Sanne - KT88 push-pull eindversterker project

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
De meetweerstand (300k) en potmeter hebben 't zwaar
zo te zien
Klopt! Potmeter moest eigenlijk 2W zijn, maar die waren 11 euro per stuk, dat vond ik te gek worden, deze 0.5W kosten slechts 1.27 euro per stuk, da's nog schappelijk. Het is overigens puur voor het opbouwen van een prototype. Straks vervang ik de potmeter door een potmeter + weerstand parallel en weerstand in serie, omdat ik maar pakweg 50 á 100V regelbereik nodig heb, misschien nog wel minder.
Ah!buis schreef:
En de vertraging met C1 stelt zeker niet veel voor met 1mA laadstroom bij het begin
Nee, inderdaad, met 100nF is dat allemaal niet zo spannend, maar ik heb ook geen zin om lang te wachten, met 10uF duurt het verdorie 10 seconden voordat de spanning z'n ingestelde waarde heeft bereikt.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
@Anne,

Ik zit even te zoeken naar een oplossing, LTspice heeft namelijk, voor zover ik kan nagaan, geen depletion mode MOSFET's in de standaard library zitten, dus dan zal ik zelf een library moeten schrijven waarmee ik het gedrag van de door jouw gekozen MOSFET simuleer, da's best wel wat werk (http://www.ltwiki.org/?title=VDMOS_mode ... gative_Vgd), ook omdat je een vrij exotisch type hebt gekozen.
Zit er geen DN2450 in ?
Ergens gaat er echter nog steeds iets mis, ik kan het voltage namelijk niet instellen en als ik d'r meer dan ~2mA uit probeer te persen gaat ie mopperen. Ik zal morgen eens een poging wagen om een net model te schrijven voor jouw MOSFET, wellicht dat het daarmee beter gaat?
Er komt maar 150V uit, doet vermoeden dat de namaak 431 geen 2,5V ref heeft maar een stuk lager.
Is de spanning over de 10k ook veel(te) lager en daarmee de ruimte voor de 431 om te regelen.
Anne
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
Potmeter moest eigenlijk 2W zijn, maar die waren 11 euro per stuk, dat vond ik te gek worden, deze 0.5W kosten slechts 1.27 euro per stuk, da's nog schappelijk. Het is overigens puur voor het opbouwen van een prototype. Straks vervang ik de potmeter door een potmeter + weerstand parallel en weerstand in serie, omdat ik maar pakweg 50 á 100V regelbereik nodig heb, misschien nog wel minder.
Je kunt ook R4 regelen ipv de 300k.Over R4 staat altijd 1V, 1k geeft 1mA om te meten.Met 1k1 is de meetstroom 1/1,1=0,91mA en geeft 300k 273V uit.
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Je aanname klopt, d'r komt inderdaad geen 2.5V uit m'n zelf gefröbelde 431, kijk maar, ik ga even uitzoeken waarom niet.
anne_tl431_003.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

Hier vond ik verwijzingen naar Spice modellen, http://www.audio-perfection.com/voltage ... lator.html
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
Hier vond ik verwijzingen naar Spice modellen, http://www.audio-perfection.com/voltage ... lator.html
Anne
Ik heb nu een aantal varianten geprobeerd, ze hebben allemaal hetzelfde manco als mijn eigen variant, ik denk dat 't toch ligt aan de depletion MOSFET die eigenlijk niet 100% correct wordt gesimuleerd. Hier een voorbeeld met een volgens LTspice aficionado's werkende library voor de TL431, de voltages zijn gelijk aan de versie met mijn variant en afwijkend van wat jij hebt berekend.
anne_tl431_004.jpg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Goed, drie kwartier verder, maar ik heb 'm aan de praat, met parameters en een model voor de DN2540.
anne_tl431_005.jpg
anne_tl431_006.jpg
anne_tl431_007.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
Goed, drie kwartier verder, maar ik heb 'm aan de praat, met parameters en een model voor de DN2540.
Bloed, zweet en ... hopelijk geen tranen :lol:
Geef mij maar een proefopstelling ipv dat Spice-gedoe :(
Lijkt 't een beetje voor de simpele schakeling ?
Het model voor de M2 lijkt me ook niet helemaal jedat.Vgs van een 4volt om er goed 1,5mA door te krijgen. Mag niet teveel worden om nog wat voor de 431 over te houden, anders moet de 10k groter.
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
Geef mij maar een proefopstelling ipv dat Spice-gedoe :(
Oooh, vergis je niet, het had weinig gescheeld of ik had een bestelling gedaan bij Farnell, alleen is die er dan woensdag pas ivm. de kerstdagen en ik ging ervanuit dat ik in een halve week het zaakje wel aan de praat zou krijgen in de simulator, de lokale elektronica boer gaat namelijk die exotische depletion MOSFET niet op voorraad hebben.
Ah!buis schreef:
Lijkt 't een beetje voor de simpele schakeling ?
Zeker! Ik zit altijd te glimlachen achter m'n beeldscherm als jij weer met een low-cost, no-nonsense oplossing komt, dat kan ik wel waarderen. Maar kwa prestaties kan er uiteraard nog wel wat aan geschaafd worden, ergens een cascode erbij en dan heb je zo 10-20dB extra aan PSRR natuurlijk, dus als je nog goesting hebt.
Ah!buis schreef:
Het model voor de M2 lijkt me ook niet helemaal jedat.Vgs van een 4volt om er goed 1,5mA door te krijgen. Mag niet teveel worden om nog wat voor de 431 over te houden, anders moet de 10k groter.
Mja, LTspice heeft haast geen IRF types, ondanks dat dit in de EU zeer gangbare MOSFET's zijn, rare Amerikanen. Ik zal eens een kijken of ik daar ook een model voor kan schrijven, ben nu toch al lekker op dreef. De selectie aan high-voltage is wat beperkt in de standard library van LTspice namelijk.
anne_tl431_008.jpg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Goed, m'n luxe oscilloscoop heeft er de brui aan gegeven, dus maar even 't werkpaard van stal gehaald. Insteek van deze exercitie is om te kijken of de simulatie aansluit bij de praktijk, dus heb ik onderstaande testopstelling gemaakt in de simulator en op m'n werkbank.

