KT88 testen

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: KT88 testen

Bericht door Pjotr »

Bert, je slaat een onmisbare stap over: Eerst zelf even een goed schema tekenen voor jezelf. Dan a.d.h. daarvan je print uitpuzzelen en 2x checken: Van voor naar achter en van achter naar voren.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: KT88 testen

Bericht door OpaBert »

Ja dat had jij al gedaan
Ik heb alleen 2 diodes op de print erbij gezet zodat ik de trafo er op aankansluiten
3C688773-4766-4854-BE3E-DECB498D9049.gif
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: KT88 testen

Bericht door Pjotr »

Ja, maar dan mist er bij jou nog een bufferelco achter de gelijkrichter. En daar kom je achter door ook voor je zelf even een schema te tekenen. Zou dus die 100uF/500V gebruiken daarvoor. Zo'n grote waarde op de uitgang is niet nodig.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: KT88 testen

Bericht door OpaBert »

Willy_61 schreef:
Bert als je de 100µ/500V gebruikt kan je aan beide zijden daarvan C3 en C4 van 22µ nog laten wegvallen.

De groundplane weg of laten zien doe je door te klikken op:
Bert-CU.jpg
Nu snap ik welke 100 uF 500 volt Peter bedoelt :idea:
Vanavond. Nog even editeren
En gesnapt van dat knopje daar vanavond proberen :D
Bedankt
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT88 testen

Bericht door Ah!buis »

Bert61 schreef:
Willy_61 schreef:
Bert als je de 100µ/500V gebruikt kan je aan beide zijden daarvan C3 en C4 van 22µ nog laten wegvallen.

De groundplane weg of laten zien doe je door te klikken op:
Bert-CU.jpg
Nu snap ik welke 100 uF 500 volt Peter bedoelt :idea:
Vanavond. Nog even editeren
En gesnapt van dat knopje daar vanavond proberen :D
Bedankt
Die 100µ/500V op de plaats van V1 in je laatste schema. En C3,C4 laten zitten.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: KT88 testen

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Bert61 schreef:
Willy_61 schreef:
Bert als je de 100µ/500V gebruikt kan je aan beide zijden daarvan C3 en C4 van 22µ nog laten wegvallen.

De groundplane weg of laten zien doe je door te klikken op:
Bert-CU.jpg
Nu snap ik welke 100 uF 500 volt Peter bedoelt :idea:
Vanavond. Nog even editeren
En gesnapt van dat knopje daar vanavond proberen :D
Bedankt
Die 100µ/500V op de plaats van V1 in je laatste schema. En C3,C4 laten zitten.
Anne
O:) dankjewel Anne :goedzo: :dank:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: KT88 testen

Bericht door OpaBert »

Ik heb de nr van de componenten Ontspiegeld :lol: dat geeft mij wat meer zekerheid waar aan bezig was O:)
Ik heb met die 100 uF zitten schuiven en proberen 8-[ maar het viel niet mee om beide aansluitingen te bedraden
Uiteindelijk heb ik hier de + en - aan de 100uf weten te krijgen :yeah:
Nou maar hopen dat ik niks teveel heb weggeschoven en ik En Jullie het niet zien 8-[
Het is allemaal in stapje van soms minder dan 15 minuten gedaan
Willy de laptop bied zeker mogelijkheden
Door de andere houding hou ik Soms best wel lang uit
Alleen schoot het me snoeihard in de rug vanmorgen
En plat liggend kan ik gelukkig nog wat doen lezen op Mn iPad dat is echt een uitkomst :!:
Maar helaas (nog) geen printjes ontwerpen !.
Anne Peter en Willy als je me nogeens willen helpen hier mee O:)
Alvast bedankt
hs voeding kt881d.jpg
AC in met een trafo met middentap Staat niet in het schema En de 100uF op advies aan V in
78E60BF1-E5EF-48F3-80B7-68A49838E7F8.gif
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT88 testen

Bericht door Ah!buis »

Leuk gedaan, maar die dikke C zit nu wel helemaal aan de verkeerde kant :?
Dat ding moet als eerste na de gelijkrichter+trafo komen.Het is niet de bedoeling dat de, nogal forse, laadstromen door geleiders gaan die ook nog voor iets anders dienen :(
Maar wat met Paint zitten prutsen, krijg je zoiets,
Anne
Bijlagen
HSvoeding.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: KT88 testen

