Idee voor een SE GU50
Moderator: Beheerdersteam
Idee voor een SE GU50
Een tijdje geleden heb ik een ECL82 SE gebouwd die op mijn hobbykamer de sterren van de hemel speelt. Het uitgangsvermogen van ruim 2W is echter wat te beperkt voor gebruik in de huiskamer met wat minder efficiente luidsprekers.
Zodoende heb ik het idee opgevat om opnieuw een SE versterker te maken, maar dan wat zwaarder. Ik ben wel gecharmeerd geraakt van het principe van Partial feedback ook Schade terugkoppeling genoemd, zoals toegepast in mijn ECL82 en het bekende RH84 ontwerp. Alex Kitec, de ontwerper van de RH84, heeft een RH Universal ontwerp gepubliceerd dat gebruik maakt van zwaardere eindbuizen dan de EL84. Ik ben van plan om dit ontwerp toe te passen met de GU50.
De eindbuis wordt in het ontwerp ingesteld op 100mA kathodestroom met een LM317 als current sink. Voor de UGT's wil ik deze gebruiken met een primaire impedantie van 3k. Ik heb geprobeerd met deze gegevens de grafiek te tekenen en kom dan uit op een benodigde anodespanning van 320V bij een dissipatie van rond de 30W. De zenerwaarde zal rond de 75-82 ohm dienen te zijn vanwege de maximale G2 spanning van 250V bij de GU50. Klopt dit enigszins en is dit een goede instelling voor de GU50?
Zodoende heb ik het idee opgevat om opnieuw een SE versterker te maken, maar dan wat zwaarder. Ik ben wel gecharmeerd geraakt van het principe van Partial feedback ook Schade terugkoppeling genoemd, zoals toegepast in mijn ECL82 en het bekende RH84 ontwerp. Alex Kitec, de ontwerper van de RH84, heeft een RH Universal ontwerp gepubliceerd dat gebruik maakt van zwaardere eindbuizen dan de EL84. Ik ben van plan om dit ontwerp toe te passen met de GU50.
De eindbuis wordt in het ontwerp ingesteld op 100mA kathodestroom met een LM317 als current sink. Voor de UGT's wil ik deze gebruiken met een primaire impedantie van 3k. Ik heb geprobeerd met deze gegevens de grafiek te tekenen en kom dan uit op een benodigde anodespanning van 320V bij een dissipatie van rond de 30W. De zenerwaarde zal rond de 75-82 ohm dienen te zijn vanwege de maximale G2 spanning van 250V bij de GU50. Klopt dit enigszins en is dit een goede instelling voor de GU50?
Re: Idee voor een SE GU50
Moet wel kunnen.Je hebt wel een hogere voedingsspanning nodig.Bij 100mA komt de kathode op ruim 25V en de =weerstand van de UGT nog wel 10V, zodat je op 355volt uitkomt.
Schermrooster mist ook die 25V en komt op 275V, zener 82V (niet in ohm !) is gangbaar.
De strombron zou ~107mA moeten (Ig2 erbij !), verstookt wel zo'n 3W, koelen dus.
Vergeet niet dat die buis twee eigenaardigheden heeft, het voetje en de gloei op 12,6V;
Omdat bij dit soort zwaardere SE dingen de UGT vaak duur wordt, even gekeken of er wat redelijks te vinden is.
Kom ik bij TME, de TTG-KT88SE, 3k en UL voor 66€ (is een ringkern).
Blijft de speurtocht naar een geschikte voedingstrafo, met twee kleinere kun je de 6,3V van elk in serie zetten.
Anne
Schermrooster mist ook die 25V en komt op 275V, zener 82V (niet in ohm !) is gangbaar.
De strombron zou ~107mA moeten (Ig2 erbij !), verstookt wel zo'n 3W, koelen dus.
Vergeet niet dat die buis twee eigenaardigheden heeft, het voetje en de gloei op 12,6V;
Omdat bij dit soort zwaardere SE dingen de UGT vaak duur wordt, even gekeken of er wat redelijks te vinden is.
Kom ik bij TME, de TTG-KT88SE, 3k en UL voor 66€ (is een ringkern).
Blijft de speurtocht naar een geschikte voedingstrafo, met twee kleinere kun je de 6,3V van elk in serie zetten.
