Project Eton 11.2

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Project Eton 11.2

Bericht door hrscharft »

eerste Baffle bijna van de freesbank af :)

De finish pass moet er nog even overheen draaien.

Zometeen misschien wel even een paar foto's
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Project Eton 11.2

Bericht door hrscharft »

ploaties:
DSC_0106.xjpg.jpg
DSC_0108x.jpg
DSC_0109x.jpg
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Project Eton 11.2

Bericht door hrscharft »

en nog een filmpje ook

Audio ff zachtjes zetten ;) heb er niets aan geedit.

Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Project Eton 11.2

Bericht door hrscharft »

eerste speaker staat in de woonkamer om enige metingen aan te doen enz.

De grote vraag nu nog... WEL of niet BR
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Project Eton 11.2

Bericht door Shadow »

Dus, subwoofer, dsp, actief enz?
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Project Eton 11.2

Bericht door hrscharft »

er staat 2x 11 inch. errr waarom dan Sub? ;)

kijk het ontwerp waar de kasten naar gebouwd zijn is bedoeld als BR. Alleen is het 3 jaar geleden dat ik daar alle details precies van wist en simulaties enzo.
Nou staan me twee dingen bij, door het elipsvormige ontwerp is het volume iets groter uitgepakt als in het originele ontwerp en volgens mij dat uit simulaties bleek dat met dit volume beide opties mogelijk waren zowel wel als niet br.
Beiden hebben voors en tegens en wil sowiezo geen poort aan de voorkant want dat zou ik in deze baffle niet mooi vinden.

Poort aan de achterkant kan maar staat dan wel erg dicht in een hoek van de muur.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Project Eton 11.2

Bericht door hrscharft »

DSC_0118x.jpg
DSC_0119x.jpg
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Project Eton 11.2

Bericht door richard »

hrscharft schreef:
De grote vraag nu nog... WEL of niet BR
Als het laag zonder BR naar wens is geen BR. Een BR is uiteindelijk een compromis van kwantiteit boven kwaliteit.
prison
Berichten: 150
Lid geworden op: do 10 aug 2006, 8:30
Contacteer:

Re: Project Eton 11.2

Bericht door prison »

Goed dat je weer bezig bent Harm. En ik zie op de foto een kleine. Nog gefeliciteerd!. Ik geniet nog iedere dag van mijn luidsprekers
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project Eton 11.2

Bericht door dre »

De Etons klinken heel droog,dus met br zal het ook niet heel snel overheersen.
Gezien de plaats van de speaker gaat in dit geval de voorkeur zeker uit naar gesloten,je krijgt al extra 'hulp' van de wanden.

Ik ben benieuwd naar de metingen!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Project Eton 11.2

Bericht door ray5150 »

Komt niet vaak voor dat je een mid ziet die met meer schroeven vastzit dan een bas unit. apart.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project Eton 11.2

Bericht door pappaleo »

ray5150 schreef:
Komt niet vaak voor dat je een mid ziet die met meer schroeven vastzit dan een bas unit. apart.
Mwah, ik heb een tweet die met 8 schroeven vastzit.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Project Eton 11.2

Bericht door ray5150 »

Jij bouwt dus ook aardbevingsbestendig. :mrgreen:
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Project Eton 11.2

Bericht door hrscharft »

Die kleine op de foto dat ben ik zelf ;) een jaar of 34 geleden.

Zal eens kijken of ik vandaag een aantal metingen kan doen.
Moet me er wel eerst even weer in verdiepen en impedantie metingen kan ik niet doen vanwege gebrek aan spullen ;)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project Eton 11.2

Bericht door dre »

hrscharft schreef:
Die kleine op de foto dat ben ik zelf ;) een jaar of 34 geleden.
Aha,een van de jonkies van het forum. :rofl:
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Project Eton 11.2

Bericht door hrscharft »

Hier de eerste resultaten vanuit REW.

Luidspreker werd voor het meten gevoed vanuit een tweetal knuisje versterkers met daarachter een actief filter (laag/mid hoog)
Zoals ik het nu zie kan dat prima zo blijven en moet er een passief filtertje komen tussen de mid en tweet.

Als er andere ideeen over zijn hoor ik dat ook graag natuurlijk.

Voor het wel/niet BR verhaal, ik heb ook de oude kasten (zijn kwa inhoud flink kleiner en wel BR) gemeten en die gaan zelfs iets minder diep als de nieuwe kasten in gesloten vorm.
eton  11-2.jpg
groen-laag
blauw-mid
paars-tweet
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Project Eton 11.2

Bericht door hrscharft »

experiment:
tweet plus mid parallel zonder filter.
Dat komt volgens mij al een heel eind in de richting.
eton  11-2.jpg tw+mid.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project Eton 11.2

Bericht door dre »

Een gewone meting van alle units afzonderlijk?
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Project Eton 11.2

Bericht door hrscharft »

units afzonderlijk is het eerste plaatje alleen in een overlay geplaatst.
Helemaal afzonderlijk zonder enige filtering ging ff niet omdat ik daar momenteel geen versterkertje paraat heb.
Het zou kunnen dat er ook nog wat DSP effecten vanuit de sony preamp in zitten en dat daar die 'mooie' respons mede aan te wijten is.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Project Eton 11.2

Bericht door hrscharft »

Baffle nr twee ondertussen ook van de Machine af.
Is net zo mooi geworden als nr 1.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Project Eton 11.2

Bericht door hrscharft »

Kwa afwerking neig ik hier naar:
IMGP6413.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project Eton 11.2

Bericht door dre »

Dat is een prima plan! 8)
Lucas82
Berichten: 108
Lid geworden op: di 13 aug 2013, 21:48
Locatie: Hoogezand

Re: Project Eton 11.2

Bericht door Lucas82 »

Heel nice!
Mooi dat er weer vaart in zit :rock:
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Project Eton 11.2

Bericht door hrscharft »

Ok vraag:

Als je naar het filterschema kijkt op pagina 1 dan is dat het bedoelde filter voor de set die ik aan het bouwen ben alleen dan met een Eton tweet en volledig passief gefilterd. Mijn huidige setup is zo dat het laag en mid/hoog actief gescheiden word rond de 300 Hz. Het mid en hoog zou ik dus nog passief moeten gaan filteren.

Welke componenten kun je weg strepen uit het schema op pagina 1 om tot een werkend geheel te komen. Ook begrijp ik dat er nog wel een en ander aangepast moet worden vanwege de andere tweet maar neem aan dat het filter rondom de 5-880 mid redelijk gelijk kan blijven.

Dank u allen alvast.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project Eton 11.2

Bericht door dre »

In ieder geval C3,die haalt het laag van de mid af.
Dat ga je actief oplossen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”