afzwakken kanaal buizenvoorversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
robertt
Berichten: 87
Lid geworden op: di 18 nov 2014, 21:49

afzwakken kanaal buizenvoorversterker

Bericht door robertt »

Beste mede zelfbouwers,

Wat is een mooie manier om een kanaal af te zwakken ? (mijn linker kanaal is iets harder dan het rechter kanaal
en dit is al zichtbaar met de scope bij de 5751 buis van de phonotrap).

mijn bouwdoos:

viewtopic.php?f=7&t=21283&p=1713835&hilit=6072#p1713743

Ik ken de manier om het eindsignaal van de 6072 deels door de 470K te laten gaan maar daar wordt het niet mooier op.

Groet, robert
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: afzwakken kanaal buizenvoorversterker

Bericht door Ah!buis »

Zou kunnen dat er iets mis is met een van de helften van de 5751, andere buis proberen ?
Zwak kanaal meer laten doen zit er niet in, staat al op max.
Sterke kant minderen ? Je kunt de 100µF aan pin 3 van de tweede buis (ECC83, //aan 2k2) losmaken, loopt de vesterking iets terug.
Anne
robertt
Berichten: 87
Lid geworden op: di 18 nov 2014, 21:49

Re: afzwakken kanaal buizenvoorversterker

Bericht door robertt »

Ok, bedankt voor de tip ! ga ik proberen.
De buizen zijn prima, ik heb het verschil al grotendeels opgelost met het verwisselen van buizen,
nu rest een klein maar hoorbaar verschil.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: afzwakken kanaal buizenvoorversterker

Bericht door dre »

Ik ben geen expert,maar heb je ook al buiten de volumeregeling om gemeten?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: afzwakken kanaal buizenvoorversterker

Bericht door ray5150 »

Het beste zou zijn om uit te zoeken waar dat verschil vandaan komt.
robertt
Berichten: 87
Lid geworden op: di 18 nov 2014, 21:49

Re: afzwakken kanaal buizenvoorversterker

Bericht door robertt »

Ik heb voor de volumeregeling en na de volumeregeling gemeten en daar is geen zichtbaar verschil.
Als er een fout in de versterker is dan bevind zich dat bij of voor buis 5751.
voor buis 5751 kan ik met mijn scope niet goed beoordelen.
Het enigste wat ik nog kan doen is de stekkertjes aan mijn element verwisselen.
de rest laat ik zitten (ik heb voor de rest alles gesoldeerd in plaats van stekkerverbinding).
Als het loskoppelen van de 100µF werkt vind ik het prima (het klinkt nu al heel goed maar links is heel iets harder).
robertt
Berichten: 87
Lid geworden op: di 18 nov 2014, 21:49

Re: afzwakken kanaal buizenvoorversterker

Bericht door robertt »

Het loskoppelen van de 100µF veroorzaakt een te groot verschil dat ik zelfs met andere buizen niet op kan heffen..
Zou ik een 47µF kunnen proberen ?
Kan een klein verschil in condensatoren mijn onbalans bij de 5751 buis kunnen veroorzaken ?
Laatst gewijzigd door robertt op zo 11 feb 2018, 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: afzwakken kanaal buizenvoorversterker

Bericht door Ah!buis »

robertt schreef:
Het loskoppelen van de 100µF veroorzaakt een te groot verschil dat ik zelfs met andere buizen niet op kan heffen..
Zou ik een 47µF kunnen proberen ?
Kan een klein verschil in condensator mijn onbalans bij de 5751 buis kunnen veroorzaken ?
Bij de 5751 zit idd ook een C kathode-massa.Zou je kunnen proberen ipv die van nu.
Maakt wel de kans op ruisen groter.
Wat ook kan is de 100µF er weer in maar met 2k2 in serie (of 5k regelbaar), is het effekt maar de helft (of instelbaar).
Anne
robertt
Berichten: 87
Lid geworden op: di 18 nov 2014, 21:49

Re: afzwakken kanaal buizenvoorversterker

Bericht door robertt »

Ik heb er een 2K weerstand en een piher potmeter die maximaal 2.7K meet ingezet (in serie natuurlijk),
zo op het eerste gehoor werkt het :D

bedankt !
robertt
Berichten: 87
Lid geworden op: di 18 nov 2014, 21:49

Re: afzwakken kanaal buizenvoorversterker

Bericht door robertt »

HPIM3045a.JPG
Plaats reactie