DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Moderator: Beheerdersteam
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Jeroen heeft ergens geschreven dat als je geen pyrasied afwerking gebruikt, de baffle gewoon vlak kan blijven.
-
Dynky
- Ook commercieel actief
- Berichten: 363
- Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 23:16
- Locatie: Antwerpen
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
mooie oplossing heb je daarvoor bedachtasterduc schreef:goed opgemerkt.Dynky schreef:dat ziet er al strak uit![]()
ik vermoed dat die vrij grote gaten in het subframe er wat mee te maken hebben, maar hoe maak je de 3 lagen nu onderling aan elkaar vast?
Omdat de frontplaat heel dun is kan die niet geschroefd worden.
Door die grote gaten komen drevels of draadbussen die op de frontplaat worden gelijmd.
In de draadbussen of drevels kunnen dan schroeven worden gedraaid om aan het subframe te bevestigen.
op m'n werk hebben we lang geleden eens een project gedaan met verlijmbare draadeinden van viba.nl die achterop (vrij grote) plexi panelen werden geplaatst, dat (ver)werkte zeer mooi en was heel stevig als verbinding.
- CoenvanDongen
- Berichten: 875
- Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Antwoord is al gegeven zie ik
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
mocht het jullie zijn opgevallen, ik heb de tweeter achterstevoren gemonteerd en dit om volgende reden:
- dit is optisch de mooiste kant omdat het blinkende soldeer dan niet zichtbaar is
- het is moeilijk om de lippen mooi passend in het mdf te krijgen vandaar dat ik ze ruimer heb gefreesd. Op de achterzijde waar het zichtbaar is zou dat opvallen, aan de voorkant echter niet. De achterkant oogt nu heel strak en er kan zonder problemen een facet gefreesd worden.
- de tweeter en middentoner staan dusdanig dicht bij elkaar dat de frezingen elkaar mogelijk overlappen als ze in het vertikale vlak elkaar passeren en dan krijg je dus 2 gaatjes tussen deze drivers . Dat is op zich geen drama maar mij stoorde het wel.
- de diepte is nu steeds juist, ongeacht hoe dik de plaat is
... en lippen horen nu eenmaal op de voorkant
de polarisatie moet op deze wijze wel omgedraaid worden!
montagelippen aan de voorkant, door het frontpaneel zal dit onzichtbaar worden.
de achterzijde is mooi strak, geen montage frezingen zichtbaar en geen doorkijkgaten.
- dit is optisch de mooiste kant omdat het blinkende soldeer dan niet zichtbaar is
- het is moeilijk om de lippen mooi passend in het mdf te krijgen vandaar dat ik ze ruimer heb gefreesd. Op de achterzijde waar het zichtbaar is zou dat opvallen, aan de voorkant echter niet. De achterkant oogt nu heel strak en er kan zonder problemen een facet gefreesd worden.
- de tweeter en middentoner staan dusdanig dicht bij elkaar dat de frezingen elkaar mogelijk overlappen als ze in het vertikale vlak elkaar passeren en dan krijg je dus 2 gaatjes tussen deze drivers . Dat is op zich geen drama maar mij stoorde het wel.
- de diepte is nu steeds juist, ongeacht hoe dik de plaat is
... en lippen horen nu eenmaal op de voorkant
de polarisatie moet op deze wijze wel omgedraaid worden!
montagelippen aan de voorkant, door het frontpaneel zal dit onzichtbaar worden.
de achterzijde is mooi strak, geen montage frezingen zichtbaar en geen doorkijkgaten.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
M'n complimenten Ed, aandacht voor detail, daar hou ik van!
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
OCD, Sander, is niets aan te doen, zit in de genen!SSassen schreef:M'n complimenten Ed, aandacht voor detail, daar hou ik van!
Voor de verbinding subframe - frontplaat kwam ik vandaag nog deze moer tegen.
