Basale vraag over een spoel
Moderator: Beheerdersteam
Basale vraag over een spoel
Hele basale vraag over een spoel.veel gezocht maar nog geen direct antwoord gevonden. Vraag is welke kant van de spoel de"ingang"is en welke de uitgang.
Mij is ooit verteld dat de draad aan de binnenzijde de ingang is en de draad aan de buitenzijde naar de speaker gaat.
Correct me of i was told wrong
Mij is ooit verteld dat de draad aan de binnenzijde de ingang is en de draad aan de buitenzijde naar de speaker gaat.
Correct me of i was told wrong
Re: Basale vraag over een spoel
Hallo Coil,
Het toeval wil dat ik onlangs deze vraag ook al gesteld heb in mijn topic "Verhaal/vragen m.b.t. ontstaan van het MarKath filter". Een duidelijk antwoord hieromtrent is er niet.
Adviezen zijn wisselend dus zelf maar eens via Google afbeeldingen een heleboel DIY filters bekeken en ben zelf tot de conclusie gekomen dat de meeste filters gebouwd worden met de ingangsrichting van binnen naar buiten.
Wat ik wel weet is dat je wel volledige symmetrie moet hanteren, ik heb mijn filter net dit weekend afgemaakt maar had daar niet voldoende kabel voor dus met een alternatief (installatiedraad) het ontbrekende opgelost maar dit ga ik nu herstellen want ik heb net de bestelling van de juiste kabel bij Acoustic Dimension gedaan. Als die binnen is en gemonteerd is, is mijn filter volledig symmetrisch.
Dus spoelrichting??? Ik zeg, ingang van binnen naar buiten.
Groeten,
Marcel
Het toeval wil dat ik onlangs deze vraag ook al gesteld heb in mijn topic "Verhaal/vragen m.b.t. ontstaan van het MarKath filter". Een duidelijk antwoord hieromtrent is er niet.
Adviezen zijn wisselend dus zelf maar eens via Google afbeeldingen een heleboel DIY filters bekeken en ben zelf tot de conclusie gekomen dat de meeste filters gebouwd worden met de ingangsrichting van binnen naar buiten.
Wat ik wel weet is dat je wel volledige symmetrie moet hanteren, ik heb mijn filter net dit weekend afgemaakt maar had daar niet voldoende kabel voor dus met een alternatief (installatiedraad) het ontbrekende opgelost maar dit ga ik nu herstellen want ik heb net de bestelling van de juiste kabel bij Acoustic Dimension gedaan. Als die binnen is en gemonteerd is, is mijn filter volledig symmetrisch.
Dus spoelrichting??? Ik zeg, ingang van binnen naar buiten.
Groeten,
Marcel
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4779
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Basale vraag over een spoel
Ik heb geen onderbouwing maar bij mij is inderdaad de binnenzijde altijd de ingang, de buitenzijde naar de driver.
Bij een parallel geschakelde spoel heb ik altijd met de buitenkant naar de massa (min)
Bij een parallel geschakelde spoel heb ik altijd met de buitenkant naar de massa (min)
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Basale vraag over een spoel
De onderbouwing is dat bij HF toepassingen de buitenste wikkelingen aan massa gelegd worden of aan het punt met de kleinste spanning tov massa. Op die manier vormen de buitenste wikkelingen een afscherming.
Voor audiotoepassingen is dit natuurlijk kul, maar toch wordt vaak dezelfde richting aangehouden.
