Sanne - KT88 push-pull eindversterker project
Moderator: Beheerdersteam
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Mja, punt is dat de enige manier om dat anders te doen is de versterker volledig gebalanceerd uitvoeren, zoals ons ExtremA ontwerp bijvoorbeeld, dat betekent echter wel twee eindtrappen, wordt het niet eenvoudiger of goedkoper van.
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Met zo'n uitbundige versterker is 't een ander verhaalSSassen schreef:Mja, punt is dat de enige manier om dat anders te doen is de versterker volledig gebalanceerd uitvoeren, zoals ons ExtremA ontwerp bijvoorbeeld, dat betekent echter wel twee eindtrappen, wordt het niet eenvoudiger of goedkoper van.
Of een trafo ?
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Daarmee is de cirkel weer rond en zijn we weer terug bij onze buizenversterkerAh!buis schreef:Of een trafo ?![]()
![]()
En over trafo's gesproken, het is voor mij nog steeds niet helemaal helder hoe de berekening voor de secundaire wikkelingen tot stand komt, misschien dat je dat nog eens helder en beknopt kunt uitleggen?
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Mwah, een BTL buizenversterker. Waarom ook niet? Sky is de limit begrijp ik en het is zeker uniekSSassen schreef:Mja, punt is dat de enige manier om dat anders te doen is de versterker volledig gebalanceerd uitvoeren, zoals ons ExtremA ontwerp bijvoorbeeld, dat betekent echter wel twee eindtrappen, wordt het niet eenvoudiger of goedkoper van.
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
De kast is vohol ! Niets meer bijstoppen, dit gaat nog verkeerd.Krak boem, blub blub blubPjotr schreef:Mwah, een BTL buizenversterker. Waarom ook niet? Sky is de limit begrijp ik en het is zeker uniek
Anne
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Gelukkig blijven buizen drijven
Maar trafo's dan weer niet
Kan i.d.d. problematisch worden.... 
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Waarom 't makkelijk doen als 't moeilijk ook gaatSSassen schreef:En over trafo's gesproken, het is voor mij nog steeds niet helemaal helder hoe de berekening voor de secundaire wikkelingen tot stand komt, misschien dat je dat nog eens helder en beknopt kunt uitleggen?
De impedantie is evenredig met het kwadraat van het aantal windingen dus met
Z=impedatie, n= aantal windingen en A de evenredigheidsfaktor wordt An²=Z.
Voor twee wikkelingen n1 en n2 met impedanties Z1 en Z2 kunnen we
A(n1)²=Z1 en A(n2)²=Z2 schrijven.Ofwel n1=√(Z1/A) en n2=√(Z2/A) en dus n1+n2=(√Z1+√Z2)/√A
De boel kwadrateren en A naar links, A(n1+n2)²=(√Z1+√Z2)². Als je dat dan bekijkt als An²=Z zie je dat de twee wikkelingen in serie n1+n2 een impedantie oplevert die het kwadraat is van de som van de vierkantswortels van de samenstellende impedanties
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Helder, ik kan je inmiddels wel zoenen Anne!
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Zou ik niet doen, de vla zit in zijn baard!SSassen schreef:Helder, ik kan je inmiddels wel zoenen Anne!
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Ja, maar morgen is 't baddag, moet ik opnieuw gaan sparends23man schreef:Zou ik niet doen, de vla zit in zijn baard!SSassen schreef:Helder, ik kan je inmiddels wel zoenen Anne!
Sander moet maar elders vla vinden
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Vla of geen vla, Anne verdient een pluim voor z’n inbreng in dit topic!
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Bericht uit China betreffende Die trafo kit
Hi Bert,
Happy New Year!
The weight of the set transformer is about 8.6kg, its shipping cost is USD 80 through EMS.
Any questions please let us know.
Vincent Zhang
IWISTAO HIFI MINIMART
https://wwwiwistao.com
WhatsApp: +86 186 6537 1846
Email: sales@iwistao.com
Hi Bert,
Happy New Year!
The weight of the set transformer is about 8.6kg, its shipping cost is USD 80 through EMS.
Any questions please let us know.
Vincent Zhang
IWISTAO HIFI MINIMART
https://wwwiwistao.com
WhatsApp: +86 186 6537 1846
Email: sales@iwistao.com
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Tering. Wat een geld.
Voor zo'n bedrag zou ik eerst in Europa kijken voor iets passends.
Voor zo'n bedrag zou ik eerst in Europa kijken voor iets passends.
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Zo wordt een koopje weer duur.ray5150 schreef:Tering. Wat een geld.
Voor zo'n bedrag zou ik eerst in Europa kijken voor iets passends.
Gaat niet over trafo's voor Sander, Bert is de weg kwijt, is voor tekoop gezien afdeling.
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Goed, vanochtend de 'Anne stab' maar even opgebouwd en aan de tand gevoeld. Met een nette gelijkspanning op de ingang regelt hij prima, en sluit het gedrag prima aan bij dat in de simulator, echter op het moment dat je 'm echt een flinke rimpel aanbiedt (~40Vpp) dan wordt de IRF820 binnen een tiental seconden echt veels te heet (>130C), dus ergens wordt er óf teveel stroom gevraagd óf schiet de regelaar in de oscillatie.
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Deze keer niet Meestal welAh!buis schreef:Zo wordt een koopje weer duur.ray5150 schreef:Tering. Wat een geld.
Voor zo'n bedrag zou ik eerst in Europa kijken voor iets passends.
Gaat niet over trafo's voor Sander, Bert is de weg kwijt, is voor tekoop gezien afdeling.
