het grote USB geluidskaart topic

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: het grote USB geluidskaart topic

Bericht door Chris_T »

Hallo Marco, fijn dat het van pas komt :).
Ik kan ook niet lager dan 44.1kHz meten, maar dat is voor mij ook geen bezwaar.
Met veel middelen kom je ook wel aan redelijke metingen voor het laag.
Er zijn bovendien nog maar weinig geluidskaarten over die 32kHz of lager ondersteunen.
Dat stamt nog uit de tijd dat audio voor de pc werd ontwikkeld (en er lacherig over gedaan werd :roll:).

Ik heb misschien een ander probleempje gevonden, maar dat ligt mogelijk aan mijn meetsetup.
Binnenkort wil ik namelijk gaan meten aan de ZBA composite amp, maar het wil mij niet lukken om een schone meting te krijgen.
Zodra er een meetkabel aan de ingang geknoopt wordt, verschijnt er storing op de ingang.
Ik gebruik daarvoor de +(hot) en -(cold) van de gebalanceerde ingang.
Gek genoeg is daar niets van te zien wanneer er een loopback meting gemaakt wordt met langere kabels.
Meten aan de uitgang van een andere geluidskaart geeft ook geen probleem.
Ik weet dus niet of er nog een buffer tussen moet of dat er ergens een aardlus probleem o.i.d. zit.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: het grote USB geluidskaart topic

Bericht door Kappa7 »

Waarschijnlijk een aardlus.
Je kunt als je ongebalanceerd meet de aarde maar op een punt met je versterker verbinden.
Dat is op je in of je uitgang maar niet allebij.
Meet je aan een versterker die gewoon de min van de speaker uitgang aarde heeft dan heeft gebalanceerd meten niet zo veel zin.
Gebruikersavatar
lazy_mosquito
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 22 jan 2018, 14:51

Re: het grote USB geluidskaart topic

Bericht door lazy_mosquito »

Een oud draadje terug wat leven in blazen :-)
Heeft iemand een idee of de M-Audio Fast track Ultra compatibel is met Arta? Niet echt compatibel met Windows 10 maar wel met 7. dus dat kan ik nog wel regelen.
Heb die hier nog in mijn kast liggen. en zou een setje willen uitbouwen om mijn luidsprekers uit te meten
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: het grote USB geluidskaart topic

Bericht door hannesie »

Het zou zo maar eens kunnen werken.............


Gewoon proberen eens aan te sluiten met free software.
Gebruikersavatar
lazy_mosquito
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 22 jan 2018, 14:51

Re: het grote USB geluidskaart topic

Bericht door lazy_mosquito »

hannesie schreef:
Het zou zo maar eens kunnen werken.............


Gewoon proberen eens aan te sluiten met free software.
Heb de drivers van windows 8 in compatibiliteitsmodus geinstalleerd op een Windows 10 en draai het Fast Track Console programma ook in compatibiliteitsmodus.

OK. M-Audio Fast track Ultra lijkt te werken. Sample rate van 44100 tot 96000
Dus ik heb nu een preamp met fantoom stroom van 48 V.
Arta is ook geinstalleerd en deze herkent de Fast Track als audio kaart.
Nu nog een microfoon. Kan ik daarvoor de microfoon gebruiken die bij de Onkyo AV/Receiver TS sr-608 zit om de Audissey EQ te regelen, of vraagt dat toch wel een iets betere microfoon?
Of ga ik voor de UMIK-1 of voor de Behringer ECM8000 (+10m XLR-kabel), beide zijn te vergelijken van prijs en zitten binnen men te spenderen bedrag :mrgreen:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: het grote USB geluidskaart topic

Bericht door markbakk »

De Dayton is de meest voor de hand liggende keuze vind ik. Wordt geleverd met individuele curve.
Gebruikersavatar
lazy_mosquito
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 22 jan 2018, 14:51

Re: het grote USB geluidskaart topic

Bericht door lazy_mosquito »

Ben hier nu al een paar uurtjes drraadjes aan het lezen over meetmicrofoons, en zie het even niet meer. Evenveel meningen als posts :?

