update van OOOB...

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: update van OOOB...

Bericht door Henkjan »

?? gewoon een losse tweeter, een losse midrange, en 2 stuks woofer
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: update van OOOB...

Bericht door Archie »

Oooow, nu zien ik die tweeter pas! Deze was bij mij op de photoo nauwelijks te zien op de donk're achtergrond, ik snapte er al niks van -:)
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: update van OOOB...

Bericht door Walt »

Tip: tape een Bybee Signal Enhancer achterop je tablet, dat gebeuren dit soort dingen niet...

:rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: update van OOOB...

Bericht door Archie »

Met quantum proton alignment, nu pas weet ik wat ik al die jaren heb moeten missen hahahaha -:)

Maar ook nog wat on topic: sinds een dag of twee heb ik een MiniDSP dus de avonturen van Henkjan zijn reteinteressant, wat een leuk speelgoed!!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: update van OOOB...

Bericht door Henkjan »

Henkjan schreef:
ik hoop dat de tweeter vanaf 2kHz in te zetten is, dan kan je dat alpenlandschap daarboven mooi wegfilteren. zal dan wel 4e orde worden denk ik, maar dat betekent dan niet noodzakelijk een complexer filter omdat je dan met veel minder correcties wegkomt...
maar eens verder gegaan. een 4e orde bij 2kHz op voor t mid-hoog en een 2e orde op 450Hz voor mid-bas zorgt voor een goede overname, mooi stereo beeld. maar tonaal is er nog wel flink wat werk, m.n. spaanse gitaar en trompet zijn veel te hard (doet zowat pijn aan de oren), en Guy Garvey klinkt alsof hij in een trechter zingt. Het standaard audiofiele repertoire klinkt echter schitterend :mrgreen:

maar eens wat serieuzer gaan meten, en dan eerst met de DSP zien horen welke dingen de moeite van t aanpakken waard zijn.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20407
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: update van OOOB...

Bericht door Shadow »

Henkjan schreef:
Guy Garvey klinkt alsof hij in een trechter zingt
His masters voice?
hmv.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: update van OOOB...

Bericht door Henkjan »

het bleek dat ik nog wat in de dsp had staan *) dat bovengenoemde effecten blijkbaar veroorzaakte :oops:
wat finetuning zal nog wel wenselijk zijn, maar zo erg als ik dacht is t gelukkig niet.
maar eens een net plankje gaan maken voor t filter

*) dat was dus alleen de aanpassing van het nivo van de woofers (overname bij 450Hz). nooit verwacht dat dit zo'n enorm effect kon hebben op de beleving van het hoge midden
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: update van OOOB...

Bericht door jeroen_d »

Vanavond rustig bij Henkjan thuis kunnen beluisteren. Fantastische speaker! Wat een mooi midden en hoog. Wat voor tweeter vroeg ik. Aurum Cantus. Ja maar dit zit op het niveau van Mundorf. Bleek ik vergeten te zijn dat Mundorf de fabrikage aan dat bedrijf had uitbesteed, die op een gegeven moment zelf met dat ontwerp verder ging en hun eigen versie op de markt bracht als Aero Striction Tweeter. ha! Ze zijn wat goedkoper, maar we hebben het nog steeds over een aardige prijs en een hele mooie kwaliteit.

En die middentoner mengt heel erg mooi. Hij mag dan wel niet zo'n mooie respons hebben, maar ik denk dat dit veel meer aan interferentie te wijten is dan aan opbreken. Dit laatste gebeurt natuurlijk ook, maar zodanig dat het voor het gehoor heel weinig problemen oplevert. Zolang je maar niet te hard speelt, dan gaat het mis.

Het laag ontbeert kracht en nee, dit komt niet door de open baffle. Hier valt de grootste winst te boeken met andere drivers, die een veel stijvere conus hebben.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: update van OOOB...

Bericht door Henkjan »

ik heb even de test van een 9710M die een aantal jaren geleden in de HH stond er bij gehaald. De metingen ondersteunen wat Jeroen beschrijft, weinig resonanties in de waterval en een lage vervorming ondanks de zeer zwitsers uitziende response:
waterval 9710M (HH).JPG
vervorming 9710M (HH).JPG
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: update van OOOB...

Bericht door Henkjan »

na wat wikken&wegen (en een blik op de voorraadplank) besloten dit wat groter aan te gaan pakken: met 2 stuks 15" per kant. ik heb nog 4 stuks MB Quart woofers liggen (ooit van Olaf overgenomen, met idd een OB in t hoofd). qua afmetingen past t in de tafel, maar dat doen we dus niet, ik zal een nieuwe (stevigere, mooiere) baffle gaan maken. tweet blijft, en mid in principe ook, hoewel ik daar wel een vergelijk wil gaan maken met de M versie (die met de wizzer). aan deze komt dus een einde, ik ga de modhoog er weer afhalen, en alles terug brengen naar de originele OOOB, en die verkopen. tzt zal start ik wel een nw topic.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2411
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: update van OOOB...

Bericht door VintageHarry »

Is dat “tzt” moment eigenlijk nog gekomen? Of heb ik het gemist? Was er toch best benieuwd naar.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: update van OOOB...

Bericht door Henkjan »

VintageHarry schreef:
Is dat “tzt” moment eigenlijk nog gekomen? Of heb ik het gemist? Was er toch best benieuwd naar.
nee, dat had je niet gemist.
viewtopic.php?f=3&t=25811&p=1864192
je hebt er zelfs in gereageerd :bakkie:

maar ik twijfel een beetje over die 15", wordt erg breed
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3084
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: update van OOOB...

Bericht door beijert »

Ik zou het maar gewoon doen. Paar schotjes er aan.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2411
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: update van OOOB...

Bericht door VintageHarry »

Ah, mijn geheugen wordt duidelijk minder :(. Maar vier jaar geleden ook alweer, een echt long-term project :) Zal het topic in mijn favorieten zetten, als vintage Philips liefhebber blijf ik zoiets leuk vinden.
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: update van OOOB...

Bericht door Fedde »

Gewoon doen. 15 inchers in open baffle zijn gewoon heel fijn! En werken prima in circa 45 cm brede baffles met zijpanelen. In kleinere ruimtes gaat een enkel paartje met grote xmax ook nog goed en het blijft dan mooi compact...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”