KT88 testen
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: KT88 testen
Eh nee. Die stroombegenzing zo met een FET en BJT staat vrijwel altijd te oscilleren als het in de begrenzing gaat. En ja, dat zegt dan "poef"...
Re: KT88 testen
Om er zo twee fet's aan te zetten heeft niet veel zin, veel kans dat er een het meeste werk doet of anders tussen elke fet en de stroombegrenzing een serieweerstandje van bijv. 10Ω.Bert61 schreef:Eventueel met dit printje en in plaats van 1.irf820 2 irfp460 tegen de 3 mm dikke bovenplaat geschroefd
Moet wel heel goed koelen, kan tot 60W verstookt worden.
Anodespanning mag best lager dan het schermrooster.Om een grafiek te tekenen behoord het schermrooster op een vaste spanning te zitten (bijv 250V) en de anode zowel hoger als lager.Uit die gestabiliseerde spanning voor de Anode een tweede regelprint voor het schermrooster
Dan is die schermrooster altijd lager ! En als geen Anode spanning is er ook geen schermrooster spanning![]()
Pas als de anode onder 100V komt bij weinig negatieve stuurroosterspanning begint de schermroosterstroom op te lopen en onder 50V anode vliegt de schermroosterstroom omhoog.
En als je een steile buis zoals de KT88 meet, best stopweerstanden aan de buisvoet.
Anne
Re: KT88 testen
Ok Anne Peter dus die stroombegrenzing is niet goed
Wat kan ik er aan doen om het te verbeteren of de schakeling gewoon uitschakelen ?
Anne twee paralel gaat niet jammer had gelezen dat met Irf juis goed zou gaan met transistors gebruiken we emitter weerstanden
Als 2 niet gaat Dan 1irfp460
Die mag even 280 Watt dissiperen moet ik aan de schakeling nog wat aan passen ?
Schermrooster op 250 volt maken met een paar 5 Watt zeners in serie, is dat voldoende
Ik ga pitte Bedankt Anne en Peter
Morgen weer een hobby dag Bedankt nogmaals voor de hulp en broodnodige kennis en ideeen
Wat kan ik er aan doen om het te verbeteren of de schakeling gewoon uitschakelen ?
Anne twee paralel gaat niet jammer had gelezen dat met Irf juis goed zou gaan met transistors gebruiken we emitter weerstanden
Als 2 niet gaat Dan 1irfp460
Die mag even 280 Watt dissiperen moet ik aan de schakeling nog wat aan passen ?
Schermrooster op 250 volt maken met een paar 5 Watt zeners in serie, is dat voldoende
Ik ga pitte Bedankt Anne en Peter
Morgen weer een hobby dag Bedankt nogmaals voor de hulp en broodnodige kennis en ideeen
Re: KT88 testen
Vandaag alvast mnplaat alum op de freesbank gezet en een begin gemaakt
Kan hem hem op het hout vast schroeven
De DHZ trafo kan met de aansluitingen onder in het uitgefreesde gat liggen
Ik sta elke keer verrast hoe belabberd die camera,s met LED licht kunnen omgaan
Ik heb er met een foto bewerkings wat kleur in gebracht
De Trespa plaat is blauwe maar zonder bewerking is het grijs
Flitsen helpt nauwelijks
Toch een plaatje
Ik denk dat Anne en Peter te druk bezig zijn
voor Mn vraag betreffende de irfp460
Gewoon uit proberen werkt met buizen prima
maar met fets en transistors is het al kapot voor je de schakelaar uit kan zetten
Rotdingen
Kan hem hem op het hout vast schroeven
De DHZ trafo kan met de aansluitingen onder in het uitgefreesde gat liggen
Ik sta elke keer verrast hoe belabberd die camera,s met LED licht kunnen omgaan
Ik heb er met een foto bewerkings wat kleur in gebracht
De Trespa plaat is blauwe maar zonder bewerking is het grijs
Flitsen helpt nauwelijks
Toch een plaatje
Ik denk dat Anne en Peter te druk bezig zijn
Gewoon uit proberen werkt met buizen prima
maar met fets en transistors is het al kapot voor je de schakelaar uit kan zetten
Re: KT88 testen
Je hebt zo nog meer werk met foto's dan met bouwen
De IRF820 zou eigenlijk net sterk genoeg zijn om 400V bij 200mA te overleven als ie niet te heet wordt.
Met een sterkere blijft de warmteontwikkeling hetzelfde, kan wel meer stroom hebben bij hoge spanning.
Voor het schermrooster kan het wel met die Ne-buizen, 15k vanuit 400V naar 250V is ook redelijk veilig voor de buis.
Negatieve spanning, zoiets als in de meeste buizenversterker zit maar dan regelbaar over het hele bereik.
Nog zitten puzzelen op een andere regelbare HSvoeding.Kom ik op zoiets uit, onder voorbehoud van haken en ogen
.Regel-circuit gevoed uit een vrije gloeiwikkeling, volledig laagspanning maar in bedrijf zit de boel op de +uitgang !
Bij overbelasting zakt de referentie stroom en daarmee de uitgangsspanning.
Anne
De IRF820 zou eigenlijk net sterk genoeg zijn om 400V bij 200mA te overleven als ie niet te heet wordt.
Met een sterkere blijft de warmteontwikkeling hetzelfde, kan wel meer stroom hebben bij hoge spanning.
Voor het schermrooster kan het wel met die Ne-buizen, 15k vanuit 400V naar 250V is ook redelijk veilig voor de buis.
Negatieve spanning, zoiets als in de meeste buizenversterker zit maar dan regelbaar over het hele bereik.
Nog zitten puzzelen op een andere regelbare HSvoeding.Kom ik op zoiets uit, onder voorbehoud van haken en ogen
Bij overbelasting zakt de referentie stroom en daarmee de uitgangsspanning.
Anne
Re: KT88 testen
Anne, dit soort schakelingetjes heb je er 100 van in een dozijn. Maar zonder door en door testen of op zijn minst simuleren zijn ze weinig waard. 9 van de 10 keer bouw je zo een mooie oscillator maar geen voeding.
Re: KT88 testen
Tot nu toe werkten al zijn schakelingen die ik gebouwd heb hoorPjotr schreef:Anne, dit soort schakelingetjes heb je er 100 van in een dozijn. Maar zonder door en door testen of op zijn minst simuleren zijn ze weinig waard. 9 van de 10 keer bouw je zo een mooie oscillator maar geen voeding.
Bovendien als ik het goed snap moet dat ding oscileren om die 75 volt te maken
Of bedoel je dat dit een beveiliging is voor de Hoogspannings voeding
Ik snap eigenlijk maar een regel
Dat ik iets kan maken voor die 250 volt met een rij OB2 OA2 in serie 15K
Wat gevoed wordt uit die 400 volt
Re: KT88 testen
Vind kroontje wel mooi koning Anne
of voor Prins carnaval aan het solliciteren
Ik zal dat printje is in elkaar zetten wat ik heb liggen met een irfp460
Die kan meer dissiperen en ook ontiegelijk veel stroom hebben.
Als ik 400 volt kortsluit met een dikke elco zal dat veel stroom zijn
Maar ik kan die elco zo klein mogelijk houden en smoorspoelen gebruiken , die remmen dan ook de stroom
Maar die spoel moet ook zijn lading kwijt
Ik ben een doener geen denker
Dan maak ik op ruitjes papier een curve met de stroom bij het negatieve spanning iA -ug
Of leid dat tot waardeloze grafieken
Ik zal dat printje is in elkaar zetten wat ik heb liggen met een irfp460
Die kan meer dissiperen en ook ontiegelijk veel stroom hebben.
Als ik 400 volt kortsluit met een dikke elco zal dat veel stroom zijn
Maar ik kan die elco zo klein mogelijk houden en smoorspoelen gebruiken , die remmen dan ook de stroom
Maar die spoel moet ook zijn lading kwijt
Ik ben een doener geen denker
Dan maak ik op ruitjes papier een curve met de stroom bij het negatieve spanning iA -ug
Of leid dat tot waardeloze grafieken
Re: KT88 testen
Vind het wel mooi zo. Past wel en de rest van de 's-keizers kleren hoeft niet zo.Bert61 schreef:Vind kroontje wel mooi koning Anneof voor Prins carnaval aan het solliciteren
![]()
Je snapt hem bijna Bert. Dat schakelingetje is juist om te voorkomen je aan de 400V kunt zitten. Soort van Sanderbeveiliging zeg maar
Re: KT88 testen
Toch nog maar een keer waarschuwen.Dat schakelingetje is wel met 2x8V maar in werking zit de hele zooi aan de +uitgangPjotr schreef:Vind het wel mooi zo. Past wel en de rest van de 's-keizers kleren hoeft niet zo.Bert61 schreef:Vind kroontje wel mooi koning Anneof voor Prins carnaval aa'n het solliciteren
![]()
Je snapt hem bijna Bert. Dat schakelingetje is juist om te voorkomen je aan de 400V kunt zitten. Soort van Sanderbeveiliging zeg maarOscilleren is 1 ding maar die torren hebben ook nog een SOA om rekening mee te houden. Eigenlijk moet je daarom ter beveiliging een foldback stroombegrenzing maken.
Naar de SOA heb ik wel gekeken, 200mA bij 400V zit in de veilige zone.Voor de IRF820 wel net-an.
't Is vandaag 6 jan -> driekoningen, vandaar kroontje
Anne
Re: KT88 testen
Echnie. Moet de sluiting wel korter duren dan 20 msAh!buis schreef:Naar de SOA heb ik wel gekeken, 200mA bij 400V zit in de veilige zone.Voor de IRF820 wel net-an.
't Is vandaag 6 jan -> driekoningen, vandaar kroontje![]()
Anne
Re: KT88 testen
Blijkbaar lees jij de grafiek andersPjotr schreef:Echnie. Moet de sluiting wel korter duren dan 20 msAh!buis schreef:Naar de SOA heb ik wel gekeken, 200mA bij 400V zit in de veilige zone.Voor de IRF820 wel net-an.
't Is vandaag 6 jan -> driekoningen, vandaar kroontje![]()
AnneVoor DC zal het hooguit 20 mA@400V zijn.
En dan zit 200mA, 400V veilig.
Als die zienswijze niet klopt, wat is dan wel het veilige kontinu-gebied ?
Zou zeggen een puls langer dan die 10ms mag geen puls meer heten.
Anne
Re: KT88 testen
Curven die zo kaarsrecht lopen zijn theoretische benaderingscurven. Voor DC gaat het al helemaal niet op en wat het wel mag zijn staat gewoon niet in die grafiek. Voor DC heb je de werkelijk gemeten curven nodig. Die fet is helemaal niet gemaakt voor DC, dus is het niet aangegeven. Maar die tor gaat het echt niet redden bij sluiting, dat is wishful thinking. Ga maar uit van 1/20 van wat bij 10ms staat. Been there, done there.Ah!buis schreef:Als die zienswijze niet klopt, wat is dan wel het veilige kontinu-gebied ?
Zou zeggen een puls langer dan die 10ms mag geen puls meer heten.
Anne
Re: KT88 testen
Hm wordt steeds interessanter
Anne jullie zijn het niet eens
Dan komt er steeds meer details uit de schakeling
Anne Peter waarom niet met die irfp 460
Die heb ik liggen hoor
kan veel meer stroom en vermogen dissiperen bovendien heb ik ook nog een reserve
Wat is daar op tegen Omdat ding ook te gebruiken in plaats van die snelle zekering met 3 pootjes
Moet ik eerst een print gaan tekenen het ontwerp overbrengen op printplaat dan gaan etsen
Ben echt niet te lui om het te doen Maar dat printje heb ik liggen en de onderdelen ook Anne
Dan komt er steeds meer details uit de schakeling
Anne Peter waarom niet met die irfp 460
Die heb ik liggen hoor
kan veel meer stroom en vermogen dissiperen bovendien heb ik ook nog een reserve
Wat is daar op tegen Omdat ding ook te gebruiken in plaats van die snelle zekering met 3 pootjes
Moet ik eerst een print gaan tekenen het ontwerp overbrengen op printplaat dan gaan etsen
Ben echt niet te lui om het te doen Maar dat printje heb ik liggen en de onderdelen ook Anne
Re: KT88 testen
Wat er op tegen is? Niks, totdat ie stuk gaat als je sluiting maakt. Je hebt al enige ervaring
Dit soort fets zijn niet gemaakt voor lineaire toepassingen maar voor schakeldoeleinden en dan gelden heel andere eisen waar je rekening mee moet houden. B.v. door hot spots bij DC kun je ze maar tot een 1/4 van het opgegeven vermogen gebruiken. Soms nog minder. Maar ook de hoge inductiespanningen t.g.v. van de aansluitdraden bij sluiting maken kunnen de boel snel vernielen. Moet je maatregelen voor nemen.
Wat is trouwens de max spanning die je uit dat voedinkje halen wilt 300V, 500V? En liefst regelbaar vanaf 0V neem ik aan?
Wat is trouwens de max spanning die je uit dat voedinkje halen wilt 300V, 500V? En liefst regelbaar vanaf 0V neem ik aan?
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 06 jan 2018, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: KT88 testen
Of dit Dat blijft ook wel heel
Heeft geen last van soa of zoiets wordt gewoon beetje rood en dan even uit zetten en dan werkt het nog 
Re: KT88 testen
Ik hoef niet beneden 50 volt Peter daar heb ik een ander ding voorPjotr schreef:Wat er op tegen is? Niks, totdat ie stuk gaat als je sluiting maakt. Je hebt al enige ervaringDit soort fets zijn niet gemaakt voor lineaire toepassingen maar voor schakeldoeleinden en dan gelden heel andere eisen waar je rekening mee moet houden. B.v. door hot spots bij DC kun je ze maar tot een 1/4 van het opgegeven vermogen gebruiken. Soms nog minder.
Wat is trouwens de max spanning die je uit dat voedinkje halen wilt 300V, 500V? En liefst regelbaar vanaf 0V neem ik aan?
Zelfs 80 volt 500 mA of nog meer met een ventilator er op kan ik maken met dit dingetje
Zeg dat ik wens te maken 50 tot 400 volt 150 mA
Daar kan ik elke buis KT88 EL34 300B 6L6 EL12 PL509 Pl519 mee testen toch
Gewoon negatief regelbaar 0-75 volt
Hoogspanning tot 300 Volt met 250AC IN en 400V met 350 VAC IN 150-200mA
Laatst gewijzigd door OpaBert op za 06 jan 2018, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: KT88 testen
Ben maar 's naar andere databladen gaan kijken.En idd bij de enkele die 't aangeven is de DC-waarde een faktor 10...15x minder dan de 10ms lijn.
Heb je bedroevend weinig aan als het om voedingen gaat.
Bij de IRF820 krijg je wel de indruk dat de stippellijn de DC-grens is.De in het blad vermelde DC max I&V zit bijna tegen de stippellijn
.
Anne
Heb je bedroevend weinig aan als het om voedingen gaat.
Bij de IRF820 krijg je wel de indruk dat de stippellijn de DC-grens is.De in het blad vermelde DC max I&V zit bijna tegen de stippellijn
Anne
Re: KT88 testen
Beste gaat dit eigenlijk gewoon met een ouderwetse BUxxx TV-lijntor Anne met een beetje hfe, zeg min 25.
Re: KT88 testen
Valt ook bar tegenPjotr schreef:Beste gaat dit eigenlijk gewoon met een ouderwetse BUxxx TV-lijntor Anne met een beetje hfe, zeg min 25.
Anne
Re: KT88 testen
Het is i.i.g. beter gedefinieerd en getest. En met een foldback current limit is het wel op de rails te houden.
Re: KT88 testen
Wat uiteindelijk ook met de fet moest.
Uitgaande van wat als max DC wordt opgegeven en eenzelfde terugloop als bij de pulsen kom je op zo'n 60mA bij 400V. Een weerstand erbij krijg je Imax=200mA bij Vsd=0V Imax=50mA bij Vsd=400V.
Anne
Uitgaande van wat als max DC wordt opgegeven en eenzelfde terugloop als bij de pulsen kom je op zo'n 60mA bij 400V. Een weerstand erbij krijg je Imax=200mA bij Vsd=0V Imax=50mA bij Vsd=400V.
Anne
Re: KT88 testen
Ik kan het deels volgen
Kijken of ik die grafiek snap 8 A bij 10uS lang
Dat verklaart veel waarom ik niet vlug genoeg ben met uit schakelen
Zeker als er na die irf820 een elco hangt van 47 uF en de boel ondanks snelle zekering toch ontploft
corrigeer me als ik het fout heb afijn
daar heb ik geen klachten over
Hoe is dat bij die irfp 460 ?
Kijken of ik dat kan vinden
Kijken of ik die grafiek snap 8 A bij 10uS lang
Dat verklaart veel waarom ik niet vlug genoeg ben met uit schakelen
Zeker als er na die irf820 een elco hangt van 47 uF en de boel ondanks snelle zekering toch ontploft
corrigeer me als ik het fout heb afijn
Hoe is dat bij die irfp 460 ?
Kijken of ik dat kan vinden
Re: KT88 testen
Ik zou gewoon eens een zware jongen als de IRFPE50 proberen Bert. Qua kosten zal het niet zijn denk ik als ik zo bij EOO kijk. Die staat ook in het schema vermeld! Of heb je dat al gedaan? Die IRFP460 is ook wel een stevige maar een V_ds van 500V is wat krap. Ze kunnen doorgaans maar erg weinig overspanning hebben.