Anne
Alleen een belofte ingelost eerder in dit Topic ( ik dacht door Ray ) werd een Chinese trafo kit voorgesteld voor een nette prijs EXCL.verzendkosten
En beloofd dat ik dat zou vragen
Nou Anne misschien heb je toch gelijkBert61 schreef:Gesnapt
Als China antwoord op de shipping costs meld ik dat wel hier
Ik kan dat bericht niet meer vinden
Laatst gewijzigd door OpaBert op wo 03 jan 2018, 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Maar hoe reëel is de mogelijkheid dat die situatie zich in de praktijk gaat voordoen ?SSassen schreef:echter op het moment dat je 'm echt een flinke rimpel aanbiedt (~40Vpp) dan wordt de IRF820 binnen een tiental seconden echt veels te heet (>130C), dus ergens wordt er óf teveel stroom gevraagd óf schiet de regelaar in de oscillatie.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Niet erg, maar het is een eenvoudige manier om de PSRR te bepalen. Onderstaand is de testopstelling, dus een enkele diode voor de gelijkrichting in 3x4.7Uf (~15uF) en de uitgang belast met 10K, dus netto loopt er zo'n 20mA in de belasting.ray5150 schreef:Maar hoe reëel is de mogelijkheid dat die situatie zich in de praktijk gaat voordoen ?SSassen schreef:echter op het moment dat je 'm echt een flinke rimpel aanbiedt (~40Vpp) dan wordt de IRF820 binnen een tiental seconden echt veels te heet (>130C), dus ergens wordt er óf teveel stroom gevraagd óf schiet de regelaar in de oscillatie.
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Het verband met de rimpel en heet worden zie ik niet.De stroom door een mosfet is praktisch onafhankelijk van de spanning, heel hoge Ri.SSassen schreef:Goed, vanochtend de 'Anne stab' maar even opgebouwd en aan de tand gevoeld. Met een nette gelijkspanning op de ingang regelt hij prima, en sluit het gedrag prima aan bij dat in de simulator, echter op het moment dat je 'm echt een flinke rimpel aanbiedt (~40Vpp) dan wordt de IRF820 binnen een tiental seconden echt veels te heet (>130C), dus ergens wordt er óf teveel stroom gevraagd óf schiet de regelaar in de oscillatie.
Hoeveel stroom neem je af ? Hoe minder verbruik hoe heter de IRF820 wordt.
Met weing gebruik moet de doorlaat fet meer dichtgedrukt, is grotere spanning over de 1k.
Stel -5v nodig, geeft 5mAx400v=2W voor de 820.
Die C over de uitgang is misschien niet 't beste idee, te weinig verliesweerstand heet vaak slecht voor de stabiliteit.
Anne
Zie net 20mA, dan zou iets van -3v genoeg moeten zijn.Geeft 1,2W .
Of er is iets anders aan de hand, bijv deze fet heeft meer nodig om weinig te geleiden.
Spanning over de 1k ?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
20mA, instelling is pakweg 200V (211V in de praktijk) met 10K op de uitgang, zie m'n reactie hierboven voor de testopstelling.Ah!buis schreef:Hoeveel stroom neem je af ? Hoe minder verbruik hoe heter de IRF820 wordt.
Ik kan een grotere waarde proberen? Is nu 4.7uF.Ah!buis schreef:C over de uitgang is misschien niet 't beste idee, te weinig verliesweerstand heet vaak slecht voor de stabiliteit.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Pakweg 9.8V over de 1K, 195V over de 200K, ingangsspanning is 348V.Ah!buis schreef:Zie net 20mA, dan zou iets van -3v genoeg moeten zijn.Geeft 1,2W .
Of er is iets anders aan de hand, bijv deze fet heeft meer nodig om weinig te geleiden.
Spanning over de 1k ?
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Vermoed niet hoe dik maar de verliesweerstand die misschien te klein is.SSassen schreef:Ik kan een grotere waarde proberen? Is nu 4.7uF.
Ik vind ook die naalden op de uitgangsspanning eigenaardig over zo'n C.
Volgens grafiek van de makert kan dat helemaal niet, zou de fet allang potdicht zitten. AnnePakweg 9.8V over de 1K, 195V over de 200K, ingangsspanning is 348V.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Heb nog even in m'n magazijn gekeken, en daar kwam ik ook nog een verzameling gemoffelde spuitgegoten aluminium kappen tegen, da's op zich ook een optie als ik die netjes in RAL9006 spuit bijvoorbeeld. Inwendig heb ik dan beschikbaar circa 120x120x75mm. Kortom, dan passen een aantal ringkerntrafo's weer wel. Wie wat bewaart heeft wat, toch Ray?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Ik loop 'm nogmaals na, dat had ik nu al drie keer gedaan, met de datasheets erbij, en kennelijk zit alles toch op de goede plek, maar ik doe het nogmaals, check-double-check-triple-check-quadruple-check ...Ah!buis schreef:Vermoed niet hoe dik maar de verliesweerstand die misschien te klein is.SSassen schreef:Ik kan een grotere waarde proberen? Is nu 4.7uF.
Ik vind ook die naalden op de uitgangsspanning eigenaardig over zo'n C.Volgens grafiek van de makert kan dat helemaal niet, zou de fet allang potdicht zitten. Vgs.jpg AnnePakweg 9.8V over de 1K, 195V over de 200K, ingangsspanning is 348V.
Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project
Was hier toch ? http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... start=1669Bert61 schreef:Deze keer niet Meestal welAh!buis schreef:Gaat niet over trafo's voor Sander, Bert is de weg kwijt, is voor tekoop gezien afdeling.
Anne![]()
Alleen een belofte ingelost eerder in dit Topic ( ik dacht door Ray ) werd een Chinese trafo kit voorgesteld voor een nette prijs EXCL.verzendkosten
En beloofd dat ik dat zou vragen
Anne
