807 Single ended - we gaan verder
Moderator: Beheerdersteam
Re: 807 Single ended - we gaan verder
Dat ziet er (nog) beter uit met die GZ32 Robert! Bij buizenversterkers vindt ik het cosmetische aspect ook erg belangrijk, ik heb het aangedurfd om die 5Z4GT in de Ali-versterker te plaatsen en dat is ook goed gegaan
Prachtige versterker overigens!
Prachtige versterker overigens!
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 807 Single ended - we gaan verder
Ik moest nog altijd het schema bijwerken.
Ben alleen te lui om de voeding te tekenen
Ben alleen te lui om de voeding te tekenen
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 807 Single ended - we gaan verder
Binnenkort krijgt deze versterker een upgrade. Ik heb een paar 6k5 uitgangstransformatoren besteld bij Vlaartronic.
Dan kan ik de spanning op de eindbuizen wat opvoeren en komt er wellicht wat meer power uit de versterker. De kwaliteit zal hopelijk ook toenemen.
Ook eens kijken of de tegenkoppeling dan nog nodig is.
De trafo's zijn bijna klaar, heeft Peter laten weten. Dus hopelijk binnenkort inbouwen.
Dan kan ik de spanning op de eindbuizen wat opvoeren en komt er wellicht wat meer power uit de versterker. De kwaliteit zal hopelijk ook toenemen.
Ook eens kijken of de tegenkoppeling dan nog nodig is.
De trafo's zijn bijna klaar, heeft Peter laten weten. Dus hopelijk binnenkort inbouwen.
Re: 807 Single ended - we gaan verder
Heb je dan ook een andere voedingstrafo voorzien (voor de hogere spanning) ?
Zonder terugkoppeling met een pentode lijkt me niet zo best, al was 't maar voor de uitgangsimpedantie.
Maar met het schema, in een ijverige bui getekend, had je ook al geen tegenkoppeling zonder de massaverbinding bij de UGT
Anne
Zonder terugkoppeling met een pentode lijkt me niet zo best, al was 't maar voor de uitgangsimpedantie.
Maar met het schema, in een ijverige bui getekend, had je ook al geen tegenkoppeling zonder de massaverbinding bij de UGT
Anne
Re: 807 Single ended - we gaan verder
Das jammer, wat beviel je er niet aan?RobertD schreef:Binnenkort krijgt deze versterker een upgrade...….. De kwaliteit zal hopelijk ook toenemen.
groet,
Aat
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 807 Single ended - we gaan verder
Die Chinese trafo’s hebben een redelijk grote condensator nodig in de terugkoppeling om een blokje aan de ingang er ook weer als een blokgolf uit te krijgen. Ik hoop uiteraard ook op een klankmatige verbetering en een beetje meer outputpower.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 807 Single ended - we gaan verder
Ombouw geslaagd, ben het geluid nog aan het beoordelen.
De voedingsspanning op de eindbuizen is nu 410V.
Ik heb de kathodeweerstanden van de 807s vergroot van 200 naar 330 Ohm. De ruststroom werd anders ruim 70mA. Nu is het ongeveer 55mA.
Eerste indruk is wel dat er meer details te horen zijn en dat de ruimtelijkheid beter is.
Gelijk ook de drukknop voor de KaKu vervangen, maar nog steeds lastig te bedienen. Ik denk dat de print wat gevoelig is voor contactdender.
De voedingsspanning op de eindbuizen is nu 410V.
Ik heb de kathodeweerstanden van de 807s vergroot van 200 naar 330 Ohm. De ruststroom werd anders ruim 70mA. Nu is het ongeveer 55mA.
Eerste indruk is wel dat er meer details te horen zijn en dat de ruimtelijkheid beter is.
Gelijk ook de drukknop voor de KaKu vervangen, maar nog steeds lastig te bedienen. Ik denk dat de print wat gevoelig is voor contactdender.
Re: 807 Single ended - we gaan verder
Het gaat ineens zo vlot vooruit
, van menu verandert ?
Het ziet er wel mooi uit maar waar doet die kast me toch aan denken
Anne
Eerst de 350V en nu de 400V tap gebruikt ?RobertD schreef:Ombouw geslaagd, ben het geluid nog aan het beoordelen.