Ze zijn langs één kant gesloten, door het conische verloop kan het gat geruimd worden waardoor dat er geen holte tussen de platen ontstaat en de draadbus is lang genoeg zodat de boutjes niet perfect op maat moeten worden gezaagd. Het messing materiaal is ook goed te kleven.
Komt nog uit de surfplankenbouw tijdperk, werd destijds gebruikt in de vinkasten, maar ik weet niet hoe ze deze moeren noemen of waar ze los te koop zijn.
--- EDIT ---gevonden, ... Hulsmoeren!
--- EDIT 2 --- nog beter, Blindklinkmoer!
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Rampamoeren met epoxy inlijmen gaat ook prima hoor, B.t.w. die dingen heten ook wel "patentmoer" of "meubelmoer". Zijn er ook in platkop en die zijn ideaal om speakers te monteren op een smal randje van het speakergat. Wel met epoxy vast lijmen dan.

En je gaat niet eens baffelenShadow schreef:Daar heb ik ook nog een doos van liggen
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Goed, even wat concrete vragen naar aanleiding van de gesprekken gevoerd met Hans en Jeroen tijdens de luisterdag:
1) Metingen van de C1 near- en far field. Er werd aangegeven dat er metingen beschikbaar zijn, ik ben wel benieuwd naar deze metingen, zowel on-axis als op 10-15 graden.
2) Filteraanpassingen. Tijdens de luisterdag werd een aantal keer opgemerkt dat de tweeter iets zachter speelt, dit om een betere roll off te krijgen in 't hoog ivm. de hoeveelheid afgestraalde energie (voor en achter). Er werd geopperd om evt. de weerstanden in het verzwakkingsnetwerk aan te passen naar de eigen smaak, ik ben wel benieuwd hiernaar, uiteraard graag in combinatie met 1).
1) Metingen van de C1 near- en far field. Er werd aangegeven dat er metingen beschikbaar zijn, ik ben wel benieuwd naar deze metingen, zowel on-axis als op 10-15 graden.
2) Filteraanpassingen. Tijdens de luisterdag werd een aantal keer opgemerkt dat de tweeter iets zachter speelt, dit om een betere roll off te krijgen in 't hoog ivm. de hoeveelheid afgestraalde energie (voor en achter). Er werd geopperd om evt. de weerstanden in het verzwakkingsnetwerk aan te passen naar de eigen smaak, ik ben wel benieuwd hiernaar, uiteraard graag in combinatie met 1).
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
die aanpassingen van de tweeter zou ik toch op gehoor doen, en het dan ook wel wat tijd geven. mijn ervaring met de AMT in dipool is dat het minder opvalt dat deze te hard staat dan bij dome tweeters, het is meer het gevoel overdonderd te worden door de detaillering dan dat t scherp wordt.
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Vanwege commerciële redenen verstrek ik liever geen metingen. Dat gaat zijn eigen leven leiden. Het eindresultaat is een combinatie van engineering, ervaring met dipolen en heel veel luisteren.
Het niveau van de tweeter is het beste subtiel aan te passen met de parallelweerstand aan de tweeter. Die is nu 47ohm. Ik zal een tabelletje maken met stappen in 0,5 dB en bijbehorende waarde. De 47 ohm vind ik zelf trouwens het lekkerst klinken en dan maakt het niet veel uit in welke ruimte de C1 staat. Met deze tweeter heb je veel detail, het wordt al snel teveel. En minder wil je ook niet want dan gaat de sprankeling weg.
Het niveau van de tweeter is het beste subtiel aan te passen met de parallelweerstand aan de tweeter. Die is nu 47ohm. Ik zal een tabelletje maken met stappen in 0,5 dB en bijbehorende waarde. De 47 ohm vind ik zelf trouwens het lekkerst klinken en dan maakt het niet veel uit in welke ruimte de C1 staat. Met deze tweeter heb je veel detail, het wordt al snel teveel. En minder wil je ook niet want dan gaat de sprankeling weg.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
volkomen mee eens Jeroen, vooral bij een minder goede geluidsopname gaat het storend werken.jeroen_d schreef:Met deze tweeter heb je veel detail, het wordt al snel teveel. En minder wil je ook niet want dan gaat de sprankeling weg.
