Naald vesleten of niet?
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Naald vesleten of niet?
Heren,
Na een lange pauze weer wat bezig met de audio hobby. Het viel me op dat mijn Dual 505-3 (aangesloten op een Rotel RA-06 en DALI IKON 2 luidsprekers) toch minder fris en wat vlakker klinkt dan ik zou verwachten. En zeker veel vlakker dan CD.
De DUAL is voorzien van een LM20 element en een DN163E naald (Generic).
Voor ik de naald ga vervangen zou ik jullie willen vragen wat jullie kunnen zeggen over de slijtage. Als je de foto's bekijkt, is er dan iets te zeggen over de slijtage of is kun je dat zo niet zeggen? Ik had nog nooit een naald van zo dichtbij gezien en mij lijkt dat ie er best redelijk uitziet qua vorm.
En de tweede vraag: welke andere reden zou de meest aannemelijke verklaring kunnen zijn voor het tegenvallende geluid. Element? Phonostage van de Rotel?
Graag jullie advies!
gr. Mark
Na een lange pauze weer wat bezig met de audio hobby. Het viel me op dat mijn Dual 505-3 (aangesloten op een Rotel RA-06 en DALI IKON 2 luidsprekers) toch minder fris en wat vlakker klinkt dan ik zou verwachten. En zeker veel vlakker dan CD.
De DUAL is voorzien van een LM20 element en een DN163E naald (Generic).
Voor ik de naald ga vervangen zou ik jullie willen vragen wat jullie kunnen zeggen over de slijtage. Als je de foto's bekijkt, is er dan iets te zeggen over de slijtage of is kun je dat zo niet zeggen? Ik had nog nooit een naald van zo dichtbij gezien en mij lijkt dat ie er best redelijk uitziet qua vorm.
En de tweede vraag: welke andere reden zou de meest aannemelijke verklaring kunnen zijn voor het tegenvallende geluid. Element? Phonostage van de Rotel?
Graag jullie advies!
gr. Mark
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Naald vesleten of niet?
De punt van de naald is niet het probleem, maar de flexibele ophanging van de naaldarm. Die hardt uit met de loop van de jaren.
Re: Naald vesleten of niet?
Helaas nog niet dichtbij genoeg om maar iets te kunnen zeggen over de slijtage van de naald. Ik geloof dat zo'n naald voor € 30,- nieuw wordt verkocht .... ik zou niet te lang nadenken en een nieuwe kopen, als de naald "vreemd" klinkt en hij is versleten dan is de kans aanwezig dat je jouw platen beschadigd door ze af te spelen met deze naald. Een nieuwe plaat kost ook al snel € 25,-.MarkS1 schreef:Ik had nog nooit een naald van zo dichtbij gezien en mij lijkt dat ie er best redelijk uitziet qua vorm.
Re: Naald vesleten of niet?
Je kunt aan een naald niet zien of ie vesleten is. Tenzij hij echt stuk is door mishandeling, met een scherf eraf of zo. Is meer een kwestie van gokken van de uren naar wat de fabrikant opgeeft: Zo'n 1k a 2K uren, of soms wel 5K uren. Op het gehoor als het wat minder gaat klinken. Is gewoon erg lastig te bepalen.
Re: Naald vesleten of niet?
Jah, hèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèl vroegâh, toen naalden nog van saffier waren en in een plastic Philips PU armpje zatenray5150 schreef:Speciaalzaken doen dat toch met een microscoop controleren ?
Dat kan alle of een van de drie zijn. Maar vergeet ook niet de afstelling van het element in de arm. Dat moet eerst op en top in orde zijn. Weet je ook hoe oud het element is? Na een jaar of tien is de ophanging van de naald meestal wel vergaan. Zou dan niet moeilijk doen en er gelijk een heel nieuw element in zetten, zoals een Audio Technica AT95e en dat goed afstellen. Is erg veel waar voor het geld.MarkS1 schreef:..........................