De voedingsspanning op de eindbuizen is nu 410V.
Ik heb de kathodeweerstanden van de 807s vergroot van 200 naar 330 Ohm. De ruststroom werd anders ruim 70mA. Nu is het ongeveer 55mA.
Tja, als ie harder kan valt dat te verwachten.Eerste indruk is wel dat er meer details te horen zijn en dat de ruimtelijkheid beter is.
Het ziet er wel mooi uit maar waar doet die kast me toch aan denken
Anne
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 807 Single ended - we gaan verder
Ik had in de voeding vanaf de gelijkrichter een 100ohm weerstand naar de eerste condensator zitten. Die heb ik eruit gehaald. Ik heb niet eens naar die taps op de voedingstrafo gekeken.
In elk geval speelt het erg lekker. Zit nu naar “here if you listen” van David Crosby te luisteren en krijg de neiging om de plaat opnieuw op te zetten, zo lekker.
In elk geval speelt het erg lekker. Zit nu naar “here if you listen” van David Crosby te luisteren en krijg de neiging om de plaat opnieuw op te zetten, zo lekker.
Re: 807 Single ended - we gaan verder
Misschien de volledige schema,sIn elk geval speelt het erg lekker. Zit nu naar “here if you listen” van David Crosby te luisteren en krijg de neiging om de plaat opnieuw op te zetten, zo lekker.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 807 Single ended - we gaan verder
Ben nog eens aan het sleutelen aan de 807SE. Tijdens een luistersessie met wat vrienden van Serious Music in Alphen aan den Rijn vond ik het allemaal wat schril, vooral bij wat complexere muziek.
Op de scoop is er wat overshoot te zien op blokgolven. Voortrap losgekoppeld en tegenkoppeling losgemaakt. Aan de uitgang van de stuurtrap is de blokgolf juist afgerond aan de voorkant.
Ik twijfel toch of deze stuurtrap wel de juiste is. Eerst nog maar eens wat spanningen meten.
Op de scoop is er wat overshoot te zien op blokgolven. Voortrap losgekoppeld en tegenkoppeling losgemaakt. Aan de uitgang van de stuurtrap is de blokgolf juist afgerond aan de voorkant.
Ik twijfel toch of deze stuurtrap wel de juiste is. Eerst nog maar eens wat spanningen meten.
Re: 807 Single ended - we gaan verder
Heb je dat ook zonder tegenkoppeling? Ringing in de UT?
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 807 Single ended - we gaan verder
Zonder tegenkoppeling is die overshoot er ook.Pjotr schreef:Heb je dat ook zonder tegenkoppeling? Ringing in de UT?
Re: 807 Single ended - we gaan verder
Ja, je schreef al zoiets. Als het niet op de sturing van de 807 te zien is, is het vrijwel zeker de UT. Dan kun je nog een snubber over de UT zetten, dus parallel aan de primaire kant: Dat is een weerstand in serie met een condensator. Je kunt beginnen met een weerstand ter grootte van Ra en dan een C van zeg 1 nF. Dat dan zonder tegenkoppeling. Dan de C steeds wat vergroten totdat de overshoot weg gaat. Lukt dat niet dan de weerstand wat verlagen. Kan zijn dat met tegenkoppeling die overshoot terug komt. Het beïnvloed elkaar.
Re: 807 Single ended - we gaan verder
Laat ik 's wat voorstellen, heb ik weer wat te doenRobertD schreef:Ben nog eens aan het sleutelen aan de 807SE. Tijdens een luistersessie met wat vrienden van Serious Music in Alphen aan den Rijn vond ik het allemaal wat schril, vooral bij wat complexere muziek.
Op de scoop is er wat overshoot te zien op blokgolven. Voortrap losgekoppeld en tegenkoppeling losgemaakt. Aan de uitgang van de stuurtrap is de blokgolf juist afgerond aan de voorkant.
Ik twijfel toch of deze stuurtrap wel de juiste is. Eerst nog maar eens wat spanningen meten.
Anne
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 807 Single ended - we gaan verder
Bedankt voor jullie reacties. Ik had al wat opgezocht over snubbers. Daar moet dus even een weerstandje van 5k6 bij. ik had nog een paar mooie 2kV condensatoren van 6800pF in mijn bakje, maar dat is waarschijnlijk wat ruim bemeten. Wat ik ervan had begrepen is dat die condensator wel een aardige piek moet kunnen verwerken.
