EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB
Moderator: Beheerdersteam
Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB
Die nrs. zijn idd wat verwarrend.Zolang je weet over welke tekening het gaat lukt 't wel.
Dus mijn opmerking over de tegenkoppeling gebruikt de nmrs. van het laatste schema met de gemeten spanningen.
Anne
Dus mijn opmerking over de tegenkoppeling gebruikt de nmrs. van het laatste schema met de gemeten spanningen.
Anne
Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB
Deze keer correcte nummering van de onderdelen
Nieuwe metingen uitgevoerd, nu met de versterker aan 't net (230V).
Daarvoor heb ik steeds met de scheidingstrafo+variac een "220V" gegeven, afgelezen op analoge meter op het toestel en waarschijnlijk was dat nog wat minder. Nu krijg ik HS = 440V.
De -65V is constant -60V à -60,2V geworden, ongeacht hoeveel relais aangetrokken zijn.
R17 naar anode van V2a is van 100k naar 120k verhoogd, maar ik denk nu dat R22 = 15k verhoogd moet worden.
De spanning op MP3 is vrij goed met 347V, maar op MP4 blijven we met 267 een 20V te hoog.
Over R22 van 15k valt 80V dus I = 5,33mA.
Indien we ervan uitgaan dat I hetzelfde blijft, zou R22 19k moeten worden om een spanningsval te krijgen van 100V.
Ik denk eerder dat I ook daalt.
Veronderstel dat I = 4,6mA dan kan dat met R22 = 22k en daar heb ik er toevallig van op voorraad van 2W.
Anne wat denk jij, is het de moeite om dat te proberen? Van 18k heb ik enkel 0,6W en dat is te weinig.
Ik geloof alleszins dat wanneer de 250V-lijn effectief dicht in de buurt van 250V komt dat alle spanningen die daar vanaf hangen ook in orde komen.
P.S.
- Karakteristieken zijn niet voor vandaag, eerst moeten de gelijkspanningen kloppen.
- Ik is nu 45mA, dus een veilige waarde, zou 50mA al meer slijtage voor de buizen betekenen? Het max. is 25W/440V = 56mA
Nieuwe metingen uitgevoerd, nu met de versterker aan 't net (230V).
Daarvoor heb ik steeds met de scheidingstrafo+variac een "220V" gegeven, afgelezen op analoge meter op het toestel en waarschijnlijk was dat nog wat minder. Nu krijg ik HS = 440V.
De -65V is constant -60V à -60,2V geworden, ongeacht hoeveel relais aangetrokken zijn.
R17 naar anode van V2a is van 100k naar 120k verhoogd, maar ik denk nu dat R22 = 15k verhoogd moet worden.
De spanning op MP3 is vrij goed met 347V, maar op MP4 blijven we met 267 een 20V te hoog.
Over R22 van 15k valt 80V dus I = 5,33mA.
Indien we ervan uitgaan dat I hetzelfde blijft, zou R22 19k moeten worden om een spanningsval te krijgen van 100V.
Ik denk eerder dat I ook daalt.
Veronderstel dat I = 4,6mA dan kan dat met R22 = 22k en daar heb ik er toevallig van op voorraad van 2W.
Anne wat denk jij, is het de moeite om dat te proberen? Van 18k heb ik enkel 0,6W en dat is te weinig.
Ik geloof alleszins dat wanneer de 250V-lijn effectief dicht in de buurt van 250V komt dat alle spanningen die daar vanaf hangen ook in orde komen.
P.S.
- Karakteristieken zijn niet voor vandaag, eerst moeten de gelijkspanningen kloppen.
- Ik is nu 45mA, dus een veilige waarde, zou 50mA al meer slijtage voor de buizen betekenen? Het max. is 25W/440V = 56mA
Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB
Wel nee, heel mooi zo, zelfs die 100k naar 120k is eigenlijk meer kosmetisch.De fasedraaier hoeft maar iets van 5Vtop leveren, doet ie op z'n sloffen.Willy_61 schreef:Anne wat denk jij, is het de moeite om dat te proberen? Van 18k heb ik enkel 0,6W en dat is te weinig.
