Sanne - KT88 push-pull eindversterker project
Moderator: Beheerdersteam
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Dat is een opsteker !
Want ik vind die ronde dingen op een buizen versterker niet om aan te zien
Ook die dozen eromheen niet
Moeten trafo,s met kappen zijn
Want ik vind die ronde dingen op een buizen versterker niet om aan te zien
Ook die dozen eromheen niet
Moeten trafo,s met kappen zijn
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
@Bert61,
SSassen schreef:Goed, de kogel is door de spreekwoordelijke kerk. Ik heb zojuist nette trafo's op maat besteld bij Peter van Vlaartronic. Peter kan trafo's wikkelen volgens de opgegeven specificaties die passen in de origineel door mij bedoelde aluminium kappen, daarnaast kwam hij kwa prijs lager uit dan de trafo's van Toroidy, dus toen was de keuze snel gemaakt, ik heb nu én nette trafo's op maat én kan de aluminium kappen gebruiken.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Je hebt me op een idee gebracht Anne, zie C3/C6, of krijg ik nu billenkoek?
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Wou je op de blaren zitten ?SSassen schreef:Je hebt me op een idee gebracht Anne, zie C3/C6, of krijg ik nu billenkoek?
Zit wel iets in
Vragt wel meer stuurspanning, ipv eerst 60Vt is het dan 75Vt.Moet de -130V naar -145V en ook de +130.
Ook bij de ECC82 moet de Va omhoog en liefst de +400V ook nog wat.
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Kijk, weer een stap gezet van goed naar beterAh!buis schreef:Zit wel iets inwel erg kleine elcotjes.Kan wel zonder.
Vragt wel meer stuurspanning, ipv eerst 60Vt is het dan 75Vt.Moet de -130V naar -145V en ook de +130.
Ook bij de ECC82 moet de Va omhoog en liefst de +400V ook nog wat.
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Het is niet de bedoeling de +200V van de eerste trap ook te verhogen, werkt averechts.SSassen schreef:Kijk, weer een stap gezet van goed naar beterAlleen als ik de voltages schaal naar -145V en +145V en de rest ook zo'n 30V extra geef dan loopt er ergens iets spaak, zie hieronder voor de DC spanningen, de eindtrap staat feitelijk helemaal dicht.
Die sim loopt ergens in 't honderd, kan helemaal niet.
C0 (anodes) +145V en C3,C4 (kathodes) -144,1V spanning over de buizen 189,1V
C1,C2 (roosters) -143,2V , spanning rooster-kathode 0,9V, rooster positief !
Zou er veel stroom door moeten lopen, kan alleen weg via Q5,Q7. Maar dat zijn stroombronnen, diezelfde stroom (van de buizen) geeft dan een spanning over R21,R24 wat Q6,Q8 de Q5,Q7 van z'n basisstroom berooft.
En als je naar C1,C6 kijkt loopt er 142µA door R18 roosterstroom !
Die hele toestand kan enkel als Q5,Q7 volledig in geleiding gaan in weerwil van Q6,Q8
Laat de 12k aan de anodes er maar in, zie je ook om hoeveel stroom het gaat. En dan de spanning over R21,R24 om te zien waarlangs de stroom gaat.
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Ik zat er ook al met gefronsde wenkbrauwen naar te kijken! Waarschijnlijk heeft de sim ook last van een verkoudheid? Heb 'm even een kopje kruidenthee gegeven en volgens mij klopt het nu een stuk beter, d'r mag alleen wat meer stroom door de eindbuizen wat mij betreft.Ah!buis schreef:Die sim loopt ergens in 't honderd, kan helemaal niet.
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Ziet er een stuk normaler uitSSassen schreef:Ik zat er ook al met gefronsde wenkbrauwen naar te kijken! Waarschijnlijk heeft de sim ook last van een verkoudheid? Heb 'm even een kopje kruidenthee gegeven en volgens mij klopt het nu een stuk beter, d'r mag alleen wat meer stroom door de eindbuizen wat mij betreft.
Nog een aardigheid is dat met die losse tegenkoppelwikkeling de instelling van de eerste trap buisonafhankelijk is (binnen de mogelijkheden van de buis), je kunt er zo een ECC81 of ECC82 inprikken.
Zelfs een ECC83 maar dan is wordt -Vg zo klein dat er roosterstroom gaat lopen.
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
D'r is toch wat geks aan de hand, als ik namelijk de stroom door de eindbuizen probeer te vergroten door Rvar in waarde te verlagen dan is dit het resultaat met waardes voor Rvar tussen 4K7 en 8K2, de spanning op de grids van de KT88s ligt dan tussen -50.7V (4K7) en -55.1V (8K2) in. Jij enig idee wat dit wezen kan?
EDIT: kt88_pp_008_021.jpg opnieuw geupload met de juiste stromen gelabeled in het schema.
EDIT: kt88_pp_008_021.jpg opnieuw geupload met de juiste stromen gelabeled in het schema.
Laatst gewijzigd door SSassen op zo 07 jan 2018, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Ik heb 'm er even ingetekend en gesimuleerd, dat ziet er inderdaad prima uit!Ah!buis schreef:Nog een aardigheid is dat met die losse tegenkoppelwikkeling de instelling van de eerste trap buisonafhankelijk is (binnen de mogelijkheden van de buis), je kunt er zo een ECC81 of ECC82 inprikken.
Zelfs een ECC83 maar dan is wordt -Vg zo klein dat er roosterstroom gaat lopen.