Bij goede opnames is het dan weer feest!
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Groupbuy Daudio C1
Je moet dan het midhoog filter scheiden van het gedeelte voor de woofer. Mogelijk moet je de impedantiecorrectie splitsen. Heb je een krachtige versterker met hoge dempingsfactor voor het laag, dan is het het beste om de impedantiecorrectie alleen voor het midhoog te gebruiken. Als de laagversterker een beperkte dempingsfactor heeft, dan moet de impedantiecorrectie worden gesplitst naar een gedeelte voor het laag en een gedeelte voor het midhoog.
Een UcD versterker voor het laag en een buisje op het midhoog kan heel mooi zijn, hebben we al eens geprobeerd met veel succes.
Een UcD versterker voor het laag en een buisje op het midhoog kan heel mooi zijn, hebben we al eens geprobeerd met veel succes.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Voor ik eventueel ga frezen... is het ontwerp nu uitgekristalliseerd? En is er ook al een vectorbestand van (DXF ofzo)?
Ik zie verschillende ontwerpen in deze tread, en als er ineens iemand voor de deur staat met een paar platen wil ik hem wel naar huis laten gaan met een baffle...
Kees
Ik zie verschillende ontwerpen in deze tread, en als er ineens iemand voor de deur staat met een paar platen wil ik hem wel naar huis laten gaan met een baffle...
Kees
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Nee, er is nog geen uitgekristalliseerd vectort bestand. Die ga ik wel maken maar dat wordt wel een combinatie van geleverde info en mijn eigen wensen.
- CoenvanDongen
- Berichten: 875
- Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Kan ik de maten van de van de AT midwoofer ergens vinden?
In de groupbuy staan alleen de maten van de sb woofer voor zover ik kan zien.
In de groupbuy staan alleen de maten van de sb woofer voor zover ik kan zien.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Coen, heb je mijn pb gehad met daarbij 2 PDF's? Daarin staan de maten van beide mids.
- CoenvanDongen
- Berichten: 875
- Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker
Excuus! Ik heb niet goed gekeken. Dacht dat dat ook beide de sb midwoofer was.
- annejanjager
- Berichten: 19
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 12:52
- Locatie: Ede
Re: Groupbuy Daudio C1
Jeroen,
Je zegt dat je het al eens geprobeerd hebt (UcD voor het laag, buizen voor het mid-hoog), was dat ook met een impedantiecorrectie?
Is het mogelijk dat je deze aanpassing voor de impedantiecorrectie (dus alleen voor het midhoog) in het schema dat bij deze groupbuy hoort toevoegt? Dus zeg maar als optie? Ik neem aan dat alleen het afkoppelen van het laag filter niet inhoudt dat je de originele impedantiecorrectie voor het het mid-hoog kunt gebruiken....
Hoe we dat dan doen met de componenten die er nu in zitten voor de correctie zie ik dan wel weer.
Je zegt dat je het al eens geprobeerd hebt (UcD voor het laag, buizen voor het mid-hoog), was dat ook met een impedantiecorrectie?
Is het mogelijk dat je deze aanpassing voor de impedantiecorrectie (dus alleen voor het midhoog) in het schema dat bij deze groupbuy hoort toevoegt? Dus zeg maar als optie? Ik neem aan dat alleen het afkoppelen van het laag filter niet inhoudt dat je de originele impedantiecorrectie voor het het mid-hoog kunt gebruiken....
Hoe we dat dan doen met de componenten die er nu in zitten voor de correctie zie ik dan wel weer.