Buizen hebben vooal te lijden door te heet en tever afwijkende gloeistroom.Met 50mA zit je ruim onder het max. (vergeet niet het is Ia+Ig2 !)P.S.
- Karakteristieken zijn niet voor vandaag, eerst moeten de gelijkspanningen kloppen.
- Ik is nu 45mA, dus een veilige waarde, zou 50mA al meer slijtage voor de buizen betekenen? Het max. is 25W/440V = 56mA
Als het goed klink met 45mA zou ik 't niet veranderen, blijft alles wat koeler,altijd beter.
Anne
Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB
Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB
Karakteristieken zijn opgenomen, eerst was ik erg teleurgesteld omdat het hoog zo snel afviel na 20 kHz, tot ik besefte dat ik het signaal aankoppelde vóór de toonregeling
Voor de vermogenskarakteristiek heb ik er daarom 2 opgenomen, nl. één inclusief de toonregeling : ... en de tweede, signaal na de toonregeling: Voor de frequentiekarakteristiek heb ik 2 opnames gedaan, signaal telkens zonder de toonregeling
... met minimale globale feedback :
... en dan zonder globale feedback : Met een minimum aan GFB wordt het hoog dus uitgebreid van 50 naar 135kHz binnen 1dB!
Voor de vermogenskarakteristiek heb ik er daarom 2 opgenomen, nl. één inclusief de toonregeling : ... en de tweede, signaal na de toonregeling: Voor de frequentiekarakteristiek heb ik 2 opnames gedaan, signaal telkens zonder de toonregeling
... met minimale globale feedback :
... en dan zonder globale feedback : Met een minimum aan GFB wordt het hoog dus uitgebreid van 50 naar 135kHz binnen 1dB!
Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB
Kan het niet vergelijken met die van mij ,jij hebt er meer kaas van gegeten dan ik
De metingen die ik gedaan heb zomaar een paar , gedaan met 1 Watt gemeten bij 1 kHz
Dacht dat dat de standaard was om de bandbreedte te meten en dan is het plaatje zelfs nog mooier
Ik vind het prachtig voor een buizen versterker
En rekening houdend met de kosten van onderdelen is het zelfs Top
Gefeliciteerd Willy
De metingen die ik gedaan heb zomaar een paar , gedaan met 1 Watt gemeten bij 1 kHz
Dacht dat dat de standaard was om de bandbreedte te meten en dan is het plaatje zelfs nog mooier
Ik vind het prachtig voor een buizen versterker
En rekening houdend met de kosten van onderdelen is het zelfs Top
Gefeliciteerd Willy
Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB
Ziet er heel hoopvol uit, geen overdreven deuken of pieken en een ruime vermogensbandbreedte
Je zou nog een blokgolf kunnen doen, zien of er nog uitslingerverschijnselen zijn.
Anne
Je zou nog een blokgolf kunnen doen, zien of er nog uitslingerverschijnselen zijn.
Anne
Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB
HS=440V - Ik=46mA - 4 ohm belastingAh!buis schreef:Ziet er heel hoopvol uit, geen overdreven deuken of pieken en een ruime vermogensbandbreedte![]()
Je zou nog een blokgolf kunnen doen, zien of er nog uitslingerverschijnselen zijn.
Anne
Metingen uitgevoerd op iets meer dan half vermogen, achtereenvolgens 100Hz - 1kHz - 10kHz - 20kHz metingen zijn iets minder mooi dan bij de sinus die altijd zuiver bleef, maar daarvoor dient de bloktest zeker?
Even terzijde:
In de voeding staat dus een relais opgenomen dat enerzijds de HS aanschakelt (en terug uitschakelt als de gloei zou uitvallen) en anderzijds een NTC overbrugt die in de net-lijn zit van de HS-ringkerntrafo.
Bij een koude start komt dat relais 7x op/af t.g.v. de beveiliging in de TDK-Lambda module, op die manier wordt de max. stroom op de gloei begrensd.
