KT88 testen
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: KT88 testen
Niet zonder meer: Of je hebt ploffende fets of dit. Kan wel anders met 4 of 5 fets parallel en navenante koeling. Kijk nog even naar het uitgangsgrafiekje hier: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 1#p1869701 Misschien begrijp je dan dat bij lagere spanning er ook minder stroom uit kan kan komen. Dat beveiligd juist de fet door de dissipatie in de fet te beperken! En normaliter is het ook geen bezwaar.
Re: KT88 testen
Ja snap ik helemaal bij kortsluit nul volt max stroom is max spanning over de fet en stroom is PatsPjotr schreef:Niet zonder meer: Of je hebt ploffende fets of dit. Kan wel anders met 4 of 5 fets parallel en navenante koeling. Kijk nog even naar het uitgangsgrafiekje hier: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 1#p1869701 Misschien begrijp je dan dat bij lagere spanning er ook minder stroom uit kan kan komen. Dat beveiligd juist de fet door de dissipatie in de fet te beperken! En normaliter is het ook geen bezwaar.
Ik zal er 1 irfp460 in doen
Dat is 280 Watt en 20Amp alleen 500 volt Maar daar kom ik niet aan net 410 volt onbelast
Dat wil iets op krikken bij 100 mA wil 400 volt uit hebben Dat is nu 364 bij 150 mA
Ga toch nog je verwijzing lezen Misschien zie ik nog iets niet helder
Re: KT88 testen
Potver dat klopt goed
Complimenten nogmaals
Maar ik denk met die irfp460 dat ik wel iets meer stroom mag doorlaten
Complimenten nogmaals
Re: KT88 testen
Nee gaat niet. Je zit met de SOA die het beperkt. Ga je daarbuiten dan blijf je fets solderen en daar wou je juist vanaf.
100mA bij 400V moet kunnen. Dat hangt er van af of je trafo dat trekt, ook qua rimpelspanning. Het kan ook zijn dat in combinatie daarmee de spanning over de zenerketting van 68V dioden te laag is. Ik zou eerst eens kijken hoeveel volt er op je bufferelco's na de gelijkrichter staat met de scoop. Wel een 1:100 verzwakker maken met 1Meg en 10K met 1/2 watt weerstanden dan.
100mA bij 400V moet kunnen. Dat hangt er van af of je trafo dat trekt, ook qua rimpelspanning. Het kan ook zijn dat in combinatie daarmee de spanning over de zenerketting van 68V dioden te laag is. Ik zou eerst eens kijken hoeveel volt er op je bufferelco's na de gelijkrichter staat met de scoop. Wel een 1:100 verzwakker maken met 1Meg en 10K met 1/2 watt weerstanden dan.
Re: KT88 testen
Ik begrijp het niet goed, het huidige gedrag van de schakeling is toch normaal en ook wat voorzien was? Je belast met 2 gloeilampen in serie, de koud-weerstand daarvan is zoals een kortsluiting, dus de schakeling werkt perfect -zou ik denken-.
Of is dit naast de kwestie?
Of is dit naast de kwestie?
Re: KT88 testen
Ga ik straks doen Peter ik heb een 1/100 probePjotr schreef:Nee gaat niet. Je zit met de SOA die het beperkt. Ga je daarbuiten dan blijf je fets solderen en daar wou je juist vanaf.
100mA bij 400V moet kunnen. Dat hangt er van af of je trafo dat trekt, ook qua rimpelspanning. Het kan ook zijn dat in combinatie daarmee de spanning over de zenerketting van 68V dioden te laag is. Ik zou eerst eens kijken hoeveel volt er op je bufferelco's na de gelijkrichter staat met de scoop. Wel een 1:100 verzwakker maken met 1Meg en 10K met 1/2 watt weerstanden dan.
Zal de zaagtand of rimpel hier plaatsen
En Willy niks mis met je opmerking eerder met die van mij
Voor het meten van die KT88 heb ik 100 mA nodig dat zit er in alleen wil er ook als een losse voeding kunnen gebruiken
Re: KT88 testen
in 394 volt dc
zaagtand 4 volt top
uitgaande spanning 364v dc bij 152ma zonder rimpel
Elco direct achter de diodes vergroot met 500uF
Ingaande spanning 392 volt
zaagtand 1.2 volt top
uitgaande spanning blijft 364 volt
Zit de trafo op zijn limiet
zaagtand 4 volt top
uitgaande spanning 364v dc bij 152ma zonder rimpel
Elco direct achter de diodes vergroot met 500uF
Ingaande spanning 392 volt
zaagtand 1.2 volt top
uitgaande spanning blijft 364 volt
Zit de trafo op zijn limiet
Re: KT88 testen
Ik ga aan die KT88 meten maakt niet uit 364 volt of 400 doe bij alle buizen het zelfde
Re: KT88 testen
ik denk ook dat je daarmee verder kunt, de 500µ zal niet nodig zijn als je geen rimpel op de uitgang hebt.
