Aardlekschakelaar probleem
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Aardlekschakelaar probleem
Even wat nascholing gedaan, januari dit jaar was de nieuwe NEN 1010 ingegaan er is nogal wat veranderd wat betreft aardlekschakelaars in meer fase installaties:
https://www.groepenkastbestellen.nl/nen ... enstelling
En eigenlijk is dat ook heel logisch, bij een 3 fase aardlek wordt de lekstroom van alle fases bij elkaar opgeteld. Dus als bijv. in alle fases een grotere lekstroom loopt dan 10mA tript dat ding......
https://www.groepenkastbestellen.nl/nen ... enstelling
En eigenlijk is dat ook heel logisch, bij een 3 fase aardlek wordt de lekstroom van alle fases bij elkaar opgeteld. Dus als bijv. in alle fases een grotere lekstroom loopt dan 10mA tript dat ding......
Re: Aardlekschakelaar probleem
Neemt niet weg dat de zonneinstallaties die ik gezien heb allemaal zonder aardlek aan het net zitten
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Aardlekschakelaar probleem
De zonnepanelen zitten achter een eigen aardlekautomaat (heet zo'n ding geloof ik). Een groep met een eigen aardlek. Omdat ik een 4200Wp installatie heb is dit geen 16A maar een 25A uitvoering. Los van het feit dat ik nog niet mee heb gemaakt dat deze aardlek er door ging was de laatste keer dat ik een probleem had 02:00 's nachts. De omvormer staat dan uit, deze wordt getriggerd als het 's ochtends licht wordt. Nee, heeft niets met het probleem te maken, ben ik van overtuigd.
Re: Aardlekschakelaar probleem
Dat denk ik ook niet, maar er wordt nu zo veel geroepen door iedereen...
Ik werk gewoon veel met verdeelpanelen en veel, heel veel aardlekken. Als een aardlek getriggerd wordt is mijn eerste handeling de apparaten op die groep nameten op lekstroom, dan de bekabeling en als dat goed is, aardlek wisselen. Je hoofdverdachten zijn apparaten met verwarmingselementen erin / met water. Die combinatie zorgt vroeger of later voor ellende.
Ik werk gewoon veel met verdeelpanelen en veel, heel veel aardlekken. Als een aardlek getriggerd wordt is mijn eerste handeling de apparaten op die groep nameten op lekstroom, dan de bekabeling en als dat goed is, aardlek wisselen. Je hoofdverdachten zijn apparaten met verwarmingselementen erin / met water. Die combinatie zorgt vroeger of later voor ellende.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Aardlekschakelaar probleem
Als de laatste keer s'nachts was kan het inderdaad niet aan de pv liggen. Dit zijn gewoon klote storingen die je vaak per toeval oplost.
Afgelopen zomer had ik een paar weken lang een trippende aardlek in een groep van de grote schuur. Zoeken, zoeken en zoeken. Kon het niet vinden. Totdat ik de vijver van de eenden ren wilde leegpompen. Kabel van de dompelpomp doorgeknaagd door ratten. Ondanks dat deze buitenaansluiting uitgeschakeld was door een 1 polige schakelaar in de fase. Zo'n geintje ook al eens meegemaakt met de kabels van de natrium schijnwerpers voor het verlichten van het voorhuis. Ongedierte kan een hoop ellende veroorzaken.
Als ik zo de nieuwste NEN 1010 regels bekijk is het zo langzamerhand goedkoper om alamatten toe te passen. Weet je tenminste exact in welke groep het probleem schuilt.
Afgelopen zomer had ik een paar weken lang een trippende aardlek in een groep van de grote schuur. Zoeken, zoeken en zoeken. Kon het niet vinden. Totdat ik de vijver van de eenden ren wilde leegpompen. Kabel van de dompelpomp doorgeknaagd door ratten. Ondanks dat deze buitenaansluiting uitgeschakeld was door een 1 polige schakelaar in de fase. Zo'n geintje ook al eens meegemaakt met de kabels van de natrium schijnwerpers voor het verlichten van het voorhuis. Ongedierte kan een hoop ellende veroorzaken.
Als ik zo de nieuwste NEN 1010 regels bekijk is het zo langzamerhand goedkoper om alamatten toe te passen. Weet je tenminste exact in welke groep het probleem schuilt.
