Zelfbouw Harbeth 40.2 is nu MarKath met foto's!
Moderator: Beheerdersteam
Re: Zelfbouw Harbeth 40.2 Gereed, nu met foto's!
Hallo forummers,
Voor diegene die hier nog interesse in hebben, doe ik nog even wat info m.b.t. de naamvoering.
Ik heb mij wat uitgebreider ingelezen in de historie van de Harbeth en ben daar m.b.t. de naamvoering toch leuke dingen in tegen gekomen.
Het ontstaan van Harbeth (en Spendor) is voort gekomen uit het feit dat de BBC luidsprekers wilde hebben welke hun “broadcasting” zoveel mogelijk benaderde zodat hun sound engineers konden ervaren hoe dat klinkt.
Omdat de BBC zelf geen fabrikant van luidsprekers is/was, is men de markt op gegaan en kwam men in contact met KEF en Spendor.
Alle luidsprekers welke werden ontworpen voor de BBC hadden de letters LS in hun naam.
Spendor was een kindje van BBC engineer Spencer Hughes (en nu komen we tot de essentie van mijn verhaal). De naam Spendor was een samenvoeging van de naam SPENcer en van zijn vrouw DORothy.
Spencer had een zakenpartner bij BBC R&D en dat was Dudley Harwood, toen deze Dudley zag hoe succesvol Spencer was met de luidsprekers is hij zelf ook begonnen in 1977 met het produceren van luidsprekers.
En nu komen we ter zake!
Harbeth is ontstaan uit de naam HARwood en de naam van zijn vrouw ElizaBETH.
En om nu in deze lijn verder te gaan, is het eigenlijk niet meer dan normaal dat ik dit idee ook handhaaf en de naam ga aanpassen.
Als er een persoon is die het verdient om hier ook credits in te krijgen is het mijn eigen Katharina wel. Het enthousiasme wat zij heeft laten zien tijdens de bouw en het ontstaan van deze monster luidsprekers is toch iets waar veel mannen jaloers op zullen zijn. Hoezo WAF
Dus zat ik te denken aan de naam te wijzigen in de samenvoeging van ons beider namen.
MarKath
Groeten,
Marcel
Voor diegene die hier nog interesse in hebben, doe ik nog even wat info m.b.t. de naamvoering.
Ik heb mij wat uitgebreider ingelezen in de historie van de Harbeth en ben daar m.b.t. de naamvoering toch leuke dingen in tegen gekomen.
Het ontstaan van Harbeth (en Spendor) is voort gekomen uit het feit dat de BBC luidsprekers wilde hebben welke hun “broadcasting” zoveel mogelijk benaderde zodat hun sound engineers konden ervaren hoe dat klinkt.
Omdat de BBC zelf geen fabrikant van luidsprekers is/was, is men de markt op gegaan en kwam men in contact met KEF en Spendor.
Alle luidsprekers welke werden ontworpen voor de BBC hadden de letters LS in hun naam.
Spendor was een kindje van BBC engineer Spencer Hughes (en nu komen we tot de essentie van mijn verhaal). De naam Spendor was een samenvoeging van de naam SPENcer en van zijn vrouw DORothy.
Spencer had een zakenpartner bij BBC R&D en dat was Dudley Harwood, toen deze Dudley zag hoe succesvol Spencer was met de luidsprekers is hij zelf ook begonnen in 1977 met het produceren van luidsprekers.
En nu komen we ter zake!
Harbeth is ontstaan uit de naam HARwood en de naam van zijn vrouw ElizaBETH.
En om nu in deze lijn verder te gaan, is het eigenlijk niet meer dan normaal dat ik dit idee ook handhaaf en de naam ga aanpassen.
Als er een persoon is die het verdient om hier ook credits in te krijgen is het mijn eigen Katharina wel. Het enthousiasme wat zij heeft laten zien tijdens de bouw en het ontstaan van deze monster luidsprekers is toch iets waar veel mannen jaloers op zullen zijn. Hoezo WAF
Dus zat ik te denken aan de naam te wijzigen in de samenvoeging van ons beider namen.
MarKath
Groeten,
Marcel
Laatst gewijzigd door Marcel op ma 27 nov 2017, 6:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Hallo forummers,
Het vuurwerkpakket is binnen, mis alleen de chinese rollen nog. Deze zending kwam van Rumoh en was (net als de daar bestelde tweeters) met 2 dagen in huis.
De spoelen (chinese rollen) laten nog even op zich wachten, heb ik een week geleden besteld maar nog niets van vernomen.