Re: KT88 testen
Yup voor 10mS. Als Bert zijn kortsluitingen daartoe kan beperken zou het kunnenBert61 schreef:Die 200 mA zit toch ruim binnen de SOA of snap ik dit niet![]()
F8F85468-D6A0-4AB8-9C71-FF6840BADFCB.png
P.s. Bert, als je naar de rimpel kijkt op de scoop kun je dat het beste doen met de scoop op DC. En dan het "dal" (het laagste punt van de rimpel) meten. Dat bepaalt de hoogste spanning die je er zonder rimpel uit kunt krijgen. In de praktijk een volt of 5-10 lager vanwege de fet en stroom meetweerstand.
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 30 jan 2018, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: KT88 testen
Ook voor de irfp460 ik meen dat die discussie over de irfpe50 wasPjotr schreef:Yup voor 10mS. Als Bert zijn kortsluitingen daartoe kan beperken zou het kunnenBert61 schreef:Die 200 mA zit toch ruim binnen de SOA of snap ik dit niet![]()
F8F85468-D6A0-4AB8-9C71-FF6840BADFCB.pngDeze hele discussie hebben we een tijdje terug ook al gevoerd. Ga er maar vanuit dat bij DC het een factor 50-100 lager is.
Maar heb wel onthouden dat de gegevens niet beschikbaar waren voor gebruik als ik
Maar voor puls gebruik zoals in Buck toepassing
Dus dat is dus ook voor die irfp460
Willy ik ga gewoon die KT88 op 10 verschillende negatievespaniing op rooster en stromen meten
Tot 100 mA
Re: KT88 testen
En wat meet je (spanning) aan de potmeter bij max-uit ?Bert61 schreef:in 394 volt dc
zaagtand 4 volt top
uitgaande spanning 364v dc bij 152ma zonder rimpel
Elco direct achter de diodes vergroot met 500uF
Ingaande spanning 392 volt
zaagtand 1.2 volt top
uitgaande spanning blijft 364 volt
Zit de trafo op zijn limiet
Zo'n vermoeden dat je nogal wat verliest over de 470k aan de loper.
Anne
Re: KT88 testen
1uA lek, en dat is veel, is 0,5V....
Maar hij kan het verschil tussen in en uit natuurlijk wel even meten 
Bert, zie ook mijn aanvulling in de vorige post met betrekking tot het meten met de scoop op DC.
Bert, zie ook mijn aanvulling in de vorige post met betrekking tot het meten met de scoop op DC.
Re: KT88 testen
Zou niet uit horen te maken, verschil moet toch ergens vandaan komenPjotr schreef:1uA lek, en dat is veel, is 0,5V....Maar hij kan het verschil tussen in en uit natuurlijk wel even meten
![]()
Hij had al 4Vt voor de rimpel, daar zal 't niet van komen.Bert, zie ook mijn aanvulling in de vorige post met betrekking tot het meten met de scoop op DC.
Anne
Re: KT88 testen
Meet ik vanmiddag AnneEn wat meet je (spanning) aan de potmeter bij max-uit ?
Zo'n vermoeden dat je nogal wat verliest over de 470k aan de loper.
Anne
Doe ik lezen Peter1uA lek, en dat is veel, is 0,5V....Maar hij kan het verschil tussen in en uit natuurlijk wel even meten
Bert, zie ook mijn aanvulling in de vorige post met betrekking tot het meten met de scoop op DC.
Ik heb de scope Vwb rimpel ( De zaagtand ) in AC gezet ) ook op de uitgang in de Stand AC en voor de max spanning in de Stand DC
Eerst eten en rust Dan ga ik weer aan de gang
Re: KT88 testen
Je zou dat toch doen met een serieweerstand en de Ne-buisjes ?Bert61 schreef:Ik moet nog voor het schermrooster 250 Volt maken Doe ik maar met die andere print
Ik stop daar Deze in de irfpc60
Die heb ik ook liggen
Wel zo veilig, kan de schermroosterstroom niet al te groot worden als er iets mis gaat.
Anne
Re: KT88 testen
Ja klopt maar wilde even vlug zijnAh!buis schreef:Je zou dat toch doen met een serieweerstand en de Ne-buisjes ?Bert61 schreef:Ik moet nog voor het schermrooster 250 Volt maken Doe ik maar met die andere print
Ik stop daar Deze in de irfpc60
Die heb ik ook liggen
Wel zo veilig, kan de schermroosterstroom niet al te groot worden als er iets mis gaat.
Anne
Maar ik ben er al mee gestopt , ik doe teveel dingen weer tegelijk met al die proefschakelingen aan elkaar
Die print ligt klaar maar heb er geen 1 M ohm potmeter voor
Dus kan er even niks mee,
in Mn buizentester daar zit ook een regelbare ( die telkens ontplofte )
voeding in met een irf820 en stroommeter
Dus die aan het schermrooster gesoldeerd via een 1K weerstand aan de buisvoet
Maar je hebt alweer gelijk
Het schermrooster ging meteen stroom pakken 10 mA Anode stroom zat zo op 100 ma met 75 volt negatief
Dus er zit iets niet goed.
