Sanne - KT88 push-pull eindversterker project

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Allebei Bert.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door OpaBert »

Dat is een opsteker !
Want ik vind die ronde dingen op een buizen versterker niet om aan te zien
Ook die dozen eromheen niet
Moeten trafo,s met kappen zijn :D
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

@Bert61,
SSassen schreef:
Goed, de kogel is door de spreekwoordelijke kerk. Ik heb zojuist nette trafo's op maat besteld bij Peter van Vlaartronic. Peter kan trafo's wikkelen volgens de opgegeven specificaties die passen in de origineel door mij bedoelde aluminium kappen, daarnaast kwam hij kwa prijs lager uit dan de trafo's van Toroidy, dus toen was de keuze snel gemaakt, ik heb nu én nette trafo's op maat én kan de aluminium kappen gebruiken.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Je hebt me op een idee gebracht Anne, zie C3/C6, of krijg ik nu billenkoek?
kt88_pp_008_017.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
Je hebt me op een idee gebracht Anne, zie C3/C6, of krijg ik nu billenkoek?
Wou je op de blaren zitten ? 8-[ zo gewelddadig ben ik niet :sure:
Zit wel iets in O:) wel erg kleine elcotjes.Kan wel zonder.
Vragt wel meer stuurspanning, ipv eerst 60Vt is het dan 75Vt.Moet de -130V naar -145V en ook de +130.
Ook bij de ECC82 moet de Va omhoog en liefst de +400V ook nog wat.
Anne
Bijlagen
kt88_pp_ktk.jpg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
Zit wel iets in O:) wel erg kleine elcotjes.Kan wel zonder.
Vragt wel meer stuurspanning, ipv eerst 60Vt is het dan 75Vt.Moet de -130V naar -145V en ook de +130.
Ook bij de ECC82 moet de Va omhoog en liefst de +400V ook nog wat.
Kijk, weer een stap gezet van goed naar beter :D Alleen als ik de voltages schaal naar -145V en +145V en de rest ook zo'n 30V extra geef dan loopt er ergens iets spaak, zie hieronder voor de DC spanningen, de eindtrap staat feitelijk helemaal dicht.
kt88_pp_008_018.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
Kijk, weer een stap gezet van goed naar beter :D Alleen als ik de voltages schaal naar -145V en +145V en de rest ook zo'n 30V extra geef dan loopt er ergens iets spaak, zie hieronder voor de DC spanningen, de eindtrap staat feitelijk helemaal dicht.
Het is niet de bedoeling de +200V van de eerste trap ook te verhogen, werkt averechts.
Die sim loopt ergens in 't honderd, kan helemaal niet.
C0 (anodes) +145V en C3,C4 (kathodes) -144,1V spanning over de buizen 189,1V
C1,C2 (roosters) -143,2V , spanning rooster-kathode 0,9V, rooster positief !
Zou er veel stroom door moeten lopen, kan alleen weg via Q5,Q7. Maar dat zijn stroombronnen, diezelfde stroom (van de buizen) geeft dan een spanning over R21,R24 wat Q6,Q8 de Q5,Q7 van z'n basisstroom berooft.
En als je naar C1,C6 kijkt loopt er 142µA door R18 roosterstroom !
Die hele toestand kan enkel als Q5,Q7 volledig in geleiding gaan in weerwil van Q6,Q8
Laat de 12k aan de anodes er maar in, zie je ook om hoeveel stroom het gaat. En dan de spanning over R21,R24 om te zien waarlangs de stroom gaat.
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
Die sim loopt ergens in 't honderd, kan helemaal niet.
Ik zat er ook al met gefronsde wenkbrauwen naar te kijken! Waarschijnlijk heeft de sim ook last van een verkoudheid? Heb 'm even een kopje kruidenthee gegeven en volgens mij klopt het nu een stuk beter, d'r mag alleen wat meer stroom door de eindbuizen wat mij betreft.
kt88_pp_008_019.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
Ik zat er ook al met gefronsde wenkbrauwen naar te kijken! Waarschijnlijk heeft de sim ook last van een verkoudheid? Heb 'm even een kopje kruidenthee gegeven en volgens mij klopt het nu een stuk beter, d'r mag alleen wat meer stroom door de eindbuizen wat mij betreft.
Ziet er een stuk normaler uit :D .Als ik zo die spanningen bekijk is +130V, zoals eerst best genoeg, maar -145V is wel nodig. Meer stroom door de eindbuizen, daar is Rvar voor, kleiner = meer :? :lol:
Nog een aardigheid is dat met die losse tegenkoppelwikkeling de instelling van de eerste trap buisonafhankelijk is (binnen de mogelijkheden van de buis), je kunt er zo een ECC81 of ECC82 inprikken.
Zelfs een ECC83 maar dan is wordt -Vg zo klein dat er roosterstroom gaat lopen.
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