Bericht door Pjotr »

Hé Anne, Sprint Layout is echt iets voor jou. Misschien eens zelf installeren: http://www.abacom-online.de/uk/html/bod ... ayout.html
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: KT88 testen

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Leuk gedaan, maar die dikke C zit nu wel helemaal aan de verkeerde kant :?
Dat ding moet als eerste na de gelijkrichter+trafo komen.Het is niet de bedoeling dat de, nogal forse, laadstromen door geleiders gaan die ook nog voor iets anders dienen :(
Maar wat met Paint zitten prutsen, krijg je zoiets,
Anne
Bedankt Anne
Ik zal die Condensator daar weg zetten ik heb er niet aan gedacht om de weerstand in te korten
Misschien vanavond nog :P maar het gaat niet best :( :(
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: KT88 testen

Bericht door Willy_61 »

Bert ik zie dat je onderdelen toevoegt in het rood.
Rood (silk) en groen (koper) zijn de kleuren voor onderdelen op de top (S1 en C2),
Geel (silk) en blauw (CU) zijn de kleuren voor onderdelen op de bottom (S2 en C1).

Ik werk altijd enkelzijdig en vermits ik blauw/geel duidelijker vind gebruik ik die altijd, maakt immers niks uit zolang je maar eindigt waarmee je begonnen bent. En dat is nu net aan de hand: ik heb je een layout gegeven die opgebouwd is "zogezegd" aan de bottom, dus met bl voor koper en gl voor de opdruk (silk). Als je sPrintLayout opstart is dat standaard in de top-modus (zie volgende figuur). Als je wil overgaan naar de andere, dus de bottom, klik je waar de rode pijl naar wijst.
Bert-Sprint1.jpg
Bert-Sprint1.jpg (20.49 KiB) 130 keer bekeken
...dan krijg je de bottom-modus dus bl/gl, hiermee werk je verder aan huidige layout.
Als je dat niet doet ga je straks problemen krijgen als je wil afdrukken.

Controleer ook de steek van C3 en C4, mij lijkt die nogal groot voor 22µ/400V, ik had daarom ook op de originele layout voorzien voor zowel een steek van 5 (is de steek zoals ik ze op dit ogenblik koop) als een steek van 10.

Verder lijkt de layout ok zoals Anne aangepast heeft. Maar het is uiteraard zoals Peter eerder al aanhaalde: eerst moet het schema tip-top uitgewerkt zijn -en kompleet!- voor je aan een layout begint, dat spaart veel moeite achteraf ;-)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT88 testen

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Hé Anne, Sprint Layout is echt iets voor jou. Misschien eens zelf installeren: http://www.abacom-online.de/uk/html/bod ... ayout.html
Lijkt me wat teveel van 't "goede" :wink: Voor wat toelichtende tekeningetjes en probeersels Express en als het mot :( ,Eagle. Daarna nog Kicat ook zeker :-"
Anne
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: KT88 testen

Bericht door Willy_61 »

KitteKat is voor de poezen Anne :roll:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: KT88 testen

Bericht door Barry2001 »

Gaat 'ie maar weer eens; KiCad is in layout by far superieur op freeware gebied. Geloof me, heb ze allemaal geprobeerd. De rest kan niet eens in de schaduw staan. Als je goed overweg kunt in een pakket dat voor jou doet wat je wilt, vooral blijven gebruiken. Maar ga niet roepen voor poezen, slaat nergens op.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: KT88 testen

Bericht door Willy_61 »

Barry, ik zal in 't vervolg er misschien bij vermelden dat het een grapje is.
Ik ken KiCad niet, ik ga dat dan ook niet bekritiseren, ik had het trouwens over KitteKat ](*,) , kattevoer dus.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: KT88 testen

Bericht door Barry2001 »

Ok, geen probleem hoor :D alleen op zo'n moment stappen mensen die willen beginnen met layouten in. En gaan weer aan Eagle, want dat zie je overal he...
KiCad heeft geen verdienmodel zoals Eagle dat heel slim wel heeft, dus is er weinig reclame en is het relatief onbekend. Sprint is niet helemaal gratis, wel goedkoop, maar zwaar achterhaalt.
KiCad is zoveel beter EN gratis (met nu nog regelmatig updates) dan z'n soortgenoten dat ik het niet kan laten promo te doen en ook in de verdediging spring, vandaar.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: KT88 testen