Ik wist niet waar ik moest kijken en begon wat in paniek te raken
Dus alles maar weer uit uit gezet Het is ook weer einde middag voor mij
Anne , Peter , Willy ik heb op de loper gemeten , dat is met de voeding onbelast 395 Volt
De Spanning op de uitgang is dan onbelast 400 Volt
Eerst even rustig alles laten bezinken Anders klapt er straks weer wat
Re: KT88 testen
Kan toch ook met de regelbare voeding EN serieweerstand? Altijd 80V op g2 bij 400V op de anode is ook zo wat. g2 moet je sowieso altijd beschermen met een serieweerstand. Tenzij hard in triode of UL.Ah!buis schreef:Je zou dat toch doen met een serieweerstand en de Ne-buisjes ?Bert61 schreef:Ik moet nog voor het schermrooster 250 Volt maken Doe ik maar met die andere print
Ik stop daar Deze in de irfpc60
Die heb ik ook liggen
Wel zo veilig, kan de schermroosterstroom niet al te groot worden als er iets mis gaat.
Anne
Re: KT88 testen
Peter schreef
Dus Mn G2 spanning is te hoog geweest dan
G2 had ik op 250 volt gezet en de Plate op 400Volt G1 op -75Kan toch ook met de regelbare voeding EN serieweerstand? Altijd 80V op g2 bij 400V op de anode is ook zo wat. g2 moet je sowieso altijd beschermen met een serieweerstand. Tenzij hard in triode of UL.
Dus Mn G2 spanning is te hoog geweest dan
Re: KT88 testen
Een serieweerstand naar g2 is niet goed.Bij lagere anodespanning neemt de Ig2 toe, zakt de spanning ook.Als de anode en g2 beide zakken krijg je meer iets wat op UL lijkt, geen pentode meer.Pjotr schreef:Kan toch ook met de regelbare voeding EN serieweerstand? Altijd 80V op g2 bij 400V op de anode is ook zo wat. g2 moet je sowieso altijd beschermen met een serieweerstand. Tenzij hard in triode of UL.
Er mogen best piekstromen naar g2 als ze niet te lang duren.
Serieweerstand om de gemiddelde stroom binnen de perken te houden, stab-buis om de spanning tot 250V te beperken en een elco erover om de pieken te leveren.
Anne
Re: KT88 testen
Ohhhhh dacht dat juist moest Stop weerstand noem je die toch ?Een serieweerstand naar g2 is niet goed.Bij lagere anodespanning neemt de Ig2 toe, zakt de spanning ook.Als de anode en g2 beide zakken krijg je meer iets wat op UL lijkt, geen pentode meer.
Er mogen best piekstromen naar g2 als ze niet te lang duren.
Serieweerstand om de gemiddelde stroom binnen de perken te houden, stab-buis om de spanning tot 250V te beperken en een elco erover om de pieken te leveren.
Anne
Weer
Nou zeg mij dan maar wat ik op Anode en Schermrooster moet aan leggen
Zonder serie weerstand
Dan probeer ik dat vanavond nog eens Anne Peter
Nee toch niet ga eerst die NE OB2 buisjes aan sluiten op de 400 volt met een 8 k2 dikke serie 10 Watt weerstand
Re: KT88 testen
Dat het punt ook een beetje. Eigenlijk kun je een penthode niet goed statisch testen over het hele bereik i.v.m. de dissipatie. Maar ook bij de anode dissipatie heb je een gebied waar je boven het maximum gaat komen.
Re: KT88 testen
Stopweerstanden staan ook wel in serie, maar niet om er spanning over te verliezen, zijn klein om HF-oscillaties te voorkomen.Bert61 schreef:Ohhhhh dacht dat juist moest Stop weerstand noem je die toch ?![]()
Weerverkeerd begrepen dan (duurt te lang)
Nou zeg mij dan maar wat ik op Anode en Schermrooster moet aan leggen![]()
![]()
Zonder serie weerstand
Dan probeer ik dat vanavond nog eens Anne Peter
Je had iets van 10k meen ik om vanuit de 400V naar 250V te gaan met max 15mA.Als dan het schermrooster niks doet gaan die 15mA de stab-buis in.Wil het rooster teveel (>15mA) dan verlies je meer over de 10k en zakt de spanning.Omdat het rooster eigenlijk wel meer stroom wil, en ook mag voor even, kun je de grafieken bij te lage anodespanning niet met de hand opmeten.
Met een automaat die de alles snel doorloopt kan het wel maar dan moet er een elco bij het schermrooster om de korte grotere stroom te leveren.
Met de hand de schermroosterstroom in de gaten houden en de kombinatie anodespanning/negatieve roosterspanning binnen de perken.Lage anodespanning mag bij veel negatief.Hoe minder negatief het stuurrooster hoe hoger de anodespanning moet blijven om niet te grote schermroosterstroom te krijgen.
Als je boven 100V anode blijft is er niet vlug iets mis met het schermrooster maar dan moet je weer op niet te hete anode gaan letten.
Anne