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Idee voor een SE GU50
Leuk buis hoor, GU50, redelijk onbekend en dus voor weinig op eBay. Militair en erg degelijk, beetje een zwak voor gekregen. Heb nog een voorraadje liggen, wil ik nog eens wat mee doen.
Voetje dat Anne aanhaalt: ik kocht chinese, op eBay, bagger. Zijn van die contactjes waar je makkelijk de pootjes naast steekt, komt spanning op de buis, krak. Probeer de russische te krijgen, met van die 'V' contactjes, waar je niet mis kunt steken. Kan morgen wel even een foto maken van wat ik bedoel.
Voetje dat Anne aanhaalt: ik kocht chinese, op eBay, bagger. Zijn van die contactjes waar je makkelijk de pootjes naast steekt, komt spanning op de buis, krak. Probeer de russische te krijgen, met van die 'V' contactjes, waar je niet mis kunt steken. Kan morgen wel even een foto maken van wat ik bedoel.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Idee voor een SE GU50
Even in de volgmodus....
Hoeveel output power kun je hier verwachten? 15W?
Hoeveel output power kun je hier verwachten? 15W?
Re: Idee voor een SE GU50
De curvenschaar van de GU50 geeft al aan dat bij een Va van 300V en een primaire impedantie van 3k er een flinke vervorming optreedt.
(meet maar even van schuine belastinglijn het lijnstuk dat kruist met de roosterspanningen tussen -25V en -5 Volt en dat tussen -25V en -45V)
Bij 0% vervorming zijn de lijnstukken gelijk, hier dus duidelijk niet.
Nu wordt e.e.a. wel gelijk getrokken door de tegenkoppeling op de stuurbuis, maar toch..
Nu kan de GU50 buis wel wat hebben en m.i. komt deze buis (zoals Anne al schreef) veel beter tot z'n recht bij een hogere anodespanning. Denk hierbij aan minimaal zo'n 400V. Om de vervorming wat te temmen zou de primaire van de UGT naar zo'n 5K moeten. Lever je wel wat vermogen in, maar hou je nog genoeg over.
Om wat berekeningen te doen zijn die Russische plaatjes trouwens een ramp. Je kunt beter die van het datasheet van (Duitse) LS50 nemen, is een stuk duidelijker, (De GU50 is een Russische imitatie) kun je wat beter zien wat het uitgangsvermogen gaat worden.
groet,
Aat
(meet maar even van schuine belastinglijn het lijnstuk dat kruist met de roosterspanningen tussen -25V en -5 Volt en dat tussen -25V en -45V)
Bij 0% vervorming zijn de lijnstukken gelijk, hier dus duidelijk niet.
Nu wordt e.e.a. wel gelijk getrokken door de tegenkoppeling op de stuurbuis, maar toch..
Nu kan de GU50 buis wel wat hebben en m.i. komt deze buis (zoals Anne al schreef) veel beter tot z'n recht bij een hogere anodespanning. Denk hierbij aan minimaal zo'n 400V. Om de vervorming wat te temmen zou de primaire van de UGT naar zo'n 5K moeten. Lever je wel wat vermogen in, maar hou je nog genoeg over.
Om wat berekeningen te doen zijn die Russische plaatjes trouwens een ramp. Je kunt beter die van het datasheet van (Duitse) LS50 nemen, is een stuk duidelijker, (De GU50 is een Russische imitatie) kun je wat beter zien wat het uitgangsvermogen gaat worden.
groet,
Aat
Re: Idee voor een SE GU50
Bedankt voor alle reacties! Genoeg stof om mee verder te kunnen.
De datasheet van de Telefunken LS50 is geweldig: Luftfahrtröhre - auch für Heer und Marine zugelassen.
De datasheet van de Telefunken LS50 is geweldig: Luftfahrtröhre - auch für Heer und Marine zugelassen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Idee voor een SE GU50
Demo laat de juiste voetjes zien, die gaan goed... ff een ding. GU50's vonden hun toepassing in portable zendapparatuur. Als je ze koopt zit er ook een petje op met een knop, om ze in het veld te kunnen verwisselen. Ze zitten dan in zo'n 'kliko' voetje. Een GU50 heeft een uitsparing in het glas zitten in hoogte, waardoor íe maar op 1 manier in het voetjes past. Die 'keying' vervalt bij gebruik van dit voetje, buis kan er op meerdere manieren in. Maw houd er rekening mee dat je het voetje zo plaatst dat de uitsparing bv naar achter zit, of je een merktekentje oid erop zet.
