ES9038Q2M dac streamertje

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door democles »

We gaan weer eens aan het stoeien met een dac. :)
s-l1600.jpg
Achtergrond info: http://www.diyaudio.com/forums/digital- ... board.html

http://essabre-90xx-rpi.sfb2.com/category/es-9038q2m/

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=26116


Wat is de bedoeling? :think:

Eerst de dac aan de praat krijgen met een Raspberry 3B of Odroid C1+ via I2S.
Er zijn nog geen drivers voor de dac,maar sommige mensen hebben hem al aan de praat.
Dan eens kijken of we dit gebakje ook anders kunnen gaan voeden.
Alle voedingen voor de dac chip komen nu uit 1/ 3,3V regelaar op de print :?
En dan,mocht het nodig zijn, er een paar buizen aan knopen i.p.v. de opamp die op de print zit.
Laatst gewijzigd door democles op za 03 mar 2018, 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door toetertje »

Ik lees mee, vind deze bordjes erg interessant.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door democles »

Eerst de dac aan de praat krijgen.

En dan hebben we een voeding nodig die + 15 en - 15 V geeft.

Zelfbouwen of via de afhaal Chinees bestellen :think:

Afhaal Chinees werd het, deze

https://www.ebay.com/itm/Kubota-low-noi ... SwH05ZqTpC

Ik heb er 14 E voor betaald,kan ik zelf niet bouwen voor dat geld. :lol:

Ondertussen heb ik de dac en de voeding binnen,nu nog op zoek naar een 2x15V trafo 1,5A (ongeveer) met middenaftakking.
Bijlagen
dac1.jpg
voeding +-15v.jpg
Laatst gewijzigd door democles op za 03 mar 2018, 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door toetertje »

14 euro voor die voeding? Hij lijkt nu het dubbele te kosten.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door democles »

Hoe ziet de voeding van dit dac bordje er uit? :think:

Oke, de +15v DC en de - 15V DC voeden de opamp (versterkertje IC op de print)

De +15v gaat naar een 5V spanningsregelaar en van hieruit naar een 3,3v spanningsregelaar die de dac chip van alle spanningen voorziet.

Nu heeft de dac chip verschillende voedingen nodig.

3,3V voor het Analoge gedeelte
3,3V voor het digitale gedeelte
1,2v voor het reken gedeelte van de chip
dac1.1.jpg
Uhhjjhzuuuzntitled-1.jpg


Een beetje slecht ontworpen dac dus,alles voeden uit 1/ 3,3V lijn. :hide:
Bij een beetje dac worden digitaal en Analoog apart gevoed 8)

Misschien dat het hier wel mee valt, elke voedingslijn aftap gaat via een ,,ferrite bead,, (smd koolfilter) om mogelijke storingen van andere gebruikers tegen te gaan,lekkere goedkope oplossing :lol:

Het eerste wat in me opkomt is als het bordje het doet, het Analoge gedeelte van de chip te gaan voeden met 2x 3,3V Salas shunt voeding.
Door twee elco,s er uit te solderen en dat te gebruiken als ingang voor de externe Analoge voeding.
Bijlagen
dac2.1.jpg
Laatst gewijzigd door democles op za 03 mar 2018, 23:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door democles »

toetertje schreef:
14 euro voor die voeding? Hij lijkt nu het dubbele te kosten.

Ja,gaat snel met de prijzen op het net als iets op Diyaudio besproken wordt :lol:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door democles »

Tja,en hoe gaat die 2x 3,3V Salas voeding er uit zien?

Al vast wat voorwerk gedaan :mrgreen:
llk.jpg
3,3v shunt.jpg
Dit ding werkt,de 3,3v Salas shunt zit in 1 van mijn andere dac,s (DAM-1021)

Heb alleen een andere print ontworpen voor deze twee.

Nog even wachten tot het buiten weer boven 0 is en de ijsbreker door mijn etsbak is gevaren voordat er een print wordt gefabriekt :lol:
Bijlagen
3,3V x2.JPG
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door OpaBert »

Nog even wachten tot het buiten weer boven 0 is en de ijsbreker door mijn etsbak is gevaren voordat er een print wordt gefabriekt :lol:
Tja die gaskraan moest dicht eee :lol:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door democles »

Dit wordt hem niet :(
Bijlagen
DSC0652.jpg
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door toetertje »

democles schreef:
Dit wordt hem niet :(
Heb je smurfen gefrituurd? :-&
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door OpaBert »

Er zijn van die rubbermatjes Peter met een verwarmingselement er in .
Dan kan je weer de Noordpool over varen :lol:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door democles »

Ik wilde even mededelen dat de Noorderrondrit op etsbak natuurijs is afgelast wegens dooi :lol:

Er is al een printje door het ijs gezakt :shock:

Morgen maar even wat gaten boren.
Bijlagen
3,3v x2 sal.jpg
Laatst gewijzigd door democles op ma 05 mar 2018, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door toetertje »

Dat doe je toch weer netjes hoor. 1 uurs service?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door democles »

toetertje schreef:
Dat doe je toch weer netjes hoor. 1 uurs service?
Nee geen 1 uur service, 6 uur service, toen was de etsbak pas een beetje warm. :|
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door hannesie »

:rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door democles »

Op 1 torretje na is de print klaar voor de test :D
Bijlagen
bhj.jpg
bhji.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door democles »

Toch al vast de helft getest,blijft mooi stabiel op 3,3V :rock:
Bijlagen
jr.jpg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door OpaBert »

democles schreef:
Toch al vast de helft getest,blijft mooi stabiel op 3,3V :rock:
:goedzo:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door democles »

Dank je Bert,

De missende tor en wat trafotjes werden net afgeleverd.

Vanavond het andere gedeelte testen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door OpaBert »

democles schreef:
Dank je Bert,

De missende tor en wat trafotjes werden net afgeleverd.

Vanavond het andere gedeelte testen.
Spannend \:D/
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door ds23man »

Maar doet dat ding het nou al zonder al die modificaties en hoe klinkt dat? :think: :think:
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door toetertje »

ds23man schreef:
Maar doet dat ding het nou al zonder al die modificaties en hoe klinkt dat? :think: :think:
Daar was ik eigenlijk ook wel benieuwd naar.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door democles »

Wordt aan gewerkt heren.

Voor de voeding had ik een 2x15v trafo nodig en die was er vandaag ,ben net zo benieuwd als jullie :lol:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door democles »

Vandaag de voedingen gemeten en afgesteld.

De Odroid C1+ als server en speler geïnstalleerd met Max2play als software.

Heb er eerst maar een Amanero USB naar I2S omzetter tussen gezet.

De muziek staat op een externe HD.

En het speelt :rock:

En hoe klinkt het? :?

Ben helaas verkouden,dus goede beoordeling moet maar even wachten. :bakkie:

Wel verneem ik dat dit een snelle dac is met veel in het hoog.
Geen NOS dac.
Bijlagen
bgt1.jpg
bgt.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: ES9038Q2M dac streamertje

Bericht door democles »

Maar even een begin gemaakt met het verwijderen van de twee elco,s en de twee weerstandjes van de analoge voeding van de dac chip. :?

Eerst wel even gekeken op youtube hoe dit het beste gaat.



Ik gebruik dan ook nog een beetje flux,maar dit gaat vrij gemakkelijk. :D

Daarna een printje ontworpen om de twee aansluitingen van de 3,3V Salas voedingen op de plaats van de elco,s te kunnen aansluiten.
Printje is 30x20mm.
Bijlagen
A voed.jpg
verloop a voed.JPG
Laatst gewijzigd door democles op ma 19 mar 2018, 23:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”