Sanne - KT88 push-pull eindversterker project

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

ray5150

Re: Sander en Anne's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door ray5150 »

SSassen schreef:
Dat was de planning inderdaad, komt ook nog 4x 4H/200mA smoorspoel bij, dus dat wordt een hele zware kast inderdaad. De kleinsignaal buizen gaan achter de KT88's tussen de achterste twee trafo's, dat was in ieder geval de bedoeling. Ik kan ook per kanaal één kast gebruiken, alleen wordt het dan wel een kale boel aan de bovenkant.
En dan komen er ook nog 1 of 2 hoogspannings-elco's per kanaal bij, want je gaat uit van een dubbele mono opzet aan de 4 trafo's te zien ?
die zijn natuurlijk ook aardig fors qua omvang, en worden daarom ook vaak aan de bovenzijde gomonteerd. (rechtop dus.)
Ik zou zeker de opzet om een kanaal per kast (monoblok) te doen overwegen, scheelt je met de montage ruimte van binnen natuurlijk ook een slok op een borrel.
Voor de looks zou ik liever een tikje kale kast zien, dan eentje waarbij het eruit ziet alsof het er perse allemaal ingepropt moest worden.
Over het gewicht vind ik niet echt een isseu, een buizen eindversterker is nu eenmaal een gewichtig ding.
't is nu eenmaal geen Ncore met een SMPS.
Eventueel zou je er ook nog een aluminium profiel in de kast kunnen opnemen om doorzakken te voorkomen.
Ik vraag me eigenlijk ook af of je het "transistor spul" om het maar zo te noemen in trough-hole of met SMD gaat uitvoeren.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

ray5150 schreef:
En dan komen er ook nog 1 of 2 hoogspannings-elco's per kanaal bij, want je gaat uit van een dubbele mono opzet aan de 4 trafo's te zien ?
die zijn natuurlijk ook aardig fors qua omvang, en worden daarom ook vaak aan de bovenzijde gomonteerd. (rechtop dus.)
Ik zou zeker de opzet om een kanaal per kast (monoblok) te doen overwegen, scheelt je met de montage ruimte van binnen natuurlijk ook een slok op een borrel.
Voor de looks zou ik liever een tikje kale kast zien, dan eentje waarbij het eruit ziet alsof het er perse allemaal ingepropt moest worden.
Klopt, twee stuks 500uF/500V per kanaal en die passen in de kast, samen met vier stuks 4H/225mA smoorspoelen. Ik heb al wat zitten passen en meten voordat ik de kast gekocht heb en het past er allemaal in, maar je houdt inderdaad weinig ruimte over.
ray5150 schreef:
Eventueel zou je er ook nog een aluminium profiel in de kast kunnen opnemen om doorzakken te voorkomen.
Ik vraag me eigenlijk ook af of je het "transistor spul" om het maar zo te noemen in trough-hole of met SMD gaat uitvoeren.
Klopt, ik heb meerdere kasten gekocht, daarvan ga ik er een aantal in stukken zagen zodat ik de zijpanelen kan inzetten als versteviging aan de binnenkant waarop ik gelijk de smoorspoelen kan monteren. Ik gebruik bij voorkeur through hole, ook omdat ik bij voldoende interesse een set printen wil kunnen aanbieden, die door iedereen, ook met de wat minder vaste hand, opgebouwd kunnen worden.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Hoe groot zijn die smoorspoelen eigenlijk ?
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

