Help Vifa M17WG 09 08 opgeblazen

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
hansr
Berichten: 187
Lid geworden op: di 10 jan 2006, 14:13
Locatie: Drachten

Help Vifa M17WG 09 08 opgeblazen

Bericht door hansr »

Help, Gister iets te enthousiast mn PMC FB1 de sporen gegeven. Ik hoor nu gekraak bij een van de luidsprekers bij bepaalde frequenties maar alles speelt nog wel.

Nu heb ik vermoedelijk een woofer opgerookt. Bij een zoektocht blijkt dat deze woofers al een tijd niet meer leverbaar zijn.

PMC is een transmissielijn. Ik heb begrepen dat hier niet zomaar elke woofer geschikt voor is.

Zou een Peerles PL18W009-08 een vervanger kunnen zijn? Of kan iemand me helpen een een Vifa M17WG-09-08?

Voordat ik 600 euro bij PMC moet uitgeven (wat ik niet ga doen) zoek ik opties
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Help Vifa M17WG 09 08 opgeblazen

Bericht door ray5150 »

Neem eens contact op met Total Speaker Repair in Bedum.
http://www.total-speaker-repair.nl/index.html
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Help Vifa M17WG 09 08 opgeblazen

Bericht door bas focal m180 »

hansr schreef:
Help, Gister iets te enthousiast mn PMC FB1 de sporen gegeven. Ik hoor nu gekraak bij een van de luidsprekers bij bepaalde frequenties maar alles speelt nog wel.

Nu heb ik vermoedelijk een woofer opgerookt. Bij een zoektocht blijkt dat deze woofers al een tijd niet meer leverbaar zijn.

PMC is een transmissielijn. Ik heb begrepen dat hier niet zomaar elke woofer geschikt voor is.

Zou een Peerles PL18W009-08 een vervanger kunnen zijn? Of kan iemand me helpen een een Vifa M17WG-09-08?

Voordat ik 600 euro bij PMC moet uitgeven (wat ik niet ga doen) zoek ik opties
Jammer erg vervelend.
Worden nieuw niet meer gemaakt dus is het slikken of stikken.(of gebruikt op de kop tikken).

Advies van Ray zou ik zeer zeker proberen als ik jouw zou zijn.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Help Vifa M17WG 09 08 opgeblazen

Bericht door bas focal m180 »

hansr schreef:
Help, Gister iets te enthousiast mn PMC FB1 de sporen gegeven. Ik hoor nu gekraak bij een van de luidsprekers bij bepaalde frequenties maar alles speelt nog wel.

Nu heb ik vermoedelijk een woofer opgerookt. Bij een zoektocht blijkt dat deze woofers al een tijd niet meer leverbaar zijn.

PMC is een transmissielijn. Ik heb begrepen dat hier niet zomaar elke woofer geschikt voor is.

Zou een Peerles PL18W009-08 een vervanger kunnen zijn? Of kan iemand me helpen een een Vifa M17WG-09-08?

Voordat ik 600 euro bij PMC moet uitgeven (wat ik niet ga doen) zoek ik opties
Kom toevallig deze tegen.
https://www.hificollective.co.uk/compon ... oofer.html
Bijna even linear, bijna hetzelfde rendement fs etc , zelfde impedantie stijging.
Alleen Qts is iets hoger,

De genoemde peerless wijkt echt af.

Mooiste is als je dezelfde units gebruikt zou kunnen kopen.
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Help Vifa M17WG 09 08 opgeblazen

Bericht door Jan Geert »

Niet direct wanhopen, dit klink niet als 'opgerookt' in de zin van spreekspoel verbrand. Meer als een mechanisch defect aan de suspensie. In ieder geval lijkt het me iets wat te repareren is.
Ik heb nog een vifa P17wh liggen waarvan de rolrand deels heeft losgelaten van de conus. Zoiets bijvoorbeeld. Of een nieuwe spider. Inderdaad maar informeren bij Total Speaker repair. Die kunnen dat vast wel even maken.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Help Vifa M17WG 09 08 opgeblazen

Bericht door SSassen »

Ik denk dat je met de spreekspoel tegen de poolplaat bent aangekomen en dat deze ingedeukt is en nu aanloopt tegen de luchtspleet. Da's wel te repareren, maar wel alleen door iemand met verstand van zaken, anders maak je het alleen maar erger. Fabrikant al benaderd voor een nieuwe woofer? Zou ik feitelijk beide woofers vervangen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Help Vifa M17WG 09 08 opgeblazen

Bericht door ds23man »

PMC als serieuze fabrikant kennende zullen ze die dingen wel hebben liggen. Ben alleen bang dat je de hoofdprijs betaald.....
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Help Vifa M17WG 09 08 opgeblazen

Bericht door bas focal m180 »

ds23man schreef:
PMC als serieuze fabrikant kennende zullen ze die dingen wel hebben liggen. Ben alleen bang dat je de hoofdprijs betaald.....
Ja een super hoofdprijs.
hansr schreef:

Voordat ik 600 euro bij PMC moet uitgeven (wat ik niet ga doen) zoek ik opties
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Help Vifa M17WG 09 08 opgeblazen

Bericht door CoenvanDongen »

Dit zijn toch best wel gangbare woofers? Volgens mij ga je deze wel vinden hoor. Even een zoekopdracht uitzetten op marktplaats, eBay etc
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Help Vifa M17WG 09 08 opgeblazen

Bericht door wouter »

Die woofer is inderdaad 2e hands nog prima te vinden. 600,- euro is een schande....

