mooie en veilige schakelaars voor netspanning
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning
Is het mischien ook een optie om 230vac relais te gebruiken? Ik heb daar nog wel een heleboel van. Die zijn gebruikt om hele lichtgroepen in een groot kantoor pand te schakelen.
Als er interesse is laat maar weten, dan haal ik ze van de printen af.
Als er interesse is laat maar weten, dan haal ik ze van de printen af.
Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning
Daar moet je dan ook weer een schakelaar voor gebruiken die 230 VAC aankan, kan je net zo goed de hele schakelstroom er doorheen sturen. staat een beetje haaks op het uitgangs punt om een strakke design drukknop te gebruiken.
Maar een fotootje is natuurlijk altijd wel interessant.
Maar een fotootje is natuurlijk altijd wel interessant.
Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning
Mijn idee was eigelijk om het mooie schakelaartje niet de volle mep te geven.
Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning
Hoeft niet hoor. Het is in industriële schakelkasten heel gebruikelijk dat een groot vermogensrelais gestuurd wordt door een kleiner stuurrelais.ray5150 schreef:Daar moet je dan ook weer een schakelaar voor gebruiken die 230 VAC aankan, kan je net zo goed de hele schakelstroom er doorheen sturen. staat een beetje haaks op het uitgangs punt om een strakke design drukknop te gebruiken.
Maar een fotootje is natuurlijk altijd wel interessant.
Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning
Kwam deze tegen ergens in de stoffige voorraad;
https://nl.rs-online.com/web/p/iec-connectors/8703625/
Op afstand bedienbaar met kabel of stift
Wat ik heb liggen zit zelfs een Schaffner filter ingebouwd...
https://nl.rs-online.com/web/p/iec-connectors/8703625/
Op afstand bedienbaar met kabel of stift
Wat ik heb liggen zit zelfs een Schaffner filter ingebouwd...
Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning
Da's een goeie, moet ik even uitzoeken, maar de versie zonder filter is zo verkrijgbaar iig.
Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning
Van die eens de schakelaar opgezocht voor de mensen (zoals ik) die liever met PowerCon of andere IEC netentree's werken ipv dat grote monster van de foto. Je kan dus een steuntje maken of een pcb laten bakken in China maar het gaat om deze schakelaar;Shadow schreef:Kwam deze tegen ergens in de stoffige voorraad;
https://nl.rs-online.com/web/p/iec-connectors/8703625/
Op afstand bedienbaar met kabel of stift
Wat ik heb liggen zit zelfs een Schaffner filter ingebouwd...
De C&K NE182AEESNP6AMP oftwel de NE18 serie.
Verkrijgbaar in verschillende versies met en zonder laagspannings hulpcontacten (voor dat handige ledje oid) en met of zonder bedieningsknop.
Wat ze allemaal gemeen hebben is UL approval en een contactafstand van meer dan 3mm (veilig!)
Kost nog geen tientje en met een mooie knop of stangetje naar achter in de kast is de boel helemaal spanningsloos
Vergeet niet als je de oogjes gebruikt ipv PCB montage om de oogjes na het solderen met een krimpkousje af te werken (als je PCB montage wel gebruikt misschien ook wel...) en te voorzien in een trekontlasting op de bedrading zodat bij breuk de boel niet gaat zwerven...
- Bijlagen
-
- C&K Netspanningsschakelaar manual.pdf
- (415.1 KiB) 130 keer gedownload
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning
de discussie over schakelingen die het wel of niet in het echt of virtueel doen staat nu hier:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=8&t=26082
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=8&t=26082
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning
Hoi Henk Jan,
Er was door mij al een nieuw draadje gemaakt onder Inschakelvertraging 220 Volt.
Groet,
Pim
Er was door mij al een nieuw draadje gemaakt onder Inschakelvertraging 220 Volt.
Groet,
Pim
Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning
Jip en nu is het wel relevante bijbehorende aan/uit schakelingetje ook maar gelijk helemaal verdwenen naar de sim discussie. Als HJ gaat opruimen berg je dan, vind je niks meer terug 
Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning
Laatst nog, hele forum een maand op zwart, had ie de server ff opgeschoond 
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning
man, ik ben nu nog steeds dingen kwijt van mn verhuizing. 24 jaar geleden 
Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning
Nou wees er maar trots op. Maarreh splits alleen ff die off topic sim discussie af en laat de rest bij het oude.Henkjan schreef:man, ik ben nu nog steeds dingen kwijt van mn verhuizing. 24 jaar geleden