ray5150 schreef:
Hoe groot zijn die smoorspoelen eigenlijk ?
Hammond 4H/225mA - 159S
https://nl.mouser.com/ProductDetail/Ham ... beTA%3D%3D
3969_0.jpg
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Zoals je de buizen hebt staan op de foto gaat dat een probleem geven denk ik, te dicht bij elkaar, het is echt fors wat een KT88 aan stralingswarmte afgeeft. En dan staan ook de trafokappen er nog naast, maw weinig 'ademruimte'. Wat zit er onder de kappen, UGT en die andere, smoorspoelen? Kun je die niet beneden decks kwijt?
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Barry2001 schreef:
Zoals je de buizen hebt staan op de foto gaat dat een probleem geven denk ik, te dicht bij elkaar, het is echt fors wat een KT88 aan stralingswarmte afgeeft. En dan staan ook de trafokappen er nog naast, maw weinig 'ademruimte'. Wat zit er onder de kappen, UGT en die andere, smoorspoelen? Kun je die niet beneden decks kwijt?
Ik heb twee voedings- en twee uitgangstrafo's in totaal, ieder dus onder een eigen kap. Ik verwacht geen probleem voor wat betreft opwarming door stralingwarmte, aluminium is één van de beste reflectoren voor wat betreft IR straling. Daarnaast zie ik dat fabrikanten als Audio Research 6 of 8 6550s gewoon vrolijk in een gesloten stalen kast stoppen met een enkele ventilator erin, dan zal het in mijn geval ook wel loslopen? Maar dank voor je suggestie, ik zal zeker de FLIR er eens bijpakken als ik binnenkort het prototype heb draaien.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ja klopt, Audio Research, McIntosh, zie je het ook doen (alhoewel bij laatstgenoemde ze wel weer iets verder uit elkaar staan). Zou me kunnen voorstellen dat het een negatief effect op de levensduur van de buizen. Maar je bouwt eerst een proefopstelling toch? Kun je gelijk ook gevoel voor de stralingswarmte van de KT's krijgen. Laat ik het zo zeggen, het valt mij altijd tegen bij m'n eigen bouwsels.

Ok, 2 voedingstrafo's vandaar de 2 extra kappen, duidelijk.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Barry2001 schreef:
Maar je bouwt eerst een proefopstelling toch? Kun je gelijk ook gevoel voor de stralingswarmte van de KT's krijgen. Laat ik het zo zeggen, het valt mij altijd tegen bij m'n eigen bouwsels.
Yup, ik schreef het hierboven al, eerst een hard-wired-op-een-plankje prototype, daaraan meten en alles optimaliseren, dan een nette PCB en nog een optimalisatie ronde en dan gaat alles pas definitief in de kast gemonteerd worden.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Weer mis, dacht ik duidelijk genoeg, niet dus :(
U1 is de ECC81 en 4-9-5 de aansluitingen van de gloei. Er is een negatieve spanning nodig voor de stroombron daar, dan ook maar voor de gloei van de eeste buis.
Had ik al verwezen bij de Wuestens-trafo.
En wat de afstand van de eindbuizen betreft,
Genalex;
When a pair of valves is mounted vertically, it is
recommended that the centers of the valve sockets are not
less than 4 inches apart and that pins 4 and 8 of each valve
are in line.
Anne
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik ben nog even aan het stoeien met de stroombron onder de ECC81, maar da's allemaal bijzonder gevoelig. Als ik R36 (390R) maar een paar tiental Ohm variëer gaat het voltage op de anodes van de ECC81 ook flink omhoog of omlaag, da's uiteraard logisch, en volgt uit Ranode*Iranode, maar dit hangt uiteraard ook nauw samen met de instelling van de ECC81, immers de stroombron staat ook garant voor het creëeren van de negatieve roosterspanning. Wat ook meespeelt is het feit dat de tegenkoppelweerstanden relatief laag in waarde zijn, als ik deze verdubbel naar 30K gaat het al een stuk beter. Wat denk jij Anne?
kt88_pp_007_001.jpg
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
Weer mis, dacht ik duidelijk genoeg, niet dus :(
Dat was mijn eerste gedachte, maar toen dacht ik 'waarom zou hij dat in het schema zetten zonder dat er even bij te vermelden'.
Ah!buis schreef:
U1 is de ECC81 en 4-9-5 de aansluitingen van de gloei. Er is een negatieve spanning nodig voor de stroombron daar, dan ook maar voor de gloei van de eeste buis.
Helder, uiteraard gaan we met DC gloeien, netjes gelijkgericht en voorzien van een regelaar met spierballen, toch?
Ah!buis schreef:
En wat de afstand van de eindbuizen betreft,
Genalex;
When a pair of valves is mounted vertically, it is
recommended that the centers of the valve sockets are not
less than 4 inches apart and that pins 4 and 8 of each valve
are in line.
Da's geen probleem, die 10cm red ik makkelijk.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Dan was er nog de (ver) afwijkende spanningen in de eerste trap.
Da's mijn schuld, niet ver genoeg gekeken :oops:
Met jou stroombron met spanningstekort ( Q11 met 0volt) is R36 naar 160Ω gezakt om nog genoeg stroom te krijgen.
Nu de stroombron weer genoeg spanning krijgt is R36 veel te klein, had ik ook moeten aanpassen.
Moet ong 290Ω zijn voor 2,1mA.
Anne
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik ben een beetje een boefje vanavond Anne, ik heb de koppelcondensatoren eruit gehaald en de ingang DC gekoppeld, belangrijker is echter dat ik je laat zien hoe hard het gaat met het schalen van R36, hier drie keer dezelfde simulatie, met R36=290R, R36=330R en R36=390R, let op dat ik de tegenkoppelweerstanden heb geschaald naar 30K/1K. Als je spanningen c.q. stromen wilt zien op bepaalde knooppunten geef dat dan even aan, dan zorg ik voor nieuwe plaatjes.

