mooie en veilige schakelaars voor netspanning

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning

Bericht door nxs77 »

Is het mischien ook een optie om 230vac relais te gebruiken? Ik heb daar nog wel een heleboel van. Die zijn gebruikt om hele lichtgroepen in een groot kantoor pand te schakelen.

Als er interesse is laat maar weten, dan haal ik ze van de printen af.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning

Bericht door ray5150 »

Daar moet je dan ook weer een schakelaar voor gebruiken die 230 VAC aankan, kan je net zo goed de hele schakelstroom er doorheen sturen. staat een beetje haaks op het uitgangs punt om een strakke design drukknop te gebruiken.

Maar een fotootje is natuurlijk altijd wel interessant. :wink:
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning

Bericht door nxs77 »

Mijn idee was eigelijk om het mooie schakelaartje niet de volle mep te geven.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Daar moet je dan ook weer een schakelaar voor gebruiken die 230 VAC aankan, kan je net zo goed de hele schakelstroom er doorheen sturen. staat een beetje haaks op het uitgangs punt om een strakke design drukknop te gebruiken.

Maar een fotootje is natuurlijk altijd wel interessant. :wink:
Hoeft niet hoor. Het is in industriële schakelkasten heel gebruikelijk dat een groot vermogensrelais gestuurd wordt door een kleiner stuurrelais.
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning

Bericht door nxs77 »

Precies!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning

Bericht door Shadow »

Kwam deze tegen ergens in de stoffige voorraad;
https://nl.rs-online.com/web/p/iec-connectors/8703625/

Op afstand bedienbaar met kabel of stift 8)
Wat ik heb liggen zit zelfs een Schaffner filter ingebouwd...
Bijlagen
Schurter IEC Filter switch.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning

Bericht door ds23man »

Dan hopelijk wel de medische uitvoering?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning

Bericht door Shadow »

Da's een goeie, moet ik even uitzoeken, maar de versie zonder filter is zo verkrijgbaar iig.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning

Bericht door Shadow »

Shadow schreef:
Kwam deze tegen ergens in de stoffige voorraad;
https://nl.rs-online.com/web/p/iec-connectors/8703625/

Op afstand bedienbaar met kabel of stift 8)
Wat ik heb liggen zit zelfs een Schaffner filter ingebouwd...
Van die eens de schakelaar opgezocht voor de mensen (zoals ik) die liever met PowerCon of andere IEC netentree's werken ipv dat grote monster van de foto. Je kan dus een steuntje maken of een pcb laten bakken in China maar het gaat om deze schakelaar;
C&K Netspanningsschakelaar.jpg
C&K Netspanningsschakelaar.jpg (8.18 KiB) 1173 keer bekeken
De C&K NE182AEESNP6AMP oftwel de NE18 serie.
Verkrijgbaar in verschillende versies met en zonder laagspannings hulpcontacten (voor dat handige ledje oid) en met of zonder bedieningsknop.
Wat ze allemaal gemeen hebben is UL approval en een contactafstand van meer dan 3mm (veilig!)

Kost nog geen tientje en met een mooie knop of stangetje naar achter in de kast is de boel helemaal spanningsloos :goedzo:
Vergeet niet als je de oogjes gebruikt ipv PCB montage om de oogjes na het solderen met een krimpkousje af te werken (als je PCB montage wel gebruikt misschien ook wel...) en te voorzien in een trekontlasting op de bedrading zodat bij breuk de boel niet gaat zwerven... :beer:
Bijlagen
C&K Netspanningsschakelaar manual.pdf
(415.1 KiB) 130 keer gedownload
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning

Bericht door Henkjan »

de discussie over schakelingen die het wel of niet in het echt of virtueel doen staat nu hier:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=8&t=26082
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning

Bericht door PimDriessen »

Hoi Henk Jan,
Er was door mij al een nieuw draadje gemaakt onder Inschakelvertraging 220 Volt.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning

Bericht door Pjotr »

Jip en nu is het wel relevante bijbehorende aan/uit schakelingetje ook maar gelijk helemaal verdwenen naar de sim discussie. Als HJ gaat opruimen berg je dan, vind je niks meer terug :rofl:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning

Bericht door Shadow »

Laatst nog, hele forum een maand op zwart, had ie de server ff opgeschoond :rofl:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning

Bericht door Henkjan »

man, ik ben nu nog steeds dingen kwijt van mn verhuizing. 24 jaar geleden :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
man, ik ben nu nog steeds dingen kwijt van mn verhuizing. 24 jaar geleden :lol:
Nou wees er maar trots op. Maarreh splits alleen ff die off topic sim discussie af en laat de rest bij het oude.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning

Bericht door ray5150 »

Push-button-ON-OFF.gif
Ook weer opgelost... O:)
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”