KT88 testen
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: KT88 testen
Ik heb metertjes met spanning en stroom in eenWilly_61 schreef:Bert, ik vind dit resultaat al bijzonder goed, om nog nooit echt met sPlan gewerkt te hebben.
Eén opmerking: de zwarte bollekes zijn in feite knooppunt aanduidingen. Dus als je een andere lijn kruist of tegen een andere lijn aankomt en daarmee verbindt, plaats je daar een bolleke. Het verbetert gewoon de leesbaarheid en bij kruisingen is het gewoon noodzaak: je kunt ook kruisen zonder te willen verbinden. Het is dus niet zo dat je een bolleke zet overal waar je een onderdeel soldeert
Voor je digitale metertjes merkt Peter terecht op dat je daar een aparte voedingspanning nodig hebt. Ik heb 4 jaar geleden de Elektuur voeding van de jaren stillekes gebouwd en voorzien van DPM 140 digitale meters. Ik sloot die als volgt aan:
DPM.jpg
Natuurlijk moet je één en ander controleren en eventueel aanpassen vermits jij een ander fabricaat hebt.
Ik heb voor elk metertje indien nodig een trafo winding
Enige nadeel is dat Plus via belastingaan dat metertje zit
Ik vind het nog een raadsel hoe ik dat moet doen
Ondanks dat ik een losse voeding op een apart trafo winding heb
Jullie mogen gerust helpen
Re: KT88 testen
Ja en de stroommeetweerstand zit zo te zien ook op het printje. Maar meestal is het allemaal wel aan te passen met wat jumper/weerstand wijzigingen. Het zijn best mooie meterjes met 2-in-1-huisje.
Re: KT88 testen
Dat hij de goede waarde aan geeft is inderdaad beetje proberen
Doe ik op een lab voedingkje er moet voor 3 Amp 75 mV weer een ander is 100Amp 75 mV
Daar heb je een losse shunt bij van ca 75 mOhm
Dat deel kom ik wel aan uit moet het tekenen
Ik kan het zo niet voor de geest halen hoe ik dat implemteer in die Anode leiding

Doe ik op een lab voedingkje er moet voor 3 Amp 75 mV weer een ander is 100Amp 75 mV
Daar heb je een losse shunt bij van ca 75 mOhm
Dat deel kom ik wel aan uit moet het tekenen
Ik kan het zo niet voor de geest halen hoe ik dat implemteer in die Anode leiding
Re: KT88 testen
Komt nog, maak je geen zorgen.Bert61 schreef:Ik kan het zo niet voor de geest halen hoe ik dat implemteer in die Anode leiding![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Re: KT88 testen
Op het eerste zicht lijkt het erop dat je bij gebruik van 2 van die digitale paneeltjes ook 2 aparte paneelvoedingen nodig hebt, anders ga je 2 delen in jouw circuit kortsluiten via die gemeenschappelijke plus.
Maar dat het moeilijk uit het hoofd te vatten is heb ik vroeger ook ondervonden, vandaar dat ik het toen gedetailleerd uitgetekend heb.
Als het kan helpen, dit was het schema's met inbegrip van de paneelmeters
Maar dat het moeilijk uit het hoofd te vatten is heb ik vroeger ook ondervonden, vandaar dat ik het toen gedetailleerd uitgetekend heb.
Als het kan helpen, dit was het schema's met inbegrip van de paneelmeters
Laatst gewijzigd door Willy_61 op do 11 jan 2018, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: KT88 testen
Nee geen zorgen hoor Vind het een leuk project
Lijkt me ook leuk om mee te nemen naar een luister bijeenkomst
Ff je je KT88 of EL34 6L6 KT120 KT66 er passen zoveel van dat soort buizen in
En je hoeft je versterker thuis niet met dicht geknepen billen aan te zetten met buizen waar je geen info van heb wat betreft geleiding
Ik heb een paartje van geanalex waar er 1 van de Stikker bruin tegen zwart aan van de hitte
Vermoedelijk een sluiting in de andere buis gat tussen rooster en Gloeidraad
Waardoor er geen negatief meer was
Komt allemaal uit een partij waar ik 50€ voor gegeven heb bij elkaar zeker 20 buizen EL34 en KT88
EL34 waren Chinees veel opgebrande
maar i i g heb ik minstens 2 goede KT88
Die spelen nu elke dag een uurtje of 3-4
nee nog niet 1 Watt
Met 1 Watt komt er een hoop muziek uit die Kef104
2x ecl86 is al genoeg
maar wel wat meer distorsie
kassie kijke
Lijkt me ook leuk om mee te nemen naar een luister bijeenkomst
Ff je je KT88 of EL34 6L6 KT120 KT66 er passen zoveel van dat soort buizen in
En je hoeft je versterker thuis niet met dicht geknepen billen aan te zetten met buizen waar je geen info van heb wat betreft geleiding
Ik heb een paartje van geanalex waar er 1 van de Stikker bruin tegen zwart aan van de hitte
Vermoedelijk een sluiting in de andere buis gat tussen rooster en Gloeidraad
Waardoor er geen negatief meer was
Komt allemaal uit een partij waar ik 50€ voor gegeven heb bij elkaar zeker 20 buizen EL34 en KT88
EL34 waren Chinees veel opgebrande
Die spelen nu elke dag een uurtje of 3-4
Met 1 Watt komt er een hoop muziek uit die Kef104
2x ecl86 is al genoeg
Re: KT88 testen
Dank je WillyWilly_61 schreef:Op het eerste zicht lijkt het erop dat je bij gebruik van 2 van die digitale paneeltjes ook 2 aparte paneelvoedingen nodig hebt, anders ga je 2 delen in jouw circuit kortsluiten via die gemeenschappelijke plus.
