Nieuwe geintegreerde versterker
Moderator: Beheerdersteam
Nieuwe geintegreerde versterker
Alweer een tijdje mn huidige A.A. set.
Staat ook weer tekoop.
Wil weer eens wat anders en dan gewoon weer geintegreerd.
Hobby blijft altijd kriebelen.
Hoeft ook niet top of de bill te zijn, zo rond de 1700 eur.
Nu vind ik persoonlijk de Cambridge AZUR 851A en de Yamaha AS-1100S hele mooie geintegreerde verterkers.
Voorkeur voor de klassiek ogende Yamaha.
Iemand ervaringen mee?
Staat ook weer tekoop.
Wil weer eens wat anders en dan gewoon weer geintegreerd.
Hobby blijft altijd kriebelen.
Hoeft ook niet top of de bill te zijn, zo rond de 1700 eur.
Nu vind ik persoonlijk de Cambridge AZUR 851A en de Yamaha AS-1100S hele mooie geintegreerde verterkers.
Voorkeur voor de klassiek ogende Yamaha.
Iemand ervaringen mee?
Laatst gewijzigd door Lnsadnoh op zo 26 nov 2017, 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Nieuwe geintegreerde versterker
Heb ze allebei gehoord op een set opera pavarotti's en was van beide onder de indruk, mijn collega koos toen uiteindelijk voor de Cambridge en ik zou dat ook gedaan hebben qua geluid. Looks is de Yamaha winnaar idd.
Re: Nieuwe geintegreerde versterker
Tja, wat is smaak? Vind die Yamaha er een beetje goedkoop uitzien met dat jaren '70 alu. en teak fineer.
Re: Nieuwe geintegreerde versterker
Het zijn allebei qua bouwkwaliteit bovengemiddelde apparaten 
Re: Nieuwe geintegreerde versterker
Weet ook niet wat het is. Mijn vader was een enorme Yamaha fan. Maar als ik er in keek naar wat het voorstelde viel het nogal tegen naar wat het kostte. Maar ok, dat was met Denon niet veel anders. Je roemt de bouwkwaliteit. En nou juist dat vond ik niet beter dan een gemiddelde Pioneer, Akai etc.
Re: Nieuwe geintegreerde versterker
Nou die serie vind ik netjes, niet alle Yamaha's, kan me zo maar voorstellen dat een HT reciever van 400 euri iets minder in elkaar zit.
Zelf luisteren, zelf beslissen
Zelf luisteren, zelf beslissen
Re: Nieuwe geintegreerde versterker
Beide versterkers zijn wel aan elkaar gewaagd denk ik.
Smaken qua looks is persoonlijk uiteraard, laten we dat even buiten beschouwing houden.
Als ik de specs vergelijk dan zou de Yamaha wellicht iets beter presteren ivm een hogere dempinsfactor?
Vermogen is wel weer wat minder dan de Cambridge.
De Yamaha is ruim 8kg zwaarder.
Zijpanelen van de Yamaha in diverse kleuren te verkrijgen en ik meen ergens gelezen te hebben dat het geen fineer is, dit ga ik vandaag eens in het echt checken, maakt ook niet uit.
Zowel de Yamaha als Cambrigde leverbaar in zwart en zilver.
Smaken qua looks is persoonlijk uiteraard, laten we dat even buiten beschouwing houden.
Als ik de specs vergelijk dan zou de Yamaha wellicht iets beter presteren ivm een hogere dempinsfactor?
Vermogen is wel weer wat minder dan de Cambridge.
De Yamaha is ruim 8kg zwaarder.
Zijpanelen van de Yamaha in diverse kleuren te verkrijgen en ik meen ergens gelezen te hebben dat het geen fineer is, dit ga ik vandaag eens in het echt checken, maakt ook niet uit.
Zowel de Yamaha als Cambrigde leverbaar in zwart en zilver.
Re: Nieuwe geintegreerde versterker
De Yamaha is een meer traditionele AB versterker, de Cambridge een XD?
Re: Nieuwe geintegreerde versterker
Puur afgaande op looks, reputatie van het merk, mogelijkheden, getalletjes, en mogelijke restwaarde, zou mijn keuze de Yamaha zijn.
ik vraag me ook af wat eigenlijk het nut zou kunnen zijn van een RS232 aansluiting, software upgraden ?
Dan zou je eerst op zoek moeten naar een antieke PC die zo'n aansluiting nog heeft.
ik vraag me ook af wat eigenlijk het nut zou kunnen zijn van een RS232 aansluiting, software upgraden ?
Dan zou je eerst op zoek moeten naar een antieke PC die zo'n aansluiting nog heeft.
Re: Nieuwe geintegreerde versterker
Ik heb wel eens wat aan een print van CA zitten vogelen, en werd er niet enthousiast van. 
Re: Nieuwe geintegreerde versterker
Ik moet zeggen dat er op beide exemplaren de interne layout wel wat op aan te merken is.
Ziet er bij allebei vrij "rommelig " uit. waarbij de Yamaha wel wat conventioneler is opgezet dan de Cambridge.
