Cyburg needle aangepast ontwerp mogelijk?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
psvita84

Cyburg needle aangepast ontwerp mogelijk?

Bericht door psvita84 »

Na een tijdje geleden mijn eerste luidsprekers te hebben gebouwd (ook Cyburg Needle) wil ik het project nog een keer uitvoeren en het geheel net wat beter af te werken dan de vorige keer.

Ik ben beniewd naar twee dingen.

1-Kan ik de bass reflex naar de achterkant plaatsen zonder dat dit invloed heeft op de karakteristiek van de kast? Plaatsing bij muur en hoeken is voor mij een bekend verhaal, dus dat stuk snap ik, maar heeft het verder nog meer invloed?
2-Kan ik het ontwerp uitbreiden met een tweeter en daar beter geluid mee krijgen? Wanneer de breedbander druk aan het bewegen is heeft dan het hoog minder last van vervorming?

Ik wil graag de needle gebruiken omdat ik het een mooi design vind, ik dit project al een keer heb gedaan en nu van foutjes heb geleerd. Ik wil hem heel graag nog een keer, maar dan beter doen. Ookal vind ik dit leuk om te doen, ben ik absoluut niet handig (meer richting onhandig) Daarom moet het ontwerp ook niet veel moeilijker worden dan een Needle. :oops:

Ik hoor jullie al denken.. Niet handig en dan met een tweeter werken.. De filter enz. wordt ik bij geholpen door een vriend. Daar hoef ik niet naar om te kijken.

Mochten mijn bovenstaande vragen afgeraden worden, dan ga ik over naar het originele ontwerp en ga ik mij voornamelijk focussen op de afwerking van de kast. Wel weer met MDF, maar dan beter geschuurd, geverfd, gezaagd, enz.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: Cyburg needle aangepast ontwerp mogelijk?

Bericht door Henkjan »

Tweeter is geen probleem, mits idd netjes gefilterd

Poort aan de achterkant zal wel goed gaan, moet uiteraard welbzelfde afmetingen houden. Bij vrije opstelling mogelijk een iets slankere bas, maar wel t grote voordeel van geen last meer van de middentonen die uit de poort komen
psvita84

Bericht door psvita84 »

bedankt voor het duidelijke antwoord!
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Henkjan heeft met succes een Tangband W3 coax gebruikt, met Spiralino filter van de HOBBY HiFi.

En ik denk dat Henkjan vergeet dat de poort aan een TQWT vast zit. Als je die inwendig omdraait, zit de driver veel verder in de lijn. Lijkt me ungunstig.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ff uittekenen voor de zekerheid is mss een goed idee. (en nee, dat van die positie vd poort was ik niet vergeten, had alleen al 1 bepaalde oplossing al in m'n hoofd)

Die versie met die coax is idd een erg goed plan, zeker voor t geld imho de beste keuze voor in de Needle
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Ook met de Mission CP10x kan een leuk resultaat bereikt worden. Ik heb destijds een setje overgedaan aan Pietertje en die heeft er een TL van gemaakt met een filter uit de HobbyHiFi, enigszins aangepast door mij. Dat heeft hij in Beetsterzwaag gedemonstreerd 2 of 3 jaar geleden. Dat was toen de verrassing van de dag.
psvita84

Bericht door psvita84 »

Volgende week vakantie en wil eindelijk beginnen met het maken van de Needle zoals boven aangegeven. Helaas gaat het tweeter ontwerp niet lukken aangezien degene die mij zou helpen met de filter er niet aan toe gaat komen. Ik wil zelf heel graag beginnen en neem geen tweeter in het ontwerp voor lief. Het wordt vast niet het laatste Needle ontwerp wat ik ga bouwen, dus houd ik ook opties over voor de volgende keer :yeah:

Nu mijn vraag: Moet ik het binnenwerk van de Needle spiegelen omdat ik de reflex poort aan de achterkant wil hebben? Dus met de onderstaande tekening als voorbeeld: D komt tegen de wand van B en C gaat schuin richting A. Kort gezegd dus gespiegeld.. 8-[

Afbeelding

Of het ontwerp laten zoals het is?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

als je 'm spiegelt, dan komt de driver op de verkeerde plek.

dan beter zo:
needle poort achter.png
needle poort achter.png (30.4 KiB) 410 keer bekeken
psvita84

Bericht door psvita84 »

Bedankt voor de reactie. Ik had al het vermoeden, maar wou het toch graag zeker weten. Kan ik overigens om naden weg te werken gebruik maken van acrylaatkit of is er een betere manier?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

welke naden? gaat het om "lekken" of is het alleen voor t uiterlijk?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”