Maar dat het moeilijk uit het hoofd te vatten is heb ik vroeger ook ondervonden, vandaar dat ik het toen gedetailleerd uitgetekend heb.
Als het kan helpen, dit was het schema's met inbegrip van de paneelmeters
EL82178.jpg
Voor de middelste is het mij wel duidelijk Willy
Ik hoef voor de middelste geen aparte voeding nodig de voedingspanning is boven de 40 volt
Althans dat lees ik op dat papiertje wat erbi zit
Grijze cellen bewegen traag
We moeten plaatje 2 doen er kan geen 500Amp shunt in dat doosje zitten
Dus shunt uitwendig is van toepassing en 75mV moet dan staan voor 500 mA
En 200 mA is 15 mV R =0,15 ohm
Ik heb ook geen 68 volt Zeners wel 82 en 75 volt en ook nog andere waarden
6 x75 =450 Volt dat is te veel maar 5X75 en een van 24
Of 5x82 = 410 D
Dus zal 5x75+24= 399 volt.
Zal eerst de spanning gelijk gericht meten
Dan weten we of 410 Volt haalbaar is
Anders toch maar weer! een ordertje doen bij EOO
Ik Doe dat maar , anders klopt er straks geen bal van , en weten Peter en Anne en ook jij niet wat ik in elkaar heb gestoken
Laatst gewijzigd door OpaBert op do 11 jan 2018, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: KT88 testen
Die meter heeft de min, zowel voeding als meten, als gemeenschappelijke aansluiting.Bert61 schreef:Deze afdruk is van de middelste Volt ampere meter
Om daar de anodestroom mee te meten is er een (geïsoleerde) hulpvoeding nodig.
Je kunt (voor een pentode) niet langs de min-kant meten, daar zit de schermroosterstroom bij.
Anodespanning gaat dan niet met dezelfde (is dan negatief tov de meter)
En die ingebouwde shunt is niet erg geschikt voor het meten van max 200mA.
Het ziet er naar uit dat ie zelf het bereik kiest ( en om en om spanning/stroom ? of zit daar een keuzemogelijkheid )
En die 40V is de bovengrens van het meetbereik wat nog mag om dat ding daaruit te voeden (min. 3V).
Anne
Re: KT88 testen
Anne als ik een wikkekling neem van 15 volt gelijkricht ca 21 volt DC en daar deze meter mee voed Dat is toch een geïsoleerde voedingAh!buis schreef:Die meter heeft de min, zowel voeding als meten, als gemeenschappelijke aansluiting.Bert61 schreef:Deze afdruk is van de middelste Volt ampere meter
Om daar de anodestroom mee te meten is er een (geïsoleerde) hulpvoeding nodig.
Je kunt (voor een pentode) niet langs de min-kant meten, daar zit de schermroosterstroom bij.
Anodespanning gaat dan niet met dezelfde (is dan negatief tov de meter)
En die ingebouwde shunt is niet erg geschikt voor het meten van max 200mA.
Het ziet er naar uit dat ie zelf het bereik kiest ( en om en om spanning/stroom ? of zit daar een keuzemogelijkheid )
En die 40V is de bovengrens van het meetbereik wat nog mag om dat ding daaruit te voeden (min. 3V).
Anne
Ik heb op dat oranje trafootje een losse 15Volt 1 Amp wikkeling .