D'r is toch wat geks aan de hand, als ik namelijk de stroom door de eindbuizen probeer te vergroten door Rvar in waarde te verlagen dan is dit het resultaat met waardes voor Rvar tussen 4K7 en 8K2, de spanning op de grids van de KT88s ligt dan tussen -50.7V (4K7) en -55.1V (8K2) in. Jij enig idee wat dit wezen kan?
kt88_pp_008_020.jpg
kt88_pp_008_021.jpg
EDIT: kt88_pp_008_021.jpg opnieuw geupload met de juiste stromen gelabeled in het schema.
Laatst gewijzigd door SSassen op zo 07 jan 2018, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
Nog een aardigheid is dat met die losse tegenkoppelwikkeling de instelling van de eerste trap buisonafhankelijk is (binnen de mogelijkheden van de buis), je kunt er zo een ECC81 of ECC82 inprikken.
Zelfs een ECC83 maar dan is wordt -Vg zo klein dat er roosterstroom gaat lopen.
Ik heb 'm er even ingetekend en gesimuleerd, dat ziet er inderdaad prima uit!
kt88_pp_008_022.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
Ah!buis schreef:
Nog een aardigheid is dat met die losse tegenkoppelwikkeling de instelling van de eerste trap buisonafhankelijk is (binnen de mogelijkheden van de buis), je kunt er zo een ECC81 of ECC82 inprikken.
Zelfs een ECC83 maar dan is wordt -Vg zo klein dat er roosterstroom gaat lopen.
Ik heb 'm er even ingetekend en gesimuleerd, dat ziet er inderdaad prima uit!
Deze laatste ziet er weer goed uit, de vorige twee weer rommel :(
Nu R12 een beetje kleiner, anodes meer naar 100V toe. En de kathodevolgers op +130V, meer geeft ook meer negatieve spanning op het rooster, is minder lineair gebied en de stroom in de eindbuizen wordt dan minder.
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
Nu R12 een beetje kleiner, anodes meer naar 100V toe. En de kathodevolgers op +130V, meer geeft ook meer negatieve spanning op het rooster, is minder lineair gebied en de stroom in de eindbuizen wordt dan minder.
Check! Dubbel-check! :mrgreen:
kt88_pp_008_023.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

Mooi, zo is de kathode van de ECC82 versterkertrap ook gezakt en de anode op peil gebleven, geeft wat meer ruimte.
De relatie +130V en eindbuisstroom is wel omgekeerd als wat ik aangaf.Is ook verwarrend, negatief en omgekeerd :-s
Met minder anode en het rooster vast zakt de kathode (is + tov rooster) om de roosterspanning te verminderen (moet minder -Vg om bij minder Vak dezelfde stroom te hebben).Maar de zakkende kathode geeft ook meer negatieve roosterspanning voor de eindbuizen.
Resultaat minder V+ voor de kahodevolgers = minder stroom in de eindbuizen.
Oef, ben'r uit :D
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
Mooi, zo is de kathode van de ECC82 versterkertrap ook gezakt en de anode op peil gebleven, geeft wat meer ruimte.
De relatie +130V en eindbuisstroom is wel omgekeerd als wat ik aangaf.Is ook verwarrend, negatief en omgekeerd :-s
Met minder anode en het rooster vast zakt de kathode (is + tov rooster) om de roosterspanning te verminderen (moet minder -Vg om bij minder Vak dezelfde stroom te hebben).Maar de zakkende kathode geeft ook meer negatieve roosterspanning voor de eindbuizen.
Resultaat minder V+ voor de kahodevolgers = minder stroom in de eindbuizen.
Oef, ben'r uit :D
Anne
Moest 'm drie keer lezen, maar is helder nu :mrgreen:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Goed, na alles nog eens nagelopen te hebben heb ik maar wat simulaties gedraaid voor de harmonische vervorming, uiteraard bij 20kHz, want daar is de loopgain het kleinst en per saldo dus de vervorming het hoogst. Hieronder de resultaten bij ~15W/8 Ohm @20kHz en ~60W/8 Ohm @20kHz. Bij pakweg 15W bedraagt die nog geen 0.1% en bij 60W 0.3%, dat zijn meer dan uitstekende waardes voor een buizenversterker.
kt88_pp_008_024.jpg
kt88_pp_008_025.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

Ziet er hoopvol uit hoewel 't is maar simulatie = vervorming van de modellen.
Was dat met of zonder die kathode tegenkoppeling ? (is afgedekt :( )
Heeft zo z'n voor en tegen.Vermindert de vervorming van de eindtrap maar de voorversterker moet meer leveren met ook meer vervorming. En de openlus versterking loopt achteruit, minder algemene tegenkoppeling en weer meer kans dat 't stabiel is. 't Is ook altijd wat :mrgreen:
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Dit is met de kathode tegenkoppeling, en je hebt uiteraard gelijk, de praktijk zal moeten uitwijzen of dit ook de beste resultaten geeft, anders gaan we gewoon terug naar de versie zonder.
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door metabaron »

Krijg je hem nog af voor Hengelo 2018 :rofl: :hide:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

metabaron schreef:
Krijg je hem nog af voor Hengelo 2018 :rofl: :hide:
Nee, ik zet in op einde van het jaar en daar mogen de overige forumleden weddenschappen op afsluiten ter motivatie :D
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Goed, de klad zat er enige tijd in wegens het welbekende druk, druk, druk, maar het einde van het jaar is weer in zicht en daarmee heb ik weer wat meer vrije tijd beschikbaar, dus maar even een foto van de vooruitgang tot nu toe ...
IMG_0968.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Henkjan »

Hengelo 2019?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Henkjan schreef:
Hengelo 2019?
:rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door ray5150 »

Je hebt de transformatoren uitgepakt.
Die stonden zeker al een jaartje in de stelling ?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door OpaBert »

We moeten m niet opjagen [-X
O:)
Wel mooie trafo,s Sander
Plaats reactie