Ziet er bij allebei vrij "rommelig " uit. waarbij de Yamaha wel wat conventioneler is opgezet dan de Cambridge.
Re: Nieuwe geintegreerde versterker
Dat bedoelde ik met "vergelijkbaar met Pioneer, Akai etc." Ray
Bij de Cambridge zijn de weerstanden b.v. wel netjes horizontaal op de print ge-layout. Bij de Yamaha staan ze schots en scheef rechtop, wat een stuk minder stabiel is. Als ze zo ook piano's zouden afleveren...
Gaat tegen alle audiofiele regels van een mechanisch robuust geheel in (resonanties e.d.). Geen flauw idee wat een XD versterker is. Die Cambridge ziet er wel uit als dual mono qua opbouw en met een aparte trafo/voeding voor de VV. Verder zie ik een enkele chipversterker per koelprofiel. Zou zomaar een LM... o.i.d. kunnen zijn
Bij de Yamaha is het niet zo goed te zien. Qua opbouw ziet de Cambridge er een tandje netter uit. Maar het gaat ten slotte om hoe het klinkt op jouw speakers....... 
Re: Nieuwe geintegreerde versterker
Klopt Peter, waarbij aangetekend dat Akai al een jaar of 20 geen audio apparatuur meer produceert, want failliet gegaan en nu nog maar merkjesplakker op TV's en dergelijke.
Ik denk niet dat de Cambridge een chipversterker is. afgaande op deze foto zie ik van die grote transistoren zoals Sanken die maakt zitten :
Misschien ook een idee voor Marcus om eens naar Accuphase te kijken / luisteren ?
Zit qua nieuwprijs wel fors boven gesteld budget. vanuit een "engeneering point of view" wel perfect opgebouwd.
Ik denk niet dat de Cambridge een chipversterker is. afgaande op deze foto zie ik van die grote transistoren zoals Sanken die maakt zitten :
Misschien ook een idee voor Marcus om eens naar Accuphase te kijken / luisteren ?
Zit qua nieuwprijs wel fors boven gesteld budget. vanuit een "engeneering point of view" wel perfect opgebouwd.
Re: Nieuwe geintegreerde versterker
Ik bedoelde ook de gebruikelijke layout van 30 jaar geledenray5150 schreef:Klopt Peter, waarbij aangetekend dat Akai al een jaar of 20 geen audio apparatuur meer produceert, want failliet gegaan en nu nog maar merkjesplakker op TV's en dergelijke.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nieuwe geintegreerde versterker
Ze hebben allebei connectoren midden op de print, wat ik al zou proberen te vermijden (maar misschien kan het niet). Verder vind ik ook dat de Cambridge layout er netter uit ziet. Tenminste de component opstelling, kan in de print kijken natuurlijk.
Qua uiterlijk spreekt de retro look van de Yamaha mij meer aan... heb ze beide nooit gehoord trouwens, blijft het belangrijkste natuurlijk.
Qua uiterlijk spreekt de retro look van de Yamaha mij meer aan... heb ze beide nooit gehoord trouwens, blijft het belangrijkste natuurlijk.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Nieuwe geintegreerde versterker
Mij ontgaat een beetje die gigantisch chip linksachter in de Yamaha, beetje overdreven voor de ab sturing van de volume.
Re: Nieuwe geintegreerde versterker
Beide versterkers vandaag kunnen zien en aanvoelen in Rotterdam.
De Yamaha is het toch (naar verwachting) uiteindelijk geworden.
Keuze was snel gemaakt.
Uitvoering in zilver met de zwarte in hoogglans gelakte zijpanelen.
Lekker zwaar (ruim 23kg) en degelijk, knoppen voelen ook zeer solide aan.
Ook spelen de looks een rol qua keuze.
Staat nu te spelen.
Klinkt zo voor het eerst aan zeker niet verkeerd, integendeel.
Zeer nette pure versterker voor de centen en de kilo's.
De Yamaha is het toch (naar verwachting) uiteindelijk geworden.
Keuze was snel gemaakt.
Uitvoering in zilver met de zwarte in hoogglans gelakte zijpanelen.
Lekker zwaar (ruim 23kg) en degelijk, knoppen voelen ook zeer solide aan.
Ook spelen de looks een rol qua keuze.
Staat nu te spelen.
Klinkt zo voor het eerst aan zeker niet verkeerd, integendeel.
Zeer nette pure versterker voor de centen en de kilo's.
Re: Nieuwe geintegreerde versterker
Dat hoogglans zwart met mat alu ziet er i.d.d. een stuk gedistingeerder uit dan die eerdere foto. Beslist! Geniet ze... 
Re: Nieuwe geintegreerde versterker
Thx Peter.
Nu uiteraard lekker bekend vergelijkmateriaal aan het beluisteren en zal hier later het verschil omschrijven tov de X-A160 + X-pre amp.
Uiteraard staat hierbij de amp qua bass en treble op nul!
Nu uiteraard lekker bekend vergelijkmateriaal aan het beluisteren en zal hier later het verschil omschrijven tov de X-A160 + X-pre amp.