En er zit geen shunt in Als er 75 mV op die aansluiting staat geeft de meter 500 op het Display
Althans zo begrijp ik het
Re: KT88 testen
Dat moet best kunnen, ze zeggen verbruik 0,5W.Bert61 schreef:Anne als ik een wikkekling neem van 15 volt gelijkricht ca 21 volt DC en daar deze meter mee voed Dat is toch een geïsoleerde voeding![]()
Ik heb op dat oranje trafootje een losse 15Volt 1 Amp wikkeling .
Volgens dat blad hierboven is er tot 10A geen uitwendige shunt nodig.Zou dus 75mV opleveren bij 10A ofwel 7,5mΩ in de meter om over te meten.En er zit geen shunt in Als er 75 mV op die aansluiting staat geeft de meter 500 op het Display
En ook omgekeerd, als je 75mV op de stroommeet-ingang zet gaat er hoogstens 10A lopen.Hoeveel 't dan echt wordt hangt af van de aansluit-verliezen.
Anne
Re: KT88 testen
Dank je AnneAh!buis schreef:Dat moet best kunnen, ze zeggen verbruik 0,5W.Bert61 schreef:Anne als ik een wikkekling neem van 15 volt gelijkricht ca 21 volt DC en daar deze meter mee voed Dat is toch een geïsoleerde voeding![]()
Ik heb op dat oranje trafootje een losse 15Volt 1 Amp wikkeling .Volgens dat blad hierboven is er tot 10A geen uitwendige shunt nodig.Zou dus 75mV opleveren bij 10A ofwel 7,5mΩ in de meter om over te meten.En er zit geen shunt in Als er 75 mV op die aansluiting staat geeft de meter 500 op het Display
En ook omgekeerd, als je 75mV op de stroommeet-ingang zet gaat er hoogstens 10A lopen.Hoeveel 't dan echt wordt hangt af van de aansluit-verliezen.
Anne
Eerste snap ik Anne
Tweede ben dacht ik 500 op dat doosje staat 500 /75 mV
Ik begreep daar uit dat , er bij 500 op de meter er 75 mV over die ingebouwde shunt staat van 0.15 ohm
De shunt kan ik met een stukje aansluit draad maken en daarover de stroom meting doen
Anders zou ik niet weten hoe ik zo,n klein weerstandje kan maken.
Maar ga dat wel uit proberen met een labvoeding en een paar meter dun snoer 0.22 mm2 en dat metertje
Eerst maar eens meten over een stukje draad van een meter , en zo dat metertje 500 aan laten geven bij 500 mA
Zou van die dunne draad toch 3 meter nodig hebben ,
Ik heb wel Dale weerstanden van 0.1 ohm maar niet van 0.15 ohm
Dan is 1 mA gelijk aan een digit dus 200 ma staat er 200 op het metertje
Eerst maar meten
Denk dat wel goed komt Anne
Jij had dat ook berekend realiseer ik me
Re: KT88 testen
Wacht nou maar Bert, de oplossing is nabij
Weet je trouwens zeker dat die current ingang 75mV is en wat geeft ie dan aan 200, 400 of 500 of zoiets. Kun je dat aansluitschema niet even scannen? En wat geeft de spanningsingang aan? Zou het eerst maar eens even goed opmeten.
Re: KT88 testen
Maar als de shunt in de meter verwerkt zit, moet die eerst weg, wil je kleinere stromen kunnen meten.
Zo'n kleine weerstand (voor 10A) is misschien niet meer dan een printspoor.
De max spanning is 600V lees ik, zou kunnen dat die 500 het hoogste bereik is.
Anne
Zo'n kleine weerstand (voor 10A) is misschien niet meer dan een printspoor.
De max spanning is 600V lees ik, zou kunnen dat die 500 het hoogste bereik is.
Anne
Re: KT88 testen
ja, die ouwe draaiijzermeters waren misschien toch zo gek nog niet
Misschien is ie 500mA? Wie zal het zeggen? Meten is weten. I.i.g. is duidelijk dat ie apart gevoed kan worden met 3 - 40 volt.
Klopt van die shunt Anne! Die moet er sowieso uit als ie er in zit. Bert mag het anders wel naar mij opsturen zodat ik er even naar kan kijken.
Klopt van die shunt Anne! Die moet er sowieso uit als ie er in zit. Bert mag het anders wel naar mij opsturen zodat ik er even naar kan kijken.
