Basale vraag over een spoel

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Coil
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 05 nov 2012, 18:15

Basale vraag over een spoel

Bericht door Coil »

Hele basale vraag over een spoel.veel gezocht maar nog geen direct antwoord gevonden. Vraag is welke kant van de spoel de"ingang"is en welke de uitgang.
Mij is ooit verteld dat de draad aan de binnenzijde de ingang is en de draad aan de buitenzijde naar de speaker gaat.
Correct me of i was told wrong
Marcel
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 13 dec 2004, 20:44
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Basale vraag over een spoel

Bericht door Marcel »

Hallo Coil,

Het toeval wil dat ik onlangs deze vraag ook al gesteld heb in mijn topic "Verhaal/vragen m.b.t. ontstaan van het MarKath filter". Een duidelijk antwoord hieromtrent is er niet.
Adviezen zijn wisselend dus zelf maar eens via Google afbeeldingen een heleboel DIY filters bekeken en ben zelf tot de conclusie gekomen dat de meeste filters gebouwd worden met de ingangsrichting van binnen naar buiten.

Wat ik wel weet is dat je wel volledige symmetrie moet hanteren, ik heb mijn filter net dit weekend afgemaakt maar had daar niet voldoende kabel voor dus met een alternatief (installatiedraad) het ontbrekende opgelost maar dit ga ik nu herstellen want ik heb net de bestelling van de juiste kabel bij Acoustic Dimension gedaan. Als die binnen is en gemonteerd is, is mijn filter volledig symmetrisch.

Dus spoelrichting??? Ik zeg, ingang van binnen naar buiten.

Groeten,
Marcel
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Basale vraag over een spoel

Bericht door Olaf Analogue »

Ik heb geen onderbouwing maar bij mij is inderdaad de binnenzijde altijd de ingang, de buitenzijde naar de driver.
Bij een parallel geschakelde spoel heb ik altijd met de buitenkant naar de massa (min)
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Basale vraag over een spoel

Bericht door pappaleo »

De onderbouwing is dat bij HF toepassingen de buitenste wikkelingen aan massa gelegd worden of aan het punt met de kleinste spanning tov massa. Op die manier vormen de buitenste wikkelingen een afscherming.

Voor audiotoepassingen is dit natuurlijk kul, maar toch wordt vaak dezelfde richting aangehouden.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Basale vraag over een spoel

Bericht door bas focal m180 »

Marcel schreef:

Wat ik wel weet is dat je wel volledige symmetrie moet hanteren,
En dan in spiegelbeeld opbouwen mag ook.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Basale vraag over een spoel

Bericht door pappaleo »

bas focal m180 schreef:
Marcel schreef:

Wat ik wel weet is dat je wel volledige symmetrie moet hanteren,
En dan in spiegelbeeld opbouwen mag ook.
Moet je wel link én rechts gewikkelde spoelen hebben.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Basale vraag over een spoel

Bericht door Pjotr »

pappaleo schreef:
bas focal m180 schreef:
Marcel schreef:

Wat ik wel weet is dat je wel volledige symmetrie moet hanteren,
En dan in spiegelbeeld opbouwen mag ook.
Moet je wel link én rechts gewikkelde spoelen hebben.
Als Mundorf hier meeleest kun je die binnenkort ook verwachten :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Basale vraag over een spoel

Bericht door ds23man »

Dan ook links en rechts gewonden condensatoren!






:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Laatst gewijzigd door ds23man op ma 11 dec 2017, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Basale vraag over een spoel

Bericht door bas focal m180 »

pappaleo schreef:
bas focal m180 schreef:
Marcel schreef:

Wat ik wel weet is dat je wel volledige symmetrie moet hanteren,
En dan in spiegelbeeld opbouwen mag ook.
Moet je wel link én rechts gewikkelde spoelen hebben.
:think: uhh, ja je hebt gelijk eigenlijk wel. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Basale vraag over een spoel

Bericht door Pjotr »

Toch vraag ik mij af of je dan niet beter "links en recht" gewikkelde spoelen kunt hebben. Lijken mij sowieso veiliger :lol:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Basale vraag over een spoel

Bericht door pappaleo »

Pjotr schreef:
Toch vraag ik mij af of je dan niet beter "links en recht" gewikkelde spoelen kunt hebben. Lijken mij sowieso veiliger :lol:
Politiek gezien maakt het qua veiligheid weinig uit denk ik.

Wat een vergeten s-je al niet teweeg brengt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Basale vraag over een spoel

Bericht door Pjotr »

pappaleo schreef:
Pjotr schreef:
Toch vraag ik mij af of je dan niet beter "links en recht" gewikkelde spoelen kunt hebben. Lijken mij sowieso veiliger :lol:
Politiek gezien maakt het qua veiligheid weinig uit denk ik.

Wat een vergeten s-je al niet teweeg brengt.
Linke spoelen :lol:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Basale vraag over een spoel

Bericht door richard »

pappaleo schreef:
bas focal m180 schreef:
Marcel schreef:

Wat ik wel weet is dat je wel volledige symmetrie moet hanteren,
En dan in spiegelbeeld opbouwen mag ook.
Moet je wel link én rechts gewikkelde spoelen hebben.
Die zijn er al.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Basale vraag over een spoel

Bericht door ray5150 »

richard schreef:
Die zijn er al.
:foto:
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Basale vraag over een spoel

Bericht door FR_Aad »

Net als kopjes met een linker of een rechter oortje :mrgreen:
Gebruikersavatar
Coil
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 05 nov 2012, 18:15

Re: Basale vraag over een spoel

Bericht door Coil »

Fijn dat het nu duidelijk dat maar wat proberen in symmetrie eigenlijk altijd goed is :-D
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Basale vraag over een spoel

Bericht door Pjotr »

FR_Aad schreef:
Net als kopjes met een linker of en een rechter oortje :mrgreen:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Basale vraag over een spoel

Bericht door Shadow »

Als ze er zouden zijn, dan zouden er wel een OCD-ers hier zijn die ze hadden... :beer:
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: Basale vraag over een spoel

Bericht door RNacoustics »

Volgens mij maakt het niet uit hoe je een spoel of condensator aansluit.
Voor links draaiende wikkeling kan je eenvoudig de spoel op z'n kop monteren :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Basale vraag over een spoel

Bericht door Pjotr »

RNacoustics schreef:
Volgens mij maakt het niet uit hoe je een spoel of condensator aansluit.
Voor links draaiende wikkeling kan je eenvoudig de spoel op z'n kop monteren :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Dat gaat niet werken. Je moet hem dan binnenstebuiten monteren :yeah:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Basale vraag over een spoel

Bericht door Shadow »

Hoe zit dat in landen met andere netfrequenties? of links draaiveld? :think:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Basale vraag over een spoel

Bericht door pappaleo »

Shadow schreef:
Hoe zit dat in landen met andere netfrequenties? of links draaiveld? :think:
Of bij gebruik binnen 1km van de kustlijn ?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Basale vraag over een spoel

Bericht door Shadow »

Toch eens vragen hoe Walther dit opgelost heeft....
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Basale vraag over een spoel

Bericht door AatV »

En voor de zuidelijke hemisfeer gelden natuurlijk tegengestelde regels!

groet,
Aat
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Basale vraag over een spoel

Bericht door pappaleo »

AatV schreef:
En voor de zuidelijke hemisfeer gelden natuurlijk tegengestelde regels!

groet,
Aat
Dat geldt met name voor de kromming van het magnetisch veld van de spoel als gevolg van de snelheid van het aardoppervlak.

Is er al een overpriced tweak op de markt die die ongunstige invloed teniet doet ?
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”