Weet je zeker dat het gaat om een standaard typenummer? M17WG09-08 bijvoorbeeld.

Deze zit bijvoorbeeld in de Translator Jade, Fuga, Koraal, Agaat. Die zie je best nog wel eens voorbij komen op Marktplaats. Ik denk alleen dat je niet goedkoper uit bent dan via Total Speaker Repair in Bedum.

Ik kan Ronald van Eijk uit Utrecht ook aanbevelen, een Translator restaurateur, te vinden via Markplaats.

Succes, het gaat je lukken!
hansr
Berichten: 187
Lid geworden op: di 10 jan 2006, 14:13
Locatie: Drachten

Re: Help Vifa M17WG 09 08 opgeblazen

Bericht door hansr »

Dit zijn hoopvolle reacties, ik krijg al aanbiedingen met vervangende woofers etc. Dank hiervoor zo komt het inderdaad wel goed.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Help Vifa M17WG 09 08 opgeblazen

Bericht door wouter »

Zo lang je maar niet te eenvoudig denkt over andere nummers, dat gaat niet werken op het niveau wat PMC waard is ;-)

En als het inderdaad stock drivers zijn ben ik wel benieuwd naar de filtering en TL constructie ;-)
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Help Vifa M17WG 09 08 opgeblazen

Bericht door richard »

wouter schreef:
...ben ik wel benieuwd naar de filtering en TL constructie ;-)
De constructie is wel te herleiden uit de tekening: https://pmc-speakers.com/products/archive/archive/fb1
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Help Vifa M17WG 09 08 opgeblazen

Bericht door wouter »

90dB gevoeligheid met een 8 ohm m17???
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Help Vifa M17WG 09 08 opgeblazen

Bericht door markbakk »

De M17WG-09-08 was een standaard driver. De 09 in de productiecode slaat daarop. Zie hier.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Help Vifa M17WG 09 08 opgeblazen

Bericht door richard »

wouter schreef:
90dB gevoeligheid met een 8 ohm m17???
89 dB volgens de sheet van de woofer. Met het filter er voor zal het iets minder zijn.
De resonantiefrequentie is vrij hoog, dan ka het rendement meestal ook wel wat omhoog.
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Help Vifa M17WG 09 08 opgeblazen

Bericht door Jan Geert »

Volgens de spec is de effective lengte van de lijn 3 meter, fysiek is hij ruim 2 meter:
fb1 pmc.png
Flinke demping?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Help Vifa M17WG 09 08 opgeblazen

Bericht door wouter »

richard schreef:
wouter schreef:
90dB gevoeligheid met een 8 ohm m17???
89 dB volgens de sheet van de woofer. Met het filter er voor zal het iets minder zijn.
De resonantiefrequentie is vrij hoog, dan ka het rendement meestal ook wel wat omhoog.
Ze zitten toch niet in een muur ingebouwd, 4dB eraf dus. Daarom vreemd...
hansr
Berichten: 187
Lid geworden op: di 10 jan 2006, 14:13
Locatie: Drachten

Re: Help Vifa M17WG 09 08 opgeblazen

Bericht door hansr »

Ik geloof het wel. Met de uitgang van de lijn met hetzelfde oppervlakte als de woofer, maar wel richting de vloer zal dit een beetje boost geven. (denk ik).

Er zit wel flink veel demping in de kast. Een soort softfoam. Geen wol

Heb er wel een ucd400 aan hangen. De 180 trok hem net niet een een lm3875 was helemaal een zootje op deze speakers dus het zijn wel vermogenvreters.

Omdat ze zo goed klinken, heb ik niet echt gemerkt dat ik echt over de max heen speelde. Conclusie is inderdaad wat Sander Sassen aangeeft. De Woofers hebben iets te hard gebeukt :sure:

Binnenkort een ritje Bedum voor mij dus...
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Help Vifa M17WG 09 08 opgeblazen

Bericht door markbakk »

Jan Geert schreef:
Volgens de spec is de effective lengte van de lijn 3 meter, fysiek is hij ruim 2 meter
Drie meter is voor deze driver ook best lang. Maar met flinke demping en wat correctie voor de TL-opening (gekoppeld aan de vloer) ga je een heel eind komen.

De M17 is trouwens géén unit voor 'blazen' in een TL. Een UcD400 is flink overkil. Kijk maar naar de elektrische belastbaarheid en de Xmax. Tymphany heeft 'm nog op de website staan, uiteraard als discontinued, maar in zo'n situatie zou ik toch even bellen met Ruud van Speakerland (= dicht bij Audiocomponents).
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Help Vifa M17WG 09 08 opgeblazen

Bericht door richard »

hansr schreef:
Binnenkort een ritje Bedum voor mij dus...
Vanuit Drachten is dat nog goed te doen. Het is ook wel leuk om eens in zijn werkplaats te kijken.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Help Vifa M17WG 09 08 opgeblazen

Bericht door pompebled »

hansr schreef:
Binnenkort een ritje Bedum voor mij dus...
Hallo Hans,

St. Nicolaasga is iets dichterbij denk ik: Ruud van Audiolab weet wat 'ie doet (en wat mogelijk is).
http://www.audiolab.nl/audiolab8x6.htm

Groeten, Jan.
Plaats reactie