Het idee van Anne had ik ook al gezien in de EL34 van TheoK, kathode tegenkoppeling en nog wat tegenkoppeling via de anodes. Ik moet even zoeken of ik wel 5W 100k weerstanden heb.
Waar ik eerst eens naar ga kijken zijn de spanningen rondom de stuurtrap. Een blokje van 1Vpp wordt nu wel heel erg afgerond aan de uitgang van de stuurtrap. Bij gelegenheid zal ik eens wat foto's plaatsen van de scoopplaatjes.
Het idee van Anne had ik ook al gezien in de EL34 van TheoK, kathode tegenkoppeling en nog wat tegenkoppeling via de anodes. Ik moet even zoeken of ik wel 5W 100k weerstanden heb.
Waar ik eerst eens naar ga kijken zijn de spanningen rondom de stuurtrap. Een blokje van 1Vpp wordt nu wel heel erg afgerond aan de uitgang van de stuurtrap. Bij gelegenheid zal ik eens wat foto's plaatsen van de scoopplaatjes.
Re: 807 Single ended - we gaan verder
Valt mee. Je hebt een waarde nodig van 2x Vb. 1000V exemplaren voldoen prima dan. Met die je hebt kun je mooi wat experimenteren met parallel dan wel serie schakelen. Dat een snubber nodig is, is geen compliment voor de trafo. Dat is de boosdoener en moet een beetje getemd worden. Dat hier met feedback gaan doen zou kunnen, maar is wel tricky.RobertD schreef:Bedankt voor jullie reacties. Ik had al wat opgezocht over snubbers. Daar moet dus even een weerstandje van 5k6 bij. ik had nog een paar mooie 2kV condensatoren van 6800pF in mijn bakje, maar dat is waarschijnlijk wat ruim bemeten. Wat ik ervan had begrepen is dat die condensator wel een aardige piek moet kunnen verwerken.
B.t.w. heeft die fet voor de roosterspanning geen bleeder naar GND? Of leeft die van alleen de roosterstroom?
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 807 Single ended - we gaan verder
Vandaag hier eens mee aan de gang gegaan. Blokje erin komt er veel beter als een blokje uit. De bovenkant loopt enigszins af als het volume omhoog gaat. Dat ligt waarschijnlijk ook aan de vervormingscijfers van de 807.Ah!buis schreef:Laat ik 's wat voorstellen, heb ik weer wat te doenRobertD schreef:Ben nog eens aan het sleutelen aan de 807SE. Tijdens een luistersessie met wat vrienden van Serious Music in Alphen aan den Rijn vond ik het allemaal wat schril, vooral bij wat complexere muziek.
Op de scoop is er wat overshoot te zien op blokgolven. Voortrap losgekoppeld en tegenkoppeling losgemaakt. Aan de uitgang van de stuurtrap is de blokgolf juist afgerond aan de voorkant.
Ik twijfel toch of deze stuurtrap wel de juiste is. Eerst nog maar eens wat spanningen meten.![]()
Anne
Zoals Anne beschreef heb ik de kathodeweerstand van de E80F vervangen door een 3k3 exemplaar.
De anode komt dan echter niet hoger dan 105V. De 240k anodeweerstand wordt gevoed met 301V.
De spanning op de kathode is pakweg 2,8VDC.
In de oude situatie had ik 193V op de anode en 3.1V op de kathode.
Ik heb nu een 4k7 kathodeweerstandje op de kathode van de E80F gezet. De spanning op de anode is dan 153V, ongeveer de halve voedingsspanning. Klankmatig is het op de hobbykamer in elk geval goed. Binnenkort eens testen in de woonkamer.
NB, Barry, ik heb nog steeds een kaku printje dat niet helemaal lekker werkt. Net of de antidender niet goed werkt. Ik moet soms drie keer drukken om een reactie te krijgen. Condensatortjes getest, lijkt allemaal prima. Weerstanden zijn allemaal binnen 5% marge.