Je hebt inderdaad gelijk, die meting wordt normaal uitgevoerd op 1W. Ik twijfelde of het nu bij 1V of 1W moest gebeuren en had geen goesting om het even op te zoeken. Ik vond ook dat 8V uit, beter overeenkwam met de realiteit. Metingen op 1W -dacht ik- is zo'n beetje zoals ze het verbruik van een wagen, vanuit de fabriek, weergeven. Optimale -labo- resultaten, die zelden in de buurt komen van de realiteit.Bert61 schreef:Kan het niet vergelijken met die van mij ,jij hebt er meer kaas van gegeten dan ik
De metingen die ik gedaan heb zomaar een paar , gedaan met 1 Watt gemeten bij 1 kHz
Dacht dat dat de standaard was om de bandbreedte te meten en dan is het plaatje zelfs nog mooier![]()
Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB
Ja is niet helemaal waar trouwens 1 Watt is meer dan huiskamer nivo
Dan moet je behoorlijk hard gaan praten om er boven uit te komen
als je niet meet volgens een protocol kan je niet met elkaar vergelijken
Maar het ziet er Prima uit Super
Als er een kleine trafo zou zijn voor een Watt of 10 met CFB zou ik dat zeker kopen
Dan moet je behoorlijk hard gaan praten om er boven uit te komen
als je niet meet volgens een protocol kan je niet met elkaar vergelijken
Maar het ziet er Prima uit Super
Als er een kleine trafo zou zijn voor een Watt of 10 met CFB zou ik dat zeker kopen
Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB
Van die 1W is wel juist, dat zal in de huiskamer al min of meer voldoen.Bert61 schreef:Ja is niet helemaal waar trouwens 1 Watt is meer dan huiskamer nivo
Dan moet je behoorlijk hard gaan praten om er boven uit te komen
als je niet meet volgens een protocol kan je niet met elkaar vergelijken
Mijn frequentiekarakteristiek is gemeten bij 2W (8Vpp/2/1,4 in't kwadraat/4 ohm) je kan dus rustig vergelijken met een meting van 1W. Ik dacht dat ik met meer vermogen gemeten had maar ik moest de 8Vpp nog delen door 2.
Dus in 't vervolg toch bij 1W meten is de boodschap
Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB
Willy_61 schreef:Van die 1W is wel juist, dat zal in de huiskamer al min of meer voldoen.Bert61 schreef:Ja is niet helemaal waar trouwens 1 Watt is meer dan huiskamer nivo
Dan moet je behoorlijk hard gaan praten om er boven uit te komen
als je niet meet volgens een protocol kan je niet met elkaar vergelijken
Mijn frequentiekarakteristiek is gemeten bij 2W (8Vpp/2/1,4 in't kwadraat/4 ohm) je kan dus rustig vergelijken met een meting van 1W. Ik dacht dat ik met meer vermogen gemeten had maar ik moest de 8Vpp nog delen door 2.
Dus in 't vervolg toch bij 1W meten is de boodschap
Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB
Ziet er goed uit, nauwelijks wat doorschieten en de minimale uitslingering ver boven het hoorbare.
Een paar keer in- en uitschakelen is enkel op de duur minder prettig voor 't relais, NTC wordt warmer en de te schakelen stroom steeds groter.
Met een deel van voor en na de trafo op hetzelfde schakelpakket van een relais is het niet meer dubbel geïsoleerd.Met een netaarde eraan gaat alles wel goed.
Meten bij 1W of 2W ofzo, maakt niet zoveel.1W voor een 10W versterker is ook meer dan voor een 40W.Het gaat meer om het verloop en de verhoudingen.
Anne
Was het niet de bedoeling geweest dat de HS zou uitschakelen als de negatieve voeding het laat afweten ?Willy_61 schreef:In de voeding staat dus een relais opgenomen dat enerzijds de HS aanschakelt (en terug uitschakelt als de gloei zou uitvallen) en anderzijds een NTC overbrugt die in de net-lijn zit van de HS-ringkerntrafo.
Bij een koude start komt dat relais 7x op/af t.g.v. de beveiliging in de TDK-Lambda module, op die manier wordt de max. stroom op de gloei begrensd.