R36=290R
kt88_pp_007_001_290.jpg
R36=330R
kt88_pp_007_001_330.jpg
R36=390R
kt88_pp_007_001_390.jpg
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
Ik ben een beetje een boefje vanavond Anne, ik heb de koppelcondensatoren eruit gehaald en de ingang DC gekoppeld,
Maakt niks uit, merk je pas sub-sonisch, je kunt er ook een trafo zetten om geen DC op de roosters te krijgen
belangrijker is echter dat ik je laat zien hoe hard het gaat met het schalen van R36, hier drie keer dezelfde simulatie, met R36=290R, R36=330R en R36=390R,
de simulatie komt blijkbaar op 330Ω ipv mijn 290
let op dat ik de tegenkoppelweerstanden heb geschaald naar 30K/1K.
Met het vergroten van de inter-kathode weerstanden neemt de versterking van die trap weer af, was juist een ECC81 ipv de 82 om meer te krijgen :?
Als je spanningen c.q. stromen wilt zien op bepaalde knooppunten geef dat dan even aan, dan zorg ik voor nieuwe plaatjes.
[/quote] Zo moelijk uitrekenen is dat ook niet :sure:
Anne
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
Met het vergroten van de inter-kathode weerstanden neemt de versterking van die trap weer af, was juist een ECC81 ipv de 82 om meer te krijgen :?
Okay, echter er is iets vreemds aan de hand, ik zal het proberen te illustreren adhv. wat simulatie plots. Even wat kanttekeningen zodat duidelijk is waar je naar kijkt. RA t/m RD zijn 1 Ohm weerstanden die ik heb toegevoegd omdat LTspice niet op één knooppunt tegelijkertijd stroom en spanning kan weergeven, dus zodoende heb ik nieuwe knooppunten gemaakt waardoor dat wel mogelijk is.

Originele situatie - R1=620R
kt88_pp_007_001_org.jpg
kt88_pp_007_001_org_plot.jpg
Dit is de originele situatie, R1=620 Ohm, en de stroom door R7/R8 is netjes 1.042mA, de spanning op het knooppunt tussen de inter-kathode weerstanden is 1.16V en door deze weerstanden R5/R9 vloeit 934uA, de overige pakweg 100uA vindt z'n weg door tegenkoppelweerstanden R4 en R10 en via de uitgangstrafo naar GND. De plot van de uitgang geeft 25Vpp, met 1Vpp op de ingang, dus pakweg 25x versterking.

CCS - zelfde waardes als met R1=620R
kt88_pp_007_001_ccs_345.jpg
kt88_pp_007_001_ccs_345_plot.jpg
Dit is de situatie met de CCS, met R36 zo ingesteld dat de instelling gelijk is als met R1=620R, R36=345 Ohm in dit geval. De stroom door R7/R8 is netjes 1.04mA, de spanning op het knooppunt tussen de inter-kathode weerstanden is 1.16V en door deze weerstanden R5/R9 vloeit 934uA, de overige pakweg 100uA vindt z'n weg door tegenkoppelweerstanden R4 en R10 en via de uitgangstrafo naar GND. De plot van de uitgang geeft 25Vpp, met 1Vpp op de ingang, dus pakweg 25x versterking.

CCS - R36 met 5 Ohm vergroot, 350 ipv. 345 Ohm
kt88_pp_007_001_ccs_350.jpg
kt88_pp_007_001_ccs_350_plot.jpg
Dit is de situatie waarbij R36 met slechts 5 Ohm is vergroot. Het effect is echter dramatisch, zoals blijkt uit de plot van de uitgang, er komt nu nog maar 11Vpp uit de versterker ipv. 25Vpp. Als we kijken naar de stromen dan gaat het hier om iets marginaals, de stroom door R7/R8 is pakweg 10uA kleiner dan in bovenstaande twee voorbeelden en de spanning op knooppunt A3 is met 40mV gestegen. Niks om je druk over te maken zou je zeggen, ook de spanning op de anodes is met 97.1V slechts 1.1V hoger.

