DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Groupbuy Daudio C1

Bericht door Thomox »

Ik heb het geheel gisteren even in SolidWorks geknald om te zien hoe het ongeveer gaat/moet worden :)

Ik zat gisteren een beetje met hetzelfde euvel.. Ook als ik ga kijken op de website bij de mundorf AMT is de bemating anders dan de bemating in de tekening. En wat is de maat vanaf de bovenkant speaker tot midden van middeltoner, hetzelfde geld voor de tweeter? Hij is namelijk net niet tangent met de grote cirkel, blijft gissen zo.

Of zie ik wat maten over het hoofd?
Ik had ook dezelfde sandwich in het hoofd, 4mm afwerklaag, 18 + 18 mm.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Groupbuy Daudio C1

Bericht door Zweitse »

Ik denk dat de meesten uiteindelijk uitkomen op 4+18+18 mm omdat dit een beetje de standaard dikte van MDF is.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Groupbuy Daudio C1

Bericht door Leeuwarden »

In afwachting van antwoorden toch maar even aan het tekenen geweest.
Deze versie is dus voor de SB mid. Na eventuele correcties pas ik hem aan voor de AT mid.
Laatst gewijzigd door Leeuwarden op za 03 mar 2018, 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Groupbuy Daudio C1

Bericht door jeroen_d »

Leeuwarden schreef:
Jeroen, vraag naar aanleiding van de tekeningen die we gekregen hebben. Daar wordt gesproken over MDF van 16 mm (SB) en MDF van 18 mm (AT) om de mid in te monteren. Bij mijn weten is er regulier geen 16mm MDF te verkrijgen dus ga ik uit van 18 mm.

De tweeter is 12 mm dik. In het fabrieksmodel van de C1 ligt de achterkant van de tweeter flush met de achterkant van de mid baffle. Vind ik mooi :-)
Aangezien ik 18mm MDF ga gebruiken, mag het gat voor de tweeter dan aan de voorkant van 4 naar 6 mm diep worden? Of moet het beslist 4 mm blijven en wordt de tweeter aan de achterkant 14 mm ipv 12 mm ingefreesd?

Het gat van de tweeter aan de voorkant vind ik ook ietwat onduidelijk. De tweeter is vierkant 60x60. Gat 56 mm x 56 mm maken zodat de voorkant wat vlees heeft om tegen het MDF te rusten?

Let op: ik maak de baffle als volgt (van voor naar achter): 4mm MDF of kunststof>18 mm MDF> 18 mm MDF.
Je kunt gerust uitgaan van 2x18mm, net zoals in de tekening van de C1 met schotten en ATmid.

Het gat mag 2 mm dieper worden. Ik vraag me wel af of het mooi is. Zelf zou ik aan de achterkant 2mm schuin af frezen.

Bij ons commercieel model is het gat aan de voorkant 51mm breed en 56mm hoog. Aan de achterkant 61mmx61mm om een halve mm speling te hebben, dat is zeker aan te bevelen bij lakken.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Groupbuy Daudio C1

Bericht door jeroen_d »

Thomox schreef:
Ik heb het geheel gisteren even in SolidWorks geknald om te zien hoe het ongeveer gaat/moet worden :)

Ik zat gisteren een beetje met hetzelfde euvel.. Ook als ik ga kijken op de website bij de mundorf AMT is de bemating anders dan de bemating in de tekening. En wat is de maat vanaf de bovenkant speaker tot midden van middeltoner, hetzelfde geld voor de tweeter? Hij is namelijk net niet tangent met de grote cirkel, blijft gissen zo.

Of zie ik wat maten over het hoofd?
Ik had ook dezelfde sandwich in het hoofd, 4mm afwerklaag, 18 + 18 mm.
Bij Mundorf AMT staat deze tweeter niet op de site. De exacte tekening staat op pagina 1 van dit topic: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 7#p1864372

Het is misschien een beetje gissen, maar je hebt nu de exacte maten van de mids en tweeter. Als het maar past op dat baffletje binnen de cirkel dan is het goed. Ook op de eerste pagina van dit topic had ik met tekst aangegeven hoe het zit bij de SBacoustic.

Ik zie wel dat er maten ontbreken in de tekening. Blijkbaar een beetje haastwerk van mijn collega :hide:
Ik sein hem wel even in.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Groupbuy Daudio C1

Bericht door Leeuwarden »

jeroen_d schreef:
Bij Mundorf AMT staat deze tweeter niet op de site. De exacte tekening staat op pagina 1 van dit topic: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 7#p1864372

Het is misschien een beetje gissen, maar je hebt nu de exacte maten van de mids en tweeter. Als het maar past op dat baffletje binnen de cirkel dan is het goed. Ook op de eerste pagina van dit topic had ik met tekst aangegeven hoe het zit bij de SBacoustic.