Wordt vervolgd.
Groeten,
Marcel
Het vuurwerkpakket is binnen, mis alleen de chinese rollen nog. Deze zending kwam van Rumoh en was (net als de daar bestelde tweeters) met 2 dagen in huis.
De spoelen (chinese rollen) laten nog even op zich wachten, heb ik een week geleden besteld maar nog niets van vernomen.
Wordt vervolgd.
Groeten,
Marcel
Markath klinkt ook noggeens vreselijk goed -:)
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Hoi Marcel,
Mag ik even eerlijk zijn over hoe de luidsprekers er uit zijn komen te zien? beetje laat , dat weet ik .
Ik vind ultra mooi! zo zien echte luidsprekers er uit! helemaal mijn smaak.
Wat een verademing in vergelijk met de vreselijke smalle slanke zuiltjes met de bijbehorende iele weergave van tegenwoordig!
Ik hoop dat ze klinken zoals ze er uit zien, dan zit het zeker goed!
Mag ik even eerlijk zijn over hoe de luidsprekers er uit zijn komen te zien? beetje laat , dat weet ik .
Wat een verademing in vergelijk met de vreselijke smalle slanke zuiltjes met de bijbehorende iele weergave van tegenwoordig!
Hallo Olaf,Olaf Markus schreef:Hoi Marcel,
Bedankt voor jouw lovende woorden. Jij verwoord ook mijn woorden en ze klinken nu al heel goed, dus dat zal wat worden als het filter gereed is en ingespeeld.
Er staat nu wel wat in de woonkamer, maar dat is ook genieten. Zelfs mijn Katharina is zeer enthousiast over deze mooie en goede luidspreker.
Het was zelfs leuk werk om de bijbehorende stands te bouwen wan deze kasten kunnen/mogen niet koud op de grond en dienen ook nog een beetje op oor hoogte te staan dus ook daar weer een look-a-like stand voor gemaakt.
Het gemak waarmee de lage frequenties op een laag (huiskamer) volume naar buiten komt is fenomenaal. Het mid/hoog was in het begin een beetje laid back maar is met het vervangen van een defect tweeter toch een beetje "frisser" gaan klinken maar hier is ook al rekening mee gehouden met het ontwerp van het nieuwe filter.
Ik zal het vervolg m.b.t. het filter blijven posten hier.
Groeten,
Marcel
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Re: Zelfbouw Harbeth 40.2 is nu MarKath met foto's!
Hoi Marcel.
Ik herken jouw omschrijving van de laag weergave maar al te goed.
Mocht je het leuk vinden dan houd ik mezelf graag aanbevolen om een keer bij je te mogen luisteren.
Mocht je het leuk vinden dan houd ik mezelf graag aanbevolen om een keer bij je te mogen luisteren.
Hallo Olaf,Olaf Markus schreef:Hoi Marcel.
Ik denk dat het wel een keer mogelijk is om een luistersessie te doen. Misschien met een paar liefhebbers extra.
Denk alleen dat dit het meeste zin heeft als ik het (nog te bouwen) filter klaar heb en ingespeeld is. En daar ben ik hier op het forum nu ook info aan het vergaren m.b.t. de bouw hiervan, in het topic FILTER ONTWERP.
Er zijn wat vragen welke ik beantwoord wil hebben voordat ik de soldeerbout ga opwarmen, het liefst dus alles in 1 keer goed.
Groeten,
Marcel
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Zeker Marcel.
Dat proces ga ik uiteraard ook volgen.
Het definitieve filter zal zeker de puntjes op de i zetten!
Dat proces ga ik uiteraard ook volgen.
Het definitieve filter zal zeker de puntjes op de i zetten!
Heel mooie set geworden !!
Complimenten
Ik hou wel van die , min of meer , nostalgische look .
mvgr. Leon
Complimenten
mvgr. Leon
hallo Leon,leonidas schreef:Heel mooie set geworden !!
Complimenten
mvgr. Leon
Dank je wel!
Dit is en blijft de oer look van een luidspreker, en als deze dan ook nog eens lekker klinkt, mwah dan ben ik al heel tevreden. Nu nog het filter en hopen dat dit dan ook brengt wat ik ervan verwacht dan kan het genieten nog meer beginnen.
Groeten,
Marcel
- Tom Magchielse
Heel mooi geworden, maar zou je niet liever een wat grotere afstand hebben tussen de draaitafel en de luidsprekers?
