ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers

Bericht door pvanlingen »

1,5 Ohm parallel aan de tweeter?
Komt er dan nog genoeg hoog uit?
luiemug%20hoog[1] - kopie.jpg
Paul.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers

Bericht door Henkjan »

:oops: mss die 2 eerst maar andersom...
Gebruikersavatar
lazy_mosquito
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 22 jan 2018, 14:51

Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers

Bericht door lazy_mosquito »

Henkjan schreef:
:oops: mss die 2 eerst maar andersom...
Welke andersom? :? sta op het punt om alles juist aan te sluiten... vandaar
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers

Bericht door dre »

Laat R2 maar even weg,anders gaat je versterker het niet leuk vinden.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers

Bericht door dre »

Die mot eerder 15 ohm zijn namelijk.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers

Bericht door pappaleo »

R1 en R2. R1 wordt dan 1,5 ohm en R2 4,7 ohm.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers

Bericht door dre »

dan vind ik r2 nog aan de lage kant.
Vandaar dat ik hem liever weg zou laten.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers

Bericht door pappaleo »

Dat heeft nogal wat invloed op de afsluitimpedantie van je filter en daarmee op de kantelfrequentie.

Aangezien het een 4de orde filter is luistert dat wel nauw.
Gebruikersavatar
lazy_mosquito
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 22 jan 2018, 14:51

Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers

Bericht door lazy_mosquito »

in de mids steekt ook een 15 Ohm, maar die kan daar ook nergens vervangen worden met de weerstanden van de tweeters veronderstel ik?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers

Bericht door pappaleo »

Die heeft een heel andere functie. Die bepaalt de effectiviteit (de Q-factor) van je correctie filter.
Gebruikersavatar
lazy_mosquito
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 22 jan 2018, 14:51

Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers

Bericht door lazy_mosquito »

Best R2 weglaten dan of R1 en R2 omwisselen?
Gebruikersavatar
lazy_mosquito
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 22 jan 2018, 14:51

Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers

Bericht door lazy_mosquito »

of gewoon 2 weerstanden bestellen, zo ja dewelke dan en als ik dan toch aan het bestellen ben, zijn er dan andere componenten die ik dan beter ook ineens vervang? of eerst testen en meten?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers

Bericht door Henkjan »

De Neo3 is zelf 4 ohm, met die 4.7 er naast is dat dus ~2½, en dan die 1.5 in serie geeft weer braaf 4ohm. Dus omwisselen kan zonder dat je versterker gaat klagen. Maar met de 1.5 parallel is t amper 1ohm, maar met die 4.7 er voor weer ruim in t veilige. dus je kan beide proberen zonder wat te slopen :mrgreen:
Gebruikersavatar
lazy_mosquito
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 22 jan 2018, 14:51

Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers

Bericht door lazy_mosquito »

OK, Heb ze gewisseld

In de crossover voor de MIDs zit achteraan een 15 Ohm weerstand, echter in de tweede MID crossover had hij deze vervangen door twee weerstanden, 1van 4 Ohm en 1 van 10 Ohm, waarschijnlijk met het idee van zodoende 14 Ohm te krijgen wat het idee versterkt dat hij inderdaad zijn overschotten heeft bijeengezocht en deze heeft opgebruikt. Echter hij had deze in parallel geplaatst. Ik ga er van uit dat deze weerstand daar zit omwille van de weerstand, moeten deze dan niet in serie staan? En geeft dat een groot verschil 14 vs 15 Ohm op die plaats in de crossover?
Gebruikersavatar
lazy_mosquito
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 22 jan 2018, 14:51

Re: ombouwen van open baffle naar gesloten luidsprekers

Bericht door lazy_mosquito »

Ok, Alles gemonteerd, klinkt al een heel stuk beter.
Bedankt HenkJan en Paul.
De bassen klinken zeer strak niets boemerig. heel veel detail, ruimtelijk, maar blijf ergens nog met een te ijl geluid zitten, voornamelijk de stemmen klinken te ijl, niet warm genoeg, dus ik denk dat het probleem meer bij de mids zit ipv de tweeters.
Meten dus.

Kun je dat zonder dure apparatuur? Ik heb een deftige computer, ik heb ook nog wel ergens een paar microfoons liggen. Werkt zo een meetmicrofoon die je bij Onkyo krijgt om de ruimte uit te meten voor je Audysey instellingen?

EDIT: Ben al terecht gekomen op het Meten Sub forum, zal daar eens wat beginnen lezen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”