Ik zie wel dat er maten ontbreken in de tekening. Blijkbaar een beetje haastwerk van mijn collega :hide:
Ik sein hem wel even in.
Mijn tekening is ook gebaseerd op het schrijven op pagina 1. De PDF van de tweeter heb ik gewoon van de Mundorf site gehaald trouwens, wel een tijdje geleden...
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Groupbuy Daudio C1

Bericht door Leeuwarden »

Ik merk overigens net op de ik de sleuven voor de bedrading nog moet toevoegen...
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Groupbuy Daudio C1

Bericht door Leeuwarden »

Goed, zelf nog wat foutjes gevonden en naar aanleiding van bovenstaande berichten nog wat aanpassingen gedaan. Misschien handig dat jullie mij controleren als je de bestanden ook wil gebruiken. AT versie volgt later.
Laatst gewijzigd door Leeuwarden op za 03 mar 2018, 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Groupbuy Daudio C1

Bericht door Zweitse »

De tekeningen die wij per PB hebben ontvangen kloppen toch, of mis ik iets?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Groupbuy Daudio C1

Bericht door Leeuwarden »

Die van mij zijn voorzien van een extra laagje...
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Groupbuy Daudio C1

Bericht door Zweitse »

Je hebt het dan over de voorzet plaat van 4mm zoals in het originele ontwerp?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Groupbuy Daudio C1

Bericht door Leeuwarden »

Ja inderdaad, dat hoeft natuurlijk niet maar vind ik zelf wel mooier
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Groupbuy Daudio C1

Bericht door Thomox »

Zweitse schreef:
De tekeningen die wij per PB hebben ontvangen kloppen toch, of mis ik iets?
Plus dat er nog wat maten missen.. Zie reactie van Jeroen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Groupbuy Daudio C1

Bericht door Leeuwarden »

Thomox schreef:

Plus dat er nog wat maten missen.. Zie reactie van Jeroen :mrgreen:
Dat staat hierboven inmiddels...
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Groupbuy Daudio C1

Bericht door Thomox »

Leeuwarden schreef:
Thomox schreef:

Plus dat er nog wat maten missen.. Zie reactie van Jeroen :mrgreen:
Dat staat hierboven inmiddels...
Sorry, ben ik weer te snel geweest met posten :lol: bedankt voor je duidelijke tekening :goedzo:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Leeuwarden »

Bij deze de AT versie. Ik heb de baffle van de mid 2mm breder gemaakt want een randje van 1 mm is me wel eens gelukt maar blijkt wel erg kwetsbaar.
Laatst gewijzigd door Leeuwarden op za 03 mar 2018, 23:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Leeuwarden »

En nogmaals, zie je fouten/stommiteiten in de tekeningen dan graag een seintje.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Leeuwarden »

Ik zie zelf alweer 1 fout/stommiteit (doorhalen wat niet gewenst is): de oren moeten 5 mm ingefreesd als de tweeter aan de voorkant 4 mm verzonken is.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Zweitse »

Is het niet handiger om de kabels weg te werken in de achterbaffle, zo hou je de maximale sterkte in de middenbaffle.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Leeuwarden »

Zweitse schreef:
Is het niet handiger om de kabels weg te werken in de achterbaffle, zo hou je de maximale sterkte in de middenbaffle.

Ja, zie dat ik dat ook verkeerd heb gedaan...
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Thomox »

Leeuwarden schreef:
Ik zie zelf alweer 1 fout/stommiteit (doorhalen wat niet gewenst is): de oren moeten 5 mm ingefreesd als de tweeter aan de voorkant 4 mm verzonken is.
En als de plaatdikte 18 mm is, dan moet de tweeter toch 14mm ingefreesd worden als hij 4 mm diep ligt tov de voorkant van de baffle? daarbij moeten de oren inderdaad 5mm ingefreesd worden.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Leeuwarden »

Klopt!
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Thomox »

En als ik de montagerand van de woofers niet wil zien, dan kan ik de afwerklaag (4mm) ook 2 mm infrezen aan de achterkant en de 18mm plaat 4mm infrezen? Heeft dat nog invloed op de prestaties?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door Leeuwarden »

Aangepast.
Laatst gewijzigd door Leeuwarden op za 03 mar 2018, 23:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hans_b
Ook commercieel actief
Berichten: 156
Lid geworden op: do 12 jan 2012, 10:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Bericht door hans_b »

De eerste 52 Scan Speak woofers en de 4 SB Acoustics zijn binnen
050DE3BE-856D-4BF4-9912-7B5357597689.jpeg
FFCF2CD4-67CB-40C1-8BA9-C8CC3A537B5F.jpeg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”