Voor audiotoepassingen is dit natuurlijk kul, maar toch wordt vaak dezelfde richting aangehouden.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Basale vraag over een spoel
En dan in spiegelbeeld opbouwen mag ook.Marcel schreef:
Wat ik wel weet is dat je wel volledige symmetrie moet hanteren,
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Basale vraag over een spoel
Moet je wel link én rechts gewikkelde spoelen hebben.bas focal m180 schreef:En dan in spiegelbeeld opbouwen mag ook.Marcel schreef:
Wat ik wel weet is dat je wel volledige symmetrie moet hanteren,
Re: Basale vraag over een spoel
Als Mundorf hier meeleest kun je die binnenkort ook verwachtenpappaleo schreef:Moet je wel link én rechts gewikkelde spoelen hebben.bas focal m180 schreef:En dan in spiegelbeeld opbouwen mag ook.Marcel schreef:
Wat ik wel weet is dat je wel volledige symmetrie moet hanteren,
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Basale vraag over een spoel
pappaleo schreef:Moet je wel link én rechts gewikkelde spoelen hebben.bas focal m180 schreef:En dan in spiegelbeeld opbouwen mag ook.Marcel schreef:
Wat ik wel weet is dat je wel volledige symmetrie moet hanteren,
Re: Basale vraag over een spoel
Toch vraag ik mij af of je dan niet beter "links en recht" gewikkelde spoelen kunt hebben. Lijken mij sowieso veiliger 
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Basale vraag over een spoel
Politiek gezien maakt het qua veiligheid weinig uit denk ik.Pjotr schreef:Toch vraag ik mij af of je dan niet beter "links en recht" gewikkelde spoelen kunt hebben. Lijken mij sowieso veiliger
Wat een vergeten s-je al niet teweeg brengt.
Re: Basale vraag over een spoel
Linke spoelenpappaleo schreef:Politiek gezien maakt het qua veiligheid weinig uit denk ik.Pjotr schreef:Toch vraag ik mij af of je dan niet beter "links en recht" gewikkelde spoelen kunt hebben. Lijken mij sowieso veiliger
Wat een vergeten s-je al niet teweeg brengt.
Re: Basale vraag over een spoel
Die zijn er al.pappaleo schreef:Moet je wel link én rechts gewikkelde spoelen hebben.bas focal m180 schreef:En dan in spiegelbeeld opbouwen mag ook.Marcel schreef:
Wat ik wel weet is dat je wel volledige symmetrie moet hanteren,
Re: Basale vraag over een spoel
Fijn dat het nu duidelijk dat maar wat proberen in symmetrie eigenlijk altijd goed is 
Re: Basale vraag over een spoel
FR_Aad schreef:Net als kopjes met een linkerofen een rechter oortje
Re: Basale vraag over een spoel
Als ze er zouden zijn, dan zouden er wel een OCD-ers hier zijn die ze hadden... 
- RNacoustics
- Berichten: 381
- Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
- Contacteer:
Re: Basale vraag over een spoel
Volgens mij maakt het niet uit hoe je een spoel of condensator aansluit.
Voor links draaiende wikkeling kan je eenvoudig de spoel op z'n kop monteren

Voor links draaiende wikkeling kan je eenvoudig de spoel op z'n kop monteren
Re: Basale vraag over een spoel
Dat gaat niet werken. Je moet hem dan binnenstebuiten monterenRNacoustics schreef:Volgens mij maakt het niet uit hoe je een spoel of condensator aansluit.
Voor links draaiende wikkeling kan je eenvoudig de spoel op z'n kop monteren![]()
![]()
![]()
![]()
Re: Basale vraag over een spoel
Hoe zit dat in landen met andere netfrequenties? of links draaiveld? 
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Basale vraag over een spoel
Of bij gebruik binnen 1km van de kustlijn ?Shadow schreef:Hoe zit dat in landen met andere netfrequenties? of links draaiveld?
Re: Basale vraag over een spoel
En voor de zuidelijke hemisfeer gelden natuurlijk tegengestelde regels!
groet,
Aat
groet,
Aat
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Basale vraag over een spoel
Dat geldt met name voor de kromming van het magnetisch veld van de spoel als gevolg van de snelheid van het aardoppervlak.AatV schreef:En voor de zuidelijke hemisfeer gelden natuurlijk tegengestelde regels!
groet,
Aat
Is er al een overpriced tweak op de markt die die ongunstige invloed teniet doet ?
