Origineel of Namaak spul? DIY Klasse A Versterker Upgraden

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Samurai

Origineel of Namaak spul? DIY Klasse A Versterker Upgraden

Bericht door Samurai »

De beste beste wensen voor 2018 allen! Moge Gezondheid Geluk (en goed Geluid) u nog vele jaren parte zijn.
Het jaar waarin ik mijn droom audio systeem ga bouwen (met fotos hier ui-te-raard O:) van de vorderingen.

Vraag over deze class A amplifier van "chinesium" makelij. Gekocht en onderweg samen met bijbehorende aparte voedingskast met trafo enz.
Dit is één onderdeel voor de audio signal path. Ik heb een paar vragen hierover voor de techneuten die de zin en onzin en geloof en bijgeloof goed van elkaar weten te onderscheiden door ervaring:

1. Hoe kan men ZIEN of de gebruikte capacitors origineel zijn of namaak?
2. Hoe kan men METEN of de ene capacitors beter presteert dan een andere capacitor?
3. Maakt het in Uw ervaring een (hoorbaar) verschil, als we deze capacitors vervangen door betere capacitors zoals Nichicon KZ Muse, Nichicon KG gold Tune of Elna Silmic II?

4. Bonusvraag: waar zijn de twee blauwe potmeters voor? ik denk het instellen van de ruststroom, toch? Ik vroeg hoe/waar kan ik dat zelf meten/bijstellen als het (na verloop van jaren?) nodig is. Maar de verkopende distributeur wist het antwoord niet. Hij zei alleen: "Please don't touch anything: the designers have tested every single model by hand before shipment!" Kan ik zelf op een een of andere manier erachterkomen of verifiëren dat de potmeters "inderdaad" goed staan ingesteld? Ik heb een goede voltmeter.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Samurai op ma 08 jan 2018, 16:33, 11 keer totaal gewijzigd.
OpaBert

Re: Origineel of Namaak spul? DIY Klasse A Versterker Upgraden

Bericht door OpaBert »

Ook goede condensators komen uit China maar ook rotzooi
als het echt rommel is moet je het kunnen horen klinkt het goed !
nou dan zullen die condensators ook wel goed zijn toch ?
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Een versterker bestaande uit welgeteld vier transistoren, da's niet erg veel waar voor je geld, zowel niet kwa prestaties als kostprijs ben ik bang.
Samurai

Bericht door Samurai »

Dus hoe méér transistors, des te hoger de geluidskwaliteit en des te lager de THD vervormingen?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

eftegarie schreef:
2. Hoe kan men METEN of de ene capacitors beter presteert dan een andere capacitor?
3. Maakt het in Uw ervaring een (hoorbaar) verschil, als we deze capacitors vervangen door betere capacitors zoals Nichicon KZ Muse, Nichicon KG gold Tune of Elna Silmic II?
Als de conensators niet stuk zijn heeft het weinig zin ze te vervangen.
4. Bonusvraag: waar zijn de twee blauwe potmeters voor? ik denk het instellen van de ruststroom, toch? Ik vroeg hoe/waar kan ik dat zelf meten/bijstellen als het (na verloop van jaren?) nodig is.
Vermoedelijk idd de ruststroom, kan ook voor de spanningsverdeling in de uitgangstrap.Zonder schema niet te zeggen.
Anne
ray5150

Bericht door ray5150 »