Re: Aardlekschakelaar probleem
Ik zou ook eens naar de ontstoor-condensators van de diepvries kijken en de overige kijken.
Misschien dat een van de condensators naar aarde lekt, stekker omdraaien?
Aad
Misschien dat een van de condensators naar aarde lekt, stekker omdraaien?
Aad
Re: Aardlekschakelaar probleem
NEN1010 is alleen voor nieuwbouw en nieuwe installaties, het is niet zo dat als een regel wijzigt, jij je installatie gelijk in lijn moet brengen.ds23man schreef:Als ik zo de nieuwste NEN 1010 regels bekijk is het zo langzamerhand goedkoper om alamatten toe te passen. Weet je tenminste exact in welke groep het probleem schuilt.
Alamat is een merknaam trouwens (ik dacht Eaton Holec) de juiste naam is combi aardlek of aardlekautomaat. Ik moet wel zeggen dat ik voor mezelf die keuze ook zou maken mocht ik nu een nieuwe kast hangen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Aardlekschakelaar probleem
De laatste NEN 1010 is altijd van toepassing als je ingrijpende wijzigingen aanbrengt. Het wijzigen van de aardlekautomaten is zo'n geval.
Een groepje bijplaatsen niet. Ik heb op dit moment zelf te maken met de her aanleg van een groot gedeelte van de installatie en moet dus voldoen aan de laatste normen.
Een groepje bijplaatsen niet. Ik heb op dit moment zelf te maken met de her aanleg van een groot gedeelte van de installatie en moet dus voldoen aan de laatste normen.
Re: Aardlekschakelaar probleem
Klopt en als ik je foto zo zag dan zou ik daar eens flink de bezem door halen 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Aardlekschakelaar probleem
Ook leuk die digitale aardlek's, zie je gelijk of er een probleem zit aan te komen:
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 8o0dW8h6Vl
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 8o0dW8h6Vl
Re: Aardlekschakelaar probleem
Met het risico dat ik in herhaling val…………….
Zoals al eerder vermeld, de meeste aardlekproblemen komen voort uit vochtproblemen. Een minder bekend fenomeen is de kans dat je naar je schuur een stuk YMvKas of VMvKas kabel (grondkabel met aardscherm) hebt liggen van ondeugdelijke kwaliteit. Het is eerder voorgekomen dat grondkabels uit slechte series een poreuze buitenmantel hebben. Om dat vast te stellen moet je de grondkabel losnemen aan weerszijden en de isolatieweerstand meten met behulp van een Megger. (Lenen bij de plaatselijke installateur?) Dat doe je tussen alle draden t.o.v. het aardscherm en alle draden onderling. Een goede isolatieweerstand is minstens 1MOhm of hoger. Onder 100kOhm moet je je echt zorgen gaan maken. Bij voorkeur meten na een flinke regenbui.
De rest van je installatie kun je op identieke wijze doormeten, maar dan moeten alle toestellen zijn losgekoppeld, zoals eerder aangegeven. Er mag geen belasting aan de te meten groep aanwezig zijn. Het meten doe je het makkelijkst vanuit de verdeelinrichting. Groep afschakelen, belasting losnemen en meten.
Natuurlijk heb je dan wel eerst alle andere mogelijkheden uitgesloten. Wasmachines, drogers, broodroosters en ander spul in ‘natte’ ruimten en niet te vergeten dubieuze (gevel)armaturen. Ook goed kijken naar kabel- en lasdozen. Vergeet ook je CV ketel niet. Zelf al eens meegemaakt dat de gloeiplug een aardfout maakte.
Als je geen Megger hebt, maar wel de beschikking over een nauwkeurige stroomtang, die op mA niveau kan meten, zou je de fase draad en de nul draad direct achter de hoofdschakelaar in je verdeelinrichting kunnen meten waarbij je telkens een groep inschakelt (Ik ga gemakshalve uit van een één fase huisaansluiting). Fase en nul stroom moeten exact gelijk zijn. Zo zou je kunnen vaststellen welke groep(en) het meest bijdragen aan de aardfout.
