AT95e mods
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
AT95e mods
Hoi Allemaal,
Ik heb onlangs een Technics SL-Q2 op de kop getikt, deze loopt nog heel soepel en is verder niks mis mee.
Nu had ik al een AT95e gekocht voor mijn vorige speler (Akai AP-001c).
Ik heb het element al afgesteld met de stevenson protractor van vinyl engine. en naalddruk is 1,911gr.
Nu vroeg ik mij af, ik lees op internet diverse soorten mods voor elementen, zoals:
- onnodig plastic van de stylus assembly wegsnijden.
- plastic body van het element afhalen en cartridge vast lijmen op de headshell.
- cartridge dempen met bitumen.
De meeste van deze mods zijn gericht op het minimaliseren van de resonanties.
Zijn er hier mensen die dit soort mods hebben uitgeprobeerd, en zo ja, hebben ze effect?
Mvg,
Coen
Ik heb onlangs een Technics SL-Q2 op de kop getikt, deze loopt nog heel soepel en is verder niks mis mee.
Nu had ik al een AT95e gekocht voor mijn vorige speler (Akai AP-001c).
Ik heb het element al afgesteld met de stevenson protractor van vinyl engine. en naalddruk is 1,911gr.
Nu vroeg ik mij af, ik lees op internet diverse soorten mods voor elementen, zoals:
- onnodig plastic van de stylus assembly wegsnijden.
- plastic body van het element afhalen en cartridge vast lijmen op de headshell.
- cartridge dempen met bitumen.
De meeste van deze mods zijn gericht op het minimaliseren van de resonanties.
Zijn er hier mensen die dit soort mods hebben uitgeprobeerd, en zo ja, hebben ze effect?
Mvg,
Coen
Re: AT95e mods
Dat heeft betrekking op moving coil elementen. Dat is in de basis niet meer dan een stukje ijzer met een magneetje. Het resultaat is meestal tevredenheid over leuk bezig geweest te zijn als men de boel heel houdt. Bij de constructie van een moving magnet zoals de AT95e kun je dat helemaal vergeten. Je sloopt alleen het element er mee. Wel zijn er betere vervangingsnaalden voor te koop. Die zijn wel behoorlijk aan de prijs, een veelvoud van wat het element zelf kost.
Re: AT95e mods
ik weet dat andere aftermarket naalden te koop zijn, die beter door de groeven lopen en dus voornamelijk een gedetaileerder hoog zullen geven.
Maar als ik 150€ voor een naald wil uitgeven zal ik eerst eens gaan denken om een duurder element te kopen. Al is de at95e natuurlijk zeker niet slecht.
Maar als ik 150€ voor een naald wil uitgeven zal ik eerst eens gaan denken om een duurder element te kopen. Al is de at95e natuurlijk zeker niet slecht.
Re: AT95e mods
Helemaal mee eens. Maar naar mijn idee moet je dan eigenlijk wel gelijk de jump maken naar een MC van rond de €500 zoals b.v. naar de Dynavector 10x5 wil je echt een substantiële stap maken.
Re: AT95e mods
Was eigenlijk van plan om mijn avonturen met de at95e in een nieuw draadje van mijn zelfbouwdraaitafel neer te zetten, maar zag net toevallig dit draadje. En ja, ik ben weer terug van nooit weggeweest. Leg ik ook nog wel uit...
Goed, de at95e dus. Tot een paar weken terug gebruikte ik de Goldring 1012gx. Een mm van iets van €400. Maar wilde toch een upgrade, zonder dat ik daar budget voor heb...
Toen kwam ik een naald upgrade van de at95 tegen: de paratrace stylus. Niet goedkoop, maar inclusief element iets van €170. En volgens de verhalen zou de at95 met die naald beter klinken dan de nog duurdere Goldring 1042. Na nog een avondje verder lezen ook inmiddels geleerd dat de echt prijzige clear audio mm elementen eigenlijk ook verbeterde versies van de at95 zijn. En na nog wat zoeken kwam ik ook nog eens een ebbenhouten behuizing tegen op ebay, zoals clear audio dat ook gebruikt. Laatste uitdaging was uitvogelen hoe het element te ‘wax potten’, oftewel vullen met in mijn geval epoxyhars om zo nog beter de resonanties te dempen.
Toen ik het spul binnen had, was het eigenlijk iets meer dan een uurtje werk om mijn ‘ikea’ element in elkaar te zetten. Het resultaat is echt boven verwachting. Geluid is echt mooi en ook de kanaalscheiding is enorm veel beter dan dat van de Goldring. Alles bij elkaar heeft het mij €225 gekost. Ga er maar vanuit dat ie minstens op het niveau van de clear audio virtuoso speelt, maar dan met een nog wat betere naald.
Hmm, krijg de fotos niet geupload. Http fout
Goed, de at95e dus. Tot een paar weken terug gebruikte ik de Goldring 1012gx. Een mm van iets van €400. Maar wilde toch een upgrade, zonder dat ik daar budget voor heb...
Toen kwam ik een naald upgrade van de at95 tegen: de paratrace stylus. Niet goedkoop, maar inclusief element iets van €170. En volgens de verhalen zou de at95 met die naald beter klinken dan de nog duurdere Goldring 1042. Na nog een avondje verder lezen ook inmiddels geleerd dat de echt prijzige clear audio mm elementen eigenlijk ook verbeterde versies van de at95 zijn. En na nog wat zoeken kwam ik ook nog eens een ebbenhouten behuizing tegen op ebay, zoals clear audio dat ook gebruikt. Laatste uitdaging was uitvogelen hoe het element te ‘wax potten’, oftewel vullen met in mijn geval epoxyhars om zo nog beter de resonanties te dempen.