En de tweede vraag: welke andere reden zou de meest aannemelijke verklaring kunnen zijn voor het tegenvallende geluid. Element? Phonostage van de Rotel?
Graag jullie advies!
gr. Mark
Re: Naald vesleten of niet?
Thanks heren,
Dat is duidelijk!
Het element is zeker ouder dan 10 jaar. Eerder 20 jaar vermoed ik... Dat gaan we dan maar eens aanpakken! Wordt vervolgd!
gr. Mark
Dat is duidelijk!
Het element is zeker ouder dan 10 jaar. Eerder 20 jaar vermoed ik... Dat gaan we dan maar eens aanpakken! Wordt vervolgd!
gr. Mark
Re: Naald vesleten of niet?
Pjotr schreef:...zoals een Audio Technica AT95e en dat goed afstellen. Is erg veel waar voor het geld...
Re: Naald vesleten of niet?
AT95e voor 45€ maar net iets duurder dan een nieuwe naald, klinkt hier ook heel bevredigend. Goed afstellen is wel cruciaal (maarja, dat spreekt voor zich)
Re: Naald vesleten of niet?
Ja dat zijn Britse ponden
Maar in Nederland is hij ook wel voor rond de 35 te vinden, komt er nog wel verzendkosten bij. Beetje lood om oud ijzer... 
Re: Naald vesleten of niet?
Geregeld!
Vandaag was de AT95E binnen gekomen. Ik had toevallig vrij dus maar meteen gemonteerd. Kwam ook nog een ander klein euvel tegen met de arm maar dat is voor later.
WAT EEN VERSCHIL!! Donald Fagen is onder zijn dikke deken vandaan gekomen en ook zijn blik... The Nightfly klinkt weer fris en open! Ik had vooraf een opname gemaakt en tevens een met de AT95E voor een 1:1 vergelijking. Hoppaa! Nu nog even helemaal goed afstellen en ik kan weer genieten!
En dat voor de prijs waarvoor we vroeger een dubbelelpee kochten..(in guldens dan) € 35,- inclusief verzenden. (en met compleet met naald natuurlijk)
Ik ga eens lekker genieten met de feestdagen. En daarna weer het volgende project. Er staan nog twee monoblokjes met EL84's en Amroh en Welter Trafo's te wachten op afbouw.....
Dank allen voor de tips...!
Vandaag was de AT95E binnen gekomen. Ik had toevallig vrij dus maar meteen gemonteerd. Kwam ook nog een ander klein euvel tegen met de arm maar dat is voor later.
WAT EEN VERSCHIL!! Donald Fagen is onder zijn dikke deken vandaan gekomen en ook zijn blik... The Nightfly klinkt weer fris en open! Ik had vooraf een opname gemaakt en tevens een met de AT95E voor een 1:1 vergelijking. Hoppaa! Nu nog even helemaal goed afstellen en ik kan weer genieten!
En dat voor de prijs waarvoor we vroeger een dubbelelpee kochten..(in guldens dan) € 35,- inclusief verzenden. (en met compleet met naald natuurlijk)
Ik ga eens lekker genieten met de feestdagen. En daarna weer het volgende project. Er staan nog twee monoblokjes met EL84's en Amroh en Welter Trafo's te wachten op afbouw.....
Dank allen voor de tips...!
Re: Naald vesleten of niet?
Leuk!!! Geniet er van en goed afstellen zal voor een nog grotere grijns zorgen!
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Naald vesleten of niet?
Je hoort niet op een dag, hey het klinkt anders de naald is versleten, dit sluipt langzaam erin.
Eens in de zoveel tijd eens een nieuw naaldje kopen.
Eens in de zoveel tijd eens een nieuw naaldje kopen.
Re: Naald vesleten of niet?
Jah, lang houdbare elementen! Gat in de markt. Lever je ze vol of halfvol of beide?ds23man schreef:Eigenlijk zou er een UHT op moeten staan.