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 12 jan 2018, 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: KT88 testen
Net bloed gegeven Even een plastic Connectortje Los getrokken met Mn Wijsvinger en duim
Je kan nu op Mn tablet zien waar het toetsenbord zien En nog in kleur ook
Maar ik Mn Constantaan draad gevonden 2,5 Ohm per meter
Eerste stukje was te lang iets in gekort Bijna
en aan koper draad goed gesoldeerd
te kort
Nu een nieuw stukje 7 cm
Direct gesoldeerd aan Mn koper aansluit snoeren Mn Multimeter er tussen
Zal nu wat te lang zijn en kan ik met een weerstand de boel ijken
ff knipperen
prima draadje
Doe er niks meer aan
Je kan nu op Mn tablet zien waar het toetsenbord zien En nog in kleur ook
Maar ik Mn Constantaan draad gevonden 2,5 Ohm per meter
Eerste stukje was te lang iets in gekort Bijna
en aan koper draad goed gesoldeerd
Nu een nieuw stukje 7 cm
Direct gesoldeerd aan Mn koper aansluit snoeren Mn Multimeter er tussen
Zal nu wat te lang zijn en kan ik met een weerstand de boel ijken
Doe er niks meer aan
Re: KT88 testen
En dan met een batterijtje boven in de V+ boom? Het gaat om de spanning die je meet op de ingang van het metertje Bert en wat ie dan aangeeft. En zoals Anne al aan gaf, of er al een shunt in zit.
Re: KT88 testen
60 mV bij 250 Amp
Dusver zit wel een shunt in
120 mV dus bij 500 Amp
Dat meet ik liever niet dat laatste Anders misschien ff 501 en de meter kapot
Moet eens uitvogelen hoe ik autom Mn tablet kleinere foto,s kan maken
Moet ze nu altijd verkleinen
Dusver zit wel een shunt in
120 mV dus bij 500 Amp
Dat meet ik liever niet dat laatste Anders misschien ff 501 en de meter kapot
Moet eens uitvogelen hoe ik autom Mn tablet kleinere foto,s kan maken
Moet ze nu altijd verkleinen
Re: KT88 testen
Gooi maar in m'n petBert61 schreef:60 mV bij 250 Amp![]()
Dusver zit wel een shunt in
120 mV dus bij 500 Amp
De stroom-ingang was toch 75mV ? Met 60mV en 250A zou dat bij 75mV 312,5A worden, rare max waarde.Er zou dus een shunt inzitten, maar ...
En dan 7cm van 2,5Ω geeft 0,175Ω en dan 225mA erdoor is 39,8mV zou 429mA bij 75mV, dus volle uitslag, geven
Anne
Re: KT88 testen
Die 60mV lijkt mij wel logischer dan 75mV Anne. 60mV is al 100 jaar de standaardwaarde voor volle uitslag voor stroommeters. Bijna alle standaard stroommeetweerstanden zijn daarop gespecificeerd en geijkt.
B.t.w. Maak mij ernstig zorgen waar Bert die 250 ampère vandaan heeft getoverd. Er moet ergens dan toch iets behoorlijk staan te roken
Is toch wel wat veel voor de kathode van een KT88... 
B.t.w. Maak mij ernstig zorgen waar Bert die 250 ampère vandaan heeft getoverd. Er moet ergens dan toch iets behoorlijk staan te roken
Re: KT88 testen
Neee ik kan wel 500 Amp makken maar in dit geval 250mAPjotr schreef:Die 60mV lijkt mij wel logischer dan 75mV Anne. 60mV is al 100 jaar de standaardwaarde voor volle uitslag voor stroommeters. Bijna alle standaard stroommeetweerstanden zijn daarop gespecificeerd en geijkt.
B.t.w. Maak mij ernstig zorgen waar Bert die 250 ampère vandaan heeft getoverd. Er moet ergens dan toch iets behoorlijk staan te rokenIs toch wel wat veel voor de kathode van een KT88...
De meter , heb ik met de shunt op maat maken 250A aan laten geven
De shunt lengte is wat korter geworden (ca 1.5cm)door dat aan beide kanten een koper draad er aan gesoldeerd is
De weerstand is totaal ongeveer 0.15 ohm incl geen shunt in de meter denk ik
Als 250 mA stroom uit Mn labo voeding komt is de klemspanning 60 mVolt
Daar heb ik naar toe gewerkt Maar daar is toch niks vreemd mee zoals ik doe Anne
Of ben je onzet omdat ik veronderstelde dat er een shunt in zat
Moet plat doeiii
Re: KT88 testen
Plaatje hoe ik die shunt heb aangebracht op de meter
Edit
Heb ook nog even aan de ingang gemeten van de shunt daar meet ik 480k
Edit
Heb ook nog even aan de ingang gemeten van de shunt daar meet ik 480k
