Defecte driver merk en type onbekend

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fredsworld
Berichten: 7
Lid geworden op: za 24 feb 2018, 20:31
Locatie: Nuenen

Defecte driver merk en type onbekend

Bericht door Fredsworld »

Hallo,
Ik heb al meer dan 20jr zelfbouw luidsprekers in mijn bezit.
Deze heeft mijn vader vroeger geruild tegen een buizen versterker.
Ja dat was het absoluut waard. Een buizen versterker bouwen we zelf wel weer.
Terug naar de luidsprekers.
De midden toon driver is defect
De papieren conus is gescheurd op de rand.
Het merk en type zijn onbekend.
Helaas kan ik het niet aan de bouwer zelf meer vragen die is namelijk vorig jaar helaas overleden.
De driver is 65 x 65 mm in het vierkant en de afstand van de bevestigings gaten is diagonaal 75mm.
Ik zal er een aantal foto's toevoegen en ja misschien weet iemand hier welk merk en type het is of een vervanger ervoor weet.

Bedankt alvast.
Groetjes Freddy
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Defecte driver merk en type onbekend

Bericht door Barry2001 »

Welkom hier Freddy!
Foto's die je wilt uploaden naar het forum moeten <1MB zijn, voor het geval je dit geprobeerd hebt en het niet lukt.
Gebruikersavatar
Fredsworld
Berichten: 7
Lid geworden op: za 24 feb 2018, 20:31
Locatie: Nuenen

Re: Defecte driver merk en type onbekend

Bericht door Fredsworld »

Dat heb ik idd geprobeerd gemaakt met me mobiel dus ja die zijn meer dan 2mb de stuk dan moet ik ze de verkleinen met de pc.
Ga ik fixen.

Bedankt
Gebruikersavatar
Fredsworld
Berichten: 7
Lid geworden op: za 24 feb 2018, 20:31
Locatie: Nuenen

Re: Defecte driver merk en type onbekend

Bericht door Fredsworld »

Goedendag,

De foto's een heel eind verkleind, hopelijk weet/heeft iemand iets of weet een vervanger ervoor.

Mvgr,
Freddy
Bijlagen
Voorzijde 65x65mm
Voorzijde 65x65mm
Achterzijde
Achterzijde
Bevestigns gaten 75mm
Bevestigns gaten 75mm
Zijkant
Zijkant
Hier zitten ze in 6 stuks
Hier zitten ze in 6 stuks
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Defecte driver merk en type onbekend

Bericht door dre »

Voor mij totaal onbekend......
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Defecte driver merk en type onbekend

Bericht door ds23man »

Denk dat je die nooit gaat vinden. Proberen te repareren met wat dunne laagjes flexibele lijm over de scheur?
Gebruikersavatar
Fredsworld
Berichten: 7
Lid geworden op: za 24 feb 2018, 20:31
Locatie: Nuenen

Re: Defecte driver merk en type onbekend

Bericht door Fredsworld »

Dat is helaas niet te doen, er zijn erbij die geheel weg zijn. dezelfde hoeven het wat mij betreft niet te zijn.
Ik zit echter aan de maat van de driver gebonden.
65x65 in het vierkant en dan 75 mm diagonaal het bevestigings gat.
frequentie zo tussen de 500 en 20000hz gok ik zo.
Visaton heeft de FRS7 maar deze begint bij 120 of 200hz wat denk ik gaat vervormen. kan het filter wel wat aanpassen maar er zijn grenzen vrees ik.

Mvgr
Freddy
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Defecte driver merk en type onbekend

Bericht door Fredvandam »

Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Defecte driver merk en type onbekend

Bericht door sevenup »

Fredsworld schreef:
Dat is helaas niet te doen, er zijn erbij die geheel weg zijn. dezelfde hoeven het wat mij betreft niet te zijn.
Ik zit echter aan de maat van de driver gebonden.
65x65 in het vierkant en dan 75 mm diagonaal het bevestigings gat.
frequentie zo tussen de 500 en 20000hz gok ik zo.
Visaton heeft de FRS7 maar deze begint bij 120 of 200hz wat denk ik gaat vervormen. kan het filter wel wat aanpassen maar er zijn grenzen vrees ik.

Mvgr
Freddy
Weet je zeker dat het vanaf 500Hz is? Gesloten achterkant en kleine diameter is normaal gesproken een conus tweeter. Deze zijn ietsjes kleiner, maar zijn denk ik wel passend te maken. 60x60mm

https://www.pollin.de/p/breitband-lauts ... 0-w-640600
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Defecte driver merk en type onbekend

Bericht door Henkjan »

die van Pollin hebben een fs van 1kHz...
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Defecte driver merk en type onbekend

Bericht door sevenup »

Henkjan schreef:
die van Pollin hebben een fs van 1kHz...
Daarom ook de vraag of het wel 500hz moet zijn. Er wordt aangegeven dat dit een gok is.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Defecte driver merk en type onbekend

Bericht door Henkjan »

Als het een beetje moet aansluiten op die woofer hoop ik t wel...
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Defecte driver merk en type onbekend

Bericht door pompebled »

Fredsworld schreef:
Visaton heeft de FRS7 maar deze begint bij 120 of 200hz wat denk ik gaat vervormen.
Hallo Freddy,

Waarom denk je dat de FRS7 zal gaan vervormen?
Als de overname frequentie inderdaad bij 500Hz ligt, dan zie ik het probleem niet.
Je moet wél weten welke impedantie de luidsprekers moeten hebben om op de oorspronkelijke waarde, waar het filter voor bedacht is, uit te komen.

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Defecte driver merk en type onbekend

Bericht door SARK »

Het lijken JVC units ... Ik ben nu in het buitenland maar als ik volgende week terug ben dan kijk ik even of ik nog van deze units heb liggen
Gebruikersavatar
Fredsworld
Berichten: 7
Lid geworden op: za 24 feb 2018, 20:31
Locatie: Nuenen

Re: Defecte driver merk en type onbekend

Bericht door Fredsworld »

@Fredvandam
Die van roger-russel lijken er idd verdacht veel op.
De tekst op de conus lijkt ook te kloppen echter staat er bij mij 4ohm op maar impedantie is geen probleem.
In mijn luidspreker staan ze 2x 3 in serie en dan weer parallel.
Dus de 8 ohm uitvoering gaan dan 3x 2 in serie en dan allen parallel kom ik alweer een heel eind.
Nu nog de vraag waar zijn ze te koop maar ik heb nu al weer positieve hoop.
Wat ik me echter afvraag is dat het echte tweetera zijn en dus het bereik anders is. Ik moet namelijk me midden hebben en ja een tweeter gaat niet zo laag. Overigens denk ik dat ik iets zal moeten hebben vanaf 500hz tot 6000 daar de Monacor tweeter ook een deel voor zijn rekening neemt.


@Sark
Ik hoor het graag van je, maar mijn zoektocht gaat verder tot op heden.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Defecte driver merk en type onbekend

Bericht door SARK »

Vergissing wat het merk betreft .... het zijn Peerless tweeters (Peerless MT 25 HFC) Ik heb er vier van 4 Ohm.
Bijlagen
Peerless MT 25 HFC 01.JPG
Peerless MT 25 HFC 02.JPG
Peerless MT 25 HFC 03.JPG
Peerless MT 25 HFC.jpg
Gebruikersavatar
Fredsworld
Berichten: 7
Lid geworden op: za 24 feb 2018, 20:31
Locatie: Nuenen

Re: Defecte driver merk en type onbekend

Bericht door Fredsworld »

Dan moet ik er nog 8 ergens op de kop zien te tikken mits jij er vanaf wil uiteraard. Had al bij Peerless op de site gekeken en wat verder rond gezocht maar wordt lastig. Tenzij iemand een suggestie heeft wat een goed alternatief is.

Mvgr
Freddy
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Defecte driver merk en type onbekend

Bericht door pompebled »

Als het werkelijk de Peerless MT 25 HFC zijn, dan ben ik heel benieuwd naar de filtering van het geheel.

De RTB 1000 kan worden ingezet vanaf 3000Hz en de zes tweetertjes zou ik, gezien het grafiekje in de post van Sark, niet veel lager inzetten, goed, met z'n zessen hebben ze een redelijk membraanoppervlak, maar omdat ze gesloten zijn zal het niet vreselijk veel lager willen...
Hoe hoog wordt de 20 cm woofer afgefilterd?

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Defecte driver merk en type onbekend

Bericht door SARK »

Ik hou ze voor je apart .... geen haast en als het niet doorgaat, no problemo.
Gebruikersavatar
Fredsworld
Berichten: 7
Lid geworden op: za 24 feb 2018, 20:31
Locatie: Nuenen

Re: Defecte driver merk en type onbekend

Bericht door Fredsworld »

@ Sark dat is helemaal toppie.

@Pompebled
Dat weet ik dus niet.
Het was gewoon goed/netjes op de buizen versterker.
Of de buizen versterker neem met 4x EL36(Philips buizen) per kanaal of de versterker met 2x E130EL(ook Philips buizen)klonk het erg aangenaam.
Overigens als ik de Onkyo eraan hang was er ook weinig mis mee.
Maar gegevens van de zelfbouw speakers heb ik niet daar deze een kennis van me gebouwd heeft.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Defecte driver merk en type onbekend

Bericht door pompebled »

Fredsworld schreef:
Dat weet ik dus niet.
Een paar foto's van het filter zou wel wat licht in deze zaak kunnen brengen, er zijn een paar ''filterfluisteraars' op dit forum die (bijna) alles uit kunnen vogelen.

Groeten, Jan.
Plaats reactie