Re: Idee voor een SE GU50
De tegenkoppeling geldt alleen de eindbuis, de stuurbuis zit enkel opgescheept met een lage anode-impedantie.AatV schreef:De curvenschaar van de GU50 geeft al aan dat bij een Va van 300V en een primaire impedantie van 3k er een flinke vervorming optreedt.
(meet maar even van schuine belastinglijn het lijnstuk dat kruist met de roosterspanningen tussen -25V en -5 Volt en dat tussen -25V en -45V)
Bij 0% vervorming zijn de lijnstukken gelijk, hier dus duidelijk niet.
Nu wordt e.e.a. wel gelijk getrokken door de tegenkoppeling op de stuurbuis, maar toch..
groet,
Aat
Als je voor de stuurbuis ook een pentode neemt kompenseert dat (min of meer) de vervorming van de eindbuis.Als de stuurbuis richting meer stroom gaat doet de eindbuis net naar minder en omgekeerd.
Hogere spanning is leuk maar lastig.Zolang je onder 400V blijft zijn er elco's zat.Eenmaal erboven is de keus minder (en de prijs een stuk hoger).
Anne
Re: Idee voor een SE GU50
Als mogelijke trafo's komen dan in aanmerking de TRA400 (320V) van FJZ en de TSTL 250/002 of TSTA 0250/002 (390V). Alle hebben twee windingen van 6.3V die ik in serie kan zetten voor de gloei van de ECC81 en de GU50. De TRA400 heeft ook een 5V winding voor de gelijkrichter.
Ik zal eens gaan spelen met PSU Designer om te kijken op welke spanningen ik uitkom.
Ik zal eens gaan spelen met PSU Designer om te kijken op welke spanningen ik uitkom.
Re: Idee voor een SE GU50
Dat compenseren van vervorming gaat theoretisch goed bij trioden met even harmonischen als de buizen hetzelfde zijn, de stroom even groot is en de belasting hetzelfde is, in dit geval dus niet aan de orde. Vraag me trouwens af of dat cancellen ook werkt bij penthodes met oneven harmonischen.Ah!buis schreef:Als je voor de stuurbuis ook een penthode neemt kompenseert dat (min of meer) de vervorming van de eindbuis.Als de stuurbuis richting meer stroom gaat doet de eindbuis net naar minder en omgekeerd.
Hogere spanning is leuk maar lastig.Zolang je onder 400V blijft zijn er elco's zat. Eenmaal erboven is de keus minder (en de prijs een stuk hoger).
Anne
Wat betreft de verkrijgbaarheid van elco's: Frag Jan Zuerst heeft ze met een werkspanning van 550V (kortstondig 600V) van 10uF t/m 100uF.
Prijzen varierend van € 1,78 tot € 8,33
Heeft ze ook van 500V en zijn dan iets goedkoper.
groet,
Aat
Re: Idee voor een SE GU50
Verloop uitgetekend Vg(ECC81) naar Ia(GU-50).
De Rus valt reuze mee, maar de ECC81 kan niet goed overweg met zo'n laagohmige belasting (10k als aannemelijk gemiddelde aangenomen).
Anne
De Rus valt reuze mee, maar de ECC81 kan niet goed overweg met zo'n laagohmige belasting (10k als aannemelijk gemiddelde aangenomen).
Anne
Re: Idee voor een SE GU50
Nog iets om op te letten bij de koop van GU-50 buizen.
Koop deze niet! Vooral met dit logo (jaren 70/73 spul),,,,,, ROMMEL!
Zijn zo lek als een mandje,of je moet al van vuurwerk houden bij de opstart.
Bestel ze uit Rusland of Oekraine en let op de conditie van de pootjes
Vele pootjes zijn grijs geoxideerd,deze moet je eerst opschuren ,anders ook vuurwerk bij het opstarten
En dat opschuren is soms niet al te best voor de buis,pootjes die afbreken omdat het glas het begeeft.