Om voor eens en altijd van dit fenomeen af te komen is het aanbevelenswaardig om alle automaten in je verdeelinrichting te vervangen door aardlekautomaten. De twee (hoofd) aardlekschakelaars vervallen dan. Zo creëer je aardlekbeveiliging per groep en is de kans op aardfouten kleiner geworden en bovendien eenvoudiger te traceren. Niet goedkoop, maar wel probaat en, oh ja, er zijn tegenwoordig aardlekautomaten 16/0,03A in de handel met een moduulbreedte van 18mm!
http://www.geyer.nl/index.php?id=403
Groet,
Rovano
Zoals al eerder vermeld, de meeste aardlekproblemen komen voort uit vochtproblemen. Een minder bekend fenomeen is de kans dat je naar je schuur een stuk YMvKas of VMvKas kabel (grondkabel met aardscherm) hebt liggen van ondeugdelijke kwaliteit. Het is eerder voorgekomen dat grondkabels uit slechte series een poreuze buitenmantel hebben. Om dat vast te stellen moet je de grondkabel losnemen aan weerszijden en de isolatieweerstand meten met behulp van een Megger. (Lenen bij de plaatselijke installateur?) Dat doe je tussen alle draden t.o.v. het aardscherm en alle draden onderling. Een goede isolatieweerstand is minstens 1MOhm of hoger. Onder 100kOhm moet je je echt zorgen gaan maken. Bij voorkeur meten na een flinke regenbui.
De rest van je installatie kun je op identieke wijze doormeten, maar dan moeten alle toestellen zijn losgekoppeld, zoals eerder aangegeven. Er mag geen belasting aan de te meten groep aanwezig zijn. Het meten doe je het makkelijkst vanuit de verdeelinrichting. Groep afschakelen, belasting losnemen en meten.
Natuurlijk heb je dan wel eerst alle andere mogelijkheden uitgesloten. Wasmachines, drogers, broodroosters en ander spul in ‘natte’ ruimten en niet te vergeten dubieuze (gevel)armaturen. Ook goed kijken naar kabel- en lasdozen. Vergeet ook je CV ketel niet. Zelf al eens meegemaakt dat de gloeiplug een aardfout maakte.
Als je geen Megger hebt, maar wel de beschikking over een nauwkeurige stroomtang, die op mA niveau kan meten, zou je de fase draad en de nul draad direct achter de hoofdschakelaar in je verdeelinrichting kunnen meten waarbij je telkens een groep inschakelt (Ik ga gemakshalve uit van een één fase huisaansluiting). Fase en nul stroom moeten exact gelijk zijn. Zo zou je kunnen vaststellen welke groep(en) het meest bijdragen aan de aardfout.
Om voor eens en altijd van dit fenomeen af te komen is het aanbevelenswaardig om alle automaten in je verdeelinrichting te vervangen door aardlekautomaten. De twee (hoofd) aardlekschakelaars vervallen dan. Zo creëer je aardlekbeveiliging per groep en is de kans op aardfouten kleiner geworden en bovendien eenvoudiger te traceren. Niet goedkoop, maar wel probaat en, oh ja, er zijn tegenwoordig aardlekautomaten 16/0,03A in de handel met een moduulbreedte van 18mm!
http://www.geyer.nl/index.php?id=403
Groet,
Rovano
Re: Aardlekschakelaar probleem
Hier ook eens zo'n probleem gehad, ook soms na 1 jaar in eens onverklaarbaar de aardlek eruit, na heel lang zoeken bleek het de verwarmingsketel te zijn(nefit), hier bleek de warmte wisselaar soms te lekken wanneer de druk iets te hoog werd, meestal als de verwarming een tijd uit was geweest en werd aangezet of dat er water was bijgevuld, het lekte dan iets op de regelunit, te meten viel er niets omdat het water dan al weer verdampt was en de klacht dus ook weer verdwenen, dat lekken komt bij de nefit ecomline van zo'n 10 a 15 jaar oud regelmatig voor, omdat de boiler dan van binnenuit poreus(doorgeroest) is .
Hardy
Hardy
Re: Aardlekschakelaar probleem
Ah ja, een Ecomline. Die van mij is dat ook. Bij mij was het korfje rondom de gloeiplug door de hitte zo vervormd dat het zo nu en dan contact maakte met het gloei element en dan was het weer pats, aardlek er uit.