Een paar keer in- en uitschakelen is enkel op de duur minder prettig voor 't relais, NTC wordt warmer en de te schakelen stroom steeds groter.
Met een deel van voor en na de trafo op hetzelfde schakelpakket van een relais is het niet meer dubbel geïsoleerd.Met een netaarde eraan gaat alles wel goed.
Meten bij 1W of 2W ofzo, maakt niet zoveel.1W voor een 10W versterker is ook meer dan voor een 40W.Het gaat meer om het verloop en de verhoudingen.
Anne
Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB
Anne je hebt groot gelijk!Ah!buis schreef:Ziet er goed uit, nauwelijks wat doorschieten en de minimale uitslingering ver boven het hoorbare.Was het niet de bedoeling geweest dat de HS zou uitschakelen als de negatieve voeding het laat afweten ?Willy_61 schreef:In de voeding staat dus een relais opgenomen dat enerzijds de HS aanschakelt (en terug uitschakelt als de gloei zou uitvallen) en anderzijds een NTC overbrugt die in de net-lijn zit van de HS-ringkerntrafo.
Bij een koude start komt dat relais 7x op/af t.g.v. de beveiliging in de TDK-Lambda module, op die manier wordt de max. stroom op de gloei begrensd.
Een paar keer in- en uitschakelen is enkel op de duur minder prettig voor 't relais, NTC wordt warmer en de te schakelen stroom steeds groter.
Met een deel van voor en na de trafo op hetzelfde schakelpakket van een relais is het niet meer dubbel geïsoleerd.Met een netaarde eraan gaat alles wel goed.
Meten bij 1W of 2W ofzo, maakt niet zoveel.1W voor een 10W versterker is ook meer dan voor een 40W.Het gaat meer om het verloop en de verhoudingen.
Anne
Het relais moet geschakeld worden door de negatieve voeding, zodanig dat bij het het wegvallen daarvan de HS wegvalt voordat de buis rood gloeit!
Ik ga dat aanpassen, dit is een missing
En de NTC mag er van tussen denk ik, de zekering is er nog geen enkele keer uit gevlogen.
Bert, mijn blokken zijn ook met (minimale) tegenkoppeling.
Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB
Blij dat ik niet de enige ben met een flaterIk ga dat aanpassen, dit is een missingeen flater
![]()
En de NTC mag er van tussen denk ik, de zekering is er nog geen enkele keer uit gevlogen.
Bert, mijn blokken zijn ook met (minimale) tegenkoppeling.
Ik heb geen idee hoeveel tegenkoppeling , 6dB staat me ergens bij , Maar voldoende in ieder geval
Wat ik nog wil weten waar haal je dat logaritmische papier waar je de doorlaat op hebt geschreven
Of meet je met een spectrum analyzer
Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB
Ik vul mijn meetwaarden eerst op papier in, simpel: kolom frequentie, gevolgd door kolom voltage.Bert61 schreef:Blij dat ik niet de enige ben met een flater![]()
Ik heb geen idee hoeveel tegenkoppeling , 6dB staat me ergens bij , Maar voldoende in ieder geval![]()
Wat ik nog wil weten waar haal je dat logaritmische papier waar je de doorlaat op hebt geschreven
Of meet je met een spectrum analyzer
Daarna vul ik dat in een excel in waarin reeds een derde kolom staat die een formule bevat waarbij automatisch de afwijking in dB berekend wordt tov 1kHz die de 0dB vertegenwoordigt, de berekende waarde wordt automatisch getoond in die derde kolom en weergegeven in de grafiek.
Ik zet die excel in bijlage, dan kan je hem eventueel gebruiken:
links onderaan zie je diverse tabbladen:
- 1ste: meetblad , gewoon om af te drukken en daarop meetwaarden in te vullen indien je op de meetplaats de computer niet bij de hand hebt.
- 2de en 3de: in de tweede kolom kan je hier waarden invullen. Op voorwaarde dat voor 1kHz al waarden ingevuld zijn, krijg je het resultaat in dB direct te zien in de derde kolom. De waarde komt automatisch in de grafiek.