Een goeie GU50 kan heel wat hebben kwa spanning,maar het glas op de voet niet!
Bestel je dus iets op Ebay en je ziet dat de pootjes glimmend zijn,die zijn goed (scheelt een hoop werk)
Laat je niet verlijden door oudere versies,kwa geluid is het niet de moeite met recentere versies.
En net als Barry heb ik een zwak voor deze buizen.
Kosten niet veel en hebben een bas weergave, waar menig KT88 niet aan kan tippen.
Koop deze niet! Vooral met dit logo (jaren 70/73 spul),,,,,, ROMMEL!
Zijn zo lek als een mandje,of je moet al van vuurwerk houden bij de opstart.
Bestel ze uit Rusland of Oekraine en let op de conditie van de pootjes
Vele pootjes zijn grijs geoxideerd,deze moet je eerst opschuren ,anders ook vuurwerk bij het opstarten
En dat opschuren is soms niet al te best voor de buis,pootjes die afbreken omdat het glas het begeeft.
Een goeie GU50 kan heel wat hebben kwa spanning,maar het glas op de voet niet!
Bestel je dus iets op Ebay en je ziet dat de pootjes glimmend zijn,die zijn goed (scheelt een hoop werk)
Laat je niet verlijden door oudere versies,kwa geluid is het niet de moeite met recentere versies.
En net als Barry heb ik een zwak voor deze buizen.
Kosten niet veel en hebben een bas weergave, waar menig KT88 niet aan kan tippen.
- Bijlagen
-
- Nog 1 ding,de Russen zijn veel beter dan de fragiele Duitse versies van waaruit ze gecloond zijn.
De Duitse versie, LS50 zat in de radar van de V1 of V2 en die flikkerden om de 1 of andere reden zo maar uit de lucht,de GU50 zat in de MIG en daar moest je wel wat meer moeite voor doen om ze uit de lucht te krijgen.
Re: Idee voor een SE GU50
Bedankt voor de GU50 tips. 
De stuurtriode heeft het inderdaad moeilijk met deze belasting. Er zijn hele moddergooi discussies op diyaudio of het niet beter zou zijn om een stuur penthode in deze toepassing te gebruiken. Uit ervaringen blijkt dit echter geen hoorbaar voordeel op te leveren ten opzichte van de ECC81.
De stuurtriode heeft het inderdaad moeilijk met deze belasting. Er zijn hele moddergooi discussies op diyaudio of het niet beter zou zijn om een stuur penthode in deze toepassing te gebruiken. Uit ervaringen blijkt dit echter geen hoorbaar voordeel op te leveren ten opzichte van de ECC81.
Re: Idee voor een SE GU50
Bij de grafieken is links-boven wat de rus ervan bakt en rechts-onder de bruine van de triode.En daarbij, in 't blauw wat de twee samen doen.De triode kompenseert de kromming van de rus, maar teveel.Ik vermoed ook dat een (redelijk steile) pentode het beter doet.
Hoewel, wat heet beter, verdwijnt de "warme" klank misschien
Een mooie voedingstrafo is ook de 7N1474, wel wat duur
Die TRA400 ziet er ook wel aardig uit, wie weet kun je de EYY13 van Bert61 overnemen.
Anne
Hoewel, wat heet beter, verdwijnt de "warme" klank misschien
Een mooie voedingstrafo is ook de 7N1474, wel wat duur
Die TRA400 ziet er ook wel aardig uit, wie weet kun je de EYY13 van Bert61 overnemen.
Anne
Re: Idee voor een SE GU50
Ja hoor ik heb twee NOS De doosjes zijn bijna verteerdAh!buis schreef:Bij de grafieken is links-boven wat de rus ervan bakt en rechts-onder de bruine van de triode.En daarbij, in 't blauw wat de twee samen doen.De triode kompenseert de kromming van de rus, maar teveel.Ik vermoed ook dat een (redelijk steile) pentode het beter doet.
Hoewel, wat heet beter, verdwijnt de "warme" klank misschien![]()
Een mooie voedingstrafo is ook de 7N1474, wel wat duur![]()
Die TRA400 ziet er ook wel aardig uit, wie weet kun je de EYY13 van Bert61 overnemen.