Uiteraard staat hierbij de amp qua bass en treble op nul!
Re: Nieuwe geintegreerde versterker
Afgezien van een opmerking over een aansluiting RS232 / RS485 of een Sub-d connector, voor een eventuele software update, blijven deze connectoren tot de hedendaagse degelijke betrouwbare connectoren, en zeker in de industrie.
Hoe klinkt deze geintegreerde versterker tav vergelijkmateriaal die ik hier regelmatig afspeel en tov de voormalige Advance Acoustic set.
Ik moet zeggen dat het beryllium hier echt tot leven komt.
Zeer gedetailleerd in het hoog en meer open in het mid.
Het laag is gelijkwaardig te noemen, zeer fraai (dus zonder sub erbij).
Alles pure direct ingesteld, je hoort de relais schakelen als je hiervan afwijkt, niet nodig dus.
Ook plenty vermogen voor wat ik hier nu heb staan, kan geen vergelijk maken met mn voormalige Basissen helaas
.
Zeer tevreden met deze aanschaf.
Ookal is de Advance Acoustic set duurder in aanschaf heeft deze in verhouding zwaardere geintegreerde versterker veel meer detail.
Geheel te beluisteren in Brielle icm de MiniMonitor Beryllium.
Hoe klinkt deze geintegreerde versterker tav vergelijkmateriaal die ik hier regelmatig afspeel en tov de voormalige Advance Acoustic set.
Ik moet zeggen dat het beryllium hier echt tot leven komt.
Zeer gedetailleerd in het hoog en meer open in het mid.
Het laag is gelijkwaardig te noemen, zeer fraai (dus zonder sub erbij).
Alles pure direct ingesteld, je hoort de relais schakelen als je hiervan afwijkt, niet nodig dus.
Ook plenty vermogen voor wat ik hier nu heb staan, kan geen vergelijk maken met mn voormalige Basissen helaas
Zeer tevreden met deze aanschaf.
Ookal is de Advance Acoustic set duurder in aanschaf heeft deze in verhouding zwaardere geintegreerde versterker veel meer detail.
Geheel te beluisteren in Brielle icm de MiniMonitor Beryllium.
Re: Nieuwe geintegreerde versterker
Wel een mooie klassieke versterker, veel plezier met je set.
Re: Nieuwe geintegreerde versterker
Thx Rich.
Moet toegeven dat ik ook echt wel onder de indruk ben van deze geintegreerde versterker zoals Shadow ook al eerder aangaf.
Klinkt heerlijk gedetailleerd en het laag is prima inorde.
Yamaha heeft hier denk ik best wel iets nets neergezet.
Er zal altijd wel wat aan op te merken zijn, hetzij technisch en/of optisch.
Wat mij zowiezo opvalt is dat de koeling vreemd is georganiseerd bij de Cambridge.
Warmte van de koelribben stralen ook uit richting trafo.
Verder is aan beide wel het e.e.a. op te merken qua interne bekabeling.
Heb de Cambridge niet beluisterd, dat doe je enkel in je eigen huiskamer met eigen weergevers.
Moet toegeven dat ik ook echt wel onder de indruk ben van deze geintegreerde versterker zoals Shadow ook al eerder aangaf.
Klinkt heerlijk gedetailleerd en het laag is prima inorde.
Yamaha heeft hier denk ik best wel iets nets neergezet.
Er zal altijd wel wat aan op te merken zijn, hetzij technisch en/of optisch.
Wat mij zowiezo opvalt is dat de koeling vreemd is georganiseerd bij de Cambridge.
Warmte van de koelribben stralen ook uit richting trafo.
Verder is aan beide wel het e.e.a. op te merken qua interne bekabeling.
Heb de Cambridge niet beluisterd, dat doe je enkel in je eigen huiskamer met eigen weergevers.
Re: Nieuwe geintegreerde versterker
Dat ziet er voor mij ook een beetje vreemd uit. Ik dank dat het idee er achter is zo een soort convectie kanaal te creëren waar door de warmte van de trafo en koelribben geconcentreerd wordt afgevoerd.Hondasnl schreef:...
Wat mij zowiezo opvalt is dat de koeling vreemd is georganiseerd bij de Cambridge.
Warmte van de koelribben stralen ook uit richting trafo..
Re: Nieuwe geintegreerde versterker
Klopt, openingen zitten in het midden van de kast, bij de homecinema series hebben ze met geforceerd gekoelde tunnels en al gewerkt.
Re: Nieuwe geintegreerde versterker
Misschien had ik toch een verkeerde foto gepost van het interne
.
Geen stekkers op de print en alles toch wel aardig netjes rechtop gemonteerd, of zijn ze weggelaten?
Edit: als ik door de tralies kijk dan zitten de stekkers gewoon netjes aangesloten
.
https://nl.yamaha.com/nl/products/audio ... index.html
Geen stekkers op de print en alles toch wel aardig netjes rechtop gemonteerd, of zijn ze weggelaten?
Edit: als ik door de tralies kijk dan zitten de stekkers gewoon netjes aangesloten
https://nl.yamaha.com/nl/products/audio ... index.html