De derde kolom is beveiligd en kan niet toevallig worden gewijzigd, daarvoor wordt een wachtwoord gevraagd welk is: "willy61".
- 4de en 5de: mijn meetwaarden van de baxandall toonregeling, volledig beveiligd zoals de andere bladen.
Als je met Windows 10 werkt kan je het meegeleverde programma "Knipprogramma" gebruiken om van een selectie-regio of scherm een afdruk te maken en dat dan op te slaan. Zelf gebruik ik "Snagit", een programma met iets meer mogelijkheden.
Zo maak ik dus een beeld van de grafiek en die zet ik dan in mijn post
- Bijlagen
-
- FrequentieKarakteristiek-EL34-V3.0.xlsx
- (81.57 KiB) 68 keer gedownload
Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB
Bedankt Willy
Weer een klusje wat ik wil leren
Dat maakt je versterker wel af met die grafiek boven je bed op plafond
Weer een klusje wat ik wil leren
Dat maakt je versterker wel af met die grafiek boven je bed op plafond
Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB
Duidelijker en ook gemakkelijker: vul eerst de meetwaarde (bv. 4V) in van 1kHz waardoor daar in de derde kolom 0dB komt te staan, alle andere waarden die je nadien invult bij de andere frequenties, worden in dB afgewogen t.o.v. van de 0dB van 1kHz. En zo wordt de grafiek automatisch opgevuld.
Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB
Voilà de voeding wordt ook vervangen, de opmerking van Anne was meer dan terecht en trouwens niet voor de eerste keer.
Die situatie met dat relais in de voeding die de HS schakelt is zo'n beetje zijn eigen leven gaan leiden.
Na de eerste CTA2.1 , in de EL34 v1.2, de CTA4.0 en de EL84 v2.1 werd de HS steeds via relais vertraagd geschakeld vanuit de gloeisturing met TDK.
Bij de EL84 is bovendien voor het eerst de -extra- vertraagde HS met IRF840, ontworpen door Anne, geïntroduceerd. Toen al heeft Anne de opmerking gemaakt dat het logischer zou zijn als de negatieve voeding de HS-relais zou aansturen vermits uiteraard bij het wegvallen van de negatieve voeding, de eindbuizen roodgloeiend naar de eeuwige jachtvelden vertrekken
Bij het samenstellen van de schema's voor deze EL34 versie was ik dat echter vergeten. Waar ik bij de EL84 geen nieuwe voeding meer wou bouwen, vind ik dat ik dat hier wel moet doen. Deze versterker moet af zijn, met alle opmerkingen in verwerkt.
Zo, het schema is bijgewerkt: de negatieve voeding is nu stabiel met een LT1086 en schakelt ook de relais die de zelfvertragende-HS in gang zet.
De NTC naar de ringkern is definitief verwijderd.
De print is ook opnieuw ontworpen en alles goed loopt, demonteer ik morgen eerst de huidige voeding om vervolgens de nieuwe print te belichten, etsen, boren en bestucken.
Als er nog opmerkingen zijn over het nieuwe ontwerp hoor ik het graag, liefst voor ik de nieuwe print klaar heb
Die situatie met dat relais in de voeding die de HS schakelt is zo'n beetje zijn eigen leven gaan leiden.
Na de eerste CTA2.1 , in de EL34 v1.2, de CTA4.0 en de EL84 v2.1 werd de HS steeds via relais vertraagd geschakeld vanuit de gloeisturing met TDK.
Bij de EL84 is bovendien voor het eerst de -extra- vertraagde HS met IRF840, ontworpen door Anne, geïntroduceerd. Toen al heeft Anne de opmerking gemaakt dat het logischer zou zijn als de negatieve voeding de HS-relais zou aansturen vermits uiteraard bij het wegvallen van de negatieve voeding, de eindbuizen roodgloeiend naar de eeuwige jachtvelden vertrekken
Bij het samenstellen van de schema's voor deze EL34 versie was ik dat echter vergeten. Waar ik bij de EL84 geen nieuwe voeding meer wou bouwen, vind ik dat ik dat hier wel moet doen. Deze versterker moet af zijn, met alle opmerkingen in verwerkt.