Enkelzijdige gelijkrichter (één diode) in een 10uF bufferelco, de uitgang van de spanningsregelaar met ~20mA belast (10K weerstand) en spanningsregelaar ingesteld op 200V. Hieruit blijkt in de simulator dat er feitelijk geen rimpel overblijft (Vout) ondanks dat er een 40Vpp 50Hz zaagtand op de ingang (Vin)van de regelaar wordt aangeboden.
lt3080_ss_001.jpg
De oscillosoop laat een vergelijkbaar beeld zien, er staat 42Vpp op de ingang van de regelaar en aan de uitgang blijft daar pakweg 7mVpp van over, da's een factor 42/7x10e-3=6000, oftewel een slordige 75dB. Nu is dat beduidend minder dan de simulator laat zien (>120dB) echter dit is begrijpelijk omdat er geen nette PCB layout is ontworpen en we feitelijk koud aan 't meten zijn op de werkbank. Niettemin is dit een prima resultaat en voldoende reden om eens een nette PCB te gaan ontwerpen.
SCR0008.PNG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
Goed, m'n luxe oscilloscoop heeft er de brui aan gegeven, dus maar even 't werkpaard van stal gehaald.
Ja, klote :( Benne krenge van dinge wahr :x
Bevordert niet de concetratie op de bezigheden :-$
er staat 42Vpp op de ingang van de regelaar en aan de uitgang blijft daar pakweg 7mVpp van over, da's een factor 42/7x10e-3=6000, oftewel een slordige 75dB. Nu is dat beduidend minder dan de simulator laat zien (>120dB) echter dit is begrijpelijk omdat er geen nette PCB layout is ontworpen en we feitelijk koud aan 't meten zijn op de werkbank.
Het verschil tussen modellen en de echte werk.
In een buizenversterker komt er dan meestal nog een serieweerstand + ontkoppel-C bij, ruim over de top zou ik zeggen :shock: .
Nog gekeken hoeveel (spanning) de regeling zelf nodig heeft (voordat de rimpel aan de uitgang komt) ? Ik schat zo'n 12...15volt .
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
In een buizenversterker komt er dan meestal nog een serieweerstand + ontkoppel-C bij, ruim over de top zou ik zeggen :shock: .
Nog gekeken hoeveel (spanning) de regeling zelf nodig heeft (voordat de rimpel aan de uitgang komt) ? Ik schat zo'n 12...15volt.
Ja, inderdaad, da's ook het plan, die RC duwt die rimpel met tientallen dB's omlaag. En ik zie pakweg 13-15V inderdaad, afhankelijk van de belasting, bij 20mA heb je die 15V wel nodig, bij 1mA regelt hij al netjes bij een paar volt minder.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
Maar kwa prestaties kan er uiteraard nog wel wat aan geschaafd worden, ergens een cascode erbij en dan heb je zo 10-20dB extra aan PSRR natuurlijk, dus als je nog goesting hebt.
's Over gedacht, 't volgende op gevonden :lol:
De DN2540 aangehouden, kan nu makkelijker.Wat is het geval, dat ding wil maar redelijk stroom doorlaten met Vgs < -1V , dwz minder dan 1mA door de 1k.Maar de 431 wil minstens 1mA !
1k kleiner, maar dan wordt de versterking ook kleiner en de regeling slechter.
Daarom had ik dat exotisch geval gekozen, doet al veel bij -1V.
Met een diode erbij schuift het probleem 0,6V op.De stroom door de verdeelweerstanden zorgen voor het geleiden van de diode.
Anne
Bijlagen
HVstab-cas.jpg
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door mtb »

