Enkel als echt nodig is natuurlijk
Anne
Moderator: Beheerdersteam
Nog een emitterweerstand bij T1?Willy_61 schreef:Bedankt Anne, dan kan ik stilaan starten met het ontwerp van de printen
Zal niet nodig zijn Anne, als de 3 kleuren duidelijk verschillend zijn is het voor mij al ruim goed.Ah!buis schreef:Misschien gaat de rode led zo ook nog niet helemaal uit.Meestal is de spanning over een groene led hoger dan een rode, blijft er voor de rode nog wat over als groen brand.Op te lossen door in serie met de rode led een diode in doorlaatrichting te zetten.
Enkel als echt nodig is natuurlijk![]()
Anne
Kan je verduidelijken waarom je dat zou doen?AatV schreef:Nog een emitterweerstand bij T1?
groet,
Aat
Stroom wordt bepaald door V emitter / weerstand.Willy_61 schreef:Kan je verduidelijken waarom je dat zou doen?AatV schreef:Nog een emitterweerstand bij T1?
groet,
Aat
Zat ik ook aan te denken,maar kon me geen voorstelling maken in hoeverre de stevigheid van het geheel daar onder lijdt .mocht ik in de eindtrap een probleem van oscillatie krijgen omdat de stopweerstanden 1,5cm verder van de buis komen te zitten, dan kan ik van het socket-pootje (zie foto hogerop) een stukje tussenuit knippen en daar dan de stopweerstand in de plaats solderen.
Anne heeft dit met die transistor dus al eerder zo -met succes- toegepast.AatV schreef:Stroom wordt bepaald door V emitter / weerstand.
Zit echter even te rekenen en zie dat de emitter zo ongeveer op massapotentiaal zit?Ah!buis schreef:...Beetje vals spelen met een transistor zodat er een soort zelfinstellende stroombron ontstaat, wordt het een verschilversterker.Kan mogelijk met een vaste instelling, maar als de buisjes teveel verschillen moet 't weer instelbaar zijn.Hoewel met de EF184 viel dat wel mee.Zoiets dus, mStrt.jpg Anne
Niet helemaal. Ik heb 't voorgesteld als oplossing voor een hardnekkig bromprobleem bij de toegepaste fasedraaier die niet goed samenging met de tegenkoppeling in de eindtrap.En Barry heeft 't uitgevoerd, weg bromWilly_61 schreef:Anne heeft dit met die transistor dus al eerder zo -met succes- toegepast.Ah!buis schreef:...Beetje vals spelen met een transistor zodat er een soort zelfinstellende stroombron ontstaat, wordt het een verschilversterker.Kan mogelijk met een vaste instelling, maar als de buisjes teveel verschillen moet 't weer instelbaar zijn.Hoewel met de EF184 viel dat wel mee.Zoiets dus, mStrt.jpg Anne
Gu50.jpg
Een gewone stroombron zorgt voor een konstante spanningsval over de anodeweerstanden.Dwz de brom aan de voedingskant vindt je terug bij de anode.AatV schreef:Vond het al een typische "Anne" schakeling met de feedback van de anodespanning op de kathodestroom, maar voor hetzelfde geld kan de DC-instelling toch wat strakker met bijvoorbeeld de spanning op de basis van Tr1 van ca. 3 volt en een emitterweerstand in de buurt van 300Ohm.
Maar ja, slechts mijn mening..![]()
groet,
Aat
Ik vermoed dat als je net de lengte van de R-body er tussenuit knipt en dan de weerstand tegen de body aan ertussen soldeert dat de stevigheid bewaard blijft.democles schreef:Zat ik ook aan te denken,maar kon me geen voorstelling maken in hoeverre de stevigheid van het geheel daar onder lijdt .mocht ik in de eindtrap een probleem van oscillatie krijgen omdat de stopweerstanden 1,5cm verder van de buis komen te zitten, dan kan ik van het socket-pootje (zie foto hogerop) een stukje tussenuit knippen en daar dan de stopweerstand in de plaats solderen.
Metingen uitgevoerd: Van de paarse draden was er 1 gemarkeerd, je zou dus denken dat die markering het begin van de wikkeling is maar niet dus. Ik heb de paarse en roze draden nu zelf (juist) gemarkeerd.Ah!buis schreef:Wat mij 't eerst opviel waren de lange draden![]()
Zou wel eerst met een ohmmeter kijken welke draden bij elkaar horen.Een voltmeter geeft ook wat aan bij wikkelingen die niet aan elkaar zitten.
Anne
... dat weet ik.211audio schreef:Het lijkt zo wel of de CFB meekoppelt ipv tegenkoppelt.
De bedoeling is dat het signaal richting massa 'tegen de wikkeling in' gaat.