Goed, vreemd zou je zeggen, toch? Laten we daarom eens kijken of hetzelfde opgaat voor de originele versie als we de waarde van R1 variëren, en wat blijkt nu, ik kan dit alleen reproduceren als ik R1 zo kies dat de anodespanningen exact 97.1V bedragen. Dus om de één of andere reden is dat een soort kantelpunt waar de boel uit elkaar valt. Hieronder DC spanningen en de plot voor de originele versie aangepast naar R1=650R. Kiezen we R1 ipv. 650 Ohm bv. 645 or 655 Ohm dan klopt alles weer en stuurt de versterker netjes 25Vpp uit.

Originele situatie - R1=650R
kt88_pp_007_001_org_650.jpg
kt88_pp_007_001_org_650_plot.jpg
Ik kan hier, ondanks dat ik het schema van meerdere kanten bekeken heb, geen oorzaak voor vinden, maar kennelijk is er een interactie tussen diverse delen van de versterker wanneer de anodespanning van de ECC81 exact 97.1V bedraagt. Het heeft ongetwijfeld te maken met de overdrachtsfunctie van de versterker, want als ik de gain vs. frequentie plot voor de situatie wanneer de versterker normaal functioneert tov, wanneer de versterker abnormaal functioneert zien we het volgende. Kortom, er is iets vreemds aan de hand, suggesties hoe en waarom zie ik graag tegemoet!

Normale gain vs. frequentie plot
kt88_pp_007_001_normal_plot.jpg
Abnormale gain vs. frequentie plot
kt88_pp_007_001_abnormal_plot.jpg
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Ziet er maar raar uit, kan niet aan die kleine verandering liggen.De negatieve roosterspanning voor de kathodevolgers+eindtrap zit helemaal in 't negatief, lijkt wel of er iets onderbroken is bij R23 en R24.
Anne
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
Ziet er maar raar uit, kan niet aan die kleine verandering liggen.De negatieve roosterspanning voor de kathodevolgers+eindtrap zit helemaal in 't negatief, lijkt wel of er iets onderbroken is bij R23 en R24.
Nee, dan geeft de simulator een foutmelding, d'r ligt dus niet ergens virtueel wat los, ik heb het zojuist nog even voor de zekerheid gecontroleerd.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Als de boel zwaar staat te oscilleren zouden de koppel-C's kunnen opladen als de kathodevolgers niet kunnen volgen :o .Die negatieve spanning moet ergens vandaan komen.Hoe is de anodespannng na die nieuwe 12k ? Zou zo'n 130V moeten zijn. Hoewel dat niet de oorzaak kan wezen.
Anne
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
Als de boel zwaar staat te oscilleren zouden de koppel-C's kunnen opladen als de kathodevolgers niet kunnen volgen :o .Die negatieve spanning moet ergens vandaan komen.Hoe is de anodespannng na die nieuwe 12k ? Zou zo'n 130V moeten zijn. Hoewel dat niet de oorzaak kan wezen.
Anne
Oscillatie zou je meteen terug moeten zien in de gain vs. frequentie plot, of gewoon in de transient analyse, maar d'r komt nog steeds signaal uit, zei het met een flink gereduceerde amplitude. Anodespanning na de 12K is pakweg 133V.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Wacht 'ns even, ik vergis me, anodespanning na de 12K is niet 133V, ik zit naar de verkeerde plot te kijken. Kijk maar naar de verschillen in de diverse spanningen rondom de kathode volgers, daar gaat iets mis.

Normale situatie
kt88_pp_007_normal.jpg
Abnormale situatie
kt88_pp_007_abnormal.jpg
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