Zo, het schema is bijgewerkt: de negatieve voeding is nu stabiel met een LT1086 en schakelt ook de relais die de zelfvertragende-HS in gang zet.
De NTC naar de ringkern is definitief verwijderd.
De print is ook opnieuw ontworpen en alles goed loopt, demonteer ik morgen eerst de huidige voeding om vervolgens de nieuwe print te belichten, etsen, boren en bestucken.
Als er nog opmerkingen zijn over het nieuwe ontwerp hoor ik het graag, liefst voor ik de nieuwe print klaar heb
Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB
Die NTC is ook niet echt nodig, zo zwaar is de trafo niet. Valt nog wel te overwegen of één zekering wel veilig genoeg is.Is nml wat zwaar voor als er iets mis gaat met de Block-trafo.De voeding voor de gloei heeft vermoedelijk wel een ingebouwde zekering.
Dat die LT1086?, is maar voor max 30V tussen in en uit.In bedrijf is dat ruim genoeg maar bij opstarten niet veilig.Beter hier een TL783.
Anne
Dat die LT1086?, is maar voor max 30V tussen in en uit.In bedrijf is dat ruim genoeg maar bij opstarten niet veilig.Beter hier een TL783.
Anne
Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB
Je bedoelt dat in deze situatie, waarbij een uitvallende negatieve voeding de HS ook uitschakelt, wél een zekering voor de Block mag. Voeger mocht ik dat niet omdat dan de eindbuizen zouden aanbranden 
Ik ga dat voorzien, heb er toch nog plaats voor.
Ik ga dat voorzien, heb er toch nog plaats voor.
Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB
Je bedoelt dat in deze situatie, waarbij een uitvallende negatieve voeding de HS ook uitschakelt, wél een zekering voor de Block mag. Voeger mocht ik dat niet omdat dan de eindbuizen zouden aanbranden 
Ik ga dat voorzien, heb er toch nog plaats voor.
Ik ga dat voorzien, heb er toch nog plaats voor.
Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB
Ik kan dit staven de 250 VA ringkern trafo van mij zijn afgezekerd met 2 Amp traagAh!buis schreef:Die NTC is ook niet echt nodig, zo zwaar is de trafo niet.
Anne
En is nog niet kapot gegaan.
Maar met een NTC kan je welicht met een kleinere zekering de spullen beter beschermen .
Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB
Ja, kan zo geen kwaad.Als er iets mis gaat met de neg voeding is die 3A zekering te dik.Er zit vaak een thermische zekering in zo'n Block, die gaat dan door, kun je de trafo weggooienWilly_61 schreef:Je bedoelt dat in deze situatie, waarbij een uitvallende negatieve voeding de HS ook uitschakelt, wél een zekering voor de Block mag. Voeger mocht ik dat niet omdat dan de eindbuizen zouden aanbranden
Ik ga dat voorzien, heb er toch nog plaats voor.
Anne
Re: EL34 Balans Triode of UL met volwaardige CFB
Aanpassingen zijn gebeurd, de print moet moet ik nog etsen en afwerken.
Ik heb ook een iets grotere trafo genomen nl. 333mA (16VA) ipv 209mA (10VA). Met deze laatste zou geen ruimte overblijven om nog wat te experimenteren met hogere ruststromen dan 45mA, dat kan misschien nuttig zijn bij KT77.
Ook een zekering van 0,5A is nu opgenomen in de negatieve voeding.
Het aangepaste schema: De nieuwe print:
Ik heb ook een iets grotere trafo genomen nl. 333mA (16VA) ipv 209mA (10VA). Met deze laatste zou geen ruimte overblijven om nog wat te experimenteren met hogere ruststromen dan 45mA, dat kan misschien nuttig zijn bij KT77.
Ook een zekering van 0,5A is nu opgenomen in de negatieve voeding.
Het aangepaste schema: De nieuwe print:
