Sanne - KT88 push-pull eindversterker project

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Mja, punt is dat de enige manier om dat anders te doen is de versterker volledig gebalanceerd uitvoeren, zoals ons ExtremA ontwerp bijvoorbeeld, dat betekent echter wel twee eindtrappen, wordt het niet eenvoudiger of goedkoper van.
extrema.gif
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
Mja, punt is dat de enige manier om dat anders te doen is de versterker volledig gebalanceerd uitvoeren, zoals ons ExtremA ontwerp bijvoorbeeld, dat betekent echter wel twee eindtrappen, wordt het niet eenvoudiger of goedkoper van.
Met zo'n uitbundige versterker is 't een ander verhaal :D .
Of een trafo ? :hide: :lol:
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
Of een trafo ? :hide: :lol:
Daarmee is de cirkel weer rond en zijn we weer terug bij onze buizenversterker :mrgreen:

En over trafo's gesproken, het is voor mij nog steeds niet helemaal helder hoe de berekening voor de secundaire wikkelingen tot stand komt, misschien dat je dat nog eens helder en beknopt kunt uitleggen?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Pjotr »

SSassen schreef:
Mja, punt is dat de enige manier om dat anders te doen is de versterker volledig gebalanceerd uitvoeren, zoals ons ExtremA ontwerp bijvoorbeeld, dat betekent echter wel twee eindtrappen, wordt het niet eenvoudiger of goedkoper van.
Mwah, een BTL buizenversterker. Waarom ook niet? Sky is de limit begrijp ik en het is zeker uniek :lol:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Mwah, een BTL buizenversterker. Waarom ook niet? Sky is de limit begrijp ik en het is zeker uniek :lol:
De kast is vohol ! Niets meer bijstoppen, dit gaat nog verkeerd.Krak boem, blub blub blub :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Pjotr »

Gelukkig blijven buizen drijven :sure: Maar trafo's dan weer niet :( Kan i.d.d. problematisch worden.... ;)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
En over trafo's gesproken, het is voor mij nog steeds niet helemaal helder hoe de berekening voor de secundaire wikkelingen tot stand komt, misschien dat je dat nog eens helder en beknopt kunt uitleggen?
Waarom 't makkelijk doen als 't moeilijk ook gaat :shock:
De impedantie is evenredig met het kwadraat van het aantal windingen dus met
Z=impedatie, n= aantal windingen en A de evenredigheidsfaktor wordt An²=Z.
Voor twee wikkelingen n1 en n2 met impedanties Z1 en Z2 kunnen we
A(n1)²=Z1 en A(n2)²=Z2 schrijven.Ofwel n1=√(Z1/A) en n2=√(Z2/A) en dus n1+n2=(√Z1+√Z2)/√A
De boel kwadrateren en A naar links, A(n1+n2)²=(√Z1+√Z2)². Als je dat dan bekijkt als An²=Z zie je dat de twee wikkelingen in serie n1+n2 een impedantie oplevert die het kwadraat is van de som van de vierkantswortels van de samenstellende impedanties :D
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Helder, ik kan je inmiddels wel zoenen Anne!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door ds23man »

SSassen schreef:
Helder, ik kan je inmiddels wel zoenen Anne!
Zou ik niet doen, de vla zit in zijn baard! :lol:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

ds23man schreef:
SSassen schreef:
Helder, ik kan je inmiddels wel zoenen Anne!
Zou ik niet doen, de vla zit in zijn baard! :lol:
Ja, maar morgen is 't baddag, moet ik opnieuw gaan sparen :(
Sander moet maar elders vla vinden :lol:
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Vla of geen vla, Anne verdient een pluim voor z’n inbreng in dit topic!
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door OpaBert »

Bericht uit China betreffende Die trafo kit
Hi Bert,

Happy New Year!

The weight of the set transformer is about 8.6kg, its shipping cost is USD 80 through EMS.

Any questions please let us know.

Vincent Zhang
IWISTAO HIFI MINIMART
https://wwwiwistao.com
WhatsApp: +86 186 6537 1846
Email: sales@iwistao.com
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door ray5150 »

Tering. Wat een geld.
Voor zo'n bedrag zou ik eerst in Europa kijken voor iets passends.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Tering. Wat een geld.
Voor zo'n bedrag zou ik eerst in Europa kijken voor iets passends.
Zo wordt een koopje weer duur.
Gaat niet over trafo's voor Sander, Bert is de weg kwijt, is voor tekoop gezien afdeling.
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Goed, vanochtend de 'Anne stab' maar even opgebouwd en aan de tand gevoeld. Met een nette gelijkspanning op de ingang regelt hij prima, en sluit het gedrag prima aan bij dat in de simulator, echter op het moment dat je 'm echt een flinke rimpel aanbiedt (~40Vpp) dan wordt de IRF820 binnen een tiental seconden echt veels te heet (>130C), dus ergens wordt er óf teveel stroom gevraagd óf schiet de regelaar in de oscillatie.
HStab.jpg
anne_stab_001.jpg
anne_stab_003.jpg
anne_stab_003.jpg (176.05 KiB) 506 keer bekeken
anne_stab_004.PNG
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
ray5150 schreef:
Tering. Wat een geld.
Voor zo'n bedrag zou ik eerst in Europa kijken voor iets passends.
Zo wordt een koopje weer duur.
Gaat niet over trafo's voor Sander, Bert is de weg kwijt, is voor tekoop gezien afdeling.
Anne
Deze keer niet Meestal wel :lol:
Alleen een belofte ingelost eerder in dit Topic ( ik dacht door Ray ) werd een Chinese trafo kit voorgesteld voor een nette prijs EXCL.verzendkosten
En beloofd dat ik dat zou vragen
Bert61 schreef:
Gesnapt
Als China antwoord op de shipping costs meld ik dat wel hier
Nou Anne misschien heb je toch gelijk 8-[
Ik kan dat bericht niet meer vinden
Laatst gewijzigd door OpaBert op wo 03 jan 2018, 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door ray5150 »

