Project Eton 11.2
Moderator: Beheerdersteam
Re: Project Eton 11.2
Dat scheelt iig al een flink stuk in de kosten

Die L4 is dat niet nog een hulpje voor C3? alhoewel parallel aan de driver doet iet ook wat samen met de spreekspoel van de driver natuurlijk....
Fase?
Die L4 is dat niet nog een hulpje voor C3? alhoewel parallel aan de driver doet iet ook wat samen met de spreekspoel van de driver natuurlijk....
Fase?
- pappaleo
- Contacteer:
C3 en L4 vormen samen een tweede orde highpass voor je midrange. Kunnen beide vervallen als je laag/mid actief gaat doen.
als je zo naar die waarden kijkt waar had dan het originele overname punt in dit filter gelegen voor laag en mid?
Bij mij zit dat actief zo rond de 300 hz.
Bij mij zit dat actief zo rond de 300 hz.
- pappaleo
- Contacteer:
Dat kan ik zo 1-2-3 niet zien. Maar 300Hz lijkt me een prima uitgangspunt.
Als je dit plaatje bekijkt lijkt dat ook aardig goed te komen.
Nu die tweet nog temmen en er voor zorgen dat die overgang ook goed komt.
Plaatje is alle units afzonderlijk maar in 1 grafiek over elkaar gezet.
Nu die tweet nog temmen en er voor zorgen dat die overgang ook goed komt.
Plaatje is alle units afzonderlijk maar in 1 grafiek over elkaar gezet.
Ben mijn mandje aan het vullen met Filter onderdelen, welke waarden van bijvoorbeeld weerstanden en condensatoren is handig om nog extra bij te bestellen om te experimenteren?
Alvast bedankt
Alvast bedankt
- pappaleo
- Contacteer:
Ik zou een andere volgorde hanteren. Eerst meten, dan simuleren en dan je mandje met filteronderdelen vullen. Kans is dan toch groter dat je de goede onderdelen bestelt.
Voor weerstanden misschien een paar hoge waardes?
Die kan je snel bij kleinere plaatsen om de waarde te verlagen.
Die kan je snel bij kleinere plaatsen om de waarde te verlagen.
De units die ik momenteel gebruik zijn op de Tweet na dezelfde units als in het ontwerp op de afbeelding.
Ook heb ik me netjes aan alle maten en volumes gehouden (afstand units onderling en breedte baffle enz).
Zoals ik het nu zie heeft iemand al eens een goed filter voor de 5-880 bedacht (tevens ook de duurste componenten) in dit ontwerp.
Dan zou ik toch enkel wat moeten spelen met de waarden rondom de tweeter (C4 en L5) als het niet goed uitpakt?
Simuleren gaat niet echt aangezien ik geen parameters heb van de tweeter en niet in de mogelijkheid deze te meten.
Ook heb ik me netjes aan alle maten en volumes gehouden (afstand units onderling en breedte baffle enz).
Zoals ik het nu zie heeft iemand al eens een goed filter voor de 5-880 bedacht (tevens ook de duurste componenten) in dit ontwerp.
Dan zou ik toch enkel wat moeten spelen met de waarden rondom de tweeter (C4 en L5) als het niet goed uitpakt?
Simuleren gaat niet echt aangezien ik geen parameters heb van de tweeter en niet in de mogelijkheid deze te meten.
- pappaleo
- Contacteer:
Ok, aan de weerstanden in het filter te zien zat daar oorspronkelijk ook een 8 ohm tweeter in. Deze die er nu in zit is dat ook.
Dus ik zou beginnen met wat weerstanden om het rendement van de tweeter aan te kunnen passen. Nu zit er een combinatie van 1ohm en 33 ohm in. Door de serieschakeling met de tweeter van 1ohm wordt het totaal 9 ohm. Het filter wil graag een afsluitimpedantie van 8 ohm zien, daarom wordt er een parallelweerstand van 33 ohm over de tweeter gezet zodat de totaalimpedantie van die combinatie 7 ohm wordt, zodat de totaaloptelling 8 ohm blijft.