Hier een model van de TL431.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

mtb schreef:
Hier een model van de TL431.
Ik had al een prima functionerend model draaien, dank voor je suggestie.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
's Over gedacht, 't volgende op gevonden :lol:
Gelijk maar even in de simulator ingevoerd, resultaat is op zich niet gek, maar de PSRR curve is ietwat 'funky', dat ging beter met de vorige versie wat mij betreft, maar wellicht zijn er links en rechts nog wat zaken waaraan geschaafd kan worden? C3 kan groter, R16 kleiner en dan krijg je een gyrator maar dan met een MOSFET, een soort van virtuele smoorspoel feitelijk.
anne_tl431_009.jpg
anne_tl431_010.jpg
anne_tl431_011.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

Idd een nogal eigenaardig verloop.Zit ook nog nergens iets van compensatie in.
Condensatortje over de diode ?
Ook nog zitten denken of de 100nF ontkoppeling misschien niet tussen de fet's aangesloten kan ipv massa.
Allemaal wat moeilijk zo in te schatten wat de gevolgen zijn.
Voor buizen is de eerste schakeling vermoedelijk mooi zat (wel met de moeilijke fet)
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
Voor buizen is de eerste schakeling vermoedelijk mooi zat (wel met de moeilijke fet)
We gaan het anders doen, ik bestel van de week de onderdelen hiervoor en bouw 'm gewoon op, dan weten we of hij ook buiten de simulator z'n werk doet!

Inmiddels heb ik het versterker schema ingetekend en ben nu even aan het stoeien met hoe ik dit allemaal aan de praat krijg in de simulator, want het zou natuurlijk handig zijn als we dingen eerst even virtueel kunnen bestuderen voordat ik de soldeerbout warm stook, zeker wat de diverse voltages betreft. Onderstaand schema is het vertrekpunt, als er ergens nog een aanpassing c.q. correctie moet komen hoor ik het graag.
kt88_pp_004.jpg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Goed, d'r zit beweging in, maar d'r moet nog wel aan geschaafd worden zie ik al, vooral de uitgangstrafo is natuurlijk een ideaal component waar ik nu maar even wat natte vinger waardes voor genomen heb (0.5H voor de 8R wikkeling b.v. idem voor de primaire wikkelingen) en de DC spanningen zal ik nog even nalopen overal.
kt88_pp_004_001.jpg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Even wat relevante plekken in het schema van een label voorzien en een DC analyse gedraaid, zodoende hebben we een indruk voor wat betreft de DC spanningen.
kt88_pp_004_002.jpg
kt88_pp_004_003.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

Zo weer druk bezig geweest :shock: :lol:
Schema klopt wel zou ik zeggen. Spanningen/stromen ook mooi in de buurt :D
Wel is de negatieve roosterspanning van de KT88 iets meer. Ik ging uit van wat DC-verlies in de UGT, wordt de V+ wat minder en dan ook de -Vg.Maakt niet uit.
In 't echt zal er wel hier en daar wat bijgespijkerd moeten, Ctjes parallel aan de 27k tegenkoppel weerstanden en evt serie R-C tussen de fasedraaier-anodes voor frequentieverschuiving in het heel hoog.
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Mja, was een ochtendje werk. Zit nog even te kijken naar +IN en -IN, daar staat nu pakweg 6V DC op, vandaar natuurlijk ook de koppel C’s in jouw opzet. Liefst koppel ik daar natuurlijk ook DC, dus dan moet er toch links en rechts wat geschiven worden met de DC instellingen.

Wat de UGT betreft, die kan ik natuurlijk even doormeten, welke specs. zijn dan het meest interessant? Inductie, wikkelcapaciteit e.d. is zo nagemeten namelijk.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
Mja, was een ochtendje werk. Zit nog even te kijken naar +IN en -IN, daar staat nu pakweg 6V DC op, vandaar natuurlijk ook de koppel C’s in jouw opzet. Liefst koppel ik daar natuurlijk ook DC, dus dan moet er toch links en rechts wat geschiven worden met de DC instelling.
Zou ik niet doen, staat trouwens geen spanning (op een heel klein beetje na, wegens roosterstroom) ! Met DC-gekoppelde trappen geeft een kleine spanning op de ingang al flinke verschuivingen.Met een trafo-ingang is er ook een scheiding, mogen de ingangen (gezamelijk)
zonder bezwaar hoger of lager.En met C-in ook, maar niet te snel (moeten tijd krijgen met de lading te schuiven).
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door SSassen »

Dus gewoon koppel C’s op de ingang, da’s feitelijk wat je zegt, toch? Nog suggesties voor het meten van de UGT?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sander's KT88 push-pull eindversterker project

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
Dus gewoon koppel C’s op de ingang, da’s feitelijk wat je zegt, toch?
Met weerstand ervoor en erachter :wink:
Nog suggesties voor het meten van de UGT?
Ja :lol:
Anne
Plaats reactie