van 6 ohm. (alle 6 van 8 ohm komt uit op 12 ohm en is dus veel te hoog) Indien alle 6 speakers 6 ohm zijn krijgen ze ook allemaal hetzelfde vermogen.
Dan krijg je dus een groep van 6 breedbanders met als resultaat 6 ohm (Spl breedband is 87.5) en een groep van 4 bassen met als resultaat 8 ohm. (Spl bas is 89.1) Volgens mij mag je gezien de 6 ohm (minder weerstand) er bij de breedbands iets van 1.5 db bij optellen tov de 8 ohm basgroup en komen beide dus uit op 89. (Spl 89 en Spl 89.1 om precies te zijn) Lijkt mij een mooie balance.
Is dat te doen met zo'n Behringer? Ik bedoel een groep van 6 ohm en een ander van 8? (En dus ook met de versterker)
Laatst gewijzigd door Sofa op zo 04 mar 2018, 18:38, 7 keer totaal gewijzigd.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: 3 Speakers ..... hoe uit te komen op 8 Ohm?
Je hoeft toch niet precies op 8 uit te komen?
Zeker voor de woofers zou ik geen weerstand er voor zetter.
Optie voor 4 woofers en er toch maar 3 zien is er 1 achterop zetten
Zeker voor de woofers zou ik geen weerstand er voor zetter.
Optie voor 4 woofers en er toch maar 3 zien is er 1 achterop zetten