Re: 807 Single ended - we gaan verder
Je had de voeding toch verhoogd ? Dus ben ik uitgegaan van 400V.Met 300V kom je dan ook heel anders uit, vooral ook vanwege de schermroosterspanning, van rond 110V naar 85V geeft een heel andere instelling.RobertD schreef:Zoals Anne beschreef heb ik de kathodeweerstand van de E80F vervangen door een 3k3 exemplaar.
De anode komt dan echter niet hoger dan 105V. De 240k anodeweerstand wordt gevoed met 301V.
De spanning op de kathode is pakweg 2,8VDC.
Anne
Re: 807 Single ended - we gaan verder
Ik heb de kaku met ne555 buitenwerking gezet en er een maak drukschakelaar in gezet en die geeft uit de gelijkrichter de 12 volt via de drukschakelaar dus alle Electronica buiten werking Maar die is niet van Barry! Maar zelfde gedoe met soms drie vier keer indrukken voor het relais bekrachtigd werd .RobertD schreef:Vandaag hier eens mee aan de gang gegaan. Blokje erin komt er veel beter als een blokje uit. De bovenkant loopt enigszins af als het volume omhoog gaat. Dat ligt waarschijnlijk ook aan de vervormingscijfers van de 807.Ah!buis schreef:Laat ik 's wat voorstellen, heb ik weer wat te doenRobertD schreef:Ben nog eens aan het sleutelen aan de 807SE. Tijdens een luistersessie met wat vrienden van Serious Music in Alphen aan den Rijn vond ik het allemaal wat schril, vooral bij wat complexere muziek.
Op de scoop is er wat overshoot te zien op blokgolven. Voortrap losgekoppeld en tegenkoppeling losgemaakt. Aan de uitgang van de stuurtrap is de blokgolf juist afgerond aan de voorkant.
Ik twijfel toch of deze stuurtrap wel de juiste is. Eerst nog maar eens wat spanningen meten.![]()
Anne
Zoals Anne beschreef heb ik de kathodeweerstand van de E80F vervangen door een 3k3 exemplaar.
De anode komt dan echter niet hoger dan 105V. De 240k anodeweerstand wordt gevoed met 301V.
De spanning op de kathode is pakweg 2,8VDC.
In de oude situatie had ik 193V op de anode en 3.1V op de kathode.
Ik heb nu een 4k7 kathodeweerstandje op de kathode van de E80F gezet. De spanning op de anode is dan 153V, ongeveer de halve voedingsspanning. Klankmatig is het op de hobbykamer in elk geval goed. Binnenkort eens testen in de woonkamer.
NB, Barry, ik heb nog steeds een kaku printje dat niet helemaal lekker werkt. Net of de antidender niet goed werkt. Ik moet soms drie keer drukken om een reactie te krijgen. Condensatortjes getest, lijkt allemaal prima. Weerstanden zijn allemaal binnen 5% marge.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 807 Single ended - we gaan verder
Tussen de voeding van de eindtrap en de voeding van de stuurtrap zit nog een dropweerstand. De anodeweerstand van de E80F krijgt 305V. De anode van de eindbuis 430V. Vak van de 807 is daarmee ongeveer 413V.Ah!buis schreef:Je had de voeding toch verhoogd ? Dus ben ik uitgegaan van 400V.Met 300V kom je dan ook heel anders uit, vooral ook vanwege de schermroosterspanning, van rond 110V naar 85V geeft een heel andere instelling.RobertD schreef:Zoals Anne beschreef heb ik de kathodeweerstand van de E80F vervangen door een 3k3 exemplaar.
De anode komt dan echter niet hoger dan 105V. De 240k anodeweerstand wordt gevoed met 301V.
De spanning op de kathode is pakweg 2,8VDC.
Anne
Vanavond ga ik nog even verder rommelen. Klank is best goed, maar ik heb nog wat ruis op het linker kanaal. Misschien doordat de voeding van het kaku printje vlakbij die tegenkoppeling zit. Even testen dus.
Re: 807 Single ended - we gaan verder
Er blijft [1] Notificatie staan met verwijzing naar hier
, zou 't nu weg zijn ?
Nee dus
Anne
Nu heb ik iets gepoot op een ander draadje en notificatie (met verwijzing naar hier) verdwenen
Nee dus
Anne
Nu heb ik iets gepoot op een ander draadje en notificatie (met verwijzing naar hier) verdwenen
