NixieNixieNixie

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: NixieNixieNixie

Bericht door Barry2001 »

Kastje is binnen:
IMG_2183.JPG
IMG_2185.JPG
Heel gaaf, daar kan ik wel enthousiast van worden :D Heb er EUR 6,- voor betaald, valt hard mee.
De buitenkant is zoals eerder gezegd niet helemaal glad, veel scheelt het ook niet. Ik ben bij een speciaalzaak geweest en heb me laten voorlichten over hoe dit te behandelen, antwoord was duidelijk: Filler, plamuur, wordt 'm allemaal niet, gaat niet hechten. 'Gewoon' glad schuren, grof beginnen en dan naar fijn toe. Vervolgens een kunststof primer gebruiken, en dit aanbrengen, even bekijken of meerdere lagen nodig zijn, dan nog wat licht schuren en de finish lak aanbrengen.
Prim.jpeg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: NixieNixieNixie

Bericht door Ah!buis »

Mooi kassie :kwijl:
Waarom moet 't glad zijn, is toch niks(ie) tegen een ruwe bolster :lol:
Enuh, moet er niet nog een gat in :? ´
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: NixieNixieNixie

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Mooi kassie :kwijl:
Waarom moet 't glad zijn, is toch niks(ie) tegen een ruwe bolster :lol:
Enuh, moet er niet nog een gat in :? ´
Anne
Hoezo? Wou je er ook tussen staan? :lol:

Mooi geworden Barry :goedzo: Wat is het nu? ABS?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: NixieNixieNixie

Bericht door Barry2001 »

@Anne: in elk geval nog 2 (eigenlijk 3) gaten, spanningsentree, schakelaar en LDR. Moet nog een mooi schakelaartje opzoeken, wist de maat nog niet :relax: LDR moet daar ook nog ergens tussen.

@Peter: Dit is APL. Dit kun je niet met acetondamp bewerken, wat met ABS wel kan. Het heeft allebei z'n voor en tegen, APL is zo van de printer af wat gladder dan ABS. Wil ook zeker een volgend kastje in ABS laten maken en de aceton truuk doen, kijken hoe dit uitpakt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: NixieNixieNixie

Bericht door Pjotr »

Ga je hopelijk niet zelf doen? Acetondamp is nogal explosief spulletje. Ben wel benieuwd of je een vlak mooi glad krijgt daarmee. Ikzelf heb wel goede ervaring met schuren en polijsten van ABS en PVC. Zie ook hier http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 1#p1596601 Is wel bewerkelijk. Dat damp polijsten lijkt wel wat op vlam polijsten van plexiglas.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: NixieNixieNixie

Bericht door Barry2001 »

Ja ga ik wel zelf doen. Er komen nog een paar varianten van dit klokje, dus ook nog een paar behuizingen. Als schuren goed gaat met een goed resultaat ga ik mogelijk verder met APL (milieutechnisch ook een iets fijner goedje dan ABS). Als ABS met aceton goed gaat is dit minder arbeidsintensief met mogelijk een strakker resultaat, is dat mogelijk iets om me verder te gaan.

Met aceton bewerken is niet meer dan een afgesloten ruimte nemen (zoals een emmer + deksel, die dan niet van ABS is natuurlijk :mrgreen: ) met het product op een schaal, of iets met een vlakke ondergrond. Bv keukenpapier met 100ml aceton erin, na enkele uren zou er resultaat moeten zijn. Op tijd eruit halen anders hou je niks over.. buiten en niet met je snuffert erboven hangen.

Het heeft vooral tot doel, ook het kastje, om er wat praktische ervaring mee te krijgen, uit interesse. Ik vind het machtig interessant dat als ik een kastje teken in bv SketchUp dit gewoon te printen is. Geen moeilijk gedoe met mechanische constructies die arbeidsintensief zijn, en het ook nog eens weinig kost. Elektronica is de hobby, de kastjes omdat 'het erbij hoort'. Ik beslis dan later of ik zelf een printer aanschaf of dit blijf laten doen.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: NixieNixieNixie

Bericht door John P »

Op het fablab hebben we experimenten gedaan met aceton. Het is een slecht beheersbaar proces met evenveel druipende plastic poeltjes als half gegladde exemplaren. En als je het volgens Arbo regels wil doen moet je er een lab omheen bouwen. Kortom onberekenbaar resultaat met vies goedje.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: NixieNixieNixie

Bericht door Barry2001 »

Ok, zou best kunnen hoor, schuren blijft in alle opzichten beheersbaar natuurlijk. Wil het gewoon eens proberen, als het niks is weet ik dat ook, je kunt goed gelijk hebben. En Arbo staat voor Arbeidsomstandigheden, die bepaal ik thuis zelf natuurlijk :D
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: NixieNixieNixie

Bericht door Pjotr »

Ik heb zelf hard PVC gepolijst met PVC cleaner (50% aceton / 50% MEK) door het heel kortstondig te dompelen. Werd wel redelijk glanzend maar geen hoogglans. Was eerst nat geschuurd met 1200. Benieuwd naar wat je bereiken kunt.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: NixieNixieNixie

Bericht door OpaBert »

Barry2001 schreef:
@Anne: in elk geval nog 2 (eigenlijk 3) gaten, spanningsentree, schakelaar en LDR. Moet nog een mooi schakelaartje opzoeken, wist de maat nog niet :relax: LDR moet daar ook nog ergens tussen.

@Peter: Dit is APL. Dit kun je niet met acetondamp bewerken, wat met ABS wel kan. Het heeft allebei z'n voor en tegen, APL is zo van de printer af wat gladder dan ABS. Wil ook zeker een volgend kastje in ABS laten maken en de aceton truuk doen, kijken hoe dit uitpakt.
Heb je hier weleens gedacht
plexiglas zaagsnedes maken ze transparant door er even met een butaan brander langs te gaan
Ook heb ik zoiets gezien met die zwarte kunststof bumpers
Na een parkeer foutje was schade een verandering van oppervlak een lelijke streep
Meer niet ! met een heatgun er over werd het weer terug in org oppervlak
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: NixieNixieNixie

Bericht door Barry2001 »

Heatgun heb ik, voor krimpkous. Zou je dat gecontroleerd kunnen doen, of wordt een te klein oppervlak dan te warm? Misschien een stukje aan de binnenkant proberen, zou wel kunnen. Of een brander inderdaad, zo'n klein creme brulee dingetje :D
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: NixieNixieNixie

Bericht door Pjotr »

Dat heet "Vlampolijsten" Staan wel wat Youtube filmjes van. Moet je echt met een hete vlam doen, alleen het oppervlak moet kortstondig even smelten. https://www.youtube.com/results?search_ ... +polishing+"
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: NixieNixieNixie

Bericht door OpaBert »

Barry2001 schreef:
Heatgun heb ik, voor krimpkous. Zou je dat gecontroleerd kunnen doen, of wordt een te klein oppervlak dan te warm? Misschien een stukje aan de binnenkant proberen, zou wel kunnen. Of een brander inderdaad, zo'n klein creme brulee dingetje :D
Propaan schijn niet goed te werken Butaan moet het zijn maar misschien dat Aardgas werkt of in magnetron van je vriendin
Maar met aanstekergas is dat propaan of butaan Zal er wel opstaan gewoon proberen met een afval stukje
Gegarandeerd dat het eens een keer fout gaat dus een emmer water erbij en niet bij de gordijnen staan
Try and Error handboek heb ik wel voor je :mrgreen:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: NixieNixieNixie

Bericht door Barry2001 »

Nou kook ik meestal thuis Bert :mrgreen: Aanstekergas is butaan dacht ik.... maar wel even genoeg input weer, bedankt mensen, ik ga aan het knutselen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: NixieNixieNixie

Bericht door Pjotr »

Waar ge je de trafo eigenlijk stoppen Barry? Of komt het direct aan het lichtnet?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: NixieNixieNixie

Bericht door Barry2001 »

Voeding is extern, bv een netadapter, het printje wil 12V dc in zien.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: NixieNixieNixie

Bericht door Pjotr »

Ah slim, heb je ook niet zo'n dik snoer nodig naar het kastje.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: NixieNixieNixie

Bericht door Barry2001 »

Nog een beetje aan het knutselen geweest.

De basisschakeling + software werkt goed, het is nu niet veel moeite meer om voor wat andere types nixie een klokje te maken, zelfde principe dus. De led's eronder zijn rgb in elke kleur/intensiteit in te stellen, of 'uit' indien gewenst, klok is een nauwkeurige DS3231 RTC, met een backup celletje zodat de boel doorloopt als de spanning eraf gaat.

Voeding is een externe 12V adapter, 180V stepup converter voor de nixies zit op het printje. 2 echt verschillende types nixie, IN8-2, side view met mooie heldere cijfers, grote inkijkhoek, een 'echte' 5 ipv een Russische. Lijkt wel wat op de eerder genoemde IN16's, wel wat groter:
IMG_1213.JPG
En IN4 nixies. Top view, wat minder helder, kleinere inkijkhoek. Een omgekeerde 2 als 5, meer een retro look als de IN8-2:
IMG_1215.JPG
De 2 naast elkaar, waarbij te zien is dat het IN4 printje een stuk groter is, 210mm lang om precies te zijn, tegen 145mm voor de IN8-2.
IMG_1222.JPG
Heb geprobeerd het 3D print kastje (PLA) eerder uit dit topic te bewerken, om er wat gevoel voor te krijgen (bedoelt voor het eerder genoemde IN16 printje, met een lengte van slechts 130mm). Heb een schuurschijf, waar dit best goed op gaat. 2 dingen: schijf laten draaien op een lage snelheid, en schuurpapier niet te grof, ben met korrel 400 begonnen. Werkstuk moet zeker niet 'happen', want dan heb je er met dit kunststof zo een veeg uit. Als het er een beetje op lijkt met korrel 1000 en hoger met de hand mooi glad schuren. Is goed gelukt, Mo-Tip kunststof primer erop en een kleurtje erachteraan.
IMG_1223.JPG
IMG_1228.JPG
Heb nog een ideetje voor een ander type kastje, volgt als er weer wat knutsel tijd voorhanden is :relax:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: NixieNixieNixie

Bericht door OpaBert »

:kwijl:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: NixieNixieNixie

Bericht door SARK »

=D>
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: NixieNixieNixie

Bericht door Pjotr »

Barry2001 schreef:
Heb nog een ideetje voor een ander type kastje, volgt als er weer wat knutsel tijd voorhanden is :relax:
Ben benieuwd, want zo'n simpel doosje met nixies er bovenop zie je al zoveel. En van regenboog ledjes er onder wordt het ook niet spannender. Ga eens uit je bol Barry :bakkie:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: NixieNixieNixie

Bericht door ds23man »

Kleuren touchscreen eronder?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: NixieNixieNixie

Bericht door Barry2001 »

Ik heb anders nog NERGENS een 3d geprintte nixie behuizing gezien!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: NixieNixieNixie

Bericht door ds23man »

Barry2001 schreef:
Ik heb anders nog NERGENS een 3d geprintte nixie behuizing gezien!
Iemand die een 0,5 pitch bga bakt in een goedkoop china oventje wel dan? :mrgreen: :lol: :rofl:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: NixieNixieNixie

Bericht door Pjotr »

Barry2001 schreef:
Ik heb anders nog NERGENS een 3d geprintte nixie behuizing gezien!
Ok, dan moet je dat er maar met grote letters op gaan zetten want ander blijf je dat houden :D Maar zonder gekheid, verzin b.v. eens een kastje wat alleen met een 3D printer te maken is...
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”