Voor zover ik het allemaal begrijp (dit is allemaal nieuw voor mij) lijkt me dus inderdaad de Dayton emm6 de beste kandidaat. Beter dan de USB-versies (geen loopback en blijkbaar niet altijd even betrouwbaar). Echter, moet ik nu wachten op zo een extra gecalibreerde versie van Cross-spectrum, die momenteel geen datum kunnen geven wanneer ze terug kunnen leveren, of kan ik ook een standaard Dayton kopen? In eerste instantie wil ik de meetmicrofoon gebruiken om mijn luidsprekers uit te meten en nadien de cross-overs aan te passen. Of is zelf een meetmicrofoon maken ook een valabele optie? De meeste draadjes daarover vallen meestal dood voor er een effectief product wordt gefabriceerd :roll:
Laatst gewijzigd door lazy_mosquito op za 03 feb 2018, 3:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: het grote USB geluidskaart topic

Bericht door OpaBert »

Ik meen dat Olaf Marcus’ een meetsysteem gaat aanbieden hij stopt ermee :(
Gebruikersavatar
lazy_mosquito
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 22 jan 2018, 14:51

Re: het grote USB geluidskaart topic

Bericht door lazy_mosquito »

Toch eerst nog even op zoek naar een Sennheiser KE4-211-2i-1 kapseltje. Laat het me gerust weten als je er nog eentje hebt liggen. Ga eerst even proberen op de diy route. 8)
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: het grote USB geluidskaart topic

Bericht door TubeHead »

MarcoSQ schreef:
Toptip dit Chris ! Bedankt x3 ! Mijn mobiele setje (MobilePre) moest nodig vervangen, werkte niet best meer met Win10...
Heb deze nu een paar uurtjes binnen en aan de tand gevoeld....gedraagt zich bijzonder mooi qua vervormingen en ruis! Ab-so-luut geen vergelijk met de MobilePre :). Samen met het mooie prijsje idd een no-brainer.

Ahh lees dit nu pas... Dagen liggen klooien met de MobilePre. Gaan we even een alternatief voor zoeken.

edit..

Iemand ervaring met Steinberg ?

https://www.bax-shop.be/nl/externe-audi ... -interface
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: het grote USB geluidskaart topic

Bericht door Henkjan »

Die verkoopt Rumoh icm de hele meetset, zoi dus prima moeten gaan
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: het grote USB geluidskaart topic

Bericht door OpaBert »

Ik heb problemen met de focisrite scarlet i2i2
Beeld verspringt onregelmatig de ruisvloer en piek gemeten signaal schietbdan 40 dB omhoog
Zomaar een kort Knipperen is het meer niet
Op een vaste pc niet daar blijft het beeld rusig staan
Dus het komt door de laptop
Ook haal ik de 1000 mV RMS niet tijdens calibratie kom ik op 806 mV RMS
Dat heb ik gecontroleerd met de rigol scoop 1054
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: het grote USB geluidskaart topic

Bericht door Henkjan »

heeft dat ding z'n eigen voeding, of komt die van de USB? in dat laatste geval is dat mogelijk de oorzaak, de USB voedingen van een laptop zijn wat zuinig ivm accubesparen enzo
Gebruikersavatar
RumoH
ZA-sponsor: RumoH
Berichten: 374
Lid geworden op: za 14 feb 2009, 12:20
Locatie: De Wilp (Gn)
Contacteer:

Re: het grote USB geluidskaart topic

Bericht door RumoH »

De focusrite is usb gevoed. Een net gevoede usb hub kan dat wel oplossen bij een laptop

Rudy
Gebruikersavatar
RumoH
ZA-sponsor: RumoH
Berichten: 374
Lid geworden op: za 14 feb 2009, 12:20
Locatie: De Wilp (Gn)
Contacteer:

Re: het grote USB geluidskaart topic

Bericht door RumoH »

TubeHead schreef:
MarcoSQ schreef:
Toptip dit Chris ! Bedankt x3 ! Mijn mobiele setje (MobilePre) moest nodig vervangen, werkte niet best meer met Win10...
Heb deze nu een paar uurtjes binnen en aan de tand gevoeld....gedraagt zich bijzonder mooi qua vervormingen en ruis! Ab-so-luut geen vergelijk met de MobilePre :). Samen met het mooie prijsje idd een no-brainer.

Ahh lees dit nu pas... Dagen liggen klooien met de MobilePre. Gaan we even een alternatief voor zoeken.

edit..