De kathodevolgers trekken dan meer stroom als de bronnen eronder leveren, is dan roosterstroom van de KT88.Moet dan toch een te grote sturing uit de fasedraaier komen.Zou normaal minder dan 100Vt moeten zijn (anode 210V kathode 100V).Je zou (om te zien wat 't doet) de 12k kunnen kortsluiten, kan de volger niet vastlopen.
Moet naar bed, ze komen zo langs, tot morgen O:)
Anne
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
De kathodevolgers trekken dan meer stroom als de bronnen eronder leveren, is dan roosterstroom van de KT88.Moet dan toch een te grote sturing uit de fasedraaier komen.Zou normaal minder dan 100Vt moeten zijn (anode 210V kathode 100V).Je zou (om te zien wat 't doet) de 12k kunnen kortsluiten, kan de volger niet vastlopen.
Moet naar bed, ze komen zo langs, tot morgen O:)
Anne
Trusten en bedankt weer, ik ga even stoeien met de simulator, je leest morgen het resultaat wel.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Goed, inmiddels wat verder gekeken. Ik kan door de inter-kathode weerstanden, R5/R9, met 1R te verhogen, naar 501R, de situatie laten omslaan, zoiets lukt natuurlijk alleen in de simulator, maar is juist nu handig omdat we heel gericht kunnen zoeken. Hieronder vind je een aantal schema's met daarin de DC voltages, de eerste is de originele situatie, met R38=12K, daar geen gekke dingen. Tweede is met R38=1R, ook dat gaat goed, alleen het bias voltage op de eindbuizen, en dus feitelijk de uitgangen van beide stroombronnen, worden wat naar beneden gedrukt, van -52V naar -47.9V, op zich niks geks.

Het derde schema is met R5/R9 verhoogd naar 501R, maar met R38=12K en daar gaat het gelijk mis, het lijkt wel of anode en kathode van de kathode volgers stuivertje wisselen, er loopt helemaal geen stroom door de eindbuizen, want de stroom door de kathode weerstanden is nul. Het vierde schema is wederom met R5/R9 verhoogd naar 501R, maar met R38=1R, het enige voltage dat nu significant wijzigt is de anode spanning voor de kathode volgers.

Als ik de boel assymmetrisch probeer te trekken door één kant van de inter-kathode weerstanden steeds met 1R te verhogen gebeurt er niks assymmetrisch met de uitgang, beide kanten van de blokgolf zijn nog steeds gelijk in amplitude, echter in de DC spanningen zie je wel degelijk de assymmetrie. Het vijfde schema laat dit zien, dit is het omslagpunt, met R5=500R en R9=508.009R, 0.001R erbij en de versterker werkt weer normaal. Dit werkt beide kanten op, dus als ik voor R5=508.009R en R9=500R kies.

Ik heb nog even gekeken of het wellicht iets raars was in de simulator, een afrondingsfout, of een andere instelling ergens die dit gedrag tot gevolg kan hebben maar ik heb niets kunnen vinden. Echter als er geen logische verklaring voor te vinden is die volgt uit de werking van de eindversterker dan ben ik toch bang dat we het in die hoek moeten zoeken en dan gaan we d'r natuurlijk verder geen tijd meer in steken.

Orginele situatie met R5/R9=500R en R38=12K
kt88_pp_008_001.jpg
Situatie met R5/R9=500R en R38=1R
kt88_pp_008_002.jpg
Situatie met R5/R9=501R en R38=12K
kt88_pp_008_003.jpg
Situatie met R5/R9=501R en R38=1R
kt88_pp_008_004.jpg
Situatie met R5=500 en R9=508.009R en R38=12K
kt88_pp_008_005.jpg
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Goed, ook voor mij is het oogjes dicht en snaveltjes toe, maar als laatste toegift nog een poging om met twee diodes ervoor te zorgen dat de boel niet om kan draaien, zie D4 en D6 in onderstaand schema.
kt88_pp_008_006.jpg
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

En mijn suggestie van gisternacht is ook niet de oplossing, als ik namelijk R16 variëer en daarmee uiteraard het spanningsverlies van de diodes compenseer, gaat hij alsnog onderuit. Wegens het ontbreken van een passende verklaring ga ik nu in de simulator heel pragmatisch te werk, ik kijk naar alle DC voltages in het schema als het misgaat en pas dan voor een mogelijke oplossing de voltages aan door de variëeren met R16 totdat deze exact gelijk zijn aan de uitgangssituatie. Tot nog toe geeft dat 100% resultaat, als de voltages gelijk zijn gaat de versterker op z'n gat.

Een andere insteek is onderstaand, met de toevoeging van D4, dit schijnt te werken, de simulator draait nu een step functie, waarin hij de waarde van R16 met 0.1R laat oplopen tussen 17K en 20K, dat duurt even, want dat zijn 30000 simulaties, en hij plot voor iedere waarde de uitgang. Uiteraard zie ik dan snel genoeg waar het misgaat, want één of meerdere plots rondom een bepaalde waarde zal c.q. zullen afwijkend zijn.
kt88_pp_008_007.jpg
Plaats reactie