Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door Barry2001 »

Heb je de standaard bezorgservice gekozen of een snellere?
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door sevenup »

Barry2001 schreef:
Heb je de standaard bezorgservice gekozen of een snellere?
Standaard. Heb 1 keer de snelle gekozen, moest meteen invoerrechten etc. betalen, was meer dan de prijs van de PCBs.
Marcel G
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 27 dec 2017, 13:41

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door Marcel G »

Beste dames en heren.

Niet helemaal op de juiste plaats maar heb anders geen idee waar ik de vraag kan stellen.

Naar aanleiding van het printontwerp heb ik me speciaal geregistreerd op dit forum en heb daar een vraagje over.

Met welk programma worden deze mooie printplaten getekend?
Het is ook de bedoeling dat ik de printplaat kan kantelen in het programma zodat ik een veel beter beeld krijg hoe het uiteindelijke resultaat eruit gaat zien.

Met vriendelijke groet en in afwachting van een reactie,

Marcel
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door ray5150 »

Welkom, Marcel. bij deze.

Ik meen dat dit getekend is met Kicad. dat is een open-source programma, dus gratis en geen gedoe met licenties.
Er zit inderdaad ook een 3-d viewer in.
http://kicad-pcb.org/
Marcel G
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 27 dec 2017, 13:41

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door Marcel G »

Beste Ray,

Bedankt voor de tip ik ga gelijk even neuzen op die site.

M.v.g
Marcel
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door sevenup »

Ik gebruik deze tool voor het bekijken van de PCB's.

http://piratery.net/grbv/
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door sevenup »

En de printen zijn binnen. Ziet er netjes uit :)
Bijlagen
_IMG_000000_000000.jpg
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door sevenup »

Mis nog een paar onderdelen, maar meeste zit er op :)
Bijlagen
_IMG_000000_000000.jpg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door Barry2001 »

Ziet er goed uit :goedzo:
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door Thomox »

Dat ziet er zeker uit als leuk speelgoed! ben heel benieuwd haha..
Gebruikersavatar
Lohengrimas
Berichten: 188
Lid geworden op: wo 03 aug 2016, 17:06
Locatie: 070

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door Lohengrimas »

dat zou leuk zijn voor op kantoor :)
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door sevenup »

Lohengrimas schreef:
dat zou leuk zijn voor op kantoor :)
Als hij goed werkt zullen er printen beschikbaar zijn :)
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door sevenup »

Zoals beloofd, om deze versterker helemaal bromvrij te krijgen zijn een paar modificaties nodig.
De gebruikte groundplanes hebben niet het verwachtte resultaat opgeleverd.

Met onderstaande modificaties werkt hij wel perfect.

R19 - C17 - C18 weglaten (of de min aansluiting isoleren en rechtstreeks naar het bovenste eilandje van R19)
Verbindingen maken zoals aangegeven
Rechtstreekse verbinding van transformator NUL naar chassisdeel uitgang, dus de NUL van de uitgang connectors niet gebruiken.

Versterker heeft redelijk wat koeling nodig, ik gok tussen de 2 en 3 °C/W
Bijlagen
1.JPG
Laatst gewijzigd door sevenup op zo 11 feb 2018, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door Thomox »

Kleine schoonheidsfoutjes heb je snel gemaakt.. Is de BOM al gereed voor publicatie :mrgreen: :hide:
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door sevenup »

Hierbij alvast het schema met refdes en waardes voor het versterker deel.
Voeding deel komt er aan.
Bijlagen
schema.jpg
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door sevenup »

Totale schema en bestel lijst EOO (Dick Best)
Bijlagen
schema_2.jpg
onderdelen.pdf
(223.35 KiB) 84 keer gedownload
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door Thomox »

Wat een service, top!

Wat ik me alleen nog afvraag, welke trafo heb je nu gebruikt? Aan je tekening te zien (15v) dacht ik eerst dat dat reeds de gelijkgerichte spanning is, daarmee zou ik op 10.nogwat uitkomen.. dat lijkt onlogisch, dus ik verwacht dat je een 15 - 0 - 15 heb je gebruikt...? Trafovermogen van om en nabij 10VA?

Voor de rest heb ik het meeste al wel in huis en kan ik van de week de bout eens warmstoken :)
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door sevenup »

Trafo 15-0-15 ( >= 30VA ) :)
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Ik zoek ook een trafo met 15-0-15v,enig idee waar ik die kan vinden?
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door sevenup »

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door democles »

Bedankt :goedzo:
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door Thomox »

Ik heb nog een aantal kleine foutjes gevonden, denk ik :lol: in je tekening bij de uitgang van je stroomregeling (317) staat C6/C10.. C6 moet C9 zijn? Verder, R11 en R12 zijn 6.8 Ohm in de tekening, in je bestellijst staat 0.68 ohm.. tikfoutje of wil je echt 1.85A uit de lm317 trekken met forse koeling?

En is het nog een 'upgrade' als ik de LF356's door OPA134's vervang? Kan dat zomaar 1:1 uitgewisseld worden?

Ga morgen een en ander even bestellen :proost:

Fijne laatste dag van het weekend gewenst \:D/
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door sevenup »

C9/C10 idd. En ook 6.8ohm

Opa 134 moet kunnen. Denk niet dat het verschil groot is trouwens.
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door Thomox »

Ik heb gisteren het spul binnengekregen van dickbest en ben gisteravond een beetje aan het puzzelen geweest... Ik zag te laat dat c19 en c20 op de lijst als 470nano waren gespect, terwijl ik 1micro heb besteld.. Verwacht niet veel invloed, maar is dit puur om wat rotzooi van buiten te filteren met een RC?
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Klasse-A hoofdtelefoonversterker

Bericht door sevenup »

Yep, misschien wordt de bandbreedte aan de bovenkant iets beperkt, maar kan geen kwaad. Je zou ook zonder kunnen proberen.
Plaats reactie