Iemand ervaring met Steinberg ?

https://www.bax-shop.be/nl/externe-audi ... -interface
De UR12 is al meer dan genoeg als je niet alle toeters en bellen nodig hebt/gebruikt
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: het grote USB geluidskaart topic

Bericht door OpaBert »

Henkjan schreef:
heeft dat ding z'n eigen voeding, of komt die van de USB? in dat laatste geval is dat mogelijk de oorzaak, de USB voedingen van een laptop zijn wat zuinig ivm accubesparen enzo
Er zit geen externe voeding voorziening in
dan moet ik dat inwendig zelf er in knutselen
Daar begin ik niet graag aan HJ de soundkaart is nog maagdelijk nieuw :(
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: het grote USB geluidskaart topic

Bericht door Henkjan »

Bert61 schreef:
Henkjan schreef:
heeft dat ding z'n eigen voeding, of komt die van de USB? in dat laatste geval is dat mogelijk de oorzaak, de USB voedingen van een laptop zijn wat zuinig ivm accubesparen enzo
Er zit geen externe voeding voorziening in
dan moet ik dat inwendig zelf er in knutselen
Daar begin ik niet graag aan HJ de soundkaart is nog maagdelijk nieuw :(
wat Rudy zegt:
RumoH schreef:
De focusrite is usb gevoed. Een net gevoede usb hub kan dat wel oplossen bij een laptop

Rudy
zoiets bv:
http://www.informatique.nl/570572/speed ... 0-hub.html
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: het grote USB geluidskaart topic

Bericht door ds23man »

Als je een laptop hebt met usb3.0 aansluitingen die gebruiken MET de voedingsadapter. Die kunnen een hoop extra stroom leveren.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: het grote USB geluidskaart topic

Bericht door OpaBert »

ds23man schreef:
Als je een laptop hebt met usb3.0 aansluitingen die gebruiken MET de voedingsadapter. Die kunnen een hoop extra stroom leveren.
Ik zal eens vragen hier in vrienden kring of ik het mag proberen zo,n huble met externe voeding
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: issues met USB meet microfoons

Bericht door ds23man »

Ik heb trouwens twee problemen bij de Focusrite 2i2 ontdekt: de fabrieksdrivers zijn compleet ruk en er is een probleem met de latency tussen de adc en dac: die is niet constant. Zal daar later wat over posten in het Fusion draadje.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: issues met USB meet microfoons

Bericht door ds23man »

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Hypex Fusion Plate amps

Bericht door jeroen_d »

Met ARTA op je PC en de focusrite via USB op deze PC aangesloten, gebruikmakend van de meegeleverde ASIO driver, bestaat dit probleem in het geheel niet. Ligt het dan niet gewoon aan HFD?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: het grote USB geluidskaart topic

Bericht door ds23man »

Goed, nu zelf eens aan het woord...

Tijdens het testwerk voor de nieuwe Fusion plate amps kwam ik wat rare dingen tegen met de net nieuw aangeschafte Focusrite 2i2.

Twee loopback metingen bij elkaar opgeteld waarvan 1 uit fase gezet:
focdriveroutphase.JPG
Dus maar eens aan het testen geweest, drie impulsmetingen achter elkaar:
44.1k.JPG
44.1k-2.JPG
44.1kperfect.JPG
Er is iets aan de hand in het tijdsdomein, alle drie de metingen zijn verschoven in de tijd.

Dit blijkt alleen voor te komen als deze kaart op 44,1K gebruikt wordt ( de standaard instelling in HFD). Bij mijn Behringer zie ik dat dus niet. Waar komt dat dan vandaan? Het meest plausibele verklaring is de deling van de klokfrequentie, in geluidskaarten is een klok aanwezig die netjes deelt door een heel getal bij 48K, 96K of 192K. Bij 44.1K wordt er door een breuk gedeeld en blijkbaar levert dat afrondingsfouten op bij gescheiden AD en DA converters ( bij de Behringer zitten die in 1 chip dus minder problemen).
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het grote USB geluidskaart topic

Bericht door Pjotr »

Meestal zitten er toch 2 clock oscillatoren in: Eentje voor 44.1 en eentje voor 48 (en veelvouden/deeltallen daarvan). Je zou eens op de print kunnen kijken van de Focusrite. ARTA werkt idd alleen goed met synchrone AD en DA. Maar ik ken eigenlijk geen kaarten die dat niet zijn. Zelfs een Creative kaart van 2 tientjes is dat.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: het grote USB geluidskaart topic

Bericht door ds23man »

Plaats reactie