Je moet de koppeling via het plaatoppervlak niet onderschatten.
vr groet
Tom
vr groet
Tom
Hallo Tom,Tom Magchielse schreef:Heel mooi geworden, maar zou je niet liever een wat grotere afstand hebben tussen de draaitafel en de luidsprekers?
vr groet
Tom
Bedankt voor jouw reactie en bezorgdheid.
Mij is ooit in een grijs verleden verteld dat als het element achter de lijn van de bafle zit, je nagenoeg geen microfoon effect hebt en dus ook niet beïnvloed wordt door het speaker signaal. En in mijn opstelling heb ik daar wel op gelet.
Maar dat is wat ik weet uit het grijze verleden
Groeten,
Marcel
Hier nog even een heel kleine update, vooruitlopend op de messing plaatjes aan de voorzijde heb ik de achterkant ook inmiddels voorzien van een kenmerk.
Groeten,
Marcel
Groeten,
Marcel
Hallo forummers,
Ik ben toch nog even bezig geweest om wat puntjes op de bekende I te zetten. Tijdens de bouw van de MarKath speakers heb ik voor demping/vulling gebruik kunnen maken van witte schuimrubber matjes van ca. 1 cm dik welke bij ons op het werk gebruikt worden om op pallets tussen apparatuur/materialen gelegd word.
Ik was alleen nog niet echt overtuigd van dit materiaal. Waar ik mij het meeste aan stoorde was dat ik door de BR openingen tegen het witte schuimrubber in de kast zat te kijken.
Oplossing voor mij was om Pritex of noppenschuim hiervoor te gebruiken. Even een beetje Googlen en dan kom je veel mogelijkheden tegen. Noppenschuim (bouwmarkt kwaliteit) is meestal niet dikker dan 3,5 cm en heeft een niet echt dichte densiteit maar wordt wel verkocht als zijnde geluidsisolatie.
Wat ik ook op internet tegenkwam was het noppenmatras, voordeel hiervan is dat het een veel hogere densiteit heeft omdat het een lichaam moet kunnen dragen en dat het (in mijn geval) 6 cm dik is. Niet alleen qua specs, maar ook prijstechnisch is/was dit een voor mij betere optie. Hiervan 2 stuks aangeschaft.
Afgelopen weekend een blik (750 ml) Bison Tix en een paar kwasten gekocht om het schuim in de kasten tegen de wanden aan te lijmen.
Ik heb het geluk dat ik van mijn liefje dit soort werkzaamheden in de woonkamer mag en kan uitvoeren zodat ik niet met 35 kg zware kasten aan de haal hoef te gaan. Dus ik had mij op de grond geïnstalleerd, de kasten geopend, het oude schuim er uit gehaald en de wanden weer even stofvrij gemaakt voor het lijmen.
Ik was net begonnen toen het onheil al toesloeg, in een moment van onoplettendheid, schoof ik een speaker aan de kant en heb daarbij het (nog volle) blik Bison Tix omgestoten :sadlike: en deze liep leeg over het laminaat en in een gedeelte van het vloerkleed.
K…..t, dat heb ik weer. Net lekker bezig en dan gebeurt dit. Hier ca. 2 uur mee bezig geweest om alle schade een beetje te beperken wat voor het laminaat wel heel aardig lukt, maar het vloerkleed is (na het drogen) aan de rand veranderd in een spijkerbed.
Maar goed, toen dat allemaal achter de rug was, had ik al met al nog ongeveer 1 cm lijm onder in het blik zitten om het werk af te kunnen maken. De zij- en achterwanden bekleed en had nog per kast voldoende over om met 3 stukken de binnenkant los te vullen.
De boel weer in elkaar geschroefd en het luisteren kon beginnen, en waarachtig, er was een duidelijk waarneembaar verschil in het geluid met name het laag/midden.
Nog steeds hetzelfde laag maar met meer grip, korter in doorklinken en ik heb het idee dat (kan natuurlijk ook suggestie zijn zoals heel vaak bij audio) het laag buiten de sweetspot meer in balans is met de sweetspot.
Dus al met al, ook hier weer een (voor mij) bevredigend resultaat.
Het laatste puntje op de I is het vinden van mooie messing plaatjes welke ik met het MarKath logo kan laten maken. Dan is dit project echt gereed.
Groeten,
Marcel
Ik ben toch nog even bezig geweest om wat puntjes op de bekende I te zetten. Tijdens de bouw van de MarKath speakers heb ik voor demping/vulling gebruik kunnen maken van witte schuimrubber matjes van ca. 1 cm dik welke bij ons op het werk gebruikt worden om op pallets tussen apparatuur/materialen gelegd word.
