+1ds23man schreef:Ik heb uit principe geen smartfooon
Heel Holland bakt
Moderator: Beheerdersteam
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Heel Holland bakt
De bamipasta is binnen:
En het zit in een spuit geschikt voor de dispenser, lekker makkelijk!
En het zit in een spuit geschikt voor de dispenser, lekker makkelijk!
Re: Heel Holland bakt
Inmiddels 5 weken later....
De taart moet inmiddels wel verkoold zijn...
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Heel Holland bakt
De volgende uitdaging:
De print is nu in productie, 2x2cm 4 laags:
Uiteraard ook een stencil besteld:
Dit gaat de dood of de gladiolen betekenen.........

De print is nu in productie, 2x2cm 4 laags:
Uiteraard ook een stencil besteld:
Dit gaat de dood of de gladiolen betekenen.........
Re: Heel Holland bakt
Ziet er uit als een Bol Grid Array,.
Ik heb daarvoor eens een kader gemaakt waar het IC inpast en vastgezet op de pcb tijdens solderen om zwemmen van het IC tegen te gaan.
Succes ermee.
Ik heb daarvoor eens een kader gemaakt waar het IC inpast en vastgezet op de pcb tijdens solderen om zwemmen van het IC tegen te gaan.
Succes ermee.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Heel Holland bakt
Gaat wel goed, een BGA centreert zich mooi op de padjes, BGA's solderen relatief makkelijk. Wat fout kan gaan is teveel pasta, gaat korrels vormen en kan sluiting maken. 2 algemene opmerkingen, je via's staan soms erg dicht bij de padjes, of er tegenaan. De via's op dit bord zijn vast niet gevuldd, er is dan geen soldermaskdam, pasta kan weglopen door de via gaten. Je 'schampt' op sommige plekken via's of een pad met een spoor. Krijg je vreemde kleine openingen door waar troep kan blijven staan als men bij produceren het bord schoonmaakt, zgn 'acid traps' die je sporen kunnen aantasten (ook <45 graden vermijden om deze reden). Ook elektrisch gezien is het beter om mooi recht een pad/via in te gaan met een spoor.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Heel Holland bakt
Inmiddels de printen binnen uit Duitsland en ze zien er retestrak uit onder de microscoop. Alleen het soldeermasker is een fractie verschoven maar valt binnen de toleranties.
Topkwaliteit van:
https://www.multi-circuit-boards.eu/index.html
Kosten?
107 euro ex voor tien stuks met stencil en verzendkosten
Topkwaliteit van:
https://www.multi-circuit-boards.eu/index.html
Kosten?
107 euro ex voor tien stuks met stencil en verzendkosten
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Heel Holland bakt
Eerste reflow test zonder de dsp, ik heb daar maar 2 samples van liggen.
Onder de microscoop kan ik zien dat de piektemp iets langer mag om volledige wetting te krijgen van de BGA pads. Dit is loodvrije pasta trouwens ( Loctite GC10).
Onder de microscoop kan ik zien dat de piektemp iets langer mag om volledige wetting te krijgen van de BGA pads. Dit is loodvrije pasta trouwens ( Loctite GC10).
Re: Heel Holland bakt
Zou kunnen dat het niet genoeg is door gewarmd. Zou ook kunnen zijn dat de pasta te oud is zo te zien.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Heel Holland bakt
Pasta is vrijdag vers bij mij afgeleverd. En deze Loctite is een jaar houdbaar buiten de koelkast:
https://www.eleshop.nl/loctite-gc10-sol ... m-pot.html
https://www.eleshop.nl/loctite-gc10-sol ... m-pot.html
Re: Heel Holland bakt
Ik heb nog een bril met vergrotende lenzen op de brilleglazen in mijn bureaula gevonden,nog uit de tijd dat ik gynaecoloog wilde worden,komt altijd wel van pas. 
Re: Heel Holland bakt
"It's alright, I'm a doctor."Ruud7 schreef:Ik heb nog een bril met vergrotende lenzen op de brilleglazen in mijn bureaula gevonden,nog uit de tijd dat ik gynaecoloog wilde worden,komt altijd wel van pas.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Heel Holland bakt
Ik gebruik op dit moment de bril van mijn vriendin:Ruud7 schreef:Ik heb nog een bril met vergrotende lenzen op de brilleglazen in mijn bureaula gevonden,nog uit de tijd dat ik gynaecoloog wilde worden,komt altijd wel van pas.
Voor inspectie gebruik ik deze:
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Heel Holland bakt
Inmiddels de complete print gebakken:
De BGA heeft zich netjes gecentreerd!
Hopen dat het werkt.
De BGA heeft zich netjes gecentreerd!
Hopen dat het werkt.
Re: Heel Holland bakt
Je bedoeld dat het ledje op de juiste plaats zit?ds23man schreef:En het werkt!![]()
![]()
Wat gaat het worden, hier kan je de krant niet bij lezen, te weinig licht...!!