Anne
Re: Idee voor een SE GU50
De stuurbuis fungeert in deze schakeling als V/I omzetter waarbij een hoge output impedantie van belang is. Als ik het juist bereken is dit hier 29k. Hoe heb je de belasting van 10k berekend Anne?
Een andere mogelijkheid is inderdaad een pentode als stuurbuis, bijvoorbeeld een EF86.
In het plaatje nog een grafiekje van verschillende anodespanningen en uitgangstrafo's.
Een andere mogelijkheid is inderdaad een pentode als stuurbuis, bijvoorbeeld een EF86.
In het plaatje nog een grafiekje van verschillende anodespanningen en uitgangstrafo's.
Re: Idee voor een SE GU50
Eerder een I/V omzetter! De uitgangsimpedantie is niet zo interessant, gaat meer om wat de buis als belasting ziet.Die hangt af van de terugkoppel weerstand (vanuit de anode eindbuis).knuisje schreef:De stuurbuis fungeert in deze schakeling als V/I omzetter waarbij een hoge output impedantie van belang is. Als ik het juist bereken is dit hier 29k. Hoe heb je de belasting van 10k berekend Anne?
In je vorig buizenavontuur had ik 470k voorgesteld, ziet de triode ong.14k maar je wou liever 220k met ~8k wat de triode ziet.Omdat ik niet weet wat voor tegenkoppel weerstand er nu uit de bus gaat komen heb ik voorlopig 10k aangenomen.
Die heeft een heel kleine steilheid, hier niet geschikt.Eerder iets als een EF80 bijv. of zelfs een EF184.Een andere mogelijkheid is inderdaad een pentode als stuurbuis, bijvoorbeeld een EF86.
Nog even vermelden dat de grafieken die ik tekende maar een benadering zijn.Die 10k belasting is niet konstant, verandert met de spanningsversterking van de eindbuis, en die is ook niet konstant over het werkingsgebied.
Anne
Re: Idee voor een SE GU50
De GU50 werkt in dit schema als een IV-omzetter die aangestuurd dient te worden door een stuurbuis die zoveel mogelijk werkt als een stroombron. Zie het artikel dat ik aanhaal in de openingspost.
Re: Idee voor een SE GU50
Dat klopt wel maar de GU50 heeft zelf spanning nodig als sturing.De stuurbuis moet die spanning leveren doormiddel van voldoende stroom om de stroom,veroorzaakt door de tegenkoppelweerstand, tegen te werken.knuisje schreef:De GU50 werkt in dit schema als een IV-omzetter die aangestuurd dient te worden door een stuurbuis die zoveel mogelijk werkt als een stroombron.
Met een heel grote spanningsversterking van de eindtrap zou de stuurbuis enkel stroom hoeven te leveren.Edoch de eindbuis versterkt de spanning maar ong. 10x
Stel 100k tegenkoppeling, ziet de stuurbuis ~10k, om dan de 25Vt te kunnen leveren is 2,5mAt nodig.Vandaar dat ik zei ook stuurbuis eerder IV-omzetter, levert 2,5mA om 25V voor de eindbuis te krijgen.
Anne
Re: Idee voor een SE GU50
Je GU50PP onwerp heeft ook anode - anode feedback en gebruikt de EF184. Is dit aan te passen naar een SE versie?Ah!buis schreef:Die heeft een heel kleine steilheid, hier niet geschikt.Eerder iets als een EF80 bijv. of zelfs een EF184.
Re: Idee voor een SE GU50
Aanpassen is wat veel gezegd, gaat daar met twee, hoeft er geen ontkoppeling of stabiel houden van de schermroosters.knuisje schreef:Je GU50PP onwerp heeft ook anode - anode feedback en gebruikt de EF184. Is dit aan te passen naar een SE versie?Ah!buis schreef:Die heeft een heel kleine steilheid, hier niet geschikt.Eerder iets als een EF80 bijv. of zelfs een EF184.
Moet anders best kunnen met die buis.Instelling hangt wat af van de voeding en beschikbare spanningen.
Barry had nog een paar mooie Russische equivalente (bijna) de 6Ж9П (6J9P), waren met de PP niet zo bruikbaar.
Liepen nogal uiteen, moeilijk een paartje te hebben, geen hinder bij SE.Heeft ze misschien nog.
Anne