Als ik het serieus nareken lijkt het een afsluitimpedantie van 7,5 ohm te zijn.
Je kunt de volgende combi's van R2 R3 proberen
1,5 ohm icm 27 ohm
1,8 ohm icm 22 ohm
2,2 ohm icm 18 ohm
Dus ik zou beginnen met wat weerstanden om het rendement van de tweeter aan te kunnen passen. Nu zit er een combinatie van 1ohm en 33 ohm in. Door de serieschakeling met de tweeter van 1ohm wordt het totaal 9 ohm. Het filter wil graag een afsluitimpedantie van 8 ohm zien, daarom wordt er een parallelweerstand van 33 ohm over de tweeter gezet zodat de totaalimpedantie van die combinatie 7 ohm wordt, zodat de totaaloptelling 8 ohm blijft.
Als ik het serieus nareken lijkt het een afsluitimpedantie van 7,5 ohm te zijn.
Je kunt de volgende combi's van R2 R3 proberen
1,5 ohm icm 27 ohm
1,8 ohm icm 22 ohm
2,2 ohm icm 18 ohm
Onderhand wel een sheet gevonden van De Dynaudio Tweet.
Voor het rendement staat er op zie graph maar daar is niet veel meer van te lezen helaas doordat het een lage resolutie scan is.
Z= 8 Ohm
Rdc= 5.2 Ohm
Le (@ 1Khz) 0.063
Fr = 1000
Voor de Eton:
Z= 8 Ohm
Rdc= 6.3 Ohm
Le = 0.018 (niet gegeven bij welke freq)
FR = 1100
Rendement = 89db
Voor het rendement staat er op zie graph maar daar is niet veel meer van te lezen helaas doordat het een lage resolutie scan is.
Z= 8 Ohm
Rdc= 5.2 Ohm
Le (@ 1Khz) 0.063
Fr = 1000
Voor de Eton:
Z= 8 Ohm
Rdc= 6.3 Ohm
Le = 0.018 (niet gegeven bij welke freq)
FR = 1100
Rendement = 89db
- pappaleo
- Contacteer:
Ik weet het rendement van de oorspronkelijke tweeter niet tov degene die je er nu in hebt. Mocht er echt nog teveel kabaal uit komen dan kun je nog naar 3,3 icm 10 ohm, 3,9 icm 6,8 ohm of 4,7 icm 4,7 ohm.
De noodzaak voor een nog sterkere rendementsaanpassing lijkt mij niet aanwezig.
De noodzaak voor een nog sterkere rendementsaanpassing lijkt mij niet aanwezig.
- pappaleo
- Contacteer:
Ik geloof dat die dynaudio 91dB is. Dan kun je met de eerste 3 combinaties wel uit de voeten.
Paar plaatjes van de vorderingen.
Eerste Baffle is netjes zwart en de tweede staat in de primer.
Fineer komt later nog een keer volgende maand ofzo. (momenteel ff geen budget voor wat ik mooi vind)
Eerste Baffle is netjes zwart en de tweede staat in de primer.
Fineer komt later nog een keer volgende maand ofzo. (momenteel ff geen budget voor wat ik mooi vind)
Nee klopt de werkbank ook een beetje maar dan had ie maar geen werkbank moeten worden 
Morgen vallen als het goed is de onderdelen voor het filter op de mat.
Lekker op zaterdag pielen met electronica en een meet mic.
Lekker op zaterdag pielen met electronica en een meet mic.
gaarne jullie reactie op het onderstaande. Doe ik nu iets niet goed of meet het zaakje echt gewoon zo mooi.
metingen op 1 a 2 cm vanaf midden van de conus. woofer mid tweet
metingen op 1 a 2 cm vanaf midden van de conus. woofer mid tweet