Klasse-A hoofdtelefoonversterker
Moderator: Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker
Heb je de standaard bezorgservice gekozen of een snellere?
Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker
Standaard. Heb 1 keer de snelle gekozen, moest meteen invoerrechten etc. betalen, was meer dan de prijs van de PCBs.Barry2001 schreef:Heb je de standaard bezorgservice gekozen of een snellere?
Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker
Beste dames en heren.
Niet helemaal op de juiste plaats maar heb anders geen idee waar ik de vraag kan stellen.
Naar aanleiding van het printontwerp heb ik me speciaal geregistreerd op dit forum en heb daar een vraagje over.
Met welk programma worden deze mooie printplaten getekend?
Het is ook de bedoeling dat ik de printplaat kan kantelen in het programma zodat ik een veel beter beeld krijg hoe het uiteindelijke resultaat eruit gaat zien.
Met vriendelijke groet en in afwachting van een reactie,
Marcel
Niet helemaal op de juiste plaats maar heb anders geen idee waar ik de vraag kan stellen.
Naar aanleiding van het printontwerp heb ik me speciaal geregistreerd op dit forum en heb daar een vraagje over.
Met welk programma worden deze mooie printplaten getekend?
Het is ook de bedoeling dat ik de printplaat kan kantelen in het programma zodat ik een veel beter beeld krijg hoe het uiteindelijke resultaat eruit gaat zien.
Met vriendelijke groet en in afwachting van een reactie,
Marcel
Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker
Welkom, Marcel. bij deze.
Ik meen dat dit getekend is met Kicad. dat is een open-source programma, dus gratis en geen gedoe met licenties.
Er zit inderdaad ook een 3-d viewer in.
http://kicad-pcb.org/
Ik meen dat dit getekend is met Kicad. dat is een open-source programma, dus gratis en geen gedoe met licenties.
Er zit inderdaad ook een 3-d viewer in.
http://kicad-pcb.org/
Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker
Beste Ray,
Bedankt voor de tip ik ga gelijk even neuzen op die site.
M.v.g
Marcel
Bedankt voor de tip ik ga gelijk even neuzen op die site.
M.v.g
Marcel
Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker
Mis nog een paar onderdelen, maar meeste zit er op 
Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker
Dat ziet er zeker uit als leuk speelgoed! ben heel benieuwd haha..
- Lohengrimas
- Berichten: 188
- Lid geworden op: wo 03 aug 2016, 17:06
- Locatie: 070
Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker
Als hij goed werkt zullen er printen beschikbaar zijnLohengrimas schreef:dat zou leuk zijn voor op kantoor
Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker
Zoals beloofd, om deze versterker helemaal bromvrij te krijgen zijn een paar modificaties nodig.
De gebruikte groundplanes hebben niet het verwachtte resultaat opgeleverd.
Met onderstaande modificaties werkt hij wel perfect.
R19 - C17 - C18 weglaten (of de min aansluiting isoleren en rechtstreeks naar het bovenste eilandje van R19)
Verbindingen maken zoals aangegeven
Rechtstreekse verbinding van transformator NUL naar chassisdeel uitgang, dus de NUL van de uitgang connectors niet gebruiken.
Versterker heeft redelijk wat koeling nodig, ik gok tussen de 2 en 3 °C/W
De gebruikte groundplanes hebben niet het verwachtte resultaat opgeleverd.
Met onderstaande modificaties werkt hij wel perfect.
R19 - C17 - C18 weglaten (of de min aansluiting isoleren en rechtstreeks naar het bovenste eilandje van R19)
Verbindingen maken zoals aangegeven
Rechtstreekse verbinding van transformator NUL naar chassisdeel uitgang, dus de NUL van de uitgang connectors niet gebruiken.
Versterker heeft redelijk wat koeling nodig, ik gok tussen de 2 en 3 °C/W
Laatst gewijzigd door sevenup op zo 11 feb 2018, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker
Kleine schoonheidsfoutjes heb je snel gemaakt.. Is de BOM al gereed voor publicatie

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker
Hierbij alvast het schema met refdes en waardes voor het versterker deel.
Voeding deel komt er aan.
Voeding deel komt er aan.
Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker
Totale schema en bestel lijst EOO (Dick Best)
- Bijlagen
-
- onderdelen.pdf
- (223.35 KiB) 84 keer gedownload
Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker
Wat een service, top!
Wat ik me alleen nog afvraag, welke trafo heb je nu gebruikt? Aan je tekening te zien (15v) dacht ik eerst dat dat reeds de gelijkgerichte spanning is, daarmee zou ik op 10.nogwat uitkomen.. dat lijkt onlogisch, dus ik verwacht dat je een 15 - 0 - 15 heb je gebruikt...? Trafovermogen van om en nabij 10VA?
Voor de rest heb ik het meeste al wel in huis en kan ik van de week de bout eens warmstoken
Wat ik me alleen nog afvraag, welke trafo heb je nu gebruikt? Aan je tekening te zien (15v) dacht ik eerst dat dat reeds de gelijkgerichte spanning is, daarmee zou ik op 10.nogwat uitkomen.. dat lijkt onlogisch, dus ik verwacht dat je een 15 - 0 - 15 heb je gebruikt...? Trafovermogen van om en nabij 10VA?
Voor de rest heb ik het meeste al wel in huis en kan ik van de week de bout eens warmstoken
Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker
Ik zoek ook een trafo met 15-0-15v,enig idee waar ik die kan vinden?
Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker
Ik heb nog een aantal kleine foutjes gevonden, denk ik
in je tekening bij de uitgang van je stroomregeling (317) staat C6/C10.. C6 moet C9 zijn? Verder, R11 en R12 zijn 6.8 Ohm in de tekening, in je bestellijst staat 0.68 ohm.. tikfoutje of wil je echt 1.85A uit de lm317 trekken met forse koeling?
En is het nog een 'upgrade' als ik de LF356's door OPA134's vervang? Kan dat zomaar 1:1 uitgewisseld worden?
Ga morgen een en ander even bestellen
Fijne laatste dag van het weekend gewenst
En is het nog een 'upgrade' als ik de LF356's door OPA134's vervang? Kan dat zomaar 1:1 uitgewisseld worden?
Ga morgen een en ander even bestellen
Fijne laatste dag van het weekend gewenst
Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker
C9/C10 idd. En ook 6.8ohm
Opa 134 moet kunnen. Denk niet dat het verschil groot is trouwens.
Opa 134 moet kunnen. Denk niet dat het verschil groot is trouwens.
Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker
Ik heb gisteren het spul binnengekregen van dickbest en ben gisteravond een beetje aan het puzzelen geweest... Ik zag te laat dat c19 en c20 op de lijst als 470nano waren gespect, terwijl ik 1micro heb besteld.. Verwacht niet veel invloed, maar is dit puur om wat rotzooi van buiten te filteren met een RC?
Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker
Yep, misschien wordt de bandbreedte aan de bovenkant iets beperkt, maar kan geen kwaad. Je zou ook zonder kunnen proberen.
