afzwakken kanaal buizenvoorversterker
Moderator: Beheerdersteam
afzwakken kanaal buizenvoorversterker
Beste mede zelfbouwers,
Wat is een mooie manier om een kanaal af te zwakken ? (mijn linker kanaal is iets harder dan het rechter kanaal
en dit is al zichtbaar met de scope bij de 5751 buis van de phonotrap).
mijn bouwdoos:
viewtopic.php?f=7&t=21283&p=1713835&hilit=6072#p1713743
Ik ken de manier om het eindsignaal van de 6072 deels door de 470K te laten gaan maar daar wordt het niet mooier op.
Groet, robert
Wat is een mooie manier om een kanaal af te zwakken ? (mijn linker kanaal is iets harder dan het rechter kanaal
en dit is al zichtbaar met de scope bij de 5751 buis van de phonotrap).
mijn bouwdoos:
viewtopic.php?f=7&t=21283&p=1713835&hilit=6072#p1713743
Ik ken de manier om het eindsignaal van de 6072 deels door de 470K te laten gaan maar daar wordt het niet mooier op.
Groet, robert
Re: afzwakken kanaal buizenvoorversterker
Zou kunnen dat er iets mis is met een van de helften van de 5751, andere buis proberen ?
Zwak kanaal meer laten doen zit er niet in, staat al op max.
Sterke kant minderen ? Je kunt de 100µF aan pin 3 van de tweede buis (ECC83, //aan 2k2) losmaken, loopt de vesterking iets terug.
Anne
Zwak kanaal meer laten doen zit er niet in, staat al op max.
Sterke kant minderen ? Je kunt de 100µF aan pin 3 van de tweede buis (ECC83, //aan 2k2) losmaken, loopt de vesterking iets terug.
Anne
Re: afzwakken kanaal buizenvoorversterker
Ok, bedankt voor de tip ! ga ik proberen.
De buizen zijn prima, ik heb het verschil al grotendeels opgelost met het verwisselen van buizen,
nu rest een klein maar hoorbaar verschil.
De buizen zijn prima, ik heb het verschil al grotendeels opgelost met het verwisselen van buizen,
nu rest een klein maar hoorbaar verschil.
Re: afzwakken kanaal buizenvoorversterker
Ik ben geen expert,maar heb je ook al buiten de volumeregeling om gemeten?
Re: afzwakken kanaal buizenvoorversterker
Het beste zou zijn om uit te zoeken waar dat verschil vandaan komt.
Re: afzwakken kanaal buizenvoorversterker
Ik heb voor de volumeregeling en na de volumeregeling gemeten en daar is geen zichtbaar verschil.
Als er een fout in de versterker is dan bevind zich dat bij of voor buis 5751.
voor buis 5751 kan ik met mijn scope niet goed beoordelen.
Het enigste wat ik nog kan doen is de stekkertjes aan mijn element verwisselen.
de rest laat ik zitten (ik heb voor de rest alles gesoldeerd in plaats van stekkerverbinding).
Als het loskoppelen van de 100µF werkt vind ik het prima (het klinkt nu al heel goed maar links is heel iets harder).
Als er een fout in de versterker is dan bevind zich dat bij of voor buis 5751.
voor buis 5751 kan ik met mijn scope niet goed beoordelen.
Het enigste wat ik nog kan doen is de stekkertjes aan mijn element verwisselen.
de rest laat ik zitten (ik heb voor de rest alles gesoldeerd in plaats van stekkerverbinding).
Als het loskoppelen van de 100µF werkt vind ik het prima (het klinkt nu al heel goed maar links is heel iets harder).
Re: afzwakken kanaal buizenvoorversterker
Het loskoppelen van de 100µF veroorzaakt een te groot verschil dat ik zelfs met andere buizen niet op kan heffen..
Zou ik een 47µF kunnen proberen ?
Kan een klein verschil in condensatoren mijn onbalans bij de 5751 buis kunnen veroorzaken ?
Zou ik een 47µF kunnen proberen ?
Kan een klein verschil in condensatoren mijn onbalans bij de 5751 buis kunnen veroorzaken ?
Laatst gewijzigd door robertt op zo 11 feb 2018, 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: afzwakken kanaal buizenvoorversterker
Bij de 5751 zit idd ook een C kathode-massa.Zou je kunnen proberen ipv die van nu.robertt schreef:Het loskoppelen van de 100µF veroorzaakt een te groot verschil dat ik zelfs met andere buizen niet op kan heffen..
Zou ik een 47µF kunnen proberen ?
Kan een klein verschil in condensator mijn onbalans bij de 5751 buis kunnen veroorzaken ?
Maakt wel de kans op ruisen groter.
Wat ook kan is de 100µF er weer in maar met 2k2 in serie (of 5k regelbaar), is het effekt maar de helft (of instelbaar).
Anne
Re: afzwakken kanaal buizenvoorversterker
Ik heb er een 2K weerstand en een piher potmeter die maximaal 2.7K meet ingezet (in serie natuurlijk),
zo op het eerste gehoor werkt het
bedankt !
zo op het eerste gehoor werkt het
bedankt !