Bericht door Willy_61 »

Ik heb die kanjer gedownload en ga het eens exploreren, sPrintLayout kan nauwelijks goed auto-routen dus dat wil ik wel eens bekijken bij KiCad.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: KT88 testen

Bericht door Barry2001 »

Nog even kort Willy om Bert z'n draadje met dit mooie project niet in de weg te staan: helaas werkt in KiCad de autorouter ruk. Maar nu komt het het: ook layoutpaketten waar je zo tegen de 10k p/jaar voor af kunt tikken, ook daar werkt de autorouter ruk :mrgreen: Wat wel goed gaat op de auto pilot is iets fanouten, bv een processor met veel pinnen, een databus, etc.
Maw bedenk een goede autorouter, en je hebt een gouden handel :goedzo:

Veel succes met KiCad, bij vragen wil ik je uiteraard graag vooruit helpen, misschien even een apart draadje daarvoor openen dan.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: KT88 testen

Bericht door Willy_61 »

Ok, zal nog wel even duren, ik heb al gezien dat dit een totaal pakket is en .... overweldigend. Het zal zijn tijd nodig hebben om door de "getting started" te geraken, misschien als onze projecten afgerond zijn.
Het is wel aanlokkelijk, maar ook voor wie enkel "simpele elektronica" beleidt? Processoren en databussen komen bij mij niet voor, dus afwachten nog.
Eerst onze buizentester hier en onze versterkers :-)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: KT88 testen

Bericht door Pjotr »

Barry2001 schreef:
Sprint is niet helemaal gratis, wel goedkoop, maar zwaar achterhaalt.
..................
En dat ben ik nou niet helemaal met je eens. Sprint is een plat tekenpakket voor het ontwerpen van PCB's. Zonder toeters en bellen EN zonder noemenswaardige leercurve. Dus eigenlijk zoals je vroeger met de hand op een lichtbak op polyesterfilm je printen ontwierp en plakte. Al kun je hiermee wel met een netlist werken geloof ik. Maar of er ook inmiddels een koppeling is met sPlan weet ik niet. Daar weet Willy meer van. Juist door zijn simpelheid is het voor niet al te ingewikkelde printen een uitkomst voor veel mensen. En voor de meeste analoge hobbyprojecten gewoon toereikend.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: KT88 testen

Bericht door OpaBert »

Willy_61 schreef:
Bert ik zie dat je onderdelen toevoegt in het rood.
Rood (silk) en groen (koper) zijn de kleuren voor onderdelen op de top (S1 en C2),
Geel (silk) en blauw (CU) zijn de kleuren voor onderdelen op de bottom (S2 en C1).

Ik werk altijd enkelzijdig en vermits ik blauw/geel duidelijker vind gebruik ik die altijd, maakt immers niks uit zolang je maar eindigt waarmee je begonnen bent. En dat is nu net aan de hand: ik heb je een layout gegeven die opgebouwd is "zogezegd" aan de bottom, dus met bl voor koper en gl voor de opdruk (silk). Als je sPrintLayout opstart is dat standaard in de top-modus (zie volgende figuur). Als je wil overgaan naar de andere, dus de bottom, klik je waar de rode pijl naar wijst.

Bert-Sprint1.jpg
...dan krijg je de bottom-modus dus bl/gl, hiermee werk je verder aan huidige layout.
Als je dat niet doet ga je straks problemen krijgen als je wil afdrukken.

Controleer ook de steek van C3 en C4, mij lijkt die nogal groot voor 22µ/400V, ik had daarom ook op de originele layout voorzien voor zowel een steek van 5 (is de steek zoals ik ze op dit ogenblik koop) als een steek van 10.

Verder lijkt de layout ok zoals Anne aangepast heeft. Maar het is uiteraard zoals Peter eerder al aanhaalde: eerst moet het schema tip-top uitgewerkt zijn -en kompleet!- voor je aan een layout begint, dat spaart veel moeite achteraf ;-)