Verder klaag ik niet over deze ketel; hij gaat het 23ste jaar in, zonder al te veel malheur.....
Verder klaag ik niet over deze ketel; hij gaat het 23ste jaar in, zonder al te veel malheur.....
Re: Aardlekschakelaar probleem
Ik ken inmiddels al meerdere mensen die hun ketel hebben moeten vervangen na 12 a'15 jaar met dat euvel, is ook algemeen bekend bij de installateurs, alleen de ketels zonder warm water voorziening zijn onverwoestbaar, die heb ik aan de zaak ook al ruim 20 jaar hangen, is verder gewoon dezelfde ketel.
Re: Aardlekschakelaar probleem
Nou ja, 15 jaar is ook normaal gesproken de levensduur van de gemiddelde ketel. Dat je dan aan vervanging toe bent, is op zich niet ongewoon.
Ik mag mijzelf tot de gelukkige uitzonderingsgevallen rekenen! Die van mij heeft ook nog eens een ingebouwde bufferboiler.
Ik mag mijzelf tot de gelukkige uitzonderingsgevallen rekenen! Die van mij heeft ook nog eens een ingebouwde bufferboiler.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Aardlekschakelaar probleem
Vrijdagnacht was het weer feest, aardlek erdoor, en toen was ik er ook he-le-maal klaar mee. Inmiddels was ik er van overtuigd dat het probleem niet binnen zit. CV ketel is nieuw, ook met de oude ketel heeft het probleem zich al eens voor gedaan. Verder geen spannende zaken aan die kant die verdacht zijn.
De tuin dus. Ik had al gekeken of ik de kabel kan vinden die vanuit huis de tuin in gaat, ligt ergens verstopt. Onder de grond, spouw, geen mogelijkheid om voor buiten een eigen aardlek te bouwen.
Wat zit er in de tuin: mijn werkplaats, maar daar is eigenlijk alles spanningsloos als ik er niet ben. Een fietsenschuur, hangt alleen verlichting, droog, kan het ook niet zijn. De kabels die ik zie die uit de grond komen zijn staalomvlochten kabels, kan me niet voorstellen dat die ergens doorgeknaagd zijn oid.
Buiten verlichting, wandlampen, staande lampen, en zo'n ingegraven spot die onder tegen een boom aan schijnt. De wandlampen zijn minder verdacht, los gehad, niks aan te zien. Grondlamp, verdacht natuurlijk, ook open gehad, nog keurig. En dan jackpot, een staande lamp die op een metalen opbouw staat die als plantenbak dient, bleef eigenlijk als laatste over.. Kreeg de lamp er lastig af doordat er moeren muurvast op zaten, los geslepen. In de lamp heeft mejuffrouw mier en haar familie in de loop der jaren een hoop zand opgestapeld. Er komt een grondkabel omhoog waar vervolgens de lamp op aan gesloten zit met alleen isolatietape eromheen. Geen wonder dat dit problemen geeft.... heb het niet eerder gezien omdat de sokkel van de lamp zo moeilijk te verwijderen was. Bovenaan bij de fitting was niets te zien natuurlijk. Waar deze wazige verbinding vandaan komt? zeg het maar.. de rest van het installatiewerk ziet er gewoon goed uit. Maar kop eraf als dit het niet is.....
De tuin dus. Ik had al gekeken of ik de kabel kan vinden die vanuit huis de tuin in gaat, ligt ergens verstopt. Onder de grond, spouw, geen mogelijkheid om voor buiten een eigen aardlek te bouwen.
Wat zit er in de tuin: mijn werkplaats, maar daar is eigenlijk alles spanningsloos als ik er niet ben. Een fietsenschuur, hangt alleen verlichting, droog, kan het ook niet zijn. De kabels die ik zie die uit de grond komen zijn staalomvlochten kabels, kan me niet voorstellen dat die ergens doorgeknaagd zijn oid.