Toen ik het spul binnen had, was het eigenlijk iets meer dan een uurtje werk om mijn ‘ikea’ element in elkaar te zetten. Het resultaat is echt boven verwachting. Geluid is echt mooi en ook de kanaalscheiding is enorm veel beter dan dat van de Goldring. Alles bij elkaar heeft het mij €225 gekost. Ga er maar vanuit dat ie minstens op het niveau van de clear audio virtuoso speelt, maar dan met een nog wat betere naald.
Hmm, krijg de fotos niet geupload. Http fout
Re: AT95e mods
Ok, lijkt op een te grote foto. Hierbij alvast een plaatje...
En zo zag het bouwpakket eruit..
En nog een close up op mijn inmiddels oude arm.
Re: AT95e mods
Jah, alleen vergelijk je nu een gemodde AT95 met een Goldring. Spannender is een AT95 voor én na de modificatie. En begrijp ik dat nu de hele naald vastgelijmd zit me dat condoompje?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: AT95e mods
Wauw, gaaf dit! Ik wist eerlijk gezegd niet dat element behuizingen zoals de ebbehouten die jij gekocht hebt los worden aangeboden... biedt mogelijkheden, kun je met andere materialen ook doen natuurlijk. Doe dit nog veel voor het totale gewicht, of blijft dat binnen de perken? Maar nogmaals mooie zelfbouw hoor!
Re: AT95e mods
Gelukkig voor Pjotr had ik het nieuwe standaard at element eerder binnen en even geprobeerd.
Topelement voor iets meer dan 3 tientjes. Maar komt niet in de buurt van de Goldring. En nee, ik heb niet eerst alleen de naald geprobeerd, dan alleen het gevulde element of alleen de behuizing. Maar obv het standaardelement heb ik wel even getwijfeld of ik wel zo slim was geweest om er ruim 200€ aan uit te geven. Is gelukkig allemaal goed gekomen. Het totale gewicht is nu ongeveer 8 gram op de keukenweegschaal. Bedacht mij pas later dat ik m natuurlijk op de naalddrukmeter had moeten wegen, maar toen zat ie al op mijn arm...
Deze vent op ebay heeft heel veel behuizingen. Niet alleen voor de at95: klikkerdeklik
Deze vent op ebay heeft heel veel behuizingen. Niet alleen voor de at95: klikkerdeklik
Re: AT95e mods
Begrijp je vraag niet goed. Het element zit met dezelfde epoxy vastgelijmd in de houten behuizing. De naald moet je van overbodig plastic ontdoen en dan weer in het element plaatsen. Die zit dus niet gelijmd, maar gewoon vast zoals die normaal ook vastzit. Hoop dat het zo wat duidelijker is...Pjotr schreef:En begrijp ik dat nu de hele naald vastgelijmd zit me dat condoompje?
Re: AT95e mods
Sjezus, kwartje valt nu pas...floeper schreef:Hey Mick, leuk project
Gr, Coen
Re: AT95e mods
Uh.... net andersom.Pjotr schreef:Dat heeft betrekking op moving coil elementen. Dat is in de basis niet meer dan een stukje ijzer met een magneetje. Het resultaat is meestal tevredenheid over leuk bezig geweest te zijn als men de boel heel houdt. Bij de constructie van een moving magnet zoals de AT95e kun je dat helemaal vergeten. Je sloopt alleen het element er mee. Wel zijn er betere vervangingsnaalden voor te koop. Die zijn wel behoorlijk aan de prijs, een veelvoud van wat het element zelf kost.
Een moving coil, MC, heeft 4 kleine spoeltjes aan de canilever verbonden die zich in een magnetisch veld bewegen. Je hebt hierin 2 varianten, low output: ~0.2 mv en high output: > 2mv.
Moving magnet, MM, heeft een kleine magneet aan de cantilever die zich tussen 2 spoeltjes beweegt. MM elementen hebben een high output, vaak ~ 5 mv.
De naald van een MM is makelijk te vervangen, die van een MC niet, dat is specialistisch werk.
Een AT95 is een MM element, er zijn gewoon vervangingsnaalden te koop.
Verschil bij de naalden zit in de tip. Standaard is deze eliptysch, maar er zij ook betere zoals Shibata of vd. Hull. Deze zijn duurder omdat de tip verfijnder en harder is, door de fijnere slijping, kan deze de groef beter aftasten, en geeft daardoor een verfijnder geluid.
Vaak hebben de betere MC elementen al een betere tip. Omdat deze ook harder zijn, slijt deze minder, en hoeft deze dus minder vaak vervangen te worden. Vaak hebben leveranciers van MC elementen een omruil regeling voor versleten tip elementen, met een bijbetaling, koop je een element met nieuwe tip, en je levert je oude in.
Ik weet dat vd. Hull ook re-tipt, hij zet een nieuwe tip in je element, ik dacht dat dat iets van 400-450 euro kost.
Zo weer genoeg info.
Groetjes,
Joris
Re: AT95e mods
Jawel maar ik bedoel meer dat de bulk van een MC niet meer is dan een stukje ijzer met een magneetje. Kun meestal zonder probleem de hele behuizing van afhalen. Maar ook niet altijd. Bij een MM zit de bulk van het magnetisch circuit samen met de spoelen in het plastic geperst. Daar valt weinig aan te verhapstukken anders dan zoals hier om er helemaal een nieuwe overjas om te doen.