eftegarie schreef:
Dat is niet zo makkelijk te zien, dan zal je ze naast elkaar moeten houden, en moeten kijken met een vergroot glas.
Je kunt het voorkomen door bij een betrouwbare leverancier zoals Farnell, Mouser, enz, in te kopen.
eftegarie schreef:
Moeilijk om iets over te zeggen, want te weinig ervaring mee.
Wat je wel moet begrijpen, is dat er er honderden soorten en modellen condensatoren (en elco's) zijn ontwikkeld met ieder bepaalde factoren voor het doel waarvoor ze zijn gemaakt. Er worden nu eenmaal andere eisen gesteld aan een capaciteit die in een SMPS geplaatst is, dan eentje die als ontkoppeling voor een opampje geschakeld is.
Hoe definieer je beter ? je kunt ze namelijk op meerdere verschillende parameters vergelijken (temperatuur, ESR,MTBF, tolerantie en nog wat meer). het is net als met auto's, een Porsche zal met gemak de 200 km/h kunnen halen. dat maakt hem nog niet geschikt om 5 kuub zand en palllets baksten te vervoeren. een vrachtwagen met open laadbak en kraan kan dat wel, maar die haalt net de 90 km/h. hij heeft dan wel weer het koppel van 5 Porsches.
Dat is dan ook de reden dat fabrikanten meerdere reeksen uitbrengen, die zijn allemaal op een bepaald doel gericht.
eftegarie schreef:
Nogmaals, het is maar net hoe je "beter" definieert, je kunt daar heel ver in gaan, de een vind het al een wonder als een schakeling blijkt te werken, en de ander blijft eindeloos tweaken. er zijn dan ook mensen die aan de slag gaan om in een schakeling verschillende weerstanden van diverse fabrikanten om te wisselen. en daar uren zoet mee zijn. als je er makkelijk aan kunt komen, kun je het allicht eens proberen.
Bij een lokale elektronica onderdelen boer mag je al blij zijn als uberhaupt de juiste waarde op voorraad is, laat staan dat er wat te kiezen valt.
Ik denk dat de types die noemt aan elkaar gewaagd zijn. alledrie uit series die gebruikt wordt in wat duurdere audio-apparatuur.
De een vind Elna top, de ander spuugt erop. simpel. kwestie van smaak en voorkeur.
ray5150

Bericht door ray5150 »

eftegarie schreef:

4. Bonusvraag: waar zijn de twee blauwe potmeters voor? ik denk het instellen van de ruststroom, toch? Ik vroeg hoe/waar kan ik dat zelf meten/bijstellen als het (na verloop van jaren?) nodig is. Maar de verkopende distributeur wist het antwoord niet. Hij zei alleen: "Please don't touch anything: the designers have tested every single model by hand before shipment!" Kan ik zelf op een een of andere manier erachterkomen of verifiëren dat de potmeters "inderdaad" goed staan ingesteld? Ik heb een goede voltmeter.
Logisch, veel toko's op ebay/alie-express verkopen alles wat los en vast zit, dat wil nog niet zeggen dat ze er verstand van hebben.
Mogelijk is er een voor de DC-offset, en de ander voor de ruststroom. is pas iets zinnigs over te zeggen als er een schema beschikbaar is.
beijert

Bericht door beijert »

Volgens mij zit daar gewoon prima spul op, zonder schreeuwerige wikkels "for audio" (alleen niet zo veel)
ray5150

Bericht door ray5150 »

eftegarie schreef:
Dus hoe méér transistors, des te hoger de geluidskwaliteit en des te lager de THD vervormingen?
Nee, dat niet. hangt helemaal van het ontwerp af.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

eftegarie schreef:
Transistors zijn stevige vervormers :shock: maar ook forse versterkers :D
Met veel kun je veel tegenkoppelen om de boel recht te trekken :yeah:
Zou maar met triodes beginnen, veel minder tegenkoppeling nodig :o :lol:
Anne
guido
Contacteer:

Bericht door guido »

SSassen schreef:
Een versterker bestaande uit welgeteld vier transistoren, da's niet erg veel waar voor je geld, zowel niet kwa prestaties als kostprijs ben ik bang.
ik tel er acht.... Dacht echt dat ik naar 1 kanaal zat te kijken :? Was niet flauw bedoeld.
Blijkbaar 2 kanalen. Bij de twee potmeters dacht ik aan ruststroom & DC offset oid.

Het lijk zo te zien heel erg op m'n eerste eindtrap. Die had er ook 4 als ik me goed herinner. Uitgangstorren 2x 2N3055. Als ik het goed zie, is dat hier 2x TIP41. De grote elco is dan om de halve voedingsspanning te blokkeren richting luidspreker. Nog maar een edit: toch niet, dat waren er 5 (zware stereo eindversterker (70W) uit versterkers van 1 tot 90 wattt van K.Reichardt).