Buiten verlichting, wandlampen, staande lampen, en zo'n ingegraven spot die onder tegen een boom aan schijnt. De wandlampen zijn minder verdacht, los gehad, niks aan te zien. Grondlamp, verdacht natuurlijk, ook open gehad, nog keurig. En dan jackpot, een staande lamp die op een metalen opbouw staat die als plantenbak dient, bleef eigenlijk als laatste over.. Kreeg de lamp er lastig af doordat er moeren muurvast op zaten, los geslepen. In de lamp heeft mejuffrouw mier en haar familie in de loop der jaren een hoop zand opgestapeld. Er komt een grondkabel omhoog waar vervolgens de lamp op aan gesloten zit met alleen isolatietape eromheen. Geen wonder dat dit problemen geeft.... heb het niet eerder gezien omdat de sokkel van de lamp zo moeilijk te verwijderen was. Bovenaan bij de fitting was niets te zien natuurlijk. Waar deze wazige verbinding vandaan komt? zeg het maar.. de rest van het installatiewerk ziet er gewoon goed uit. Maar kop eraf als dit het niet is.....
Re: Aardlekschakelaar probleem
Dat ziet er niet goed uit Barry
Denk ook dat je wat gevonden hebt wat de oorzaak kan zijn .
Denk ook dat je wat gevonden hebt wat de oorzaak kan zijn .
Re: Aardlekschakelaar probleem
Ergens nog een TL bak hangen? Heb ik gehad laatst, voorschakelapparaat lekte "soms" naar aarde, toen heb ik gewoon de spanningsdraden omgedraaid
, daarna geen problemen meer, was ook ontzetten zoeken, omdat er het blijkbaar, alleen bij een te hoge lucht vochtigheid, net even een te lage isolatie weestand onstond.
Hardy
Hardy
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Aardlekschakelaar probleem
Zag dat er 2 blauwe draden aan de fitting zaten. Kon dus niet direct van de grondkabel komen, wist daardoor dat er een las onder zat. Toen ik later met en zaklamp de sokkel in scheen en zand zag zitten dacht ik tijd voor de haakse slijper
Dat deze verbinding zo brak was zag ik pas later dus, die zat in het zand. Heb het idee dat daar ooit (we zijn niet de eerste bewoners van dit huis) wat anders gezeten heeft en dit er later op geprutst is oid, ook omdat de rest vh instalatie werk er netjes uitziet.
Moet nog iets vinden om het netjes op te lossen, straks even bij de bouwmarkt kijken of hiervoor wat in de handel is, waterdicht. Kan niet goed een centraaldoos oid plaatsen, de kabel komt uit die stalen plaat omhoog. Het liefst zou ik de bak ernaast uitgraven waar de kabel ligt, maar daar staat 1 of ander bijzonder boompje. Mijn vriendin haalt de trekker over als ik daarin ga graven

Moet nog iets vinden om het netjes op te lossen, straks even bij de bouwmarkt kijken of hiervoor wat in de handel is, waterdicht. Kan niet goed een centraaldoos oid plaatsen, de kabel komt uit die stalen plaat omhoog. Het liefst zou ik de bak ernaast uitgraven waar de kabel ligt, maar daar staat 1 of ander bijzonder boompje. Mijn vriendin haalt de trekker over als ik daarin ga graven
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Aardlekschakelaar probleem
Ja in zowel fietsenschuur als werkplaats hangt old-school TL, eigenlijk nog eens vervangen. Ik houd het in gedachten als het probleem zich blijft voordoen, maar denk dat dit het al wel is, dank voor de tip.hardy schreef:Ergens nog een TL bak hangen? Heb ik gehad laatst, voorschakelapparaat lekte "soms" naar aarde, toen heb ik gewoon de spanningsdraden omgedraaid, daarna geen problemen meer, was ook ontzetten zoeken, omdat er het blijkbaar, alleen bij een te hoge lucht vochtigheid, net even een te lage isolatie weestand onstond.
Hardy
Re: Aardlekschakelaar probleem
Heb je geen zelfvulkaniserende tape
Daar heb ik ooit connectors in de grond mee water dicht gemaakt
Die ik 25 jaar later op groef en de connectors als nieuw onder die tape tevoorschijn kwamen
Daar heb ik ooit connectors in de grond mee water dicht gemaakt
Die ik 25 jaar later op groef en de connectors als nieuw onder die tape tevoorschijn kwamen
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Aardlekschakelaar probleem
Ken het zeker, ook wel gebruikt toen m'n dak nog vol antennes stond, kon wel goed tegen weer en wind. Iets elastisch waardoor het naadloos aansluit. Komt uit de autowereld toch?