Re: Groupbuy Daudio C1
Nee, dat was niet met impedantiecorrectie. Dat was op de W1. Het midhoog daarvan is heel vriendelijk qua impedantie.
Hetzelfde geldt trouwens voor de C1, mits je alleen het midhoog hoeft aan te sturen. Bij splitsing van UcD voor het laag en buis voor het midhoog, is het zeer de moeite waard om te proberen het hele impedantienetwerk weg te laten. Het vreet namelijk energie en verlaagt het rendement bij een buizenversterker vanwege de substantiële uitgangsimpedantie. Het is alleen nodig als je de C1 met een enkele versterker met beperkte dempingsfactor aanstuurt.
Splitsen is op zich heel eenvoudig hoor. De impedantiecorrectie bestaat uit een RC netwerk en een notch. Als je wilt splitsen dan gebruik je de notch voor het laag en het RC netwerk voor het midhoog.
Hetzelfde geldt trouwens voor de C1, mits je alleen het midhoog hoeft aan te sturen. Bij splitsing van UcD voor het laag en buis voor het midhoog, is het zeer de moeite waard om te proberen het hele impedantienetwerk weg te laten. Het vreet namelijk energie en verlaagt het rendement bij een buizenversterker vanwege de substantiële uitgangsimpedantie. Het is alleen nodig als je de C1 met een enkele versterker met beperkte dempingsfactor aanstuurt.
Splitsen is op zich heel eenvoudig hoor. De impedantiecorrectie bestaat uit een RC netwerk en een notch. Als je wilt splitsen dan gebruik je de notch voor het laag en het RC netwerk voor het midhoog.
- annejanjager
- Berichten: 19
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 12:52
- Locatie: Ede
Re: Groupbuy Daudio C1
Ah dat biedt perspectief! Ik denk dat ik, voordat ik de ingiethars ga gebruiken, eerst nog wat ga experimenteren met de correctie.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Groupbuy Daudio C1
Jeroen, vraag naar aanleiding van de tekeningen die we gekregen hebben. Daar wordt gesproken over MDF van 16 mm (SB) en MDF van 18 mm (AT) om de mid in te monteren. Bij mijn weten is er regulier geen 16mm MDF te verkrijgen dus ga ik uit van 18 mm.
De tweeter is 12 mm dik. In het fabrieksmodel van de C1 ligt de achterkant van de tweeter flush met de achterkant van de mid baffle. Vind ik mooi
Aangezien ik 18mm MDF ga gebruiken, mag het gat voor de tweeter dan aan de voorkant van 4 naar 6 mm diep worden? Of moet het beslist 4 mm blijven en wordt de tweeter aan de achterkant 14 mm ipv 12 mm ingefreesd?
Het gat van de tweeter aan de voorkant vind ik ook ietwat onduidelijk. De tweeter is vierkant 60x60. Gat 56 mm x 56 mm maken zodat de voorkant wat vlees heeft om tegen het MDF te rusten?
Let op: ik maak de baffle als volgt (van voor naar achter): 4mm MDF of kunststof>18 mm MDF> 18 mm MDF.
De tweeter is 12 mm dik. In het fabrieksmodel van de C1 ligt de achterkant van de tweeter flush met de achterkant van de mid baffle. Vind ik mooi
Aangezien ik 18mm MDF ga gebruiken, mag het gat voor de tweeter dan aan de voorkant van 4 naar 6 mm diep worden? Of moet het beslist 4 mm blijven en wordt de tweeter aan de achterkant 14 mm ipv 12 mm ingefreesd?
Het gat van de tweeter aan de voorkant vind ik ook ietwat onduidelijk. De tweeter is vierkant 60x60. Gat 56 mm x 56 mm maken zodat de voorkant wat vlees heeft om tegen het MDF te rusten?
Let op: ik maak de baffle als volgt (van voor naar achter): 4mm MDF of kunststof>18 mm MDF> 18 mm MDF.