Het enige goede wat ik van dat ding kan zeggen was dat het ding bleef doorspelen met één opgeblazen uitgangstransisor (niet kortsluitvast). Maar dan wel niet meer zo hard en met een nog slechter geluid :mrgreen:

M.a.w. ik zou het ding niet kopen. Kijk eens naar ontwerpen van Nelson Pass. Ook klasse A, ook weinig componenten. Maar wel beter denk ik (verder geen ervaring mee). Vraag me af of ze niet een baby Pass design hebben ge-cloned. Wat zegt de chinees?
Laatst gewijzigd door guido op ma 08 jan 2018, 20:11, 4 keer totaal gewijzigd.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

eftegarie schreef:
Nee, zo werkt het niet altijd, e.e.a. hangt samen met de kundigheid van de ontwerper en hoeveel van die transistoren feitelijk 'versterken'.
Samurai

Bericht door Samurai »

Heren gesmuld van alle reacties dank dank dank ! Wat een mooie inzichten nuanceert de hele boel.

Ik verwacht over ca twee tot vier weken het geheel in ontvangst te nemen en zodra ik afgekoeld ben van de importfrustratie btw plus verhoging administratiekosten enz enz, dan ga ik hem gelijk testen, uirproberen, open maken, fotos maken, hier met jullie delen op deze topic!

Op basis van de informatie hier blijkt een aspect cruciaal te zijn. Belangrijker dan de type/merk is de vraag of de capacitoren gewoon voldoende uF vast houden en of hun ESR weerstandswaarde laag genoeg is. Ik zal een ESR meter aanschaffen ook zodat ik de waarde van nieuwe maar vooral ook mijn oude capacitors kan meten.

Ik zal met de voltmeter de speaker uitgangen meter (niks op de versterker aangesloten, zowel bij t=0 minuten, bij t=10 minuut, en bij t=60 minuten)

Geluidstest vergeleken met mijn oude sony 80ES (enige versterker die ik heb) als mijn referentie alle door mij zeer grijsgedraide bekende nummers van klassiek tot vocals nog eens afdraaien kijken of en zoja wat ik ontdek.

Daarna eventueel natuurlijk alles open maken voorzichtig en kijken hoe het hart van het beestje van binnen klopt.

= Wordt vervolgd! =
ray5150

Bericht door ray5150 »

We wonen hier in Nederland, je mag gewoon condensatoren zeggen.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
We wonen hier in Nederland, je mag gewoon condensatoren zeggen.
Ach, hij heeft z'n wijsheid vermoedelijk in Engelse lektuur opgedaan, krijg je van die afwijkingen :lol:
Anne
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Zou mij niet verbazen als dit een Linsley Hood is van bijna 50 jaar terug. Maar dan met wat moderner spul. En dat was een heerlijk klinkend dingetje. Eigenlijk een must voor iedereen die zelf met versterkers wil gaan klooien als ie later groot is. Oh ja, in de tijd van Linsley Hood waren er helemaal geen Silmic, Gold Tune, Muse en wat voor audioholio grut nog meer. Philips, Ero, Rifa, gewoon industrie spul. Meer was er niet.
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 08 jan 2018, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Wat ben je positief vandaag Peter? Lekker uitgeslapen vanochtend? Goed weekend gehad? Ik gun het je van harte hoor :D
Pjotr

Bericht door Pjotr »

SSassen schreef:
Wat ben je positief vandaag Peter? Lekker uitgeslapen vanochtend? Goed weekend gehad? Ik gun het je van harte hoor :D
Ja, ja, jaloers zeker...
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef:
SSassen schreef:
Ja, ja, jaloers zeker...
Op mensen die kunnen uitslapen? Altijd! :D
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Zou mij niet verbazen als dit een Linsley Hood is van bijna 50 jaar terug. Maar dan met wat moderner spul.
Zou kunnen met darlington eindpitten dan.
Anne
ray5150

Bericht door ray5150 »

Zou zomaar kunnen dat Peter gelijk heeft...
jlh-1969-amplifier.gif
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

ray5150 schreef:
Zou zomaar kunnen dat Peter gelijk heeft...

jlh-1969-amplifier.gif
De JLH klassieker, daarmee zijn we weer full circle, en gooien we pakweg 60-jaar innovatie in halfgeleider techniek gewoon over de balk, want in '69 wisten ze 't natuurlijk beter :rofl:
sterremuur
Contacteer:

Bericht door sterremuur »

Ze zijn ook op Aliexpress te vinden onder "1969 class a amplifier" in diverse uitvoeringen en prijzen.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Vermoedlijk meer zoiets gezien de transistorbezetting.
Anne
Bijlagen
JLHdarling.jpg
Plaats reactie