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Deze laatste ziet er weer goed uit, de vorige twee weer rommelSSassen schreef:Ik heb 'm er even ingetekend en gesimuleerd, dat ziet er inderdaad prima uit!Ah!buis schreef:Nog een aardigheid is dat met die losse tegenkoppelwikkeling de instelling van de eerste trap buisonafhankelijk is (binnen de mogelijkheden van de buis), je kunt er zo een ECC81 of ECC82 inprikken.
Zelfs een ECC83 maar dan is wordt -Vg zo klein dat er roosterstroom gaat lopen.
Nu R12 een beetje kleiner, anodes meer naar 100V toe. En de kathodevolgers op +130V, meer geeft ook meer negatieve spanning op het rooster, is minder lineair gebied en de stroom in de eindbuizen wordt dan minder.
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Check! Dubbel-check!Ah!buis schreef:Nu R12 een beetje kleiner, anodes meer naar 100V toe. En de kathodevolgers op +130V, meer geeft ook meer negatieve spanning op het rooster, is minder lineair gebied en de stroom in de eindbuizen wordt dan minder.
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Mooi, zo is de kathode van de ECC82 versterkertrap ook gezakt en de anode op peil gebleven, geeft wat meer ruimte.
De relatie +130V en eindbuisstroom is wel omgekeerd als wat ik aangaf.Is ook verwarrend, negatief en omgekeerd
Met minder anode en het rooster vast zakt de kathode (is + tov rooster) om de roosterspanning te verminderen (moet minder -Vg om bij minder Vak dezelfde stroom te hebben).Maar de zakkende kathode geeft ook meer negatieve roosterspanning voor de eindbuizen.
Resultaat minder V+ voor de kahodevolgers = minder stroom in de eindbuizen.
Oef, ben'r uit
Anne
De relatie +130V en eindbuisstroom is wel omgekeerd als wat ik aangaf.Is ook verwarrend, negatief en omgekeerd
Met minder anode en het rooster vast zakt de kathode (is + tov rooster) om de roosterspanning te verminderen (moet minder -Vg om bij minder Vak dezelfde stroom te hebben).Maar de zakkende kathode geeft ook meer negatieve roosterspanning voor de eindbuizen.
Resultaat minder V+ voor de kahodevolgers = minder stroom in de eindbuizen.
Oef, ben'r uit
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Moest 'm drie keer lezen, maar is helder nuAh!buis schreef:Mooi, zo is de kathode van de ECC82 versterkertrap ook gezakt en de anode op peil gebleven, geeft wat meer ruimte.
De relatie +130V en eindbuisstroom is wel omgekeerd als wat ik aangaf.Is ook verwarrend, negatief en omgekeerd![]()
Met minder anode en het rooster vast zakt de kathode (is + tov rooster) om de roosterspanning te verminderen (moet minder -Vg om bij minder Vak dezelfde stroom te hebben).Maar de zakkende kathode geeft ook meer negatieve roosterspanning voor de eindbuizen.
Resultaat minder V+ voor de kahodevolgers = minder stroom in de eindbuizen.
Oef, ben'r uit![]()
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Goed, na alles nog eens nagelopen te hebben heb ik maar wat simulaties gedraaid voor de harmonische vervorming, uiteraard bij 20kHz, want daar is de loopgain het kleinst en per saldo dus de vervorming het hoogst. Hieronder de resultaten bij ~15W/8 Ohm @20kHz en ~60W/8 Ohm @20kHz. Bij pakweg 15W bedraagt die nog geen 0.1% en bij 60W 0.3%, dat zijn meer dan uitstekende waardes voor een buizenversterker.
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Ziet er hoopvol uit hoewel 't is maar simulatie = vervorming van de modellen.
Was dat met of zonder die kathode tegenkoppeling ? (is afgedekt
)
Heeft zo z'n voor en tegen.Vermindert de vervorming van de eindtrap maar de voorversterker moet meer leveren met ook meer vervorming. En de openlus versterking loopt achteruit, minder algemene tegenkoppeling en weer meer kans dat 't stabiel is. 't Is ook altijd wat
Anne
Was dat met of zonder die kathode tegenkoppeling ? (is afgedekt
Heeft zo z'n voor en tegen.Vermindert de vervorming van de eindtrap maar de voorversterker moet meer leveren met ook meer vervorming. En de openlus versterking loopt achteruit, minder algemene tegenkoppeling en weer meer kans dat 't stabiel is. 't Is ook altijd wat
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Dit is met de kathode tegenkoppeling, en je hebt uiteraard gelijk, de praktijk zal moeten uitwijzen of dit ook de beste resultaten geeft, anders gaan we gewoon terug naar de versie zonder.
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Krijg je hem nog af voor Hengelo 2018

- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Nee, ik zet in op einde van het jaar en daar mogen de overige forumleden weddenschappen op afsluiten ter motivatiemetabaron schreef:Krijg je hem nog af voor Hengelo 2018![]()
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Goed, de klad zat er enige tijd in wegens het welbekende druk, druk, druk, maar het einde van het jaar is weer in zicht en daarmee heb ik weer wat meer vrije tijd beschikbaar, dus maar even een foto van de vooruitgang tot nu toe ...
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Je hebt de transformatoren uitgepakt.
Die stonden zeker al een jaartje in de stelling ?
Die stonden zeker al een jaartje in de stelling ?
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
We moeten m niet opjagen

Wel mooie trafo,s Sander
Wel mooie trafo,s Sander