Vanmiddag een uur bezig geweest met pauzes en vanavond ook een uur
Maar als ik teveel wijzig ben ik de draad , printsporen kwijt , vertrouw ik het niet meer, en begin ik weer opnieuw
Maar het gaat niet goed
Ik begreep geen bal wat je schreef , maar dat Silk moet ik zien als een nylonkous wat over de print is gespannen en waarop je info over het onderdeel of zo kan plaatsen
Ik heb dat nooit gebruikt Als jij tekent is dat zo netjes strak symetrisch Prachtig
Dan begin ik er in te harken #-o :-s
En het wordt steeds erger hoelanger ik bezig ben
Ik zie veel te veel , als ik met Sprint iets voor elkaar wil krijgen Moet ik het eerst simpel doen
Geen Silk Het wordt misschien juist duidelijk maar er komt te veel op me af Willy
Ik ga het morgen nog eens proberen :goedzo:
En Anne ,Barry en Willy jullie zijn hier super in Barry zijn printen zijn Super klasse professioneel
Maar :!:
Deze koekebakker doet er wat langer over :-s :relax: :bakkie:
Morgen weer verder
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: KT88 testen

Bericht door Willy_61 »

Ik zal je morgen voormiddag even vooruithelpen, samen wat uittesten met de nodige uitleg O:)
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: KT88 testen

Bericht door Barry2001 »

Pjotr schreef:
Barry2001 schreef:
Sprint is niet helemaal gratis, wel goedkoop, maar zwaar achterhaalt.
..................
En dat ben ik nou niet helemaal met je eens. Sprint is een plat tekenpakket voor het ontwerpen van PCB's. Zonder toeters en bellen EN zonder noemenswaardige leercurve. Dus eigenlijk zoals je vroeger met de hand op een lichtbak op polyesterfilm je printen ontwierp en plakte. Al kun je hiermee wel met een netlist werken geloof ik. Maar of er ook inmiddels een koppeling is met sPlan weet ik niet. Daar weet Willy meer van. Juist door zijn simpelheid is het voor niet al te ingewikkelde printen een uitkomst voor veel mensen. En voor de meeste analoge hobbyprojecten gewoon toereikend.
Toch nog even dan: je hebt geen netlist, dus geen controle over je verbindingen. Jan Mulder (Dalojan) gebruikte Sprint tot aan z'n overlijden vorig jaar. Mooi, hij freesde zijn printjes zelf, haalde hiermee een goed resultaat. MAAR, moest alle lijntjes met de hand controleren, je ziet eenvoudig wat over het hoofd. Dat is zwaar achterhaalt, dat deed ik vroeger op de middelbare school. Ook voor eenvoudige printjes kun je het best een schema tekenpakket- netlist - layout pakket gebruiken. Als je dan zorgt dat je schema symbolen en footprints in orde zijn weet je in elk geval zeker dat je verbindingen kloppen. Hoe het er in ligt is een ander verhaal, dat doe je zelf als je layouter, maar je hebt alles verbonden en geen sluiting. Kan niet waar zijn dat je anno 2018 met de hand moet gaan controleren of alle verbindingen er zijn.
Ja je moet je er even in verdiepen, maar als je een versterker kunt bouwen moet dat ook lukken. We zijn toch niet bang iets te leren? Layouten = controle, patchen nadien doe je op een experimenteerbord.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: KT88 testen

Bericht door Pjotr »

Je bent gewoon verwend Barry :D Waarschijnlijk nooit dubbele VME borden met de hand ge-layout op een lichtbak met tape en afwrijfsymbolen... :-" Niet dat ik dat terug zou willen maar eigenlijk zou een ieder daar moeten beginnen met PCB's. Al was het alleen maar om van meet af aan accuraat te leren werken.

Het feit dat Sprint Layout na decennia nog bestaat geeft zijn bestaansrecht toch wel aan. En dat zit 'm nou juist in zijn eenvoud. Er zijn verder geen simpele ECAD pakketten, al dan niet gratis. Ja Douglas PCB. Hoewel in den beginnen gratis, is het dat ook allang niet meer. Een van de weinige pakketten die ooit zijn opgezet vanuit de visie van de gebruiker en niet vanuit die van de softwareschrijver. Was oorspronkelijk 30 jaar geleden ook een Mac pakket en ik heb er toch verschillende Nu-bus interface printen mee gemaakt. I.d.d. zonder netlist :D
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT88 testen

Bericht door Ah!buis »

Lijkt me voor Bert anders wel handig,
Bert61 schreef:
Maar als ik teveel wijzig ben ik de draad , printsporen kwijt , vertrouw ik het niet meer, en begin ik weer opnieuw
Krijgt ie voor z'n neus wat aan wat moet :D .Als er wel eerst een goed schema gemaakt is natuurlijk :-"
Anne
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”