Ik was alleen nog niet echt overtuigd van dit materiaal. Waar ik mij het meeste aan stoorde was dat ik door de BR openingen tegen het witte schuimrubber in de kast zat te kijken.
Oplossing voor mij was om Pritex of noppenschuim hiervoor te gebruiken. Even een beetje Googlen en dan kom je veel mogelijkheden tegen. Noppenschuim (bouwmarkt kwaliteit) is meestal niet dikker dan 3,5 cm en heeft een niet echt dichte densiteit maar wordt wel verkocht als zijnde geluidsisolatie.
Wat ik ook op internet tegenkwam was het noppenmatras, voordeel hiervan is dat het een veel hogere densiteit heeft omdat het een lichaam moet kunnen dragen en dat het (in mijn geval) 6 cm dik is. Niet alleen qua specs, maar ook prijstechnisch is/was dit een voor mij betere optie. Hiervan 2 stuks aangeschaft.
Afgelopen weekend een blik (750 ml) Bison Tix en een paar kwasten gekocht om het schuim in de kasten tegen de wanden aan te lijmen.
Ik heb het geluk dat ik van mijn liefje dit soort werkzaamheden in de woonkamer mag en kan uitvoeren zodat ik niet met 35 kg zware kasten aan de haal hoef te gaan. Dus ik had mij op de grond geïnstalleerd, de kasten geopend, het oude schuim er uit gehaald en de wanden weer even stofvrij gemaakt voor het lijmen.
Ik was net begonnen toen het onheil al toesloeg, in een moment van onoplettendheid, schoof ik een speaker aan de kant en heb daarbij het (nog volle) blik Bison Tix omgestoten :sadlike: en deze liep leeg over het laminaat en in een gedeelte van het vloerkleed.
K…..t, dat heb ik weer. Net lekker bezig en dan gebeurt dit. Hier ca. 2 uur mee bezig geweest om alle schade een beetje te beperken wat voor het laminaat wel heel aardig lukt, maar het vloerkleed is (na het drogen) aan de rand veranderd in een spijkerbed.
Maar goed, toen dat allemaal achter de rug was, had ik al met al nog ongeveer 1 cm lijm onder in het blik zitten om het werk af te kunnen maken. De zij- en achterwanden bekleed en had nog per kast voldoende over om met 3 stukken de binnenkant los te vullen.
De boel weer in elkaar geschroefd en het luisteren kon beginnen, en waarachtig, er was een duidelijk waarneembaar verschil in het geluid met name het laag/midden.
Nog steeds hetzelfde laag maar met meer grip, korter in doorklinken en ik heb het idee dat (kan natuurlijk ook suggestie zijn zoals heel vaak bij audio) het laag buiten de sweetspot meer in balans is met de sweetspot.
Dus al met al, ook hier weer een (voor mij) bevredigend resultaat.
Het laatste puntje op de I is het vinden van mooie messing plaatjes welke ik met het MarKath logo kan laten maken. Dan is dit project echt gereed.
Groeten,
Marcel
-
wouter
- Ook commercieel actief
Dat het matras niet weg vrat met tix lijm. En mocht je nu al tevreden zijn, had je spul gebruikt dat hiervoor bedoeld is dan was het zeker beter geweest. Onbegrijpelijk, dure pot tix en goedkoop dempmateriaal. Maar je kunt het toch niet vergelijken 
Mooie speakers qua model, lekker retro.
Mooie speakers qua model, lekker retro.
Zaterdag een luistersessie gehad met 2 collega’s waarvan één de ontwerper van het filter in de MarKath is en de ander een gerenommeerde luisteraar welke een goed luisterend oor heeft en ook een review gaat schrijven welke op zijn site en op het High End forum geplaatst zullen gaan worden.
Tevens zijn er op zeer professionele wijze veel foto’s gemaakt om het te maken verslag glans te geven. Dit soort bezoeken doet hij meerdere keren per jaar bij verschillende mensen in de audio scene en maakt daar een smaakvolle reportage van ook met ongezouten kritiek.
Ik heb hem gevraagd uiterst kritisch te zijn in zijn bevindingen.
Zo gauw het item op het HE forum geplaatst is, laat ik het hier weten.
Overall waren de reacties positief, in acht nemend dat een ieder met eigen voorkeur en eigen oren dit oordeel velt. Over smaak en gehoor kwaliteit valt niet te discussiëren dus gaat het er uiteindelijk toch om wat jij er zelf van vindt.