SSassen schreef:
echter op het moment dat je 'm echt een flinke rimpel aanbiedt (~40Vpp) dan wordt de IRF820 binnen een tiental seconden echt veels te heet (>130C), dus ergens wordt er óf teveel stroom gevraagd óf schiet de regelaar in de oscillatie.
Maar hoe reëel is de mogelijkheid dat die situatie zich in de praktijk gaat voordoen ?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

ray5150 schreef:
SSassen schreef:
echter op het moment dat je 'm echt een flinke rimpel aanbiedt (~40Vpp) dan wordt de IRF820 binnen een tiental seconden echt veels te heet (>130C), dus ergens wordt er óf teveel stroom gevraagd óf schiet de regelaar in de oscillatie.
Maar hoe reëel is de mogelijkheid dat die situatie zich in de praktijk gaat voordoen ?
Niet erg, maar het is een eenvoudige manier om de PSRR te bepalen. Onderstaand is de testopstelling, dus een enkele diode voor de gelijkrichting in 3x4.7Uf (~15uF) en de uitgang belast met 10K, dus netto loopt er zo'n 20mA in de belasting.
anne_test_001.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
Goed, vanochtend de 'Anne stab' maar even opgebouwd en aan de tand gevoeld. Met een nette gelijkspanning op de ingang regelt hij prima, en sluit het gedrag prima aan bij dat in de simulator, echter op het moment dat je 'm echt een flinke rimpel aanbiedt (~40Vpp) dan wordt de IRF820 binnen een tiental seconden echt veels te heet (>130C), dus ergens wordt er óf teveel stroom gevraagd óf schiet de regelaar in de oscillatie.
Het verband met de rimpel en heet worden zie ik niet.De stroom door een mosfet is praktisch onafhankelijk van de spanning, heel hoge Ri.
Hoeveel stroom neem je af ? Hoe minder verbruik hoe heter de IRF820 wordt.
Met weing gebruik moet de doorlaat fet meer dichtgedrukt, is grotere spanning over de 1k.
Stel -5v nodig, geeft 5mAx400v=2W voor de 820.
Die C over de uitgang is misschien niet 't beste idee, te weinig verliesweerstand heet vaak slecht voor de stabiliteit.
Anne

Zie net 20mA, dan zou iets van -3v genoeg moeten zijn.Geeft 1,2W .
Of er is iets anders aan de hand, bijv deze fet heeft meer nodig om weinig te geleiden.
Spanning over de 1k ?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
Hoeveel stroom neem je af ? Hoe minder verbruik hoe heter de IRF820 wordt.
20mA, instelling is pakweg 200V (211V in de praktijk) met 10K op de uitgang, zie m'n reactie hierboven voor de testopstelling.
Ah!buis schreef:
C over de uitgang is misschien niet 't beste idee, te weinig verliesweerstand heet vaak slecht voor de stabiliteit.
Ik kan een grotere waarde proberen? Is nu 4.7uF.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
Zie net 20mA, dan zou iets van -3v genoeg moeten zijn.Geeft 1,2W .
Of er is iets anders aan de hand, bijv deze fet heeft meer nodig om weinig te geleiden.
Spanning over de 1k ?
Pakweg 9.8V over de 1K, 195V over de 200K, ingangsspanning is 348V.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
Ik kan een grotere waarde proberen? Is nu 4.7uF.
Vermoed niet hoe dik maar de verliesweerstand die misschien te klein is.
Ik vind ook die naalden op de uitgangsspanning eigenaardig over zo'n C.
Pakweg 9.8V over de 1K, 195V over de 200K, ingangsspanning is 348V.
Volgens grafiek van de makert kan dat helemaal niet, zou de fet allang potdicht zitten.
Vgs.jpg
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Heb nog even in m'n magazijn gekeken, en daar kwam ik ook nog een verzameling gemoffelde spuitgegoten aluminium kappen tegen, da's op zich ook een optie als ik die netjes in RAL9006 spuit bijvoorbeeld. Inwendig heb ik dan beschikbaar circa 120x120x75mm. Kortom, dan passen een aantal ringkerntrafo's weer wel. Wie wat bewaart heeft wat, toch Ray?
trafokappen_001.jpg
trafokappen_002.jpg
trafokappen_003.jpg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
SSassen schreef:
Ik kan een grotere waarde proberen? Is nu 4.7uF.
Vermoed niet hoe dik maar de verliesweerstand die misschien te klein is.
Ik vind ook die naalden op de uitgangsspanning eigenaardig over zo'n C.
Pakweg 9.8V over de 1K, 195V over de 200K, ingangsspanning is 348V.
Volgens grafiek van de makert kan dat helemaal niet, zou de fet allang potdicht zitten. Vgs.jpg Anne
Ik loop 'm nogmaals na, dat had ik nu al drie keer gedaan, met de datasheets erbij, en kennelijk zit alles toch op de goede plek, maar ik doe het nogmaals, check-double-check-triple-check-quadruple-check ...
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

Bert61 schreef:
Ah!buis schreef:
Gaat niet over trafo's voor Sander, Bert is de weg kwijt, is voor tekoop gezien afdeling.
Anne
Deze keer niet Meestal wel :lol:
Alleen een belofte ingelost eerder in dit Topic ( ik dacht door Ray ) werd een Chinese trafo kit voorgesteld voor een nette prijs EXCL.verzendkosten
En beloofd dat ik dat zou vragen
Was hier toch ? http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... start=1669
Anne
Plaats reactie