Ah!buis schreef:Met het vergroten van de inter-kathode weerstanden neemt de versterking van die trap weer af, was juist een ECC81 ipv de 82 om meer te krijgen
Okay, echter er is iets vreemds aan de hand, ik zal het proberen te illustreren adhv. wat simulatie plots. Even wat kanttekeningen zodat duidelijk is waar je naar kijkt. RA t/m RD zijn 1 Ohm weerstanden die ik heb toegevoegd omdat LTspice niet op één knooppunt tegelijkertijd stroom en spanning kan weergeven, dus zodoende heb ik nieuwe knooppunten gemaakt waardoor dat wel mogelijk is.
Originele situatie - R1=620R
Dit is de originele situatie, R1=620 Ohm, en de stroom door R7/R8 is netjes 1.042mA, de spanning op het knooppunt tussen de inter-kathode weerstanden is 1.16V en door deze weerstanden R5/R9 vloeit 934uA, de overige pakweg 100uA vindt z'n weg door tegenkoppelweerstanden R4 en R10 en via de uitgangstrafo naar GND. De plot van de uitgang geeft 25Vpp, met 1Vpp op de ingang, dus pakweg 25x versterking.
CCS - zelfde waardes als met R1=620R
Dit is de situatie met de CCS, met R36 zo ingesteld dat de instelling gelijk is als met R1=620R, R36=345 Ohm in dit geval. De stroom door R7/R8 is netjes 1.04mA, de spanning op het knooppunt tussen de inter-kathode weerstanden is 1.16V en door deze weerstanden R5/R9 vloeit 934uA, de overige pakweg 100uA vindt z'n weg door tegenkoppelweerstanden R4 en R10 en via de uitgangstrafo naar GND. De plot van de uitgang geeft 25Vpp, met 1Vpp op de ingang, dus pakweg 25x versterking.
CCS - R36 met 5 Ohm vergroot, 350 ipv. 345 Ohm
Dit is de situatie waarbij R36 met slechts 5 Ohm is vergroot. Het effect is echter dramatisch, zoals blijkt uit de plot van de uitgang, er komt nu nog maar 11Vpp uit de versterker ipv. 25Vpp. Als we kijken naar de stromen dan gaat het hier om iets marginaals, de stroom door R7/R8 is pakweg 10uA kleiner dan in bovenstaande twee voorbeelden en de spanning op knooppunt A3 is met 40mV gestegen. Niks om je druk over te maken zou je zeggen, ook de spanning op de anodes is met 97.1V slechts 1.1V hoger.
Goed, vreemd zou je zeggen, toch? Laten we daarom eens kijken of hetzelfde opgaat voor de originele versie als we de waarde van R1 variëren, en wat blijkt nu, ik kan dit alleen reproduceren als ik R1 zo kies dat de anodespanningen exact 97.1V bedragen. Dus om de één of andere reden is dat een soort kantelpunt waar de boel uit elkaar valt. Hieronder DC spanningen en de plot voor de originele versie aangepast naar R1=650R. Kiezen we R1 ipv. 650 Ohm bv. 645 or 655 Ohm dan klopt alles weer en stuurt de versterker netjes 25Vpp uit.
Originele situatie - R1=650R
Ik kan hier, ondanks dat ik het schema van meerdere kanten bekeken heb, geen oorzaak voor vinden, maar kennelijk is er een interactie tussen diverse delen van de versterker wanneer de anodespanning van de ECC81 exact 97.1V bedraagt. Het heeft ongetwijfeld te maken met de overdrachtsfunctie van de versterker, want als ik de gain vs. frequentie plot voor de situatie wanneer de versterker normaal functioneert tov, wanneer de versterker abnormaal functioneert zien we het volgende. Kortom, er is iets vreemds aan de hand, suggesties hoe en waarom zie ik graag tegemoet!
Normale gain vs. frequentie plot
Abnormale gain vs. frequentie plot