Het bezoek heeft wel nog tot wat werk geleid. De filter designer merkte op dat de midrange unit te diep in de kast gemonteerd zat waardoor je een bundel effect krijgt van de afstraling. Advies was om de midrange aan de voorzijde van de baffle te monteren waardoor het afstraal gedrag zou verbeteren.
Zo gezegd, zo gedaan vandaag de units verplaatst naar de voorzijde en ik kan zeggen dat het karakter van de speaker duidelijk verbeterd is. Mid links en rechts lijken nu meer samen te werken waardoor er een mooier podium voor de speaker ontstaat en het stereobeeld sterk verbeterd is.
Let wel, ik was mij er niet van bewust dat dit nog beter kon dan dat het voordien al was dus zo zie je maar weer waar goed advies toe kan leiden.
Groeten,
Marcel
Tevens zijn er op zeer professionele wijze veel foto’s gemaakt om het te maken verslag glans te geven. Dit soort bezoeken doet hij meerdere keren per jaar bij verschillende mensen in de audio scene en maakt daar een smaakvolle reportage van ook met ongezouten kritiek.
Ik heb hem gevraagd uiterst kritisch te zijn in zijn bevindingen.
Zo gauw het item op het HE forum geplaatst is, laat ik het hier weten.
Overall waren de reacties positief, in acht nemend dat een ieder met eigen voorkeur en eigen oren dit oordeel velt. Over smaak en gehoor kwaliteit valt niet te discussiëren dus gaat het er uiteindelijk toch om wat jij er zelf van vindt.
Het bezoek heeft wel nog tot wat werk geleid. De filter designer merkte op dat de midrange unit te diep in de kast gemonteerd zat waardoor je een bundel effect krijgt van de afstraling. Advies was om de midrange aan de voorzijde van de baffle te monteren waardoor het afstraal gedrag zou verbeteren.
Zo gezegd, zo gedaan vandaag de units verplaatst naar de voorzijde en ik kan zeggen dat het karakter van de speaker duidelijk verbeterd is. Mid links en rechts lijken nu meer samen te werken waardoor er een mooier podium voor de speaker ontstaat en het stereobeeld sterk verbeterd is.
Let wel, ik was mij er niet van bewust dat dit nog beter kon dan dat het voordien al was dus zo zie je maar weer waar goed advies toe kan leiden.
Groeten,
Marcel
- VintageHarry
Ziet er goed uit, Marcel, ben benieuwd naar het luisterverslag!
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
leuk zo!
ps: nu nog wel ff die mid netjes infrezen hè
ps: nu nog wel ff die mid netjes infrezen hè
Hallo HenkJan,
Nu vraag je aan mij wel heel erg moeilijk werk te verrichten. Dat gaat mij niet lukken.
Hij doet nu (beter) wat ie moet doen en dat is voor mij voldoende.
Groeten,
Marcel
Nu vraag je aan mij wel heel erg moeilijk werk te verrichten. Dat gaat mij niet lukken.
Hij doet nu (beter) wat ie moet doen en dat is voor mij voldoende.
Groeten,
Marcel
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
Je speaker is verder echt mooi, ik zou t wel de moeite waard vinden. Er is vast wel iemand in je buurt met een bovenfrees, en een sjabloon maakt Freeskees zo.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Mooi geworden Marcel. Is het een idee ze een keer te laten horen op een luisterdag?
Wow, bedankt voor de uitnodiging, wat een eer.Barry2001 schreef:Mooi geworden Marcel. Is het een idee ze een keer te laten horen op een luisterdag?
Dat zou dan nog wel een heel dingetje worden want het zijn monsters van kasten in formaat en gewicht (35 kg per stuk) en ook de stands zijn niet echt klein. Dan wordt het met ons autopark (Peugeot 308 cabrio en een Renault Twingo) toch een hele klus en eigenlijk niet te doen zonder de auto's te beschadigen.
Ik moet hier nog even over denken hoe dit eventueel realiseerbaar is.
Wanneer zou dan de eerst volgende luister dag zijn?
Groeten,
Marcel
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Breda, 27 mei. Hier staat eea, komt nog een eigen topic van denk ik.
Westervoort, is bij Arnhem toch? Mensen komen die dag uit alle windstreken, als je het zelf niet mee krijgt is er vast wel iets te regelen.
Westervoort, is bij Arnhem toch? Mensen komen die dag uit alle windstreken, als je het zelf niet mee krijgt is er vast wel iets te regelen.